quarters of paints met pssm?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:50

Van wat ik er van weet wel ja. De enige rassen waarbij PSSM nog nooit is gevonden, zijn de rassen die hun origine hebben in Engeland/Ierland.
Citaat:
Dr. Valentine writes that EPSM "has been confirmed or suspected in virtually every draft horse breed, including Belgian, Percheron, Clydesdale, Shire, Haflinger, Norwegian Fjord, Irish Draught, Friesian, Gypsy Vanner, draft cross, and a draft mule. This newly-recognized disease, under research at the College of Veterinary Medicine at Oregon State University, has likely been around for hundreds of years."


En: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21070288

En:
http://www.ker.com/library/EquineReview ... e/SU38.pdf
Citaat:
What breeds of horses have been affected?
Horses from a number of breeds and breed crosses have been diagnosed with EPSM, with up to 86% of tested
individuals in some draft breeds reported to be affected. The list includes:
Andalusian
Anglo-Arab
Appaloosa
Appaloosa cross
Arabian
Belgian
Belgian mule
Belgian-TB cross
Clydesdale
Haflinger
Miniature horse
Pony (mixed-breed)
Morgan
Mustang
Norwegian Fjord
Paso Fino
Percheron
Percheron-Belgian
Percheron-TB
Pony of the Americas
Quarter Horse
QH-Arab cross
Shire
Standardbred
Tennessee Walker
Thoroughbred
Warmblood
Welsh cross pony


vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:08

Jessica schreef:
Van wat ik er van weet wel ja. De enige rassen waarbij PSSM nog nooit is gevonden, zijn de rassen die hun origine hebben in Engeland/Ierland.
Citaat:
Dr. Valentine writes that EPSM "has been confirmed or suspected in virtually every draft horse breed, including Belgian, Percheron, Clydesdale, Shire, Haflinger, Norwegian Fjord, Irish Draught, Friesian, Gypsy Vanner, draft cross, and a draft mule. This newly-recognized disease, under research at the College of Veterinary Medicine at Oregon State University, has likely been around for hundreds of years."


En: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21070288

En:
http://www.ker.com/library/EquineReview ... e/SU38.pdf
Citaat:
What breeds of horses have been affected?
Horses from a number of breeds and breed crosses have been diagnosed with EPSM, with up to 86% of tested
individuals in some draft breeds reported to be affected. The list includes:
Andalusian
Anglo-Arab
Appaloosa
Appaloosa cross
Arabian
Belgian
Belgian mule
Belgian-TB cross
Clydesdale
Haflinger
Miniature horse
Pony (mixed-breed)
Morgan
Mustang
Norwegian Fjord
Paso Fino
Percheron
Percheron-Belgian
Percheron-TB
Pony of the Americas
Quarter Horse
QH-Arab cross
Shire
Standardbred
Tennessee Walker
Thoroughbred
Warmblood
Welsh cross pony

Helaas....ook bij een ras wat uit Engeland en Ierland komt de Irish Cob / Tinker is de ziekte opgedoken....
Op TI is een topic geopend waar er naar ervaringen word gevraagd bij mensen hier in Nederland.

http://www.stalnieuwlandwijdewormer.nl/ Fok en opfok, Pension en handelstal Wijdewormer
http://www.freewebs.com/stalvanweremere/ Fokstal van Irish Cobs in N-H

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 08:38

:\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:51

Klopt bij Tinkers en Cobs komt t ook voor, dat ras is echter ontstaan uit kruisingen van Engelse rassen en mogelijk zat er ook eens een ander ras doorheen.. Bij de zuivere rassen als Clydesdale en Shire is het meen ik nog niet gevonden, iig pssm1 niet.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:03


Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 07:28

Wat ik niet begrijp is dat het tinkerstamboek meteen voornemens is om in te voeren dat hengsten getest moeten worden, maar dat een aqha en apha dat niet doen... Waarom kunnen 'zij' het wel en 'wij' niet?

"You're in denial" 'No I'm not!'

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:38

Omdat de APHA en de AQHA Amerikaanse stamboeken zijn, die keuzevrijheid hoog in het vaandel hebben staan. Niet dat wij dat niet hebben, maar die keuzevrijheid is een value waar Amerikanen dusdanig veel waarde aan hechten dat er binnen een stamboek ook gezegd wordt dat de fokker keuze moet hebben uit alle vaderdieren (in dit geval, uiteraard geldt het evengoed voor de moederdieren), en dat ze zelfs moeten kunnen kiezen voor een vaderdier met een genetisch defect (onder de noemer 'keuzevrijheid'). Eigenlijk komt het dus neer op het faciliteren van domme keuzes, en die worden (helaas) vaak genoeg gemaakt. Niet alleen in de USA.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:55

Wat Ryder niet zegt is dat in Amerika werkelijk miljoenen omgaan in dek opbrengsten en veulenverkopen en dat grote namen in de fok-, race- en showwereld ook vertegenwoordigd zijn in de club (AQHA) die zorgt welke nieuwe regels er toegelaten worden in het regelboek.
Door impopulaire maatregelen te nemen tref je dus deze mensen direct waar het ze raakt...in hun portemonnee. En die 'value' is moeilijk tegen te vechten.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:11

Dat zeg ik inderdaad niet, maar het klinkt aannemelijk dat ook dat meespeelt. Het lastige is namelijk dat je als particulier je mening kan venten (zie mijn eerdere posts) maar dat er vrij weinig mee gedaan wordt, afgezien van een politiek correcte reactie.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:17

Klopt, je moet een behoorlijke lange adem hebben en een grote schare mensen die hetzelfde willen voor je iets bereikt. Uiteindelijk is er dan ook doorgekomen dat HYPP H/H-paarden niet meer worden opgenomen in het stamboek.
Diezelfde actie zou ook met N/H-paarden gebeuren op een latere datum, maar dat is dus alweer van de baan.
Onder het mom van 'de industrie moet zich kunnen herinrichten met een nieuw fokbeleid' is alles op de lange baan geschoven. Helaas wordt er door het grote geld nog steeds met HYPP-N/H paarden gefokt en geshowed. En zolang dat geld opbrengt zal er ook niet mee gestopt worden.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:44

Die schare heb je nodig, maar hoe verenig je die? (Oprechte vraag.)

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:14

Oh die is er hoor. In Amerika (en ook wereldwijd) zijn er genoeg mensen die zich hard maken voor een straffer beleid binnen de AQHA. Alleen wanneer het op stemmen en regelaanname- en uitvoering aan komt is het toch de board of directors die het voor het zeggen hebben.

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:55

Wat misschien ook nog meespeelt is dat het wellicht ook nog eens zo kan zijn dat de populatie zieke dieren zo groot is, dat het aantal dieren dat geschikt is voor voortplanting misschien wel halveert. Ik vrees nog steeds dat we slechts het topje van de ijsberg zien.

Qua verenigen van mensen wil ik dmv de website (die nog vertaald moet worden in Dui, Fra, Eng en evt Spa en Ita) informeren en daarnaast proberen mensen te mobiliseren en samen te proberen om de landenclubs te verenigen en een gezamenlijke vuist te maken naar de AQHA en [naam] en natuurlijk de Appies! Het zal een lange adem vergen en veel tijd kosten...


Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:10

Maar op zich hoeven ze natuurlijk niet de mensen de keuzevrijheid te ontnemen als ze alleen verplichten te testen en te vermelden. Dan hebben ze nog steeds alle vrijheid om welk vader of moederdier dan ook te kiezen. Alleen maak je dan een bewuste keuze

"You're in denial" 'No I'm not!'

Sannanasje

Berichten: 1574
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:11

En sorry Jessica, ik zal proberen weer een tijd te maken voor nog een stukje vertalen, het is er een beetje nu in geschoten de laatste tijd

"You're in denial" 'No I'm not!'

Anoniem

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:52

Geen sorry hoor! T is iets voor erbij en alleen als we er zin en tijd voor hebben!

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:26

Heeft iemand enig idee vanaf welk jaar het mogelijk was om te testen op PSSM?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:43

Ik heb 'mijn' eerste PSSM DNA test in april 2008 laten doen (pas nog opgezocht toevallig :D ) maar volgens mij is de test sinds 2007 beschikbaar

Relax. Nothing is under control.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:08

ok, thanks!

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:33

Hallo allemaal,

Ik ben hier geraakt via het PMMS topic over tinkers. Tot eergisteren had ik nog nooit in mijn leven over PMMS gehoord tot ik dat topic las. Toen ik las wat de ziekte precies inhoudt, stond mijn hart even stil. Veel zaken komen namelijk overeen met mijn tinker Iowa.

Nu ben ik er niet zo mee bekend maar ik heb al lange tijd vage klachten met Iowa die ik niet kan plaatsen. Zoals na een tijdje wat intensiever rijden is plots alle energie weg, ze struikelt veel, heeft erg veel moeite met haar achterhand, ze loopt soms wat onregelmatig, zweet erg veel, is moeilijk op gewicht te houden, loopt vaak wat stijf enz.

Lange tijd heb ik gedacht dat het kwam door balansproblemen en niet genoeg conditie omdat ze nog niet lang onder het zadel was toen ik ze kocht. Maar ondertussen zijn we 3,5 jaar verder en train ik dat ze normaal gezien toch een goede conditie zou moeten hebben. Ik rijd recreatief, lichte dressuur, grondwerk en vooral veel buitenritjes. Ik doe ook graag dagtochtjes en mijn droom is om ooit een trektocht te rijden maar dat zie ik momenteel niet goed komen met Iowa. Een voorbeeldje: over laatst had ik een langere rit gepland. Deze was ongeveer 3,5uur à 4uur met nog veel stap stukken tussen en toch had ik na een tijdje alweer het gevoel dat ze bijna niet verder kon. Terwijl ze dit echt wel zou moeten aankunnen. De volgende dag liep ze achteraan ook wat onregelmatig.

Door dat het vaak vage klachten zijn zocht ik er vaak niet meer achter. Maar de laatste tijd valt het me toch echt op dat ondanks ik train haar conditie precies niet lijkt te beteren en dan nog de andere zaken, zo hard zweten dat ze steeds doet. Ik dacht altijd dat het ene paard nu gewoon meer zweet als het andere maar als je alles samen legt krijg ik toch wat schrik voor PMMS. In het begin van een rit is ze wel steeds erg voorwaarts en is ze ook enthousiast. Maak ik me onterecht zorgen of niet?

Kan ik gewoon aan mijn dierenarts vragen om dit te testen of moet dit naar een speciale instantie opgestuurd worden? Ik woon wel in België.

Alvast bedankt!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:47

Hai Soprano,

De test voor PSSM1 is heel eenvoudig zelf te doen. Je hoeft alleen wat maanharen te trekken (incl de wortel) en in een plastic zakje samen met een ingevuld formulier op te sturen naar Animal Genetics in Florida (die zijn het goedkoopst en betrouwbaar). Met twee weken heb je dan de uitslag. Dit is de link naar het formulier, dat je zelf kunt printen http://horsetesting.com/EquineUS2013.pdf . Het adres waar het heen moet staat onderaan de pagina . Je hebt wel een credit card of PayPal nodig. Maar daar zou ik mee beginnen als ik jou was; dan weet je of je daadwerkelijk met PSSM te maken hebt of niet. Het kost 45 dollar.

Als ze geen PSSM1 heeft, zou ze PSSM2 kunnen hebben, maar dat is alleen met een spierbiopt aan te tonen. Er is wel een indicatietest voor, waar je je dierenarts voor nodig hebt om bloed te laten trekken, maar de resultaten kun je vervolgens zelf beoordelen. Een bloedanalyse kan sowieso wel goed zijn omdat ook andere dingen zoals tekorten in bepaalde voedingsstoffen (bv een tekort aan magnesium of selenium) of ontstekingen ergens in het lichaam ook dit soort symptomen kunnen geven.

Een andere optie is om haar op een PSSM dieet + bewegingsprogramma te zetten en te kijken of je dan verbetering ziet.

Persoonlijk zou ik bij de harentest beginnen en vanuit die uitslag beslissen wat je verder gaat doen, dat is het eenvoudigst :-)

Relax. Nothing is under control.

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:56

Dank je voor het uitgebreide antwoord Mac! En het is niet mogelijk dat je eigen dierenarts ook de haartest erbij doet?

Is het overigens een ziekte die stabiel blijft of ook erger kan worden? Ik heb namelijk de indruk dat ze de laatste tijd meer en meer moeite heeft. Misschien dat ik dan eerst een bloedtest moet laten doen om er zeker van te zijn dat er niets anders speelt? Of zou je op basis van de symptomen toch meteen voor de haartest gaan?

Erg bedankt al voor de antwoorden!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:00

Mac, misschien heb jij voor Soprano nog de link naar die Amerikaanse site ...?
Daarop stond veel nuttige info voor een 'pssm-beginner'! :j

Love - language - leadership

dalawestern
Berichten: 56
Geregistreerd: 19-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:55

Ik heb nog een vraagje aan "MAG" over

[Als ze geen PSSM1 heeft, zou ze PSSM2 kunnen hebben, maar dat is alleen met een spierbiopt aan te tonen. Er is wel een indicatietest voor, waar je je dierenarts voor nodig hebt om bloed te laten trekken, *]

Kun je mij vertellen wat die indicatietest inhoudt en wat de waardes er van (moeten) zijn?

Verder heb ik een vraagje aan iedereen:

Heeft iemand ervaring met het nieuwe produkt "BEET" (bietepulp) van PAVO??

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:58


Love - language - leadership


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers