vandaag had ik ruiterbewijsexamen..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

vandaag had ik ruiterbewijsexamen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 16:14

...en ik ben weer gezakt.
T was de tweede keer en deze keer ging ik op Rinkja,want de vorige keer zat ik op een manegepony en die wilde niet bij de groep weg galoperen.
Met je eigen pony heb je dat niet zo snle dus ik op Rinkja,en Rinkja deed vet haar best,alles ging perfect.
Er waren tien die examen deden,en er mochten na het rijden in de wei maar drie mee naar het springen en op buitenrit,onder andere ik.
Rinkja heeft zelfs nog goed gesprongen en toen de buitenrit.
Alles ging perfect,alle pony's braaf,we gaven voorrang,naast elkaar oversteken,alles.
Maar IEDEREEN was gezakt!!
Wij drieen omdat we door een bocht gingen draven.
Het was een bocht waar we alles goed zagen en er kwam geen ander verkeer aan,dus dan ga niet stappen en na de bocht weer draven,wel?
Verder omdat we langs een parkeerterrein draafden,waar we zogenaamd moesten stappen omdat er altjd een auto vanaf kon komen,
maar we keken goed en er REED niet eens een auto,
erstonden alleen auto's zonder mensjes erin,dan draaf je daar toch ook langs?
Dat was alles en dat stomme mens laat ons gewoon zakken,voor de rest had ik vet veel punten,Rink deed precies wat ik zei en ze deed het super.
Toevallig had ik precies dezelfde examinatrice als vorig jaar Boos!
Ze had het niet makkelijk na het examen,moeders en vaders van de mensen die meededen (de meeste waren zo oud als ik) waren vet kwaad want ze vonden het vet onterecht dat ze zo streng was,oke,ze moet ook streng zijn,maar ze deed gewoon dom.
En ze had gezegd dat we 20 min in de wei gingen rijden,dat werd anderhalf uur en toen waren veel paarden best wel moe en toen moesten die van ons ook nog springen en op buitenrit.
De man van de manege waar we examen deden zei dat ze daar niet voor geoefend hadden en de paarden waren er niet op getraind om zolang achter elkaar te draven en galoperen,en iedereeen zou naar SRR bellen om te zeiken enzo.
Nou,ik ga me er verder niet druk om maken,maar k baal er wel van,t was al de tweede keer,en iedereen ging er van uit da'k wel zou slagen,want ik kon alles wel en het ging ook allemaal goed,maar ja.
Ik zal iedereen die ik het beloofd heb even op gaan bellen...

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:16

Da's echt klote. Heb al meer van anderen gehoord dat ze je soms om de meest vreemde dingen laten zakken. Ben nu ook voor mijn ruiterbewijs bezig. 19 oktober moet ik afrijden. Hoop dat onze examinator een betere bui heeft!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:21

dat is flink balen.... die van mij had een hele goeie bui.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 12:28

Bij ons ging het ook al zo kl*te.
Ongeveer dezelfde klachten waren er, en sommigen waren dus gezakt om redenen dat je denkt... dat is echt veels te overdreven streng Verward

Gelukkig ben ik twee jaar geleden goed geslaagd en kan het bewijs goed gebruiken als ik in Duitsland, een paar km verderop, het bos in ga.
Maar de examens zelf vind ik gewoon geld uit de zak klopperij! Boos!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 12:37

Bij ons was die vrouw juist helemaal niet streng! In het verkeer sloeg mijn paard op hol en dat had ze niet eens gezien.
Bij het springen weigerde mijn paard een keer omdat ik niet durfde (twijfel) daarna sprong ze wel goed, maar i had maar twee keer gesprongen en de rest moest vier keer.
Bij ons moesten wij ook heel lang rijden een uur ofzo (met springen erbij) en daarna moesten we nog door het dorp en de tweede groep moest ook nog op de paarden die wij dus al moe gerden hadden.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 13:06

nbou de volgende keer ietsjes beter leren dan he!!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:20

het ging nu om praktijk dennis VM... :S
maar goed.. ik moet 23 november *duim*

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:54

volgens mij wordt het tijd voor andere examinatoren zeg.

elske_

Berichten: 597
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Utrecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:02

ik moet volgende week, spannend.
ik hoop dat ik niet zo'n strenge examinator heb en we moeten een superdrukke weg oversteken waar je fiets al tien minuten moet wachten

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:04

Ik heb em 2 jaar geleden gedaan, op onze manege.

Alles ging goed, in de theorie had ik maar één foutje.
Toen gingen we rijden in de bak, ging ook allemaal goed, hindernisje, was allemaal goed, ik had overal een V (je kan ook O en M en G hebben) en een paar keer G.
Toen de buitenrit gemaakt, door het dorp, en alles ging goed.

Dus ik had het gewoon in een keer gehaald, er waren er wel wat gezakt trouwens. Maar die vrouw die wij hadden was ook streng, lette echt overal op, ze ging ook kijken bij het opzadelen enzo. En hoe je opstapte enzo. Maar gelukkig had ik het gewoon gehaald Lachen

Maar vervelend dat je gezakt bent !

Ik hoop voor je dat je de volgende keer een betere examinator hebt en veel succes in ieder geval!!!

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:05

Toch raar trouwens, want voor dat bewijsje hoef je niet eens echt goed te kunnen rijden. Ze gaan er gewoon vanuit dat je overgangen kunt rijden en dat je je pony onder controle hebt en je netjes kan blijven zitten (ook zonder beugels enzo) en dat hindernisje was bij ons maar 60 cm...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:23

Wel ontzettend streng.
Ik heb de praktijk in 1 keer gehaald, was toen net of bijna 11 volgens mij, dus toen reed ik helemaaaaaal niet goed, en had overal een V, nergens lager.
Mijn theorie was een ander verhaal, wij kregen 2 weken van te voren opeens een nieuw theorieboek, en ik was de week ervoor ook nog eens op vakantie geweest (zijn we speciaal 1 dag voor terug gekomen) dus dat kende ik niet echt goed, daar had ik dan 8 fouten in dus viel nog mee.
Maar, bij de praktijk was er bij ons 1tje dan op gezakt, als beslissende fout: ze was gaan stappen omdat ze d'r beugel kwijt was, en 'm in de draf niet terug kon vinden, vond ik ook wel wat overdreven.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:39

elsie schreef:
ik moet volgende week, spannend.
ik hoop dat ik niet zo'n strenge examinator heb en we moeten een superdrukke weg oversteken waar je fiets al tien minuten moet wachten


Dan moet ik waarschijnlijk tegelijk met jou examen doen. Ook zes oktober op Manege de Waterberg?

Ik ga dus op zes oktober voor de tweede keer examen doen, omdat ik de eerste keer in juni gezakt was. Ik had niet goed genoeg in de verlichte zit gezeten. Ik dacht dat we alleen de verlichte zit toe moesten passen met het springen, maar onze examinator vond het nodig om ons een keer of tien de bak rond te laten rijden, alsmaar in de verlichte zit! Helaas waren mijn spieren daar niet zo goed op getraind, en daar zakte ik dus op. Destijds moesten 20 ruiters op voor hun examen, waarvan de helft dus gezakt was. Ik weet nog wel dat ik me heel erg beledigd voelde! Er was ook een controleur van de overheid bij aanwezig, die onze examinator moest beoordelen. Achteraf bleek dat dus de oorzaak van het hoge percentage gezakten....

Wel vraag ik me af wat je bedoelt met "vet veel punten". Er worden toch helemaal geen punten gegeven? Belachelijk. Bij ons werd je beoordeeld met "goed, redelijk, matig of slecht". Geen punten dus. Ook was er bij ons echt geen sprake van anderhalf uur rijden voor het springen en de buitenrit....

Ook is het volgens mij zo dat ze je niet eens mogen laten zakken op een onderdeel op de openbare weg, omdat je voor het rijden op de openbare weg niet eens een ruiterbewijs nodig hebt. Dus... uiteraard moet je er geen zooitje van maken, maar volgens mij mogen ze je dus niet laten zakken op een onderdeel op de openbare weg.

Het is dat ik het toch echt wel wil hebben, anders had ik niet nog een keertje gedaan.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:45

Ik heb mn ruiterbewijs gelukkig 9 jaar geleden al gehaald, stelde helemaal niks voor. Alleen in de bak rijden en weg rijden van de groep. Dit lukte toen helemaal niemand maar iedereen was geslaagd!

Dat het zo streng is geworden is in principe wel goed, draven in een bocht moet kunnen vind ik, maar draven langs geparkeerde auto's mag inderdaad niet..sorry Maar ja om je daar nou op te laten zakken..

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 08:22

We draafden niet langs geparkeerde auto's hoor,langs een parkeerplaats waar ze stonden en daar was nog een stoep tussen.Niet zo'n parkeerplaats tegen we weg aan maar met een stoep ertussen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 08:40

Ik ben in 1 keer geslaagd.
Voor de theorie heb ik een website, met alle(rlei) mogelijke vragen Haha!
http://www.geocities.com/Yosemite/1581/index2.html

Praktijk waas bij ons iedereen geslaagd, ik had overal V op, hoger gaf die man niet en ik was de enige met overal V, de anderne hadden overal nog wel een m. Het is overigens wel imponerend als je je paard aan de teugel rijdt, alle 3 gangen zonder beugels kunt uitvoeren (galop hoeft niet) en ook nog in galop zonder beugels en met de teugels in 1 hand kunt rijden.

Bij ons is zelfs 1 persoon geslaagd die met paard en al gevallen was omdat ze uit de groep moest galopperen en halverwege het paard terug schoot.
Theorie had bij ons bijna niemand gehaald, ik had 0 fouten.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:54

Ik moest helpen een ruiterbewijs te jureren. Als je in het praktijkgedeelte opzadelen, opstijgen, en in het land rijden en springen 3 X een M haalt (= matig) dan zak je en mag je niet meedoen aan het buitenrijden. Als je bij het buitenrijden 1 X een M haalt ben je ook meteen gezakt.

Het is wel apart om een keer zoiets te doen. de meesten waren overigens geslaagd.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:58

Ik ben ook ooit eens gezakt (praktijk). Ik vond het toen zo'n onzin dat ik het nooit meer gedaan heb.
Het was heel raar en gebeurde totaal niet eerlijk.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:13

Jeetje, wat balen zeg. Ik moet deze zondag en als ik de bovenstaande berichtjes lees wordt ik er niet geruster op. Je hoort altijd dat zo'n examen niets voorstelt, maar ik heb het idee dat je toch best wel streng beoordeeld wordt. Wij hebben op de manege ook wel eens maffe examinatoren gehad. Vorig jaar was er één die bijna alle mannen liet zakken en bijna alle vrouwen liet slagen. Hmm, zou die man weer komen dit jaar... Merilyn, wanneer krijg je trouwens een Matig en wanneer een Voldoende. Oftewel, hoe erg moet je de fout in gaan eer ze je laten zakken?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:15

Bij ons was het juist het tegenovergestelde.
ERg veel mensen slaagde, ook iemand ie lieten ze maar slagen omdat hij voor de endurance een ruiterbewijs nodig zou hebben Verward
Met de buitenrit, had iedereen, maar dan ook iedereen, om en om Voldoende en Goed!
Erg toevallig!
Bij de een: goed voldoende goed voldoend etc
en bij de andere helft precies omgekeerd,
Zo was naast mij een paardje dat perfect stilstond maar die kreeg een V voor het halthouden. Mijn ponytje hield nog geen 2 seconde vier benen op de grond, en ik had een G....tuurlijk!

Hij scheen ook de hele tijd met degene bij wie hij in de auto zat, van stal, in discussie zijn geweest, over de vorige keer.....

Tja.....das he ander uiterste....

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:43

In het eerste praktijk gedeelte (dus opzadelen, opstijgen en in het land rijden) kun je een M krijgen voor het slecht opstijgen, (bv: in het zadel klappen, paard loopt weg) Met de voet optillen als je het paard niet aangeeft wat je wil. Tijdens het rijden als je bonkend zonder beugels het land door hopst, constant aanspringen in de verkeerde galop, bij het slecht meegaan in de verlichte zit. Als je eraf valt omdat de pony gemeen weigert of wat dan ook hoef je niet te zakken. Je krijgt gewoon nog een kans. Je kan ook een M krijgen als je paard besluit de andere kant op te gaan die jij wil. Er zijn legio mogelijkheden.

Bij 1 X een O (= onvoldoende) ben je ook al gezakt. Bij het 2e praktijk gedeelte zak je dus meteen met 1 X een M. Bij bijvoorbeeld een kruising niet stilstaan, geen voorang verlenen noem maar op.

Theorie spreekt voor zich.

Oh ja het ruiterbewijs examen waar ik bij was, was die in Raalte. 21 september.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 14:51

ik ben vorig jaar ook in Raalte geweest bij stal T Realaar,
was een heel leuk ruiterbewijsweekend!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:13

JoT schreef:
Jeetje, wat balen zeg. Ik moet deze zondag en als ik de bovenstaande berichtjes lees wordt ik er niet geruster op. Je hoort altijd dat zo'n examen niets voorstelt, maar ik heb het idee dat je toch best wel streng beoordeeld wordt. Wij hebben op de manege ook wel eens maffe examinatoren gehad. Vorig jaar was er één die bijna alle mannen liet zakken en bijna alle vrouwen liet slagen. Hmm, zou die man weer komen dit jaar... Merilyn, wanneer krijg je trouwens een Matig en wanneer een Voldoende. Oftewel, hoe erg moet je de fout in gaan eer ze je laten zakken?


Die man liet ze niet zomaar zakken, degene die gezakt waren konden allemaal nog niet zo goed op hun kont zitten. Over 1 iemand was ik wel een beetje verbaasd dat die gezakt was, maar misschien had diegene et zijn dag niet. Die man was wel wat strenger als de vrouw die ik de week erna kreeg, ik moet sommige onderdelen gewoon overslaan.

Maar jij red het wel toch? Ik kom sowieso even kijken hoe het gaat bij iedereen! Oh ja..en mijn boekje heb je denk ik ook niet meer nodig.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:38

Citaat:
Die man liet ze niet zomaar zakken, degene die gezakt waren konden allemaal nog niet zo goed op hun kont zitten. Over 1 iemand was ik wel een beetje verbaasd dat die gezakt was, maar misschien had diegene et zijn dag niet. Die man was wel wat strenger als de vrouw die ik de week erna kreeg, ik moet sommige onderdelen gewoon overslaan.

Maar jij red het wel toch? Ik kom sowieso even kijken hoe het gaat bij iedereen! Oh ja..en mijn boekje heb je denk ik ook niet meer nodig.


Ach, ik zal wel weer voor niets lopen piepen, komt wel vaker voor. Ik kan ook zo lekker twijfelen aan mezelf hè . Misschien verknal ik het door de zenuwen wel bij het buitenrijden of bij de theorie of spring ik weer zowat de staanders omver. En ja ik weet het, zoveel is dat ruiterbewijs niet waard, maar nu ik ermee bezig ben wil ik het hebben ook! En dat theorieboek heb ik al een paar keer voor je meegenomen dame. Ik was je echt niet vergeten hoor! Schijnheilig Maar ik heb je gewoon niet gezien de afgelopen tijd, of je was al weg voordat ik het kon geven. Ben je er vrijdagavond rond half negen nog? En anders neem ik het zondag wel mee.
Oh ja, voor wie er ook examen moet doen de komende tijd, veel succes!

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:00

Ja, ik ben er vrijdag om die tijd denk ik nog wel. Zondag ben ik er sowieso, hoe laat moet je beginnen?

Ik zie trouwens dat mijn vorige berichtje er ook niet in helemaal goed nederlands geschreven staat, ik zat op mijn werk en dan moet ik snel typen voordat iemand ziet dat ik op internet zit in plaats van aan mijn werk. En Lavinja? Ging het oefenen bij haar goed?

Groetjessss van Jessica!