Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:22

Ik gebruikte deze
Afbeelding
Nadeel was dat de verpakking er maar 3 heeft, dus moest 2 verpakkingen kopen. In iedere sok 1 pipet. Proberen te verdelen op 2 of 3 plekken per sok.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff


dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:45

En dat herhaalde je dan weer na een week?

KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:53

Na 10 dagen, ja.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:06

Ik gebruik voortaan noromectin pour on.
In de sokken aanbrengen met een spuitje, na een maand herhalen als het er nog steeds zit en anders 2x per jaar.
Werkt goed, makkelijk en een fles kostte mij €40,- en ik heb er al meerdere paarden mee geholpen en onze tinker zelf ook al meerdere behandelingen gegeven.

Geniet nu, het is later dan je denkt

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:17

Ik meld mij hier ook weer even, tips zijn nooit weg natuurlijk :)
Mijn paard heeft ook heel snel last van mijt helaas. Vandaag zijn ene been waar een korst zat , behandeld, bij been nummer 2 vond paardjelief dat ik ook wel een emmer met dat spul over me heen mocht en toen lag alles dus op de grond.

Misschien dat ik ook maar eens die vlooiendruppels ga gebruiken, hoewel ik Stronghold wel enorm duur vind. Ik hoop dat het weer beter gaat als hij straks 24/7 in de wei staat..

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:29

Of als het nog een keer flink gaat vriezen. Hier een tinker die aardig onder de wondjes zit ;( . Zou dat door het vochtige weer komen? Dat de mijten dan meer de kans krijgen?

Dit weekend ga ik voor de 2e keer met hondenshampoo wassen, maar mocht dit niet voldoende werken, dan gaan we dectomax proberen. Iemand een goede tip hoe dit aan te brengen? Bij koeien gaat het op de rug (ter ontworming), maar heb ook wel gehoord om het bij paarden verdund in de sokken te spuiten met een plantenspuit.


KootMiraDrum

Berichten: 8317
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:14

Dectomax is de spuit die alleen de dierenarts mag geven.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 13:43

Dan bedoel ik de ivermectine pour on ;-). Dacht dat Dectomax de merknaam was en ivermectine de werkzame stof? Het gaat in elk geval om het goedje wat ter ontworming op de rug van koeien wordt gedaan. Schijnt ook uitstekend te werken tegen mijt.

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:22

Hoi Jippie,

Hier hetzelfde probleem. Ik was wekelijks met sarnacuran (vergelijkbaar met neocidol of sebacil), maar weinig effect. Je ziet ook niet zo goed of je alles gehad hebt vind ik.
Ik heb daarom maar eens hondenshampoo gekocht en vandaag ook voor de tweede keer gewassen. Ik heb wel het idee dat het schuim goed verdeeld was....
Verder heeft hij al een spuit dextomax gehad, 4 maanden geleden...pffffff

welke hondenshampoo had jij en heb je het idee dat het wat doet???

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:06

Ik zou even moeten kijken voor het merk, maar komt van de dierenarts. Vandaag voor de tweede keer gewassen en zijn benen waren al rustiger/ geen nieuwe plekken.

Wel zag ik nu ook kale plekken onder zijn buik; heeft daar met achterhoeven op zitten krabben denk ik. Begin me af te vragen of het alleen mijt is, of ook de relatief hoge temperatuur. Hij is niet geschoren/ geen deken, dus een flinke vacht. Maar het is alleen zijn achterhand waar hij plekken heeft. Hij heeft in elk geval ergens jeuk van...

Wat een gedoe en gepuzzel hè?

xNicolx

Berichten: 1195
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:03

Ik kom hier even binnen vallen, wellicht is er iemand die mij kan helpen!
Mijn paard heeft een behoorlijke wintervacht en is al flink aan het verharen.
Vooral als we gereden hebben en ze warm is verliest ze enorm haar vacht.
Lekker rossen dus, alleen gisteren bij haar schouder/oksel kon ik zo alle haren er uit trekken,
ze heeft nu een kale plek van 10 cm bij 10 cm.

Weten iemand wat dit is?

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:05

even een afkrapsel laten maken door de DA , het kan mijt zijn , kan ook vanschuren/bijten zijn .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:17

Reinigen jullie ook alle paardenspullen als jullie je paard hebben behandeld? Ik niet maar ik las dat net in een ander topic, en dat klinkt toch wel logisch. :o

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:36

ja ik doe dat wel , en mijn dekjes etc. worden sowieso regelmatig gewassen .
en de stal word ook gedaan trouwens .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:03

Helaas, de plekken zijn weer open. Voorbeen blijft heel schilferig (rasp) waarbij knieholte nu plekje open en halverwege been. Lijkt op een kloof. Achterbeen nog steeds een kloof maar nog dicht. Behandelt met bye mite. Lijkt erop dat de huid erg droog is en daardoor kapot gaat. 1 voorbeen is het ergst
Weet iemand het wondermiddel?

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:31

ik ben eigenlijk wel benieuwd of een van jullie ook duidelijke foto's heeft van de klachten?
kelly heeft momenteel wat meer last van haar rasp( of hoe je het noemt) en ik denk dat het komt doordat ze wat suikerrijker ruwvoer krijgen.
mijt heeft ze in elk geval niet

maar was eigenlijk wel benieuwd hoe de plekken er bij jullie paarden uit zien.
zal eens kijken of ik van kelly haar plekken ook foto's kan maken...al is dat wel moeilijk met al dat haar :j

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:12

Zo zien de plekken er hier uit:

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:02

hey bedankt, de huid is ook echt wat open he :j :j

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:39

Ja, gelukkig is het nu rustiger (dit was paar weken geleden voor behandeling). Heb alleen de achterbeen gewassen met hondenshampoo want daar zit het vooral en zijn hele lijf zag ik niet zitten. Maar voor de langer termijn heeft dat geen zin natuurlijk, dus nu via koeienhouder ivermectine kunnen regelen.

Hij heeft alleen ook wat andere kale plekjes op de achterhand zonder dat de huid stuk is. Nu had hij dat vorig jaar tijdens de rui ook, dus maak me daar maar even niet zo druk over.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:15

Ik behandelde mijn Tinker dus tot nu toe tegen mijt met antivlooienshampoo voor honden. Dat lijkt nu niet meer te werken en mijn paard heeft ontzettend jeuk. Echt heel zielig. Ik heb mijn DA om advies gevraagd en dit zei ze:

"Beenschurft, oftewel mijten aan de benen van paarden komt veel voor bij tinkers, friezen en andere paarden met lang beenbehang. De behandeling bestaat uit het scheren van het behang (mijten houden van lang haar). Verder moeten de benen gewassen worden tot in de lies en in de oksels, waarbij het been tot op de huid nat gemaakt moet worden. Dit wassen kan met vloiienshampoo voor hond en kat. Een sterker werkzaam middel is phoxim (sarnacuran of byemite) of diazinon (neocidol). Hierbij maak je een verdunning aan met water, vervolgens maak je de benen met die verdunning en spoel je het niet uit. Paarden waarbij wassen onvoldoende werkzaam is, geven we aanvullend een injectie met een middel dat niet geregistreerd is voor consumptiepaarden (we sluiten dan deze paarden uit voor de slacht). Je kan neocidol of sarnacuran ophalen op de praktijk (10 ml op 10 liter water, ook de borstels hiermee behandelen)."

Ik las in een ander topic dat je moet wassen op dag 1, 8 en 22. Als dit echt zo nauw komt, dan begin ik zaterdag met wassen, anders vandaag. Ik ga in ieder geval vandaag de neocidol op halen.

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:29

Weet iemand of ik na het wassen met neocidol de benen mag afdrogen of kan ik dat beter niet doen?

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:33

Als je niet mag uitspoelen, zou ik dat niet doen

Wij gaan dit weekend een pour on met ivermectine gebruiken. Even een vraag over de toepassing: ik lees veel met kwast aanbrengen, maar dringt het niet beter door als je het oplost in een grote cementbak met water en de paarden daar even in laat staan? Zoals bij sebacil? Of werkt dit spul niet zo?

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:40

Gewoon een klein spuitje waar de milliliters op staan. Puur doseren volgens mij 1 ml per 10 kg. Iig minder dan de koeien dosering.
Sokken uit elkaar en op de huid een paar druppels en zo op verschillende plekken in de sokken verdelen.
Niet in de buurt van de wonden want het zal wel bijten en dat zal paard lief je niet in dank afnemen.
Gemakkelijker kan het niet.

@ dorientjuh, waarom probeer je ook niet pour on ivermectine of noromectin? Het is makkelijk en het werkt zeer effectief.

Geniet nu, het is later dan je denkt

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:50

Waar bestellen jullie dat? En zijn dat groot verpakkingen of voor 1x

dorientjuh

Berichten: 7251
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:55

Gisteren heb ik Neocidol opgehaald bij de DA (klein potje, maar wel voldoende voor een paar keer voor een verassend lage prijs: €8,11). Ben gelijk door gegaan naar stal en ben eerst de sokken aan de voorbenen te lijf gegaan met de schaar. Helaas helaas. Ik wilde eigenlijk alle sokken eraf halen, maar na een uur knippen had ik dus alleen de voorbenen gedaan, was mijn schaar bot en mijn rug kapot. :')

Bovendien had ze eigenlijk geen last aan haar achterbenen, maar de kliniek vond het toch wel beter als ik de achterbenen ook zou behandelen. Het behandelen aan de voorbenen ging toch wel een stuk beter dan de achterbenen met sokken. Ik heb op advies van de kliniek elk been met een liter spul behandeld. Gedeeltelijk met een plantenspuit en gedeeltelijk met een spons. Verdunning Neocidol: 1 ml op 1 liter water. De kliniek heeft niet gezegd hoe vaak ik de behandeling moest herhalen, dus die vraag staat nu uit. Ik kreeg het advies de borstels ook te behandelen, dus die liggen nu in een sopje met antivlooienshampoo en mijn halster en touw liggen in de vriezer.

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12, Trendiction, Vecar en 23 bezoekers