Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:06

Behandel eerst eens zonder te scheren. Hier is een Tinkerruin er ook vanaf gekomen met, in ons geval, Eprinex zonder haar weg te halen, had er daarvoor jaren last van en niets hielp bij hem.

Ligt ook aan de soort brok. Ik geef alleen brok voor sobere paarden. Bijvoorbeeld ponybrok van Subli en ook alleen als het paard wat gedaan heeft, dus ten hoogste zo'n 4/5 maal per week na het werk. Staat ze stil dan krijgt ze ook niet.
De laatste tijd geef ik trouwens alleen muesli. Subli heeft muesli zonder en tegenwoordig ook dieetmuesli. Doet mijne het prima op.
Onze paarden krijgen alleen een mineralenblok om aan te likken, niks geen dure supplementen. Als ze goed hooi/gras krijgen is dat echt voldoende.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥


dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:55

Misschien kunnen jullie mij helpen.
Tijdens een controle vd benen ontdekte ik open plekken. Gewassen met betadine en hydrocortiderm erop. Er kwamen steeds meer plekken dus gewassen met byemite vd DA, 3 keer met 4 dagen er telkens tussen.
De plekken tussendoor gesmeerd met sudocreme of zink zwavelpasta.
Nu nog steeds veel schilfers op de huid en sokken en lijkt het of de huid erg droog is. Wondjes zijn nagenoeg dicht. Als ik foto's zie zeg ik dat het rasp is. Wat kan je nu het beste doen?

Ze krijgt 1 handje dieetmix om de magnesium en vitamine e doorheen te doen en vogeltjesland hooi. Heeft even op biks gestaan omdat de dierenarts dacht dat ze meer nodig had om fit te blijven. Heeft spierbevangen gestaan eind vd zomer zonder oorzaak

KootMiraDrum

Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:52

Bellabeerx schreef:
Het zijn kleine balen hooi die we op de boerderij hebben. 1 plak vult nog niet eens een hooinet.

Van de brokken afhalen ga ik overleggen.

10 dagen of vier weken tussenpozen?De DA zal het er ook wel bij zeggen denk ik.

7-10 dagen is de termijn die er voor staat

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:03

Jullie zijn geweldig dames, bedankt!

Morgen krijg ik hopelijk respons terug van de eigenaren en dan zet ik hier de vooruitgang van Panda neer als er interesse naar is!

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:09

Hoe vaak per jaar moeten jullie je paarden behandelen tegen mijt? Bij die van mij is het weer nodig, ik denk dat ik haar vorig jaar drie keer heb behandeld (dmv wassen met antivlooienshampoo voor honden).

KootMiraDrum

Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:03

Nooit meer. Heb hier geen besmettingshaard. Dames zijn allebei 1x 2x gewassen, jaren geleden.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:39

In mijn geval wordt dat lastig, aangezien mijn paard op een pensionstal staat.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:22

Heeft iemand al eens Loxazol crèmespoeling geprobeerd tegen mijten?
Ik heb ook een Tinker die mijtjes in de sokken heeft en nu is het zo dat Loxazol ook schurftmijt doodt.
Misschien toch eens proberen?


Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:50

Hoi,

Ik heb nu sinds 4 maanden een hele lieve tinker met helaas rasp. Hij heeft hiertegen een inenting gehad en ik was wekelijks (1 keer per week) met sarnacuran. De plekjes/wondjes was ik eerst met tea tree schampoo en smeer ik na de sarnacuran in met sudo creme (eerst zwavel pasta gebruikt)
Helaas wort het probleem niet minder (ook niet erger). Hij stampt niet, maar blijft plekjes houden (komen soms ook nieuwe wondjes bij).
Hij krijgt 1 handje eiwit arme brokjes en voor de rest 4 wortelen en heel veel hooi per dag.

Hij staat overdag buiten en in de avond op stal. (die dagelijks gemest wordt)

Iemand nog tips???? Zou het kunnen dat de mijten immuun zijn geworden voor de sarnacuran? Volgens de da hoef je de inenting maar 2 keer per jaar te doen, maar ik las ook ergens dat je dat 2 keer, juist vlak na elkaar moet doen? (herhalen na 7-10 dagen?) Iemand daar ervaring mee?

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:03

Ik hoor veel goede berichten over Shapley's MTG dit dood ook schimmels en mijten.
Had een fles gehaald en gesmeerd,het stampen is idd over *\o/* !!!Maar voor hoe lang he?
De plekjes die ze had waar geen haar zat en waar korsten/wondjes op zaten zijn heel mooi geheeld.
Huid is mooi roze en de korsten lieten vanzelf los.
Goedje vlekt niet is enkel wat vettig.

Derfen werkt ook goed,stinkt enorm %) maar zorgt ook dat de huid weer rustig word en korstjes er vanzelf af gaan.
@Zandro voor die plekken die jij beschrijft zou ik eens Shapley's gaan proberen,het prikt niet op de huid(althan's mijn tinker geeft geen krimp := )
Als je smeert lijkt het eventjes alsof het erger word(alsof het een beetje opvlamt zeg maar) maar dat is niet zo de huid is zeer snel hersteld.Ik was en ben nog steeds verbaasd over het resultaat en helemaal omdat het stampen nu afgelopen is.(en godsallemachtig wat kan een paard HARD stampen vanwege jeuk :wow: !!!!)

cherell0
Berichten: 3945
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:11

Ja vooral als jou teentjes er net op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats zijn :')
Gelukkig zelf nog niet gehad .

[IM] phoenix kate
Hoe erg ik de paarden ook mis, ik weet niet of ik het zonder jouw nog kan.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:14

cherell0 schreef:
Ja vooral als jou teentjes er net op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats zijn :')
Gelukkig zelf nog niet gehad .


:') schei uit,moet er niet aan denken als 1 van mn schoen-wokkels eronder beland :oo hahaha

Maar dat spul is serieus een fijn goedje,had ik zelf niet gedacht gezien er enorm veel aan goedjes word aangeboden pfff

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:57

Het microscoop onderzoek van Panda. Heel goed valt het niet te zien, maar onder de microscoop kon je erg mooie pootjes van de mijten zien zitten.

Afbeelding

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:03

Interessant bedoel je met pootjes van mijt die haarfijne mini uitsteeksels op die dikke streep?(is dat een haar?)

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:14

Dacht eigenlijk dat je mijt ook met het blote oog kunt zien? Wat zou op deze foto de mijt moeten zijn? Zal dan ook m'n microscoop eens onder het stof vandaan halen ;)

Take pride in how far you have come. Have faith in how far you can go.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:09

Mijt zie je niet met het blote oog. Das luis

2017 nieuwe ronde nieuwe kansen

Bellabeerx

Berichten: 64
Geregistreerd: 05-01-12
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:17

De pootjes zie je helaas niet goed op de foto. De twee vlekjes naast de grote streep (de haar) zijn de mijten.

De dierenarts had er meerdere gevonden.

Als je niets liefs kan zeggen, zeg dan maar helemaal niets.

KootMiraDrum

Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:42

Afbeelding
Chorioptes komt het meest bij paarden voor.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 21:32

dorientjuh schreef:
Hoe vaak per jaar moeten jullie je paarden behandelen tegen mijt? Bij die van mij is het weer nodig, ik denk dat ik haar vorig jaar drie keer heb behandeld (dmv wassen met antivlooienshampoo voor honden).


Heb je al eens frontline vlooienpipetjes geprobeerd? Die hebben bij mij uiteindelijk heel goed geholpen, 2x per jaar behandelen.

Once you go vlek, you never go back!
[o]

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:08

Nee, Frontline heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb mijn paard dus vorige week nog behandeld met antivlooienshampoo, maar ze heeft nog steeds een klein beetje jeuk. Ik weet niet zeker of het van de mijt is, aangezien ze nu krabt aan haar voorbeen ter hoogte van de kroonrand, terwijl de mijtplek wat hoger zit. Zou ook van het verharen kunnen komen. Maar het is wel iets om te onthouden.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:29

Probeer die Shapleys MTG eens,ik smeer nu een kleine tijd en het resultaat is wonderbaarlijk goed!
Stampen is over,de huid is mooi roze en geen vieze donkere korsten en gaatjes in de huid meer te zien.
Het goedje ruikt net zoals Derfen maar is in verhouding goedkoper en laat geen vlekken achter.

Verder ben ik van plan om straks in het voorjaar de sokken te wassen met een honden vlooien shampoo.
Die pipetten heb ik ook probeerd maar zag geen verbetering helaas.Ik denk dat het toch te zwak is om helemaal door te dringen in de huid.

Shapley's is echt een aanrader!

KootMiraDrum

Berichten: 8324
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:14

Daarom gebruikte ik ook 1 pipet per been, pipet voor de zwaarste honden (20-40 kg).
Dit formaat sokken had hij:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas was de schade al te groot, en heb ik hem na 5 jaar redelijk goed kunnen houden, uiteindelijk toch met een bloedvergiftiging moeten laten gaan. 700kg op 3 benen gaat niet. Nooit.

"Be humble on the horse's back, it's THEIR body" - Lockie Phillips <Emotional Horsemanship>
- als we allemaal hetzelfde denken, wordt er weinig nagedacht -
- je gaat het pas zien als je het door hebt - J. Cruijff

butengeweun

Berichten: 3648
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:01

vraagje over de frontline pipeten doen jullie die op de benen in de sokken verspreiden of ergens anders op het lichaam?

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:17

iemand bekend met de hondenshampoo tick off van exil? ik wist het juiste merk niet meer. Wil dit eens gaan proberen tegen de mijten. Iemand ervaring?

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:00

Hoe moet je die Shapley's MTG gebruiken? Paard heeft helaas nog steeds flinke jeuk aan rechtervoorbeen, en stampte gisteren ook ineens met een achterbeen terwijl ze normaal gesproken alleen last heeft van haar voorbenen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fly_high, Googlebot, Johnie, lazy, Little_Gift, Niika, nowylover, shaddy82 en 105 bezoekers