Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindeVH
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Schellebelle

Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 17:02

Dag iedereen,
Ik ben Linde en zit in mijn laatste jaar middelbaar onderwijs.
Deze zomer is mijn paard in mijn zwembad gevallen en omdat ze daar een serieus trauma aan heeft overgehouden (de brandweer is 3 uur bezig geweest om haar er terug uit te krijgen) vond ik dat ik iets nieuws,vrij moest proberen. En dus ben ik op mijn gemak zonder zadel beginnen rijden en nu is mijn paard Zohra weer aan het openbloeien.
Ik zoek vooral mensen die ook vrijheidsdressuur rijden en hun ervaringen met mij willen delen. Ik doe namelijk een onderzoek naar de ervaringen van mensen die natuurlijk paardrijden, wiens paard een trauma heeft meegemaakt en hoe je die er weer bovenop hebt gekregen, leuke adresjes van mensen die lessen geven in natuurlijk paardrijden. Alle informatie is welkom! En vooral ook de spannende of mooie ervaringen die je hebt meegemaakt met je paard, de band tussen mens en paard..

Dankjewel allemaal!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:59


fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:08

Informeer eens bij Zefanja Vermeulen van www.zefanjacoaching.nl en Jessica Krul van www.bontewieven.nl . Beiden zijn bezig met paarden trainen in alle vrijheid. Zo neemt Jessica haar kudde regelmatig los mee tijdens een boswandeling en werken beiden met dat wat er op dat moment is. Wat kunnen paard en begeleider elkaar bieden?

LindeVH
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Schellebelle

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 02:19

bedankt voor de links! Ik vind het vriendelijk dat jullie mij willen helpen! :)

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:29

Hoi mijn paard heeft geen trauma meegemaakt, ik heb hem sinds hij 2 is en hij is nu 10. Wel hebben we samen erg veel gevaarlijke "bijna dood" momenten meegemaakt...
Ik doe al een lange tijd NH met hem. Deze methode gebruik ik.ook bij probleem paarden. zo heb ik er 2 dmv NH van de slacht weten te redden en verder veel blije eigenaren gemaakt xD
Ik heb zooo veel verhalen.. Dat is te veel om zo op te schrijven. En over de band die je krijgt met je paard dat kan ik helaas niet beschrijven want dat moet je ervaren om het te kunnen begrijpen..

Hoe heb ik NH geleerd? Dat is wel een grappig verhaal.
Al vanaf mijn 6e was ik altijd geintresseerd in paard en gedrag. Ik reed altijd de ponies waar niemand op wilde of die niemand kon zadelen.. Ik deed het altijd gewoon en toen kwam ik erachter dat er niks ergs gebeurde..
Later kreeg ik een huurpony (die nu nog steeds van mijn hoefsmid is) haar moest ik in gaan rijden onder begeleiding toen ik 11 jaar was. Haha dat was even anders.. Jeetje die pony leerde mij dat je niet bij elke pony gewoon maar kon doen..
Op mijn 12e kreeg ik mijn eigen paard met de nodige problemen :dominant, groen
Ik deed alles zoals ik het geleerd had : stopt het paard niet? Ff flink trekken. Luisterd die niet? Even een tik/schop
Dit ging vaak helemaal mis. We hadden ook geen eigen bak dus om mijn groene paard in te rijden moest ik eerst met hem over de weg (daardoor nu wel bomproof).
met mijn handen in mijn haar..
Elke keer weer met mijn fiets door het dorp om mijn paard te zoeken.. Bekend staan in omgeving door "gevaarlijk"

Ik wist dat het anders kon

Er kwam een kudde bij ons staan.. Ik heb mijn eigen paard erbij gezet en heb elke dag gekeken wat hij deed, wat andere paarden deden. Hoe een paard reageerd en waarop die dan precies reageerd.. Wat paarden doen met iets nieuws/onbekends.. 2 maanden geobserveerd.

Toen ben ik het zelf gaan doen met mijn lichaam.. Ik heb helaas geen oren die ik plat kan leggen maar wel de rest van mijn lichaam en gevoel..
Dit ging super
Toen ben ik bij probleempaarden geweest, veeeeel probleem paarden.. Ik ging dan niet het paard gelijk bestempelen of aanpakken.. Nee eerst ging ik observeren, wat wilt het paard nou eigenlijk zeggen? Waar reageerd het paard op? En daar speel ik op in..

Bij 1 van de eerste probleempaarden vroeg die eigenaar aan mij: "ooh jij doet gewoon NH" haha wist ik veel wat dat was xD maar nu kan ik het wel makkelijker zeggen : ik doe gewoon NH hahaha klinkt leuk:)

LindeVH
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Schellebelle

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:48

Haha, ik heb ook zo een probleempony! Als het haar niet aanstond zette ze het op een lopen en dan kan je ze niet tegenhouden.. Veel bange momenten! 1 keer zelf een bosting met een auto! Ik ken het gevoel!
Maar, als jij met je lichaam beweegt zoals een paard dat doet, begrijpen ze dat dan?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:54

Ik heb wel een verzorgpony met waarschijnlijk een trauma, je kan haar halster namelijk niet vastpakken bij haar hoofd of haar vastzetten met een halstertouw. Waarschijnlijk is er dus bij haar vorige baasjes iets gebeurd. Ze is ook een keer aangereden door een tractor tot bloedens aan toe maar als er een tractor langs komt en ze kan er naar kijken vind ze het niet zo heel erg, als ze hem niet kan zien gaat ze even flink bokken. Voor die tractor hebben ze van alles bij haar geprobeerd. Als een tractor stil staat en uit staat is er niks aan de hand maar zodra die aan gaat wel. Ik weet niet precies wat er allemaal is geprobeerd maar het heeft niet volledig geholpen. Ik doe wel met haar aan vrijheidsdressuur en grondwerken. Ik ben wel nog maar bij de basis dus ze kan alleen nog maar dingetjes zoals volgen, stilstaan, parkeren, voetjes optillen en rondje draaien maar ik leer alles aan via de site van Nalanta. Dit is de link voor als je die wilt; http://www.nalanta.nl/ Jesse en Eva zitten volgens mij ook beide op bokt en geven volgens mij ook lesjes in vrijheidsdressuur, in natuurlijk dresseren weet ik het niet.

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:57

Hallo Linde.
Als je interesse hebt kan ik je helpen bij het rijden zonder zadel en hoofdstel.
Met mijn paard Otto kan ik volledig op de zit overgangen en figuren rijden (alles uit een B-proef) en als ik een halsriem erbij gebruik ook zijgangen. We hebben ook een echte (L)cross op deze manier gereden.
Kijk maar eens op http://www.onbeteugeld.nl
Succes met je eindwerk, en als je meer wilt weten mag je het altijd vragen.

Afbeelding

LindeVH
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Schellebelle

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 12:59

Wow superleuk! En Marieke, ik ben zeker geïnteresseerd, maar ik heb eens opgezocht hoe ver jij van bij mij vandaan woont en dat is 2 uur en 3 kwartier.. Dat is echt superjammer! Ik vind u echt wel de max :) Echt stoer! ik ga wel veel kijken op je website! Hoelang duurt het vooraleer je paard zonder bit en teugels kon rijden? Want ik wil het wel graag proberen maar mijn eindwerk moet tegen april al klaar zijn! En vooral het theoretisch deel blijf ik mee sukkelen..

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:11

Dank je Linde. En inderdaad, dat is wel erg ver.

Het is belangrijk dat je altijd je zit op de juiste manier gebruikt bij het rijden, ook als je met hoofdstel rijdt. Dan hoef je steeds minder met je teugels te doen, en als je consequent bent dan zal je paard ook luisteren als je de teugels weglaat. De tijd zit hem dus niet in het overstappen naar hoofdstelloos, maar gewoon in het correct leren rijden. :)

Samengevat komen de zithulpen hier op neer:
- kijken waar je naartoe gaat, je schouders en heupen draaien iets mee
- gewicht op je binnenzitbeenknobbel, bovenlichaam blijft recht maar je laat de heup iets zakken aan die kant
- buitenbeen naar achteren

Als ik jou was zou ik het gewoon een keer proberen bij het uitstappen. Knoop in de teugels zodat je die nog kunt pakken als het nodig is. Halstertouw om z'n hals en rijden maar! Eerst maar eens wat sturen in stap. Als je paard niet voldoende op je zit reageert heb je de halsriem ook nog om bij te sturen.

Wat voor theorie bedoel je? Vraag maar raak, ik ben theoretisch redelijk onderbouwd. :D


Edit: En waar gaat je eindwerk precies over? Heb je een vraagstelling o.i.d. waar je onderzoek naar doet?

LindeVH
Berichten: 12
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Schellebelle

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:23

Voila, lesje rijden met de zit via de computer :) dankjewel! ga ik zeker eens proberen! wel, mijn theorie.. ik ben daar echt een ramp in! ik schrijf wat over vanalles! Ik zou graag schrijven over "paarden trainen" en alles wat erbij komt kijken.. Heb nu al een stukje geschreven over het repsect, de band etc. me t paarden en over de lichaamstaal van paarden en dan zou ik ook graag een stuk schrijven over grondoefeningen en dan over rij-oefeningen (waar je op moet letten enzo). Maar ik vind het heel erg moeilijk om iets op papier te krijgen.. Alle leuke weetjes zijn dus welkom!

redshadow
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Laag-Soeren

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:08

Interresant dit topic :D

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:08

LindeVH schreef:
Wow superleuk! En Marieke, ik ben zeker geïnteresseerd, maar ik heb eens opgezocht hoe ver jij van bij mij vandaan woont en dat is 2 uur en 3 kwartier.. Dat is echt superjammer! Ik vind u echt wel de max :) Echt stoer! ik ga wel veel kijken op je website! Hoelang duurt het vooraleer je paard zonder bit en teugels kon rijden? Want ik wil het wel graag proberen maar mijn eindwerk moet tegen april al klaar zijn! En vooral het theoretisch deel blijf ik mee sukkelen..


Bij mij duurde het 2 maanden, waarbij ik 2 keer per week reed en 2 keer per week grondwerk..

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:09

LindeVH schreef:
Haha, ik heb ook zo een probleempony! Als het haar niet aanstond zette ze het op een lopen en dan kan je ze niet tegenhouden.. Veel bange momenten! 1 keer zelf een bosting met een auto! Ik ken het gevoel!
Maar, als jij met je lichaam beweegt zoals een paard dat doet, begrijpen ze dat dan?


Ja zeker! Zon probleem als jij beschrijft is heel goed op te lossen met nh:)

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:40

LindeVH schreef:
Voila, lesje rijden met de zit via de computer :) dankjewel! ga ik zeker eens proberen! wel, mijn theorie.. ik ben daar echt een ramp in! ik schrijf wat over vanalles! Ik zou graag schrijven over "paarden trainen" en alles wat erbij komt kijken.. Heb nu al een stukje geschreven over het repsect, de band etc. me t paarden en over de lichaamstaal van paarden en dan zou ik ook graag een stuk schrijven over grondoefeningen en dan over rij-oefeningen (waar je op moet letten enzo). Maar ik vind het heel erg moeilijk om iets op papier te krijgen.. Alle leuke weetjes zijn dus welkom!

Een eindwerk over "paarden trainen" lijkt me een beetje algemeen. Misschien is het leuk een bepaalde vraag uit te werken. Bijvoorbeeld "Wat zijn de voor- en nadelen van een bepaald soort training ten opzichte van een andere soort training?". Maar dan moet je wel heel duidelijk de verschillende methodes omschrijven, mensen hebben soms een heel verschillend idee over wat bijv. nh is. Of "Welke manieren kan een mens gebruiken om met een paard te communiceren?" en dan een aantal manieren (geluid, lichaamshouding, aanraking, geur) uitwerken met aan het eind een conclusie. Of je verdiept je in een paar beroemde ruiters, leest alles wat ze ooit gezegd hebben en vergelijkt dat met elkaar, en dan schrijf je over de verschillen en overeenkomsten tussen de training van deze ruiters. Wat voor opdracht heb je meegekregen voor je eindwerk? En op wat voor school/klas zit je?

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:11

Motje11 schreef:
LindeVH schreef:
Voila, lesje rijden met de zit via de computer :) dankjewel! ga ik zeker eens proberen! wel, mijn theorie.. ik ben daar echt een ramp in! ik schrijf wat over vanalles! Ik zou graag schrijven over "paarden trainen" en alles wat erbij komt kijken.. Heb nu al een stukje geschreven over het repsect, de band etc. me t paarden en over de lichaamstaal van paarden en dan zou ik ook graag een stuk schrijven over grondoefeningen en dan over rij-oefeningen (waar je op moet letten enzo). Maar ik vind het heel erg moeilijk om iets op papier te krijgen.. Alle leuke weetjes zijn dus welkom!

Een eindwerk over "paarden trainen" lijkt me een beetje algemeen. Misschien is het leuk een bepaalde vraag uit te werken. Bijvoorbeeld "Wat zijn de voor- en nadelen van een bepaald soort training ten opzichte van een andere soort training?". Maar dan moet je wel heel duidelijk de verschillende methodes omschrijven, mensen hebben soms een heel verschillend idee over wat bijv. nh is. Of "Welke manieren kan een mens gebruiken om met een paard te communiceren?" en dan een aantal manieren (geluid, lichaamshouding, aanraking, geur) uitwerken met aan het eind een conclusie. Of je verdiept je in een paar beroemde ruiters, leest alles wat ze ooit gezegd hebben en vergelijkt dat met elkaar, en dan schrijf je over de verschillen en overeenkomsten tussen de training van deze ruiters. Wat voor opdracht heb je meegekregen voor je eindwerk? En op wat voor school/klas zit je?


haha daar heb ik een heel mooi voorbeeld van! hihi toevallig kwam ik daar pas geleden achter...
ik longeer altijd los in de roundpen met mijn lichaamstaal...

nu komt ie:

de ene zegt: je moet niet meelopen met je paard, dan ben jij onderdanig en hij de leider

de ander zegt: je moet wel meelopen want zo hou je goed de aandacht en concentratie van het paard en het paard loopt met jou mee dus ben jij de leider

haha wat is het nou? stilstaan of meelopen?

ik moet eerlijk zeggen, bij de 3 hengsten die ik longeer, doe ik bij 1 hengst stilstaan, hij is zo getraint en snapt het niet als ik meeloop en bij de andere 2 loop ik mee omdat ik dat zelf fijner vind..

zo zie je maar dat elke methode anders is en misschien is het ook wel gewoon kijken waar je paard het beste op reageert.. xD

NikkivanOlst

Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Eindwerk: paardrijden zonder zadel en natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:15

Meelopen, is drijven als je houding goed is! Er is altijd een leidende merrie en een drijvende hengst in een kudde, jij als trainer mag dus beide houdingen aannemen :)

Als ik een paard in het begin leer in de roundpen te lopen loop ik vaak in het begin mee, schouder scherp naar de achterhand en andere schouder 'vrij' daarnaast rug recht, paard aanmoedigen voorwaarts te gaan met mijn drijvende schouder (+ hand) en heel resoluut zijn in mijn bewegingen naar het paard toe, dus bewust drijvend. Een 'actieve' houding. Bij een meer passieve houding (schouders geen functies, laten hangen, geen drijvende houding) loop je inderdaad 'mee'

Motje11
Berichten: 2264
Geregistreerd: 25-04-07
Woonplaats: Nijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:06

Hoe beter jullie communicatie en rolverdeling, hoe kleiner je de hulpen kunt geven. Dit geldt voor het opzij gaan/zetten van je paard als je er langs wilt, maar ook voor het longeren met lichaamshouding.
Begrijpt je paard je nog niet zo goed, of heeft hij de neiging je leidersrol te testen, dan zul je een duidelijkere houding moeten aannemen (meelopen in kleine cirkel). Als jullie verhoudingen en communicatie duidelijk zijn kun je de hulpen steeds kleiner maken. Je hand- en lichaamsbewegingen worden kleiner en zo ook de cirkel waar je op loopt.

Edit: met "meelopen" bedoel ik wel achter je paard.