Stang en trens: wie heeft er tips voor me?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Stang en trens: wie heeft er tips voor me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 19:00

Wie heeft er tips voor me? Ik mag (eindelijk) Z starten met m'n toppertje. Ik heb inmiddels een stang en trens hoofdstel aangeschaft maar mijn paard pakt het niet goed op! Ze is ineens heel zwaar in de hand, terwijl ze op een normaal trensje altijd heel licht te rijden is. Ik heb al geprobeerd haar wat meer voorwaarts te rijden en veel overgangen te maken, maar dat hielp allemaal niet. Ook trainen op m'n trens en buiten af en toe alleen stang en trens in, om te wennen zeg maar, werkt ook niet. Wie heeft er tips voor me?


pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:11

Ik heb geen ervaring met met S&T rijden dus zal me er ook niet aan wagen om tips te geven Lachen

Maar ik vind het altijd zo typisch , waarom is dat nou eigenlijk verplicht om in de Z ineens met zo'n bek vol staal te moeten rijden ?

Imo is het veel knapper om gewoon op je simpele trensje door te gaan , dat moet toch ook kunnen ?

Je mag echt niet alleen op een trensje starten ?

Ik snap dit echt niet ? Lachen


zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 19:17

Ha, 't mag wel en ik denk dat ik voorlopig gewoon met mijn trensje in de ring ga verschijnen hoor! Ik weet eigenlijk ook niet waarom je dan 'ineens' met stang en trens 'moet' rijden. Wat is eigenlijk het nut boven een trens alleen? Weet iemand dat?

Een vriendin van me rijdt overigens ook gewoon op haar trensje in het Z maar krijgt regelmatig van die zeurderige opmerkingen onder haar protocol daarover. Juryleden zullen 't wel niet mooi vinden of zo???

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:50

O , dus het mag wel ?

Valt me dan toch weer mee Lachen

Een S&T-optoming geeft je de mogelijkheid om weer fijnere hulpen te geven natuurlijk , een stang komt toch wat scherper in en heeft bovendien een hefboomwerking zodat je ook druk kunt geven achter de oren en onder de kin.
Je kunt iig nog fijnere hulpjes geven.

Maar eigenlijk zou je , vind ik , ook gewoon op een trensje die oefeningen moeten kunnen rijden , je zou je handen op een wat hoger niveau juist minder nodig moeten hebben zou je denken ?

Blijft iets aparts .

Misschien dat iemand dit idd uit kan leggen , dat er nog iets anders achter zit ?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 21:53

Ik heb tot ikZ2 was met 4 winstpunten op alleen trens gereden en nog nooit ook maar iets negatiefs erover gehoord, (ja van mijn instructeur en stalgenootje Haha! ) Dus neem rustig de tijd.
Wat ik heb gedaan is een slobberriempje aan de stang bevestigen, en hem alleen op de trens gereden. Slobberriempje zorgt ervoor dat de stang wat stiller blijft liggen als je er geen aanleuning op hebt.
Zorgen dat de stangteugel niet kan gaan glijden, sommige zit een pinklusje aan, ik hou hem altijd in 1 hand aan het uiteinde vast, en dan gewoon op alleen de trens rijden. Als dat goed gaat langzaam aan de stang er iets bij nemen.
Wij hadden trouwens een paard op stal dat ook erg vervelend was op stang en trens, de duurste en meest paardvriendelijke, maar toen ze er een doodgewone goedkope 13 uit een dozijn stang in hing was hij wel veel makkelijker.
Probeer dus ook eventueel of je een paar andere soorten van anderen kan lenen.
Ik ga er hierbij natuurlijk vanuit dat je (goed) les hebt en dat het niet aan jouw rijstijl ligt dat hij de stang slecht wil accepteren.

edit/typo/edit
Laatst bijgewerkt door Jasmijn op 30-09-02 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Navragen is beter dan afvragen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:41

pmarena schreef:
Ik heb geen ervaring met met S&T rijden dus zal me er ook niet aan wagen om tips te geven Lachen

Maar ik vind het altijd zo typisch , waarom is dat nou eigenlijk verplicht om in de Z ineens met zo'n bek vol staal te moeten rijden ?

Imo is het veel knapper om gewoon op je simpele trensje door te gaan , dat moet toch ook kunnen ?

Je mag echt niet alleen op een trensje starten ?

Ik snap dit echt niet ? Lachen


Je draait de zaak om. TOT het Z mag je NIET met stang en trens starten. De meeste ruiters moeten eerst een stille zit en handen ontwikkelen voordat je met stang en trens MAG rijden. Zelfs in het Z is dat nog lang niet iedereen gelukt Haha!
Het moet nog steeds niet in het Z, maar als je verder wilt na het Z heb je het wel nodig, want bij het ZZGP moet het wel.

Verder is het gewoon ontzettend gaaf als je eenmaal met stang en trens mag rijden!!!!!!!!!!!

Kikker wat zegt je instructeur ervan?

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 13:01

fabienne schreef:

Kikker wat zegt je instructeur ervan?


Zij zegt dat m'n paard er nog even aan moet wennen. Wellicht dat een andere stang helpt of het iets anders vastmaken van de kinketting. Maar ik heb geen idee of dat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze denkt niet dat het aan mijn rijden op zich ligt. M'n handen zijn goed stil en mooi naar voren gericht, dus dat zou het niet moeten zijn.

M'n paard is wel van het type 'liever lui dan moe', soms moet je even heel boos op haar worden voor ze echt voor je gaat werken. Wellicht, het is maar een optie, ziet ze dit weer als mooi experiment om te kijken hoe ver ze kan gaan??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:08

Tja je kent je eigen paard natuurlijk het beste, in je bericht staat ook niet hoe lang je je paard al op stang en trens rijdt?
Het ene paard heeft nou eenmaal meer tijd nodig om eraan te wennen dan het andere.
Fab heeft er vanaf het begin niet anders op gelopen. Ging meteen super!

zjaak

Berichten: 779
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 16:19

fabienne schreef:
Tja je kent je eigen paard natuurlijk het beste, in je bericht staat ook niet hoe lang je je paard al op stang en trens rijdt?
Het ene paard heeft nou eenmaal meer tijd nodig om eraan te wennen dan het andere.
Fab heeft er vanaf het begin niet anders op gelopen. Ging meteen super!


Ik probeer het nu sinds april, dus al een behoorlijke tijd. Zou een andere stang helpen denk je?

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:47

Gewoon een zachte onderlegtrens, bus/water? (waar reed je hem op), een dikke van 16 mm.

Gewone stang, geen hoge tongboog ofzo, gewoon normaal, zo'n 18 mm.

Dan kinkettingbeschermer om je kinketting en zo is de combi het zachtst....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:41

Ik heb voor Fab de dikste stang met weinig tongboog. Daarbij een dubbel gebroken onderlegtrens, maar ze was al gewend aan een dubbelgebroken gewonde trens. De stang is vrij dik, volgens mij dikker dan 18 mm......Verward
Alles van argentan.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:06

Ik zou zeggen, ga op zoek naar een goede instructeur die ervaring heeft op het gebied van Stang en Trens. Ik dnek dat het moeilijk is om vanachter de pc aanwijzingen te (kunnen) geven. Succes ermee!

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fantj3 en 34 bezoekers