Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 14:43

Ik zat me af te vragen op welke wijze je een grote maat Shetlander het beste aan de jury kunt tonen met een dressuur menwedstrijd.
Barney heeft mooie lange manen, hij is zelf geschoren en ziet er goed verzorgd uit. Maar om in die enorme bos manen knotten te vlechten, dat gaat hem niet worden. Ik zat meer te denken aan een nette hengstenvlecht met een blauw lint er door gevlochten (ons tenue en wagen zijn blauw). Is dat handig of juist niet, het kan zijn dat de jury dat juist niet zo graag ziet?

En wat te doen met de voorpluk?


iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:48

Als het om een wedstrijd gaat van het Shetlandstamboek ziet men het liefst de manen los en op "natuurlijk wijze" vallen, zowel links als rechts, ik ga er vanuit dat je oogkleppen gebruikt en dan mag de voorpluk zo ingevlochten worden dat de pony goed vooruit kan kijken.
mogen we een foto zien na afloop ??

succes !

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:54

Het netste vind ik om de manen dan in een hengstenvlecht te doen. Zo kan de jury ook beter oordelen.

En met blauw lint vlechten is een leuk idee! Als je het subtiel doet, ben dan wel benieuwd naar een foto uiteindelijk :D

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:56

Wij hadden bij de shetten de manen altijd los.
Dit hoort officieel zo, en je kan als je het vlecht daar zelf commentaar op krijgen.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:59

HTM schreef:
Wij hadden bij de shetten de manen altijd los.
Dit hoort officieel zo, en je kan als je het vlecht daar zelf commentaar op krijgen.

Hier krijg ik eerder commentaar als ik het niet vlecht ivm weinig kunnen zien bij m'n mini.

Je zal wel commentaar krijgen als je een echte shettenwedstrijd hebt. :j

Het mag beide, en op geen van beide mogen ze officieel gezien geen mindere punten geven of commentaar hebben, maar ik snap de jury wel.
Heb het zelf ook 1 keer los gehad met een pony ivm tijdnood, maar vind het niet zo netjes. Kreeg er wel gewoon een 8 voor maar toch.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 15:02

Het is voor een wedstrijd van de KNHS, het is een normale algemene wedstrijd.

Hoe zou je dan het uiteinde doen van het lint, stukje uiteinde los laten vallen of iets van een strikje?

Ik wist niet dat er zo verschillend over gedacht wordt door de jury. Ik vind zelf het invlechten voor een wedstrijd netter staan dan los, ondanks dat hem dat ook netjes staat. Ik vind alleen met de dressuur dat de verzorging ook zo belangrijk is en dat losse manen dan wat slordig kunnen ogen. Maar als de jury het liever niet ziet dan moet ik ze los houden. Dus ik loop niet de kans hierop te worden afgerekend?

Ik zal vragen of ze een foto maken van onze eerste dressuurwedstrijd, dat wordt nog een spannende dag voor ons. Het is wel pas op 19 januari, dus het zal nog even op zich laten wachten.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:18

Jury zal je hier niet op af (mogen) rekenen.
Dus je kan gerust vlechten, ziet er ook een stuk netter uit voor de dressuur!

Jury mag het in ieder geval niet, staat ook in de reglementen.

Zou het uiteinde los laten vallen met de manen mee. :j

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 15:20

MelanieB schreef:
Jury zal je hier niet op af (mogen) rekenen.
Dus je kan gerust vlechten, ziet er ook een stuk netter uit voor de dressuur!

Jury mag het in ieder geval niet, staat ook in de reglementen.

Zou het uiteinde los laten vallen met de manen mee. :j


Oké, dan ga ik dat voor elkaar zien te krijgen.

Even off-topic maar zat je profiel te bekijken, echt super gave pony's. Je gaat echt keihard in dat filmpje zeg, respect hoor!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:47

Hier heb ik de manen altijd los.
Alleen met warm weer wil ik nog wel eens vlechten.

Voorplukken wel altijd in een staartje of vlechtje zodat het hoofdstel beter zit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:50

Als het een hele dikke bos/dubbele manenkam is, heb ik wel eens gezien dat ze er een zogenoemd "matje" (is een soort ruitenpatroon), al dan niet aan beide kanten, hadden ingevlochten... erg fraai!

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:30

Shetten mogen gewoon de manen los.
Hengstenvlecht is een goed alternatief voor een dikke bos manen. Als je er toch iets mee wilt.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:43

Ik liet de manen altijd los. Ik deed vaak een klein hengstevlechtje vlak achter het hoofdstel, zeg maar de eerste 10 cm. Dan zie je de aanleuning iets beter. Verder hoort een shet (en direkte familie) gewoon met losse manen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

janouk
Blogger

Berichten: 17849
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:48

Volgens stamboekregels toilleteren, dus los, maar mag met henstenvlecht. Volgens knhs reglement Mag er geen versiering in de manen, dus geen lint.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:02

Mijn span kreeg gisteren nog een 9 voor verzorging, met losse manen :)
Maar ik ben wel aan het oefenen op vlechten met naald en draad omdat ik dat mooier vind staan, mijn ponies hebben wel lange manen maar geen dikke bossen en zijn geen officiele shetten.
Laatst bijgewerkt door Letsdunit op 09-12-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Romy_tessa

Berichten: 873
Geregistreerd: 27-04-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:07

Manen horen bij shetlanders los en aan twee kanten te hangen, ik maak wel altijd een knotje in de voorpluk.
Alleen 's zomers als het erg warm is doe ik weleens aan beide kanten een strakke hengstenvlecht, maar niet alle juryleden waarderen het.
Lint mag inderdaad niet.

bontegevaar

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:19

Vroeger splitste ik bij mijn shetlanders de manen altijd voor de dressuur. Aan elke kant even veel. 's Avonds nat vast zetten met elastiekjes. Net voor de dressuur eruit en alle pony's hadden aan beide kanten manen.

Welshpony's ❤

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:36

Dan zie je helemaal geen hals meer

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 21:38

volgens mij mag je geen linten erin bij de knhs?

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:14

Napie schreef:
Dan zie je helemaal geen hals meer


kun je wel veel camoufleren :P

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 23:08

Goed om te weten dat lint niet mag. Ik maak inderdaad vaak ook een klein stukje hengstenvlecht net achter de oren. Misschien is dat dan een beter idee, dan een hele hengstenvlecht.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:31

Onder het zadel zijn linten niet gewenst, voor de wagen wordt daar niets over gezegd, heb zelfs wel ingevlochten linten gezien op de hippiade, daar wordt niets van gezegd, zijn ook jury's bij die dat wel leuk vinden als het in een bijpassende kleur is. Of je er meer punten voor krijgt op de verzorging, geen idee, maar zeker geen aftrekpunten.
Wij hebben de manen altijd los, we hebben trouwens wel eens een matje gehad bij een shet van ons, die had zulke stugge manen dat het gewoon niet plat wilde liggen, was dus geen succes, dus een eenmalige actie.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:57

Afbeelding

Ik vlecht altijd zo. Ik heb weleens juist commentaar gehad op KNHS wedstrijd dat ik niet gevlochten was. De jury vond dat ze door de manen niet goed de stelling konden zien.







Duvel doe ik altijd met knotjes :
Afbeelding

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:26

Ik maak altijd een heel klein stukje hengstenvlecht, paar cm en dan een vlecht naar beneden zodat de hals goed te zien is (ook het derde oor is geschoren) en de manen verder gewoon los. In de voorpluk maak ik ook meestal een vlecht, anders staat de voorpluk alle kanten op en oogt slordig.
Ik heb wel eens knotjes gemaakt bij eentje wat ik eigenlijk nog veel netter vind ogen, maar de manen zijn nu zolang dat ik geen mooie knotjes meer kan maken, en roosjes heb ik geprobeerd maar was een ramp :'), ik wil nog leren mooie roosjes te maken en dan ga ik dat zeker ook doen op wedstrijd. Nu ik wat hoger kom, in de m, vind ik het wel veel netter staan als ze geknot de ring in komen, en het lieft met concourswagentje en sjieke kleding ook nog :D maar dat is persoonlijke mening. Officieel kan je gewoon met een pony met losse manen en een sulkytje de zz rijden en mooie punten scoren :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Welke wijze Shetlander wel/niet vlechten voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 20:12

Hihi...ja dat klopt. Heb ik ook gedaan.
Sulky en losse manen Z /ZZ. Gaat prima.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-14 17:50

Ik zou nog even vertellen hoe de wedstrijd vandaag was verlopen.

We hebben ervoor gekozen om Barney een hengstenvlecht te geven. Dan komt zijn hals mooier uit en zijn voorpluk ging in de knot met naald en draad. Hij zag er erg netjes uit.

Mijn man was helemaal in pak, stropdas, handschoenen en cap. Alles zag er erg netjes uit.

Dan de proef zelf. Het inrijden ging best goed maar Barney was vrij heftig op de hulpen. Hij reageerde door te gaan hupsen en hoofd werd onrustig. Dus veel voorwaarts en de rust bewaren. Mijn instructeur hielp me nog met wat tips hier en daar.
De proef verliep het eerste gedeelte niet vlekkeloos. Hij had nog nooit in een binnenbak gelopen. Maar dat ging nog best aardig. Maar in het begin toch ook wat heftig op de hulpen en veel de rust moeten bewaren in mijn handen en veel stemhulp gegeven om hem geruster te maken.
Tweede helft ging veel beter en uiteindelijk vijfde geworden met 175 punten. Zoals ik al dacht zat dat in het eerste gedeelte van de proef door de onrust.

Wij vonden het erg leuk om te doen ondanks de spanning. Barney deed erg zijn best en ik ben super trots op hem.

9 februari gaan we weer en dan nog 16 maart.

Ik hoop dat ik nog ergens een foto vandaan krijg want die van mijn broer zijn mislukt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers