Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 11:11

Hallo,

Ik wil wat beginnen met grondwerk.
Maar waar begin je.

Af en toe heb ik weleens gedaan stappen in de bak en stil staan dat het paard ook stil gaat staan.
En achteruit gaat hij ook makkelijk.

Maar wat kan je nog meer doen?

Over zeil heen lopen ook een keer gedaan vind hij niet eng stapte er zo overheen.
Springbalken (zag ik op equiday) in een L vorm gelegd en erdoorheen laten stappen.

Wat zijn eigenlijk nog meer leuke maar simpele oefeningen voor iemand die niet bekend is met grondwerken.

Ik zoek geen oefeningen dat het paard kort moet draaien of zo omdat het om een ouder paard gaat met artrose zoek wat oefeningen om af te wisselen met het rijden.

Groetjes


mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:17

Slalommen? En aan de hand meedraven, balkjes lopen, klein sprongetje aan de hand?

Veel succes en plezier :)

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 23:30

Dankjewel!
balkjes lopen zou inderdaad kunnen doen we soms ook onder het zadel of tijdens longeren.
Sprongetje doe ik liever niet ivm zijn artrose.

Tips blijven welkom.

Roosiee
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Rotterdam Zuid

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:36

Misschien is het leuk om een hele schriktraining op te zetten, met een poortje met een waterplas en ballonen enzovoorts. Als ik grondtraining met mijn ponies deed oefende ik ook terug lopen en inderdaad op mij wachten, misschien is vrijheidsdressuur ook een leuke afwisseling op het rijden?

Succes ermee!

RDD.

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-14 21:30

Schrik training is ook een leuk idee! Dankjewel voor je tip.
Ik heb een topic geopend over vrijheidsdressuur ;) :)

zoe17

Berichten: 44
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Texel ☮

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:49


D WHAT YU LVE, LVE WHAT YU D.

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-14 20:12

Dankjewel ik ga de link bekijken!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:15

Flemen is leuk om in het begin te leren, ik ben nu ook net begonnen en ben het via dit filmpje aan het leren: http://www.youtube.com/watch?v=2iebDEqYD_w
Op dat kanaal staan nog veel meer leuke dingen! Van Joyce en Thamar, dus het ook wel betrouwbaar!

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:16

Op www.visibreteam.nl staan onder het kopje 'vrijheidsdressuur' meerdere basisoefeningen om mee te gaan beginnen :)

Larizzie

Berichten: 119
Geregistreerd: 12-03-13
Woonplaats: leiden

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:37

Je kan ook naar Vrijheidsdressuur.nl gaan en als je facebook hebt naar de pagina Vina&Me gaan Charlotte Botha doet daar echt geweldig werk met haar pony Vina je kan haar dan een Prive berichtje sturen ze is heel aardig en geeft altijd wel nuttig en leuk advies! succes! groetjes

Trotse verzorgster van Max & Lynn Max & Lynn ik hou van jullie xxxxxxx love jullie <3
Dushi ik mis je vreselijk je blijfd altijd in mijn hart xxxx <3

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-14 21:13

Dankjewel voor de reacties ga alles eens bekijken deze week!

Sar
Berichten: 248
Geregistreerd: 29-12-11

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:46

Ik heb van de week een behendigheidstraining opgezet. Hindernispalen zo neegezet zodat het een tunnel/pad werd. Balkjes lopen en slalommen om pilonnen.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:13

De basis dingen zoals volgen, afstand houden, achteruit gaan, opzij gaan, loswerken etc.
Als je echt grondwerk dingen zoekt omtrent horsemanship verdiep je dan eens in parelli en andere horsemanshippers!

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!


Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-14 08:39

Ik ben nu een beetje bezig met de basis dingen soms gaat het volgen goed. maar gisteravond als ik stopte met lopen zijn hoofd kwam elke keer weer voorbij mij....Misschien ben ik dan niet duidleijk genoeg maar andere keren doet hij het wel goed dan gaat het in het begin niet maar dan begrijpt hij het en stopt wanneer ik stop. Gisteravond was het niks.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:12

Hoe duidelijk ben je in de hulpen?
Het is lastig als je niet iemand hebt die je het ff leert, achter de computer is het moeilijk uitleggen!
Kijk anders eens op de bokt markt bij instructie/les daar heb je veel bokkers die voor een leuke prijs helpen bij grondwerk, heel duidelijk en makkelijk.

Het gaat er niet om hoe goed je in iets bent, als je maar iets doet wat je leuk vind!

Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-14 21:39

Er is wel iemand in de omgeving waarvan ik eventueel les kan hebben. Ik zal het eens aankijken en anders haar eens contacten. Dankjewel voor je tip.

xverdi
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:48

Vrijheidsdressuur is erg leuk!

Tommy ♥

NessesDuke

Berichten: 110
Geregistreerd: 30-12-13

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:40

Ow wat een leuke topic zeg!! ik ga hier vaker kijken! leuke tips heb ik hier verkregen!!
super om zo een band op te bouwen met mijn pony :)

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:12

ik ga hier ook vaker komen. zoek leuke kleine oefeningen voor een 9 maand oud veulen. ze is wel aan het drammen waar ik niet tegen kan. altijd om dezelfde reden. maar elke keer een ander trucje verzin ze om je heen raar doen rennen en huppelen, steigeren en bokken. het ging een tijdje goed maar ze heeft weer een nieuwe variatie. hoe zouden jullie dat stoppen.

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:18

sweetsox schreef:
ik ga hier ook vaker komen. zoek leuke kleine oefeningen voor een 9 maand oud veulen. ze is wel aan het drammen waar ik niet tegen kan. altijd om dezelfde reden. maar elke keer een ander trucje verzin ze om je heen raar doen rennen en huppelen, steigeren en bokken. het ging een tijdje goed maar ze heeft weer een nieuwe variatie. hoe zouden jullie dat stoppen.


Mijn advies: in de groep zetten en op laten voeden door soortgenoten :)

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:58

dat gebeurd al. Dus daar heb ik niet zo veel aan. ik ben elke dag met haar bezig. stukje lopen, of losgooien met mijn andere paard dat ze over balkjes en hindernisjes kan springen als ze wil. hou er van om haar dingen te leren en kan al veel. Leer haar liever tussendoor van alles zoals wijken voor druk op voorhand en achterhand zodat ze zijwaarts ga omdat er iemand langs moet dan over een paar jaar als ze veel sterker is. enigste probleem is dus dat ze jolig gaat doen aan het touw omdat ze haar zin wil hebben om gras te eten.

NikkivanOlst

Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:24

sweetsox schreef:
dat gebeurd al. Dus daar heb ik niet zo veel aan. ik ben elke dag met haar bezig. stukje lopen, of losgooien met mijn andere paard dat ze over balkjes en hindernisjes kan springen als ze wil. hou er van om haar dingen te leren en kan al veel. Leer haar liever tussendoor van alles zoals wijken voor druk op voorhand en achterhand zodat ze zijwaarts ga omdat er iemand langs moet dan over een paar jaar als ze veel sterker is. enigste probleem is dus dat ze jolig gaat doen aan het touw omdat ze haar zin wil hebben om gras te eten.


Bedenk dat zo'n jonkie niet zo'n lange concentratie boog heeft, dus 5/10 minuutjes is al vrij lang om zich te concentreren. Dus vind het 'gek doen' niet zo iets heel raars :)

Wijken voor druk is inderdaad prima om te oefenen. Voetjes geven, achteruit, hoofd laag en andere praktische zaken kun je ook rustig mee pakken, maar echt 'oefeningen' zou ik nog niet aan beginnen :)

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:41

Ik verdeel grondwerk altijd in 3 groepen:

Zoals bij alles heb jij bij grondwerk een 'basis', voor mij valt hieronder: Netje stilstaan, wijken voor druk, voetjes netjes optillen, goed meelopen aan het halster, makkelijk te vangen zijn, goed de trailer in- en uitlopen, stilstaan tijdens het opzadelen en poetsen, staat toe dat je hem op alle plekken van zijn lichaam aanraakt, over balkjes lopen etc :)

Als het paard deze oefeningen beheerst, dan komen de volgende dingen: Schriktraining, Longeren, Lange lijnen of Lange teugelen, springen, etc.

Tenslotte kan je een start maken aan, Vrijheidsdressuur, Parelli, Horse Agility etc etc.

:D
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 21-01-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:53

Hee!
Ikzelf doe: Aan de hand lopen/draven, en elke keer stilstaan, figuren lopen enzo :)
Ook laat ik haar over balkjes heen lopen, en door waterplassen :)
Ook wil ik binnenkort een klein sprongetje met haar gaan maken aan de hand :)
Heel veel plezier!!

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Op zoek naar leuke beginners oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:15

ik bedoel in jou termen dan basis en schrik training gedaan maar ze is niet zo schrikkerig. ben met parelli begonnen en ben tot 5 niet perfect en niet alles.

ik doe niet een half uur trainen met haar. begrijp me niet verkeerd. ik ben gewoon aan het borstelen en ga af en toe een bak in of longeerbak om even te spelen met haar en kom ze me achterna lopen. dan laat ik haar stil staan en om doe ik dan andere keer iets anders. maar als tijd erg kort. moet leuk blijven. wandelen doe ik wel langer, maar dat is meer af en toe lekker buiten lopen en haar wat laten grazen en wat laten zien qua verkeer en zo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers