Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:15

Of zijn hier al meerdere discussies over geweest?
Hoe denken de bokkers hierover?
Na het weekend (clinic Antoine de Bodt, die ik samen met Amarant georganiseerd had) heb ik het vermoeden dat veel instructeurs en ruiters te veel naar Anky, haar diep en rond rijden, hebben gekeken en te weinig naar de voorbereiding die hieraan vooraf gaat.
Het resultaat is dat veel te veel ruiters hun paard op de voorhand rijden door ze in de krul te laten lopen voordat de impuls er is en in de volte op de binnenschouder laten vallen ipv het goed te laten inbuigen met zijn hele lijf en goede gewichtshulpen te geven. (ik ben hiervan overigens geen uitzondering Party!! )
Wordt het niet eens tijd dat de nederlandse instructeur weer met beide benen op de grond gaat staan en weer helemaal bij de basis begint? Lips are sealed
De kwaliteiten van de gemiddelde nederlandse dressuurruiter schieten achteruit door een gebrek aan basis (die niet wordt bijgebracht door de instructeur).

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:24

Er komen 2 vragen bij mij op:
1- wat versta jij onder 'basis'? En waar wordt dan precies aan voorbij gegaan?
2- wat is het voorbereidende werk voor het LRD systeem? En op welke manier is het LRD systeem verantwoordelijk voor het 'voorbij gaan aan de basis'?

Kennelijk is Anky volgens jou verantwoordelijk voor de teloorgang van de Nederlandse dressuurruiters en hun instructeurs? Mag ik vragen hoe je aan deze gedachtengang komt??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:34

Het valt me altijd op dat mensen die bij Antoine de Bodt zijn geweest dat ze een beetje doorslaan in het Antoine de Bodt verhaal en dat eropeens nog maar een goede methode is grof gezegd.

Het anky systeem is net zoals alle andere systemen geen systeem wat je zomaar over kunt nemen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:35

Ik weet niet of het aan Anky ligt dat veel dressuurruiters op de voorhand rijden. Mij valt het altijd op dat mensen (op concours) nauwelijks voorwaarts/ neerwaarts rijden. Met het gevolg dat het paard zijn achterhand nauwelijks gebruikt en dus op de voorhand gaat lopen. Maar of dat aan de methode van Anky ligt??? Erg makkelijk om dat meteen te concluderen. Of zie ik het dan verkeerd?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:39

Steef schreef:
Het anky systeem is net zoals alle andere systemen geen systeem wat je zomaar over kunt nemen.
en daar ligt het hele probleem. het toepassen van de manier van training van een idool, die mogelijk niet goed in de combinatie past. de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk bij de uitvoerder (en instructie).

Amor Vincit Omnia

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:40

Ik zeg niet dat Anky verantwoordelijk is! Ik zeg dat de instructeurs en ruiters die haar systeem klakkeloos nabootsen vaak de mist ingaan.
Dat geld ook absoluut niet voor iedereen.
Ik heb nooit geleerd, van geen van de instructeurs die ik gehad heb, hoe ik mijn paard moest rechtrichten.
Maar in antwoord op je vragen:
Ik versta onder de basis het rechtrichten en voorwaarts (impuls) rijden van van je paard. Als je paard recht is is de nageeflijkheid veel beter te verkrijgen met een paard dat beter 'over de rug komt'.
Het voorbij gaan aan de basis bedoel ik dat veel mensen hun paard al diep en rond rijden voordat het paard goed naar voren gaat en recht is. Dan kan je je toch voorstellen dat het logische gevolg een paard is dat op de voorhand valt en het meeste gewicht op de binnen schouder gooit.

Het is absoluut geen aanval naar wie dan ook maar ik probeer alleen maar meer te begrijpen wat ik zelf zit te doen op mijn paard.
En probeer te doorgronden wat ik van het weekend in een clinic van Antoine de Bodt heb geleerd.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:41

Nee, maar ook het klassieke systeem kun je totaal fout toepassen. Ik vind het onderschrift van Wouter24 wel een hele goede: "Goed paardrijden kun je diep en hoog, slecht paardrijden ook."
Zit toch wel een hele diepe kern van waarheid in, dat niet het systeem waarin je traint van belang is maar de wijze waarop je dat systeem uitvoert.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:53

Antoine is absoluut geen goeroe! Hij heeft niet echt een systeem maar brengt je gewoon de basis van het paardrijden goed en duidelijk bij.
Ik bedoelde Anky haar rijden absoluut niet aan te vallen want het is een topper!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:55

Dat is ook weer zo Steef.
Ik denk dat alle aspecten van goed paardrijden ook niet op 1 pagina te vangen zijn. Daar komt zoveel bij kijken.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:59

Volgens mij is het nu het Anky-effect of beter gezegd: mode om te rijden zoals Anky dat doet. Een tijd terug had je het slof-effect (iedereen aan de slof (en moet je nu eens kijken: de slof wordt verketterd tot en met). En zo zijn er meer modeverschijnselen geweest in de paardensport. Meestal ingegeven door de Groten der Aarde (wie dat dan ook zijn op dat moment). Imitatie en mode komt overal bij voor, van (pop)muziek tot aan beeldende kunst, van managementstijlen tot nieuwe producten, van klapschaats tot formule 1 wagens...
Feitelijk is er niets mis mee: als iets werkt, waarom zou je het dan niet gebruiken om er zelf (in welke vorm dan ook) beter van te worden?
Ellende is alleen dat als jij ongetraind en verkeerd begeleid begint te stoeien met de klapschaats, je alleen zelf met de problemen komt te zitten. Ga je daarentegen zonder deskundige begeleiding aan de haal met een trainingssystematiek zoals die door Anky wordt toegepast, dan zit je paard als eerste met de (lichamelijke) problemen... Maar dat geldt niet alleen voor de 'Anky-methode' dat geldt voor alles wat je met je paard doet, toch?

Verder, wat betreft die instructeur... Bij mij op de manege rijden veel mensen voor hun lol. Die willen niet 'lastiggevallen' worden met allerlei gymnastische oefeningen voor het paard. Die willen rijden met als ultieme hoogtepunt van de les de galop. Anderen leren puur rijden om een buitenrit te kunnen maken. Hard werken willen ze ook: zelf moeten ze bezweet zijn, anders was het een waardeloze les. Nu kun je stellen dat het de taak is van de instructeur om te zorgen dat deze mensen eerst begrijpen dat paardrijden niet alleen sport is, maar vooral een kunst en dat het doel van de dressuur is dat je je paard gymnastiseert. Alleen, tegen de tijd dat je deze zinnen hebt uitgesproken zijn of je klanten allemaal vertrokken naar een andere manege, in slaap gevallen, of aan het rondgalopperen door de bak... Dus pas je je aan om je bedrijf draaiende te houden. De mensen die echt willen leren rijden kopen vaak een eigen paard en / of komen vaak ook vanzelf naar je toe met vragen en / of nemen privé-les.

Vaak hebben mensen ook geen geduld (dit betreft iedereen met of zonder eigen paard). Zoals ik pas tijdens een clinic hoorde: Alles is sneller geworden behalve het paard... Dus: ga je met je paard aan het werk, dan kost het tijd om het paard zo sterk te maken dat het de oefeningen kan uitvoeren die je vraagt. Veel mensen vergeten dat en grijpen naar een hulpteugel (of instructeur) en als dat na een paar keer gebruiken geen zichtbaar resultaat heeft, dan verdwijnt de hulpteugel in de kast en de instructeur wordt vervangen door een ander en het paard is een stomme bok...

Misschien eigszins gechargeerd allemaal wat ik hier neer heb gezet, maar een grote kern van waarheid kun je er zeker in terugvinden!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:02

Rechtrichten is bij veel ruiters een probleem. Ik heb momenteel priveles met een merrie die vanwege haar lange weke rug en nog niet ontwikkelde spieren behoorlijk scheef loopt. Dit mag ik niet forceren, ik mag haar vragen recht te lopen, soms doet ze dat, soms dus niet. Verder moet ik de achterhand erbij houden, maar ook van voren mag ze niet sterrenkijken, er moet wel aanleuning zijn. In dit geval is de aanleuning nog niet perfect, maar laag diep en rond rijden is absoluut niet mogelijk. Dit komt pas als de basis beter is.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:05

abby schreef:
Vaak hebben mensen ook geen geduld (dit betreft iedereen met of zonder eigen paard). Zoals ik pas tijdens een clinic hoorde: Alles is sneller geworden behalve het paard... Dus: ga je met je paard aan het werk, dan kost het tijd om het paard zo sterk te maken dat het de oefeningen kan uitvoeren die je vraagt. Veel mensen vergeten dat en grijpen naar een hulpteugel (of instructeur) en als dat na een paar keer gebruiken geen zichtbaar resultaat heeft, dan verdwijnt de hulpteugel in de kast en de instructeur wordt vervangen door een ander en het paard is een stomme bok...


En als er bij de opleiding van de instructeur nou net dat greintje gevoel ontbreekt, of dat stukje basis wordt vergeten? Instructeurs die de tijd niet nemen om een ruiter te leren wat rechtrichten is? Iedereen wil toch zijn paard heel houden? Waarom is AdB de enige die precies die vinger op de wond legt? Jij zegt het de ruiter aan geduld ontbreekt. En als dat nou niet aan de ruiter ligt maar aan de instructeur?

Je suis Charlie.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:10

Haar systeem kun je niet goed nadoen, en dat zal niemand kunnen.
Het is een systeem voor Anky en haar paard, een ander zal het nooit 100% kunnen nadoen.

Het is absoluut niet alleen je in een krul trekken, wat tegenwoordig heel normaal is geloof ik, bij sommige...

Zoals abby zegt, vele gaan mee in de 'mode'.
Zoiezo vind ik het dom als iedereen met slof rijdt, dat jij het ook doet, zo ook met andere dingen.

Ik vind dat heel veel mensen niet meer op gevoel uitgaan, maar gewoon hun paard zoveel mogelijk aan de teugel rijden, zodat het '' er mooi uitziet''

Voor mensen die er niet veel van weten, ziet het er allemaal prachtig uit, maar eigenlijk rijd je je paard kapot...

Gedult moet je zeker hebben, vooral met paarden, en andere dieren.
Zonder gedult zul je nergens komen, en een eigen systeem zul je zeker niet krijgen, maar die van een ander nabootsen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:15

Cassidy schreef
Citaat:
En als er bij de opleiding van de instructeur nou net dat greintje gevoel ontbreekt, of dat stukje basis wordt vergeten? Instructeurs die de tijd niet nemen om een ruiter te leren wat rechtrichten is? Iedereen wil toch zijn paard heel houden? Waarom is AdB de enige die precies die vinger op de wond legt? Jij zegt het de ruiter aan geduld ontbreekt. En als dat nou niet aan de ruiter ligt maar aan de instructeur?


Ik weet niet of AdB (als enige) de vinger op de zere plek legt. Ik ken de man niet, heb alleen gelezen over zijn methode.
En ja, er zijn ook instructeurs die geen geduld hebben... had ik er expliciet bij kunnen zetten, maar ik schreef dit met in mijn achterhoofd wat voorbeelden uit mijn omgeving waarbij het toevalligerwijs alleen de ruiters zelf betrof. De bekende bril B) die iedereen altijd op heeft ...

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 15:19

Ik denk dat er voornamenlijk bij instructeurs een verantwoordelijkheid ligt om je studenten goed en correct te leren paardrijden. Daarbij moet je ze ook gevoel bijbrengen (mischien wel het moeilijkste van alles). Als je als leek op een paard gaat zitten moet je toch uitgaan van wat je instructeur je verteld. Als die je al niet de beginselen van het paardrijden bij brengt dan ben je als ruiter toch al verloren?

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:19

AdB is in mijn ogen een goed dressuurruiter, in de leer geweest bij Dr. Klimke en Oliveira. Als hij zegt dat hij stagairs krijgt die in hun 5de jaar zitten bij een gerenommeerd opleidingsbedrijf, en die niet weten wat het rechtrichten van een paard is, dan schort er wel degelijk iets aan de opleiding van de instructeurs. Als de kennis er niet is bij de instructeurs, hoe wil je dan dat de ruiters het leren?

Is het niet diep triest dat AdB deze oude methode, die tot de basis van het rijden behoord, moet gaan uitdragen? En dat iedereen het "aha-effect" krijgt als ze hem te werk zien?

Je suis Charlie.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:27

Volgens mij is het altijd belangrijk, ongeacht in welk systeem je je paard traint/rijdt, dat je je paard rechtricht. DAt er mensen zijn die dat niet doen heeft weinig met het systeem te maken maar meer dat er meer aan gedacht moet worden. Als ik geholpen wordt met mijn rijden ben ik juist ontzettend veel bezig met rechtmaken, en als dat volgens jullie het enige is wat Antoine brengt, in elk systeem hoort er aandacht te zijn voor dat facet en door de betere instructuers wordt dat ook gedaan.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 15:34

Nu sla je toch min of meer de spijker op zijn kop Steef. Alleen is het jammer dat het vaak dus niet geleerd wordt.
Ik heb geen geld om bij de echte goede instructeurs te gaan lessen, en ik heb geen vervoer om er naartoe te gaan.
Maar het is toch al een punt als de gewone instructeurs, 9 van de 10, niet weten hoe je een paard moet rechtrichten en niet zien of het paard recht is of niet.
Wat Antoine ons brengt is beter leren paardrijden, en met meer gevoel. En dat is niet niks! Volgende keer moet je zelf ook een keer komen kijken en dan zal je zien hoeveel ruiters ineens het licht zien. Ik bedoel dit zeker niet onaardig want ik ben er ook zo eentje!

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:38

In tel mij er ook maar bij. Wat ik het afgelopen weekend heb geleerd door mijn ogen de kost te geven is ongelofelijk.

En Steef, noem mij zo eens 5 namen van "betere instructeurs" die in de basis aan het rechtrichten denken? Hoe komt het dat zoveel ZZ ruiters hun paard naar de vaantjes rijden omdat ze niet rechtrichten?

Je suis Charlie.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:43

het is volgens mij alleen maar logisch dat een goedgaand paard recht is, dat is de basis. ik moet niet proberen mijn paard niet recht te hebben in de priveles, dan krijg ik echt op mijn donder. daar wordt echt op gehamerd. het is wel vreemd dat het gebracht moet worden door AdB terwijl elke instructeur het zou moeten onderwijzen.

Amor Vincit Omnia

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 15:46

Wie is jouw instructeur Pepeijn! Dat is dan denk ik echt een van de weinigen.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:49

SuperPepeijn schreef:
het is volgens mij alleen maar logisch dat een goedgaand paard recht is, dat is de basis. ik moet niet proberen mijn paard niet recht te hebben in de priveles, dan krijg ik echt op mijn donder. daar wordt echt op gehamerd. het is wel vreemd dat het gebracht moet worden door AdB terwijl elke instructeur het zou moeten onderwijzen.


Juist, jij hebt het begrepen. Hoe zou AdB anders zulk successen kunnen boeken? Hij zei dat hij al 10.000 Nederlanders DIT JAAR bij hem thuis had gehad met paarden met hoefkatrol. Dan schort er toch iets aan de instructie in Nederland...zou je niet denken?

Je suis Charlie.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 15:52

Sorry Cassidy, volgens mij heeft hij gezegd dat hij 10.000 bezoekers op zijn site heeft gehad die hem gevraagd hebben om les met hun paard omdat ze ook HKO hebben. Van deze 10.000 waren er 8.000 nederlanders bij terwijl de site in 8 landen goed bekeken wordt!
Het zegt evengoed wel iets!
En het is een feit dat HKO een probleem begint te worden in NL. Komen er steeds meer.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:53

Lusitano schreef:
Nu sla je toch min of meer de spijker op zijn kop Steef. Alleen is het jammer dat het vaak dus niet geleerd wordt.

Om iets te kunnen leren moet er ook geluisterd worden.

Citaat:
Maar het is toch al een punt als de gewone instructeurs, 9 van de 10, niet weten hoe je een paard moet rechtrichten en niet zien of het paard recht is of niet.
Iedere Deurne of Ermelo instructeur dient dit te weten, in beide opleidingsprogramma's komt het voor.

Citaat:
Wat Antoine ons brengt is beter leren paardrijden, en met meer gevoel.
Gevoel kun je je niet aan laten praten, door niemand. Je moet het hebben en als je instructeur dat herkent, kun je er verder mee werken en dat gevoel ontwikkelen.

De laatste instructrice die ik had, schonk totaal geen aandacht aan het rechtrichten, dat viel mij op en daarom lette ik er zelf op.
Er zijn een heleboel ruiters die niet weten wat het inhoudt, ik denk vaak dat diegenen ook niet zo heel erg geinteresseerd zijn in zoveel theorie achter de praktijk.
Alle andere instructeurs die ik heb gehad, wisten allemaal heel erg goed wat het inhield.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:53

het is mijn idee dat veel instructeurs het weliswaar weten maar dat misschien meer gelet wordt op, "wat wilt de klant" en dat is snel resultaat. en dat haal je niet als je het 1e half uur van de les bezig bent met basis, zoals ik met mijn instructrice.

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers