Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-13 10:21

Wat leuk dat je ons op de hoogte houdt over de vorderingen van Ghilzai! Goed om te horen dat jullie de eerste winstpunten al in de pocket hebben!

Verder is het nog steeds uitverkoop in AT land. Stoeterij Naib Idris heeft o.a. diverse (drachtige) oudere merries in de verkoop gedaan.

Ook wil ik langs deze weg Michelle en Gyshgun feliciteren met het winnen van het kampioenschap van de endurancevereniging in klasse 3. Ze hebben een topseizoen achter de rug. Gyshgun is inmiddels ook CEI* geklasseerd. Hij is overigens een halfbroertje van Ghilzai.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:06

Ik zou nog een verslagje geven over Gulpamyk, die ondertussen reeds 5 weken in België woont! Met fotootjes gaat het wat makkelijker, hier gaan we dan!

Begin september ben ik afgereisd naar Slowakije, naar Alania Stud om Gulpamyk te bekijken. Er zijn regelmatig communicatieproblemen daar en toen ik daar was bleek ook dat Gulli die zadelmak zou zijn, in geen 3 jaar meer bereden was geweest. Toch wou ik haar even opzadelen en longeren om te zien hoe dat ging. Verder was ze ook ontzettend lief, en ondanks het feit dat ik wél met Gapel heb gereden (leuk paard!) was ik toch verliefd op deze dame :) Ik kwam toen ook tot de ontdekking dat ze 2 sarcoiden heeft, wat ze ginder wegwuifden als 'wratjes, gemakkelijk te genezen'.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het ineens 20 oktober en vertrekken we met de trailer naar Slowakije, om mijn paardje op te halen! :) Ik heb me ondertussen goed geïnformeerd rond sarcoiden en weet aan welke kosten (en risico) me te verwachten, ik heb ook met aandrang gevraagd dat ze er ginder vanaf blijven, daar ik een behandeling bij prof. Knottenbelt van de universiteit van Liverpool wil.

Quality time in de stal :)
Afbeelding

Afbeelding

En dan klaar voor een lange rit, vertrek héél vroeg in de morgen! Even aarzeling bij die trailer...
Afbeelding

De rest van de stal zwaait ons uit!
Afbeelding

Wakker worden in een nieuwe stal, en héél nieuwsgierig naar wat daar allemaal buiten is!
Afbeelding

Verkennende wandeling rond de weide - ze is héél aandachtig!
Afbeelding

De 3 kunnen al vrij snel samen al zijn ze geen dikke vriendjes! Vooral moeder en dochter maken regelmatig ruzie, met al snel wat schaafwondjes tot gevolg, gelukkig niets erg. Gulpamyk is enorm defensief en zodra een ander paard maar naar haar kijkt gaan die oren plat in de nek om zich te verdedigen. Zelf aanvallen doet ze niet dus ik denk dat ze gewoon heel erg onzeker is.
Afbeelding

Drafje door de weide!
Afbeelding

Haar gouden pelsje glimt in de zon!
Afbeelding

Moeder en dochter! Helaas na 2,5 jaar gescheiden geweest te zijn geen enkele herkenning meer, ze zien elkaar als vreemde paarden en maken dus ook wel eens ruzie.
Afbeelding

Ondertussen half november, een maand na aankomst:

Haar drafje is al wat rustiger, minder spanning :)
Afbeelding

Ze staat wel scherp, dat uit die buik al veulentjes gekomen zijn is lastig te geloven zo!
Afbeelding

Olijke trio - Gulpamyk loopt mee met de kudde maar op een afstandje, het lijkt alsof ze daar geen behoefte aan heeft en wel graag op haar gemak is.
Afbeelding

Toch een winterpelsje in de maak, al is het dan een kleintje...
Afbeelding

Ondertussen is de veearts ook langs gekomen om haar te chippen, is ze ontwormd en wordt de medicatie voor de behandeling van haar sarcoiden aangemaakt.
Rijden is momenteel nog niet mogelijk omdat 1 sarcoid onder het zweetblad van het zadel zit. Ik hoop dat we snel kunnen starten nu, zodat we begin volgend jaar toch stilaan aan de slag kunnen!

www.e-horse.be

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:55

Wat een mooie dame! Is het officieel een vos of palomino? Of nog weer iets anders :) op de allereerste foto lijkt ze wel 2 kleuren manen te hebben! Succes met de sarcoiden, en nog heel veel plezier met deze dame! Ze ziet er erg lief uit.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:06

set_elkol schreef:
Wat een mooie dame! Is het officieel een vos of palomino? Of nog weer iets anders :) op de allereerste foto lijkt ze wel 2 kleuren manen te hebben! Succes met de sarcoiden, en nog heel veel plezier met deze dame! Ze ziet er erg lief uit.


Dank je wel! Ze is ook erg lief, naar mij toe dan ;-) Naar de andere paarden een beetje kribbig.
Ze is officieel palomino, maar maakt zich nogal graag vuil... de witte manen zijn meestal grauwig bruin, haha.

www.e-horse.be

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:09

Ze is echt heel leuk :)) Fijn als je lief tegen jou is, dat is heel belangrijk. Knappe schimmel Arabier trouwens ook in je profiel O:) daar kijk ik dan weer naar haha. Is dat onder haar oog de andere sarcoid?

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:19

set_elkol schreef:
Knappe schimmel Arabier trouwens ook in je profiel O:) daar kijk ik dan weer naar haha.


Haha, Fire Light J is een knappe vent, dat klopt, ook al ziet hij er nu uit als een teddybeertje! Wie zegt dat volbloeden amper wintervacht krijgen, moet eens naar hem komen kijken... de gemiddelde Shetlander wordt jaloers op zo'n donsvacht! Hij krijgt er ook zo'n schattig kopje door :)

set_elkol schreef:
Is dat onder haar oog de andere sarcoid?


Inderdaad, dat is de grootste. Hier zie je hem in detail.

www.e-horse.be

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:26

Oh jeetje heb er nog nooit zo eentje gezien, verstandig dat je je daar in verdiept hebt :j Doen ze ook echt zeer?
En over die vacht, mijn Arabier is er helaas eentje die wat minder vacht aanmaakt, deze winter lukt het eindelijk! :D (beetje offtopic sorry) maar het is nog steeds geen vacht om voor te appaludiseren:
http://imageshack.us/a/img5/7074/mt0g.jpg

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:06

Wat leuk kiekje.be, veel plezier met je nieuwe aanwinst :) ze is mooi!

kusxaimee

Berichten: 1
Geregistreerd: 27-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:09

kiekje.be schreef:
Ik zou nog een verslagje geven over Gulpamyk, die ondertussen reeds 5 weken in België woont! Met fotootjes gaat het wat makkelijker, hier gaan we dan!

Begin september ben ik afgereisd naar Slowakije, naar Alania Stud om Gulpamyk te bekijken. Er zijn regelmatig communicatieproblemen daar en toen ik daar was bleek ook dat Gulli die zadelmak zou zijn, in geen 3 jaar meer bereden was geweest. Toch wou ik haar even opzadelen en longeren om te zien hoe dat ging. Verder was ze ook ontzettend lief, en ondanks het feit dat ik wél met Gapel heb gereden (leuk paard!) was ik toch verliefd op deze dame :) Ik kwam toen ook tot de ontdekking dat ze 2 sarcoiden heeft, wat ze ginder wegwuifden als 'wratjes, gemakkelijk te genezen'.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dan is het ineens 20 oktober en vertrekken we met de trailer naar Slowakije, om mijn paardje op te halen! :) Ik heb me ondertussen goed geïnformeerd rond sarcoiden en weet aan welke kosten (en risico) me te verwachten, ik heb ook met aandrang gevraagd dat ze er ginder vanaf blijven, daar ik een behandeling bij prof. Knottenbelt van de universiteit van Liverpool wil.

Quality time in de stal :)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En dan klaar voor een lange rit, vertrek héél vroeg in de morgen! Even aarzeling bij die trailer...
[ Afbeelding ]

De rest van de stal zwaait ons uit!
[ Afbeelding ]

Wakker worden in een nieuwe stal, en héél nieuwsgierig naar wat daar allemaal buiten is!
[ Afbeelding ]

Verkennende wandeling rond de weide - ze is héél aandachtig!
[ Afbeelding ]

De 3 kunnen al vrij snel samen al zijn ze geen dikke vriendjes! Vooral moeder en dochter maken regelmatig ruzie, met al snel wat schaafwondjes tot gevolg, gelukkig niets erg. Gulpamyk is enorm defensief en zodra een ander paard maar naar haar kijkt gaan die oren plat in de nek om zich te verdedigen. Zelf aanvallen doet ze niet dus ik denk dat ze gewoon heel erg onzeker is.
[ Afbeelding ]

Drafje door de weide!
[ Afbeelding ]

Haar gouden pelsje glimt in de zon!
[ Afbeelding ]

Moeder en dochter! Helaas na 2,5 jaar gescheiden geweest te zijn geen enkele herkenning meer, ze zien elkaar als vreemde paarden en maken dus ook wel eens ruzie.
[ Afbeelding ]

Ondertussen half november, een maand na aankomst:

Haar drafje is al wat rustiger, minder spanning :)
[ Afbeelding ]

Ze staat wel scherp, dat uit die buik al veulentjes gekomen zijn is lastig te geloven zo!
[ Afbeelding ]

Olijke trio - Gulpamyk loopt mee met de kudde maar op een afstandje, het lijkt alsof ze daar geen behoefte aan heeft en wel graag op haar gemak is.
[ Afbeelding ]

Toch een winterpelsje in de maak, al is het dan een kleintje...
[ Afbeelding ]

Ondertussen is de veearts ook langs gekomen om haar te chippen, is ze ontwormd en wordt de medicatie voor de behandeling van haar sarcoiden aangemaakt.
Rijden is momenteel nog niet mogelijk omdat 1 sarcoid onder het zweetblad van het zadel zit. Ik hoop dat we snel kunnen starten nu, zodat we begin volgend jaar toch stilaan aan de slag kunnen!


wauw, wat een knap paardje! <3 Daar kan je trots op zijn!! :j

вeғore yoυ тαlĸ, lιѕтeɴ. вeғore yoυ reαcт, тнιɴĸ. вeғore yoυ qυιт, тry. ♡
http://youtu.be/jfK-mxnqowU

kiara_xxx

Berichten: 250
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:22

wauw echt een zalig paardje heb je gekocht!! nog veel succes met hem :D

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:30

set_elkol schreef:
Oh jeetje heb er nog nooit zo eentje gezien, verstandig dat je je daar in verdiept hebt :j Doen ze ook echt zeer?


Nee hoor, ze heeft er totaal geen last van! Ik had schrik dat het zou jeuken bvb en ze het dan open zou schuren ofzo maar dat doet ze dus niet. Het is belangrijk dat het sarcoid met rust gelaten wordt, er aan snijden/pulken/schuren kan het wakker maken en dan krijg je sosm explosieve groei, en heb je na een week een gezwel van een tomaat groot bvb.
De behandeling gebeurt met zalf die op dit moment speciaal voor haar samen gesteld wordt in de UK door een prof die al 30 jaar paarden met sarcoiden behandelt. De behandeling zal een maand lang duren, om de 48u moet de zalf aangebracht worden.

set_elkol schreef:
En over die vacht, mijn Arabier is er helaas eentje die wat minder vacht aanmaakt, deze winter lukt het eindelijk! :D (beetje offtopic sorry) maar het is nog steeds geen vacht om voor te appaludiseren.


Dat paardje gaat misschien ook op stal 's nachts? Dat maakt veel uit merk ik, bij Gulpamyk dan. Als je de foto's ziet van haar vertrek eind oktober, heeft ze amper wintervacht, terwijl het daar in de bergen in Slowakije toch kouder is dan hier. Ze ging er wel iedere nacht op stal. Sedert ze hier is blijft ze dag en nacht buiten op de weide, en ik zie op 3 weken een groot verschil in vacht! Ik hou het in de gaten, als het écht koud wordt en gaat vriezen... als ze dan staat te rillen heb ik een deken klaar voor haar.

www.e-horse.be

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:35

Nee ik heb een 24/7 weidepaard :j maar dat ligt gewoon aan haar volgens mij is die dunnere vacht alsnog heel warm!

Lijkt me bijzonder om in Slowakije die paarden te zien lopen, heel leuk.

kiekje.be

Berichten: 121
Geregistreerd: 14-01-09
Woonplaats: Waregem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:50

set_elkol schreef:
Lijkt me bijzonder om in Slowakije die paarden te zien lopen, heel leuk.


Zeker weten! Zo ver je kan zien is weide voor hen, er zijn nergens omheiningen, de kudde loopt waar ze zin heeft. Er is een herder die ze in de gaten houdt en bijstuurt als ze te ver zouden gaan (3 jaar geleden reed die met een friese ruin, ondertussen heeft hij een quad ;-) )

Video van Gulpamyk die naar de kudde toe loopt - op 't einde ook de quad in beeld ;-)

Afbeelding

Afbeelding

www.e-horse.be

Set_Elkol
Berichten: 14831
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:36

wauw wat gaaf! die appelige merrie op de laatste foto is ook leuk :)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-13 15:06

Leuk verslag, kiekje! Bedankt voor het plaatsen. Vind het echt zo'n mooie merrie met zo'n zachtaardige uitdrukking. <3
Jammer dat er helemaal geen herkenning meer is tussen moeder en dochter maar het is natuurlijk ook een hele tijd geweest.
Gaaf filmpje ook. Wat een ruimte. Denk dat de 80-90 HA die wij bij stal hebben daarbij alsnog verbleekt. :+
Ik begrijp dat de paarden 's avonds allemaal naar stal gaan daar?

Knappe Omelia op de voorgrond in de kudde. Vind dat ook echt een gave merrie. Het merrieveulen van dit jaar is overigens ook te koop, en zeker niet bijzonder duur.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:18

Ik kwam zojuist een topic tegen over naaktveulens en daar stond dat het iets van AT's was.

[PP] Ooit van naakveulens gehoort ?

Is dat inderdaad zo en zou je daar wat meer over kunnen vertellen?

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 10:13

Bedankt voor de tip! Ik heb er wel eens wat over geschreven in dit topic, maar omdat niemand er ooit specifiek naar gevraagd heeft ben ik er verder nooit heel diep op in gegaan. Dat zal ik nu dan even doen en dan mezelf even quoten in dat andere topic.

NFS (Naked Foal Syndrome, ook wel Hairless Foal Syndrome) komt sporadisch voor bij de AT.
Het is een recessief waarvoor helaas nog geen test beschikbaar is, waarvan diverse dragers bekend zijn.
Ik weet dan ook exact de afstamming van het veulen dat in de OP van dat andere topic staat.
Recessief betekent dat het niet dominant vererft en een paard dat 1 defect gen draagt geen symptomatische uiting heeft (= naaktpaard/sfinxveulen). Wel heeft een combinatie van dragers waarschijnlijk 25% kans op een veulen dat beide genen meekrijgt en dus een sfinxveulen is (ervan uitgaande dat het zich als een regulier recessief gedraagt, zoals bijv. OLWS).

Wat in de OP wordt gesteld is echter een aantijging die uit de lucht is gegrepen. De suggestie dat 'Door veranderingen in het stamboek' dit is ontstaan is namelijk een nogal boute uitspraak waarvan ik me afvraag waar het op gebaseerd is, behalve een verbastering van het nogal kritische geluid dat werd geuit door de site van de Foundation Teke Turkoman, waar Wikipedia gebruik van heeft gemaakt.
Over aantallen is weinig te zeggen; ze zijn na te tellen in het stamboek. Het stamboek is ook digitaal beschikbaar via de database van VNIIK.
Een officiële statistiek van dit fenomeen is er niet, omdat het extreem zeldzaam is. Om de zoveel jaar wordt er een veulen geboren, maar veel dragers zijn bekend bij mensen die dit ras goed kennen.

Verder denk ik dus wel te weten wat de algemene bron is van de informatie, aangezien er weinig informatie over beschikbaar is in een andere taal dan het Russisch (en zelfs dan moet je direct bij de betrokken partijen zijn die wel eens zo'n veulen gehad hebben of in het stamboek kijken waarin het staat opgetekend).

Deze sfinxveulens hebben over het algemeen inderdaad afwijkingen, zoals chronische hoefbevangenheid en darmproblemen. Ook is de huid zeer gevoelig. Ze zijn soms geheel naakt, soms hebben ze sporadisch wel wat haar.
Dit veulen specifiek had ook problemen met de tanden.

Het is destijds aangekocht door een 'liefhebber' die al een andere sfinx AT had. Het veulen is niet oud geworden.
Op Stavropol stoeterij heeft een aantal jaar een sfinxmerrie rondgelopen op het erf. Ik geloof dat die standaard een deken droeg om te beschermen tegen weersinvloeden. De huid heeft extra zorg nodig, net als bij sfinxhonden en sfinxkatten.

Sfinxveulens zijn niet exclusief iets van dit ras, maar het fenomeen is wel anders dan naaktveulens die bijv. bij trekpaardrassen wel eens opduiken.

Dit veulen kreeg na een aantal maanden ook ineens allemaal haar, met name op de benen, maar dat was een soort wildgroei van haar.
De meeste 'blijven' naakt.

Over het algemeen worden ze niet oud, nee.

De stoeterij waar ik mijn paard vandaan heb heeft wel een aantal van dit soort veulens gehad, waaronder het veulen in de OP. Toen de dragers bekend waren zijn die combinaties uitgebannen.
Zij waren er erg open over, wat helaas niet voor elke fokker geldt.

Tenslotte over dat deze genetische problemen nieuw zijn... Van oorsprong was de Turkoman extreem gezond, werd doorgaans erg oud en had niet of nauwelijks genetische problemen, afgezien van (vermoedelijk) heel soms een haarloos veulen (sfinxveulen). Niet levensvatbare veulens, alsook dubbele verdunningen werden vroeg na geboorte gedood.

Omdat het ras zich inmiddels makkelijk over de gehele wereld verspreid heeft onder liefhebbers kan het zijn dat het iets vaker voorkomt, omdat veel mensen zich o.a. door gebrek aan kennis van het Russisch niet goed inlezen en dus niet weten dat hun paard een drager is of zou kunnen zijn en deze met een hengst combineren die ook een drager zou kunnen zijn. Dat heeft niets met veranderingen in het stamboek te maken, maar meer met keuzes die fokkers (als ze die naam mogen dragen) maken.
Als een hengst die drager is of zou kunnen zijn veelvuldig gebruikt wordt verspreidt het aantal mogelijke dragers zich natuurlijk verder. Vooralsnog is het een fenomeen dat slechts heel zelden voorkomt.
Diverse veulens zijn via dragerhengsten gefokt, waarbij dus nadien deze hengst ofwel is geruind ofwel verkocht omdat na 1 of meerdere veulens bleek dat het om een drager ging.
Het komt evenwel vooralsnog niet vaak voor.

Wat ik nog even wil toevoegen is dat de mogelijkheid zeker bestaat dat dit is ontstaan of versterkt is door inteelt. Het ras heeft natuurlijk meerdere malen op de rand van uitsterven gestaan in de afgelopen 100-150 jaar.

Wie verder vragen heeft roept maar.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-14 14:26

Ik wil iedere liefhebber van de AT een mooi 2014 wensen.
Wij hopen onze merrie dit jaar te kunnen laten dekken, maar het is vooralsnog even afwachten. We hebben helaas geen eigen vervoer meer en dus kijken we nu rond naar passende hengsten die middels KI beschikbaar zijn. Dat is bepaald geen gemeengoed meer in het AT wereldje dus het is zeker even puzzelen. Helaas zitten we met de hengst die we eerst voor ogen hadden ook met een behoorlijk hoge kostprijs (3000 euro eer ze dragend is - terwijl de dekprijs zeker niet hoog ligt) en dat is in deze tijden dus wel even slikken. Maar goed, wie weet.

Voor wie nog op zoek is naar een leuke, niet al te dure AT kan altijd nog even rondkijken in Slowakije, waar nog verre van alle paarden verkocht zijn.


Intussen genieten we van lekkere buitenritjes.
:)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Piekosjj

Berichten: 5436
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:59

Er is hier al een aardig tijdje niet meer gereageerd, maar ik heb wat leuk nieuws. Ik moet volgend jaar 10 weken stage lopen en ik heb hier voor tientallen bedrijven gemailed, en onder andere een Akhal Teke stoeterij en Estonia. Helaas kreeg ik hier nooit antwoord van terug, tot vandaag! Ik enorm enthousiast, want van alle bedrijven die ik heb gemailed stond deze hoog op mijn lijstje, ik sprong dus zowat een gat in de lucht van blijdschap :D
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze stoeterij. (TS misschien wel? :) ) Ik heb al gekeken op de site die hier veel voorbij komt, maar ik kon geen paarden vinden uit Estonia, al had ik het idee dat er in verhouding met eerdere keren dat ik de site bekeek er niet erg veel ATs te koop stonden. Ik kan niet echt een duidelijke naam van de stal vinden, ze zijn te vinden op akhalteke.ee
Er is natuurlijk nog helemaal niks zeker of ik daar daadwerkelijk mijn stage kan lopen, maar ik ben in ieder geval enorm enthousiast en ik kan echt niet wachten om heel misschien met deze ongelooflijk knappe paarden te mogen werken in zo'n prachtland :):)

xilsexlovex
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 23:11

C:\Users\esther\Pictures\2013-12-30 foto's mobiel esther2013\foto's mobiel esther2013 293.jpg

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-14 15:45

Op de site van de stoeterij staat (een aantal jaar terug) een Nederlandse genoemd als stagiair, Jeanet Wolf. Dit is haar site: http://www.eigenpaardgoudwaard.nl/ Je zou haar kunnen mailen over haar ervaringen.
De hengst Kemsiz van Willem en Eva (bokker evita_) komt ook van deze stoeterij. Zij zijn er een paar keer kort geweest.

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Kätlin en Kaido, maar ze staan goed aangeschreven, zover ik weet. Qua klimaat kan het wel pittig zijn, maar omdat het beide dierenartsen zijn kun je er wel veel leren.
Ze adverteren onder de naam Akhal-Teke EST en staan bij MAAK ingeschreven onder de naam Akhal-Teke Est. Ik neem aan dat je hun Facebook pagina al gevonden hebt?
Spannend hoor! Houd je ons op de hoogte?

xilsexlovex: foto's moet je eerst uploaden bij een externe site, bijv. bij http://imageshack.us en niet direct van je pc op bokt.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:48

Wat tof zeg Piekosjj! Zou leuk zijn als het doorging!


Piekosjj

Berichten: 5436
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:29

Bedankt voor de site TS, ik ga haar zeker een berichtje gestuurd om te vragen naar haar ervaring. Fijn om te weten dat ze goed aangeschreven staan, en toen ik las dat ze ook vets zijn werd ik al helemaal blij en ik dacht meteen; dat gaat kei interresant worden! Hun Facebook pagina heb ik gevonden, maar hier staat helaas helemaal niks op.
Op de hoogte houd ik jullie zeker :):)

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-14 12:16

Piekosjj: hoe ze met stagiairs zijn weet ik natuurlijk niet, dus het is goed dat je daarover informeert. De Facebook van Kätlin staat wel vol met foto's en dergelijke, o.a. van de kuddes en de nieuwe veulens. Verder staan er op hun site onder nieuws nog wel andere stagiairs genoemd, maar ik wist toevallig dat er ooit een Nederlandse stage had gelopen dus heb dat even voor je nagezocht. Handig, zo'n geheugen. :D

Voor de liefhebber van bijzondere verschijningen... er staat in Stavropol weer een blauwogige hengst te koop:

Maskarad Op de foto 2, dit jaar wordt hij 3.
Hoofd. Beide ogen zijn blauw en hij is goudbruin. Modern gefokt met grote namen als Orlan, Serasker en Gaigysyz in zijn pedigree.

Er staat ook een bruin meisje op met een vreselijk lieve uitstraling: Omar-Guly.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:40

Piekosjj: Ik heb ze en paar keer ontmoet en vond ze heel erg aardig. En zoals Josav zegt, het zijn dierenartsen dus je kunt er ongetwijfeld een hele berg leren. Om nog maar niets te zeggen over de mooie AT's die ze hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers