Veelzijdige ruiter ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-01 13:33

Ik heb het afgelopen jaar op behoorlijk veel verschillende paarden gereden: <br>
<li> Pliva, Lipizzaner-merrie van 1.48 hoog
<li> Primavera, Lipizzaner-merrie van 1.42 hoog
<li> Matador, KWPN-ruin van 1.56 hoog
<li> Yoeri, KWPN-ruin van 1.67 hoog
<li> Harry, Haflinger-ruin van 1.52 hoog
<li> IJsco, Fjorden-merrie van 1.40 hoog
<li> Igor, New-Forest/Fries-ruin van 1.55 hoog
<li> Daisy, Welsh K-merrie van 1.48 hoog

En nu ga ik dinsdag voor het eerst rijden op Restar, een Fell Pony ruin van 1.40 hoog.

Al met al dus heel wat paarden gereden de laatste tijd, ik merk voor mezelf dat ik er heel veel van leer. Mijn zus heeft bijvoorbeeld de laatste 11 jaar op geen ander paard gereden dan haar eigen Lipizzaner en die van een vriendin. Ze heeft een behoorlijk pittige merrie. Binnenkort gaan we voor de lol eens naar een stal in Groningen om priveles te nemen om hun paarden. Nu is ze een beetje huiverig om op een ander paard te stappen. Heel gek, want als je haar paard ziet, denk je dat ze overal wel op zou durven Haha!

Daarom lijkt het mij beter om wat verschillende paarden te rijden zodat je daar meer ervaring mee krijgt. Maar nu zei iemand laatst tegen mij dat je juist van 1 paard veel meer leert.

Wat vinden jullie?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:35

Nee, ik ben het met jou eens. Als je op veel paarden rijdt, moet je steeds omschakelen en je razend snel aanpassen per paard. En dat gaat steeds sneller en makkelijker. Hiermee ontwikkel je gevoel wat in de combinatie met eigen paard OOK ten goede komt! Je hulpen worden verfijnder en subtieler. Maar je bent mijns inziens pas een veelzijdige ruiter als je niet alleen dressuurt, maar ook recreatief rijdt en wat springt.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:39

Ik denk dat het goed is om op meerdere paarden te rijden. Zelf rijd ik eigenlijk alleen mijn eigen tinkertje, en merk dat ik huiverig (zwak uitgedrukt) ben om op een ander paard te stappen, terwijl ik vroeger overal op stapte. Heb wel nog een tijdje terwijl ik mijn eigen paardje had op een manege gereden, maar daar werd ik dus gek van de drukte in de bak (tussen de 10 en 15 mensen en paarden in de bak), dus ben er mee gestopt, zou wel meer paarden willen rijden, ben bang dat als ik nog langer wacht ik helemaal nooit meer op een ander paard durf. Ben benieuwd hoe anderen hier over denken....groetjes Yvonne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:52

Is een beetje dubbel. Als je altijd hetzelfde paard rijdt, kom je meer aan "verfijnen" toe zegmaar. Je kunt gewoon verder doorwerken dan met een paard dat je af en toe rijd en dan nooit meer ziet.
Op zich wordt je heel handig in het problemen oplossen als je veel verschillende paarden hebt gereden.
Veelzijdigheid van een ruiter heeft imo meer met multidisciplinaliteit (oef! Kan zo in galgje!!) te maken, dus dat je idd dressuurt, springt ed. Met recreatief rijden (desiree) heeft dat volgens mij weinig te maken, je kunt ook recreatief dressuren.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-01 13:57

Ik denk dat ze met recreatief bedoelt, buitenritten bijvoorbeeld. Ik doe zelf ook vanalles: veel buitenrijden, 2x in de week dressuur en 1x in de week tien minuutjes springen.
Heb laatst op een pony gereden die alleen op eigen terrein gereden werd, ze wisten niet eens of ze verkeersmak was!
Ik denk ook dat het goed is om veel afwisseling qua rijden en paarden te hebben, maar dat 1 paard rijden inderdaad goed is voor de verfijning.
En Von: ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was. Het is zo leuk om af en toe eens een ander paard te rijden.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:25

Ik vind het ook goed om op verschillende paarden te rijden. Ik heb ook op heel wat verschillende dieren gezeten!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:35

Juist ja, met recreatief rijden bedoel ik buitenrijden. Er zijn veel ruiters die daar niets aan vinden en/of het niet durven. Maar dat vind ik geen goede zaak. het is namelijk goed voor het mentale welzijn van het paard om af te wisselen. Buitenrijden hoort er gewoon bij. net zo goed als dressuur.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:40

ik dnek dat je een combi van beide moet hebben. als je altijd het verschillende paarden rijdt. dan kan je je hulpen niet leren verfijnen en ook niet echt verder komen in de sport. maar als je altijd op hetzelfde paard rijdt dan leer je ook niet snel omschakelen. en reageren op vreemde situaties die een ander paard kan hebben.
gewooon altijd hetzelfde paard en afentoe een keer een andre rijden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:43

Tja hier heb ik ook een verschillende mening over... Van 1 pony vind ik het voordeel dat je die pony echt door en door leert kennen.
Maar van meerdere is natuurlijk het voordeel dat je overal op leert rijden.
Dat vrschilt ook per manege. Op sommige maneges moet je iedere week op een andere pony. Op andere maneges rij je dan weer een half jaar of langer aan 1 stuk.

Groetjes Kim

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 15:07

hmmm...Heb leren rijden op Misty, die is nu helaas al meer als een jaar weg Verdrietig

Nu rijd natuurlijk het meest op Bassie, die pony ken ik echt heel goed en ook al is het niet mijn eigen pony, ik heb er wel een soort 'band' mee.

Verder rij ik soms ook op andere manegepaarden/pony's wel altijd op vrij brave dieren omdat ik niet zo'n goed evenwicht heb en er met een bok ofzo nogal snel naast lig. Knipoog

Ook heb ik heel lang op Cioola gereden (prive paard, KWPN'er van 1.68m van 17 jaar oud, staan foto's op het plaatjesforum)

Shadow (verzorg welsh A waar ik vandaag sinds een jaar weer naar toe ga (uitleg staat in topic 'in de wei' JOEPIE!!)heb ik 1x op gereden toen hij net een paar weken onder het zadel was. Een dondersteen want ik lag er meteen weer naast *LOL*

en sinds een paar weken Samir (prive pony van 23 jaar) dan Party!!

Nou eigenlijk best veel dus in die 4 jaar dat ik rij hihi...

Maar mijn mening is dat je meer leert van verschillende paarden rijden dan van 1tje. Aan mezelf merk ik het weleens, Bassie rij ik heel vaak en ken hem daar door vrij goed ook qua beweging ect...als ik dan op een ander stap heb ik vooral het eerste kwartier het gevoel of ik weer een beginner ben!!
Tja daar zit je dan Tong uitsteken

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-06-08 15:12 ]</font>

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-01 16:05

Citaat:
Op 2001-06-08 15:07, schreef Ineke2:
Maar mijn mening is dat je meer leert van verschillende paarden rijden dan van 1tje. Aan mezelf merk ik het weleens, Bassie rij ik heel vaak en ken hem daar door vrij goed ook qua beweging ect...als ik dan op een ander stap heb ik vooral het eerste kwartier het gevoel of ik weer een beginner ben!!
Tja daar zit je dan Tong uitsteken

Inderdaad op sommige paarden kun je je zo onwennig voelen, voel je je echt een beginneling ja! De eerste keren na een hardwerkende KWPN-er op IJsco voelde ik me zo stom. Dan wil je wegstappen, en 't beest reageert gewoon NIET! En dan iedereen die zegt: "drijf hem eens aan, kom op, jij bent de baas"... Ja Boos! ik drijf zo hard dat mijn kuiten bijna tegen elkaar komen maar hij zet gewoon geen stap }> En zo leer je toch van alle pony's en paarden waar je op rijdt.
Sloom, actief, fel, rustig Gaaaap , druk, groot, klein, dik, dun, zwart, wit, jong, oud ... Slapen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 16:45

Het voordeel van steeds hetzelfde paard rijden: je kunt het nivo van zowel ruiter als paard steeds meer opbouwen, je leert allebei en ook van elkaar.
Wanneer je steeds op een ander paard rijdt, leer je wel verschillende soorten moeilijkheden kennen van paarden, hoe je daarmee om moet gaan, maar je kunt met één van die paarden niet even drie maanden trainen om het probleem op te lossen (bijv. als hij moeite heeft met de achterhand of zo).
Je leert dus niet hoe je het tijdens een langere periode weg kunt krijgen, het probleem.
Bijvoorbeeld een manegepaard die je gemiddeld 1x in de twee weken rijdt: jij leert hem goed in de hoeken rijden, maar als je twee weken later er weer op mag, kun je hem opnieuw duidelijk gaan zitten maken dat hij bij jou echt wel de hoeken in moet. Want de anderen die hem reden deden dit minder goed of totaal niet! Dat vind ik dus wel balen.
Ik denk dat als je meerdere paarden rijd, dat je best veel kunt leren, maar dat het ook ligt aan hoeveel mensen op dat paard rijden, en op wat voor nivo die rijden.
Daarom wilde ik zo graag een verzorgpaard, ik had in de manegelessen al op zoveel verschillende paarden gereden, ik wilde leren "hoe ik een paard iets moest aanleren". Want dat is iets anders dan op een paard rijden die alles al weet...
Ik hoorde laatst een meisje die net twee jaar rijdt zeggen: Kijk, dat meisje met die E-pony van haar, die rijdt echt wel goed!
Nou die pony was al M toen ze hem kocht, en zijzelf nog nauwelijks B. Een goede leerpony, maar als die amazone op een jonge net ingereden pony had gezeten die niet aan de teugel liep... dan leek het wel anders natuurlijk!
Dat is dan ook wel weer het voordeel van af en toe een ander paardje rijden: dan kom je er achter dat je toch nog niet zo perfect rijdt als je zelf altijd gedacht had! Of juist wel, grijnz.....
Doei! Dorine.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 16:46

Ik rijd ook op van alles.
Dientje KWPN-er 1.66
Nimber KWPN-er ong 1.60
Dennis Shet 99cm
Tammy Shet 94cm
Beauty vuilisbakkie ong 1.30
Nog een paar manege paarden en pony's.
Ik rijd vooral buiten en dressuur maar men ook, ga regelmatig naar het bos en spring soms(eigenlijk te kort maar ik heb geen paard/pony om het op te kunnen doen). Ik rijd ook veel zonder zadel(springen, dressuur, langs de weg en het bos in).
Ik rijd nu nog op een manege maar ga bij een club rijden en krijg nu ook prive les.
XXX
Ciska

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 16:59

ik ben ook heel veel zijdig.
ik rijdt op twee verschillende fietsen

nee sorry flauw grapje

ik ben het eigenlijk met de meesten hierboven eens.

alleen na 14 jaar rijden bak ik er nog nix van.

gelukkig kan ik nu gaan mennen.*zucht*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 17:28

veelzijdig kent 2 aspecten zoals hierboven ook al is gezegd:
- meerdere verschillende paarden kunnen rijden
- meerdere disciplines beheersen
en dan bij voorkeur bovenstaande in combinatie.
Toch zie je in de praktijk dat mensen een voorkeur hebben voor een (type) paard en een bepaalde discipline. Voor mij is dat een heet bloedpaardje en springen. Maar in mijn ogen ben je een veelzijdige ruiter als je met meerdere soorten paarden overweg kunt (heet, lui etc) en in verschillende situaties (springen, buitenrit, dressuur). Wedstrijden rijden is een kunst maar een buitenrit maken ook. Daarnaast leer je veel van hetzelfde paard een lange tijd rijden, omdat je zo een betere combinatie zult worden. Mijn voorkeur heeft het om in 1e instantie verschillende paarden te rijden, daarna je een tijd op hetzelfde paard te concentreren en vervolgens die ervaring weer te gebruiken op andere paarden. Ideaal is het om een tijdje een leerpaard te rijden, waar alle knopjes op zittenm zodat je het gevoel kunt ontwikkelen voor bepaalde oefeningen. Ik merk nu bij Pablo dat dat het rijden veel simpeler maakt.
Ik ben zelf begonnen op manege ponies, toen gaan rijden op Trammelant (KWPN, 1.65m), waar ik 10 jaar lang wedstrijden mee gereden heb (dressuur, springen, SGW). In 1e instantie heb ik veel van hem geleerd, later hebben we samen nieuwe dingen geleerd. Daarna heb ik een paar jonge paarden ingereden, en ook wedstrijden mee gereden, in het buitenland op arabische (denk ik) hengst gereden (dressuurmatig trainen, springen, strand) en ponies van anderen wat bijgeschoold. Vorig jaar heb ik een 3-jarige Flemmingh ingereden waar ik nu B mee start en thuis aan het springen ben. En ik merk nu hoeveel ik van andere paarden heb geleerd, wat het nu bij Pablo makkelijker maakt. En zo blijf je leren van ieder paard.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 18:39

Ik heb ondertussen heel wat paarden gereden, op de rijstal waar ik werkte. Toen durfde ik op iederpaard, hoe grote draken hetook waren!
Een winter inhet land? Zadel erop en naar het strand om te crossen, het maakte me niet uit. Ik stapte na een rit op een kleine pony over naar een uur op een grote kwpn- er. Zonder zadel met zadel en zelfs zonder alles, maakte me niet uit.
Nu rijd ik al een aantal jaren alleen op Berber en Isolda en ik merk wel dat ik wat vastroest. Als ik eens op een ander type paard moet, voel ik me net een beginner, helemaal als ze wat slank zijn. Heb ik het gevoel alsof zeieder moment door midden kunnen breken *LOL*
Maar zoals jullie boven al zeiden, je leert van beide heel veel. Van al die ponies en paarden hebik heel veel geleerd. Heethoofden en sloompies, zoveel verschillende.
Maar ook van Isolda heb ik heel veel geleerd. Doorzetten als het eens niet wil enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 18:52

hoi
Ik vind als je veel verschilende paarden rijdt dat dat heel goed is voor je gevoel in het paardrijden.Elk paard heeft een ander temperament en reageert anders op de hulpen en reageert anders om dingen om hem heen.
Je leert hierdoor zelf ook veel sneller uit moeilijkere situaties te redden.
Vroeger reed ik ook bij handelstallen en daar heb ik heel veel geleerd. Maar het was vooral jonge paarden rijden en die parcours klaar maken en dressuurmatig liepen ze dan ongeveer een L nummertje. Maar deze paarden werden altijd verkocht als het net lekker begon te gaan.
Nu ik Kawa dus wel langer heb kan ik inderdaad de verfijning leren die ik voorheen dus niet kende. En ik kan nu ook de dingen als keertwending en appuyement en zo leren.
Zelf ben ik wel van mening dat als ik niet op die handelstallen had gereden dat ik lang niet zoveel geleerd had als nu en als je de mogelijkheid hebt om veel verschillende paarden te rijden zou ik dat met 2 handen aanemen. Want je leert zoveel aan voelen, dat als je dadelijk eens langer 1 paard rijd dat je die ook veel beter gaat leren voelen en de verfijning dus ook weer makkelijker word.
zo ben ik ook van mening dat het voor een dressuur ruiter (en paard) ook goed is om eens een sprongetje te maken.Hier leer je ook goed van voelen en goed meegaan in andere situaties dan alleen braaf de gewone rondjes.Vooral makkelijk als ie eens ergens van schrikt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 00:18

sluit me voor 100% aan bij wat kawa hierboven zegt. Ik was in combinatie met Iones nooit veel beter geworden als ik niet veel jonge en verschillende paarden gereden had.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:45

Toen ik Silver nog had, vond ik het het leukst om op hem te rijden, maar toch had ik ook nog les op de manege (niet op hem) om ook andere paarden te rijden.
Volgens mij is het veel beter als je verschillende paarden rijdt, kun je ook karaktereigenschappen van meer paarden herkennen. Party!! Party!! Party!!