Oud opaatje met maagzweer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 18:53

Hoi,

ongeveer anderhalve maand geleden heb ik van iemand een pony van 24 overgenomen. Beestje wat wat mager en zat niet heel goed in zijn vel, maar we waren verliefd (en hij is daar zeker weten heel goed verzorgd, hoor! Dus geen triest verhaal van verwaarloosd beestje ofzo). Beestje meegenomen, na een week was ik bezig in stal en zag ik meneer liggen...koliek. Dierenarts geweest, spuit gehad en al voor de spuit at hij onderweg gras, maar daarna was het weer helemaal over.
2 weken later ongeveer heeft hij nog een keer koliek gehad..hier reageerde hij niet op de Butasan...de derde keer gaf dierenarts aan beter naar de kliniek te rijden...enfin...aan het infuus, beestje weer opgeknapt, en weer naar huis na 4 dagen kliniek. 2 dagen later...weer koliek. Gelijk naar de kliniek gereden en een gastroscopie geeist. Het bleek een hele ernstige maagzweer, die er sowieso al veel langer zat. (hij heeft bij oude eigenaar nooit klachten gehad, dus ik vermoed dat de stress van wisseling en scheiding maatje teveel was, en ws vroeger wel kolieken gehad, want dierenarts gaf aan dat zijn ene ader helemaal dichtzat en dat moest komen door spuiten, andere ader was ook al niet al te best meer). Kliniek was niet positief over zijn mogelijkheden, omdat er flinke ontstekingen zaten, en hele gaten in het slijmvlies of maagwand (Duits, dus weet het niet precies). Toch begonnen met Gastrogard...beestje is zo positief en dapper...die verdient een kans. Zijn maatje van 28 heb ik ook opgehaald (die kreeg ik gelijk al aangeboden, maar ik had al 5 paarden en heb niks met shets, dus geen behoefte aan in eerste instantie...maar goed...dan toch maar wel). Hij moet dit nu 4 weken, en we zijn nu ongeveer een kleine week aan het behandelen...tot nu toe heeft hij geen koliek meer gehad *\o/* . Ik heb zelf alleen geen rust, loop steeds heen, en ben steeds gerustgesteld als hij lekker van zijn hooi aan het eten is (deed hij eerst ook niet, maar de kliniek heeft ook zijn tanden gedaan...die waren er heel erg aan toe). Hebben hier mensen ervaringen met een paard met de ergste graad maagzweren die er toch bovenop zijn gekomen? Hij heeft nu dus een openstal met zijn maatje, krijgt onbeperkt hooi, 500 gr appelmash per dag over meerdere keren verdeeld, homeopathie van holistisch dierenarts en 30 druppels iberogast en dus een halve spuit gastrocard per dag (1e week dubbele dosis, dus hele spuit). En veel wortels.
Hoe merkten jullie dat je paard beter werd.
Als hij niet beter werd, vertoonde hij dan ook steeds nog kolieken? (poon eet goed, is rustig, komt hinnikend naar me toegelopen, kijkt alleen nog dof uit en is natuurlijk mager. Toont dus al sinds aanvang gastrogard geen koliek meer).
Over 8 weken wordt weer een gastrocopie gedaan om te kijken hoe het zich hersteld heeft. Over enkele dagen komt uitslag biopt, want het kan ook een tumor zijn (ga er niet vanuit eigenlijk).


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:22

ja ik ! althans mijn paard, die overigens ook 24 was (nu 26 en het gaat goed!) zoek even op abprozole dan kom je mijn berichtjes wel tegen met het verhaal. Nu ff geen tijd om uitgebreid te reageren.

Geweldig van je dat je dit beestje in huis neemt trouwens!

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-13 19:52

Dank je wel voor je reactie, Mist!! Hier word ik blij van. Ik had je topic idd gisteren al gelezen. Heb me nu even verder verdiept en abprozole is dus eigenlijk hetzelfde als GG?
Ik heb nu een kuur voor 14 dagen in huis van GG, en vanmiddag bijbesteld voor nog eens 4 weken (2 x 7 spuiten). Dierenarts gaf aan dat mensenomaprazol ook kon, maar dat zij dit niet mocht aanraden. Hoeveel geef je dan van Abler? Want volgens mij zijn die hele doseringen anders? (ik zit te denken evt sowieso wat achter de hand te hebben, mocht hij in de toekomst dan wederom last krijgen, en mijn andere paard zou ook weleens een zweer kunnen hebben..die stampt steeds, maar dierenarts kan niets vinden).

En dank je wel ook voor je laatste zinnetje. Altijd leuk om te horen, maar ben erg gek ook met hem. Ik heb sowieso een zwak voor oudjes (het is hier dan ook een bejaardenhuis, de shet van 28, Joe van 24, een KWPN er van 21, een engels volbloed met zware ks van 19 of 20 en een ras onbekend van 17 (die hier net 3 weken is en overigens nu ook al bijna een week op de kliniek staat met zware zandkoliek). En dan nog een Fries van 9 (de enige niet bejaarde, hoewel...de 17 jarige ook niet echt, maar is wel pensioen en mocht hier staan, omdat hij dan weer bij zijn vriendje staat). Maar Joe is gewoon zo n schatje. Altijd oortjes naar voren, zelfs terwijl hij heel veel pijn moet hebben gehad...altijd meewerken (behalve nu met de spuiten begint hij zich flink te verzetten). Zit niets gemeens in het diertje en daarom wil ik hem ook zo graag wat langer bij me houden dan anderhalve maand :(....hij heeft geen pijn nu, eet ook lekker..dat is voor mij wel heel belangrijk, want voor hem moet het geen lijden worden natuurlijk.

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:00

ik heb er geen ervaring mee
maar ik vind het zo super dat je hem deze kans geeft!!!

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 11:13

Niemand verder ervaringen? Hij is nu een paar dagen thuis, at goed, ook hooi. Nu vanochtend (sinds ik hem 2 dagen een halve spuit geef, dat is genoeg voor zijn gewicht, maar de eerste dagen heeft hij een hele spuit gehad) heeft hij weer zijn eten niet helemaal op en ook de worteltjes niet. Ik heb ze nu op een stukje gras gezet, wat ik nog had...nu staat hij wel te grazen, maar dit was de eerste keer dat hij koliek had ook (toen hielp de buscopan ook nog goed), de 2e keer deed hij dit zelfs nog toen hij al veel pijn had, en de derde keer begon zijn koliek ook precies zo...dierenarts belt me zo terug, want ik wil vragen of ik hem dan beter nu nog een spuit kan geven, of wachten tot vanavond en dan toch weer een hele. Als het zo gaat als de vorige keer, komt hij vandaag nog goed door, eet vanavond bijna niks meer, morgen helemaal niet meer, en gaat hij morgenavond liggen. Dit wil ik dus voorkomen, want hij hoeft geen pijn te hebben om een banketstaaf 20 euro (dit is voor dierenarts reden om een halve spuit te geven en geen hele, hij zou er genoeg aan moeten hebben, maar ja..als dit niet zo is).

En Mist, hoe doseerde jij die abprozole? (er staan ook verschillende soorten op die site).

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:03

Ik zou hem nog wat GG geven als hij nu last heeft. Omeprazol geef je normaal gesproken één keer per etmaal, maar mijn ervaring is dat het vaak korter dan 24 uur werkt.

Hier ook goede ervaringen met omeprazol van Abler!
De door Abler aangegeven dosering van omeprazol is dezelfde dosering als de Gastrogard. Abler heeft omeprazol in de vorm van korrels, tabletten en pasta. Ik gebruik de korrels: http://www.abler.com/gastric-ulcer-treatments/abprazole Een zakje is voor 175 kg lichaamsgewicht (dat is de standaard dosering voor behandeling van maagzweren, maar jouw pony zal in het begin misschien meer nodig hebben).

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:57

Xanne heeft gelijk, GG/omeprazol zou slechts 1x per dag gegeven moeten worden, maar op het begin kan dat soms niet genoeg zijn en moet je 2x geven (gaf in het begin volgens mij 3 zakjes smorgen en 2 savonds, daarna gewoon 4 smorgens (paard is 1.84cm :-) )
Generische/humane omeprazol kun je helaas niet geven, dat is weggegooid geld omdat bij GG en bij abprozole er een beschermlaagje bij zit wat de zure ph van een paardenmaag overleeft om zijn werk te kunnen doen.

Om je eerdere vraag vwb koliek te beantwoorden; die van mij had na een week abprozole geen last meer van koliekverschijnselen en (klop af) ze heeft sindsdien (nu 2 jaar) geen koliek meer gehad. mijn flesje buscopan staat stof te verzamelen *\o/*

Ik heb ook de abprozole (korreltjes dus) die gaf/geef (want ze krijgt af en toe nog een kuur in stress situaties, zoals bv komend oud/nieuw) op het laaste moment over de slobber. Over bix/meusli kan ook maar dan moet je die licht vochtig maken zodat de korreltjes blijven plakken. NIet laten weken samen met de slobber want dan gaat de coating die er op zit kapot.

persoonlijk zou ik overigens ook geen gastroscopie meer doen, je weet nu dat hij ze heeft, er is maar 1 medicijn dat werkt (omeprazol met een coating of het nu GG is of abprozole) dus waarom kosten en stress veroorzaken ? + dat ze dan weer moeten vasten, wat ook maagzweren kan veroorzaken.

Mocht je abprozole willen proberen, ik heb net weer een grote voorraad (600zakjes) besteld en ontvangen, was ivm dat een andere bokker dit ook nodig had. Nu heeft ze ze ineens niet meer nodig dus ik heb nog wat extra voorraad als je het wil proberen.

@Xanne :o mail je zeer binnenkort, stallen bouwen en asbest laten verwijderen op afstand valt niet mee :+ en dan is er ook nog zoiets als "werk"

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 20:06

Nou, het lijkt hier goed te gaan. Ik had nog een stuk lang gras over en daar heb ik hem opgezet met zijn maatje..hij begon meteen te eten..de wortels gingen er ook goed in, en vanavond stond hij al te hinniken!!
Hij heeft geen extra dosis gehad dus (we zijn nu ook een week verder en eerste dagen op kliniek en 1e dag thuis heeft hij hele dosis gehad). Ik heb nu net 14 spuiten besteld gisteren (overigens per 7 238 euro via internet). Ik maak het nu eerst ook af met deze kuur.
Maar wat kosten de zakjes? Vind het op zich wel fijn wat op voorraad te hebben.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:05

je kunt dat ook op de site zien, 600 zakjes kosten 1.45$ per stuk is met huidige wisselkoers 1.06euro per stuk (dus voor 175kg behandelen) spuit GG kost 35-40euro voor 575kg en de zakjes van Abler dus een kleine 4euro voor 525kg te behandelen paard.

Margo21155
Berichten: 27
Geregistreerd: 17-12-13

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:24

Ik heb mijn paard Phosphalugel (phosphate aluminium) gegeven(op aanraden van de dierenarts), dat is een soort gel die je over zijn eten kunt doen of zo met een injectiespuitje in zijn mond. Legt een beschermlaagje in de maag. Deze zakjes kun je hier (Frankrijk) gewoon bij de apotheek krijgen en kosten 4.05 euro per 20. Dosering in het begin 's ochtends 4 en 's avonds 4, maar dat is voor een paard van ong. 600 kg. Een pony weegt natuurlijk veel minder. Ik weet niet of het wat is, maar omdat het bij mijn paard super werkte (en nog als hij last heeft) is het maar een idee. Misschien is dat in Nederland ook te krijgen en is stukken minder duur.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-13 23:15

Dank voor de reacties weer. Mist, ik wil dan wel wat zakjes van je overnemen. Kan ik er mss sowieso bij overheen doen voor de zekerheid, want meneer verzet zich steeds meer tegen de spuiten en vond het vanochtend kennelijk nodig me te bijten :(. (niet hard, hoor, maar toch).

Margo, dat klinkt ook goed. Maar is dit niet hetzelfde principe als iberogast? Dit legt ook een beschermlaagje als het goed is. Joe heeft tot op heden nog steeds geen koliek en de uitslag van de patholoog is er ook. Er zijn geen tumoreuze cellen gevonden!!!!

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 14:19

en nu heeft ook de shet die ik heb opgehaald, zodat ze weer samen konden staan een maagzweer....ik ga het nu met de zakjes proberen (Mist, heb je ook al pb gestuurd, hoop dat je snel reageert, zodat ik 100 zakjes van je kan overnemen, maar goed..kerst enzo...voor nu krijgt ze ook de gastrogard). Pfff...beestje is er echt net een week (en ik zei nog tegen de eigenaresse dat ik ook haar niet goed in haar vacht vond zitten, maar ze was wel wat dikker dan Joe). Diertje is 28 jaar, dus tja...dan heb je het algauw bij verplaatsen natuurlijk, maar vind het wel zuur.

hoofvision

Berichten: 619
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 01:50

hoi, geweldig dat je deze twee oudjes opneemt in je liefdevolle kudde! maar wil je toch nog een tip geven omtrend de voeding die je nu aanbied: laat de wortels en de appelmash ajb staan, geef zo nodig wat seniore priores (goed geweekt).

Echt hoor, al die suikers zijn helemaal niet goed voor de maag en darmen, veroorzaken gisting en verstoren de normale voedselopname , plus dat je mogelijk staks met hoefbevangen pony's zit dan...

tis maar een tipje, doe er mee wat je wilt

Paarden-thermografie
thermografisch onderzoek op locatie
www.paarden-thermografie.nl

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 23:01

Hoi Hoofvision, dank je wel voor de tip. Ik dacht dit dus ook altijd (en voor mijn andere paarden is dit ook zeker het geval). Echter heeft de holistische dierenarts de subli seniores (Waar mijn andere oudjes het juist super opdoen) juist belastend getest voor Joe. (ik vermoed zelf dat dit te maken heeft met de GMO s die erin zitten. Paarden die hier gevoelig voor zijn kunnen hier misselijk van worden).
De kliniek heeft aangeraden zuckerrubenschnitzel (bietenpulp is dat volgens mij en dit is ook een bestandsdeel van de seniores) en wortels te geven en verder zo weinig mogelijk krachtvoer (de appelmash had ik nooit, ook dit kreeg ik juist van de kliniek aangeraden, maar alleen maar omdat hij dit erg lekker vindt...vandaar slechts 500 gr per dag (geweekt, de bodem is zeg maar nog te zien). Dit heeft iets te maken geloof ik met dat bietenpulp en wortels de maag minder zuur maken. Het moet natuurlijk niet in grote hoeveelheden gegeven worden.. gewoon steeds kleine beetjes.

De pony s doen het beiden erg goed! De shet heeft echt nergens meer last van (behalve van de uitbrekeritis...gisterochtend om kwart voor 6 buurman aan de deur dat de shet over straat liep...toen hij haar wilde pakken is ze terug gerend en stond hier naast de omheining waar ik haar kon pakken. Gelijk 3 dubbel stroomdraad aangelegd..en vandaag toen ik thuiskwam weer geen shet....stond ze in mijn voortuin lekker te grazen...terrorshet. Ze gaat nu dus in de rijbak totdat ik een stuk houten omheining heb neergezet op de weide). Joe is ook erg vrolijk, begint al te hinniken als hij me hoort, maar is er nog lang niet...zodra hij iets minder gg krijgt is het foute boel (geen koliek meer gehad, maar ik zie het aan zijn ogen en dat gaat dan echt om voor 20 kg minder gg). De andere paarden zijn ook dwars door de draden heengegaan, en hebben 2 van hen) 50 kg voer op...waaronder ongeweekte subli seniores (minstens 20 kg). Gelijk dierenarts gebeld ivm mijn angst voor een maagruptuur (beter voor koliekverschijnselen aan zijn)...ze stonden alweer hooi te eten, en hadden dus echt HELEMAAL niets eraan over gehouden..gruwelijk mazzel gehad dus.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:24

Paarden zijn slecht voor je hart en kosten minstens 10 jaar van je leven :j

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-14 22:43

Mist schreef:
Paarden zijn slecht voor je hart en kosten minstens 10 jaar van je leven :j



haha, maak daar maar 20 van :D .

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:51

per paard he !


IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Oud opaatje met maagzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-14 23:18

precies!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers