Eigen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WandaxLover
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-05-12

Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 15:38

Hoi iedereen.

Ik zit er over na te denken om misschien een eigen paard te nemen, maar ik heb niet veel geld.
Ik weet wel ongeveer wat een eigen paard kost met alle onderhoud en verzorgingskosten erbij, maar niet precies.

Stalling en weidegang kan ik gratis en ook blijvend krijgen. Ook het eten. Daarnaast heb ik ongeveer 180 euro per maand voor hoefsmid, ontwormen, enten en dierenarts (als het nodig is). Natuurlijk moet ik ook een reserve hebben voor als er iets ernstigs aan de hand is.

Zijn er nog meer kosten verbonden aan een eigen paard, behalve de spullen en het paard zelf en de dingen die ik hierboven heb genoemd?

En is dit genoeg om een eigen paard te hebben op een verantwoordelijke manier?
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Groetjes Angelha.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:32

Het zou voldoende moeten zijn maar de gezondheid van een paard kan erg verschillen.
Ik zou als ik jou was er wel rekening mee houden dat die gratis stalling toch kan veranderen op termijn. daarom zou ik zorgen dat je het bedrag aan stalling wat je anders maandelijks kwijt ben nu op een rekening zal zetten. Leuk spaarpotje voor tegenvallers en handig indien je het nodig zou hebben.

drenterxx
Berichten: 1393
Geregistreerd: 20-11-13

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:38

Ik denk dat, als je stallingm voer, ect. écht gratis kan hebben, dat wel moet lukken ;)
Wel moet je zeker weten dat je voor nood echt geld opzij kan leggen

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:20

het zou kunnen inderdaad

maar waarom ga je niet voor een verzorgpaard? je bent nog erg jong en moet waarschijnlijk nog studeren enzo
ik heb bewust ervoor gekozen op later moment een paard aan te schaffen en altijd verzorgpaarden gehad.

nisart

Berichten: 33
Geregistreerd: 31-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:25

Ik zag op je profiel dat je 15 jaar oud bent, en om op deze leeftijd een eigen paard te nemen is zwaar! Mijn vriendin heeft ook een eigen paard genomen toen ze net zo oud was als jij en heeft hier veel moeite mee gehad om het allemaal bij te houden naast haar school en met de kosten ook. Denk er goed over na!

normann_love

Berichten: 705
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:33

het zou kunnen!
maar ik zou er echt heeeel erg goed over nadenken voordat je deze keuze maakt.
als je éénmaal het paard hebt en dan er achter komt dat je het toch niet gaat redden, dan heb je een probleem!

een paard houden is erg duur, maar dat weet je zelf ook! maar het is niet alleen duur, je hebt zelf ook een hele grote verantwoording voor een eigen paard, dat moet je wel kunnen! dus mijn TIP is, denk er super goed over na!!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:36

Het zou moeten kunnen, zolang je paard gezond blijft de komende tijd. Minimaal totdat je wat reserves hebt.
Zou echter met je leeftijd afraden nu een paard te nemen. Mijn eigen ervaring is dat ik juist tussen 16 en 19 zoveel andere dingen te doen had dat ik een stuk minder paard reed. Niet dat ik het niet leuk vond, maar er was zo veel andere dingen te doen..

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:36

Denk ook aan materiaal wat er bij komt en deels soms vervangen zal moeten worden: goed passend zadel, dekjes, hoofdstel, halster, touw, borstels, misschien dekens. En afhankelijk van wat je wilt gaan doen: lessen, startkaart, inschrijfgeld wedstrijden, vervoer.
In elk geval heel verstandig dat je er van tevoren goed over nadenkt!

Ook iets om over te denken: wat is de situatie als je met je school klaar bent? Welke opleiding ga je dan volgen en kan je dan nog je paard verzorgen?

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:00

Ik zou het niet doen :n
Een paard kan plots ziek worden, en met een dagje op de kliniek waren wij al een paar honderd euro kwijt, een controle en een zalfje heeft ons al 180 euro gekost!

Stel je voor (het verhaal wat het paard van een vriendin heeft gehad en waar ik bij was) je paard krijgt ineens koliek (echt heftige) eerst komt de veearts het proberen op te lossen thuis, heeft geen zin, paard moet naar de kliniek, er worden onderzoeken gedaan, blijkt dat hij geopereerd moet worden, toen ze de rekening zagen werden ze wat minder blij, heeft zo'n 2000/3000 euros gekost :=
Dan moet je bij jezelf voorstellen of je zo iets je wel kan veroorloven, dit is nu wel een extreem voorbeeld, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.

Stel Je paard moet op ijzers, en er word geld gevraagd voor de stalling, dan zit je zo op die 180, wij betalen 100 euro voor rondom op ijzers (bijna elke maand nieuwe)

Ik zou lekker gaan voor een lease paard, ben je een stuk goedkoper uit, en met een beetje een felxibele eigenaar kan je het als een eigen paard beschouwen! Je betaald geld om te rijden, maar dan niet het geld voor dierenarts etc. :j

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:04


Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:12

Ik zou het niet doen ivm je leeftijd. Juist vanaf jouw leeftijd wil je vaak leuke dingen doen met vrienden normaal gesproken. Dus uitgaan, winkelen, naar feesten, op vakantie etc. Daar heb je dan geen tijd en geen geld meer voor... Verder moet je idd nog maar afwachten hoe druk je het krijgt met studie in de toekomst en als je dan moet verhuizen, dan moet je paard mee verhuizen en ben je alsnog geld kwijt aan stalling. Plus dat je ook ooit op jezelf zal moeten gaan wonen en dat ook geld kost. En als je bijvoorbeeld een aantal maanden of jaartje naar het buitenland wilt na of tijdens je studie, dan wordt dat heel lastig.
Dus ik zou idd beginnen met een lease of bijrijdpaard en dan als je wat ouder bent een paard kopen.. Hoe staan je ouders er eigenlijk tegenover?

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:26

Weet je ik zie hier zoveel topics over voorbij komen en alle berekeningen en begrotingen zijn best leuk maar de realiteit is dat je het gewoon niet weet.
Gratis weide en voer. Leuk, maar voor hoe lang? Kan misgaan, op wat voor manier dan ook, en dan moet je verhuizen.
Je kunt zomaar een paard hebben dat binnen een week bij jou een uitglijder maakt, alle DA bezoekjes verder ben je zo een paar honderd zoniet duizend euro verder. En ja ik spreek uit ervaring..
Ik vind heus niet dat een paard alleen voor de stinkend rijken is maar zorg lekker dat je een baan heb en ook daadwerkelijk geld over heb. En niet dat je alles maar op de gok doet. Ik moet veel laten voor m'n pony maar uiteindelijk steek ik wel elke cent er met liefde in, ook het onverwachtse :)

En sinds je het over een gratis weide hebt ga ik er vanuit(kan het mis hebben) dat Het een doe het zelf gebeuren is? Dat is nog best veel werk, verkijk je daar ook niet op!

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: Eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:08

Ik heb op jouw leeftijd ook een eigen pony gehad. Maar het erge aan een pony hebben op die leeftijd is dat de kans erg groot is dat je er geen tijd meer voor hebt als je studeert.. Daarom heb ik mijn lieverd ook weg moeten doen..
Maar de jaren dat ik haar had waren fantastisch! Helaas weinig tijd voor vrienden wel..