Mok, been scheren?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Just_Simple
Berichten: 172
Geregistreerd: 13-10-10

Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 18:58

Hai,

Heel erg nieuw in het friezenwereldje, maar er heel toevallig ingerold door m'n stage op een zorgboerderij.
Vandaag rechts achter een klein mokplekje ontdekt.... Bij een kwpner zou ik meteen scheren en behandelen..... Maar deze frieze dame met haar mega mooie behang (en madame haar ego)... Zou het zo zonde vinden om te gaan scheren.....
Wat doen jullie?

Op zoek naar een fijne rustige pensionstal, opfok of je paard een mooie oude dag gunnen?
http://www.countryfairhoeve.nl


Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:56

ligt eraan waar het zit, maar je kunt vaak ook de sok lang laten en alleen het stukje waar de mok zit scheren zodat de sok er overheen valt.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:12

Ik zou er geen problemen mee hebben om het been kaal te scheren als een van mijn paarden mok zou hebben. Des te makkelijker te behandelen en hoe sneller dus te genezen. Het belang en gezondheid staat boven het uiterlijk.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:17

Ik zou de sokken eraf scheren. Toevallig heb ik dat gisteren ook gedaan bij mijn Fries omdat ik een korstje van de mijt ontdekte. Liever een blij paard zonder sokken dan een paard met jeuk en haar aan de benen.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:21

Ik scheer nooit bij het eerste beste mokplekje wat ik tegenkom.
Gewoon netjes behandelen met een goede mokzalf of iets tegen mijt.
Bij sokken die verstikken wil ik nog wel eens de kootholtes uitscheren,
maar op zo een manier dat het niet te zien is voor mensen die het paard niet kennen.
Helemaal de sokken eraf vind ik zinloos. Op de kogel zit meestal toch geen mok en
sebacil etc. komt prima op de huid als je het been in de emmer zet.

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:22

Precies, als het scheren in de kootholte genoeg is, waarom dan de hele sok eraf :)
Aranel, als je paard mijt heeft dan moet dat toch heel anders worden aangepakt dan mok. Mijt is een diertje wat in de huid graaft.

PrizTwir
Berichten: 2396
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:00

Als het boven aan het been is knippen wij het zo af dat je het niet ziet. Maar scheren zou ik never doen, dan zou ik er echt bij staan huilen. En dan heb je 1 been zonder sok, dat is ook zonde. Gewoon goed behandelen, wij hebben het ook nooit geschoren. Het gaat zonder scheren ook wel weg.

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:03

Toevallig heb ik vorige week linksachter de sok van mijn fries eraf gehaald.. dit ook door mok.. doordat t nu afgeschoren is, komt er veel meer lucht aan en is t veel makkelijker te behandelen.. ook ziet t er al een stuk beter uit..
Ik zou het dus wel doen..

<3 Sneakers <3

supertammy

Berichten: 2230
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:22

Wij scheren gewoon de kootholtes uit, sok valt er overheen. Zo kan wel de frisse lucht er langs waaien, zodat de huid lekker droogt. Ook zie je de mok goed zitten, zodat je gerichter kan behandelen.

M_arjolein

Berichten: 1398
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:21

Hier ook wel eens een klein mok plekje bij de sokken. Maak het af en toe gewoon goed schoon. En verder gewoon smeren met sudocreme/vaseline of gewoon mokzalf. Werkt hier prima.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:53

supertammy schreef:
Wij scheren gewoon de kootholtes uit, sok valt er overheen. Zo kan wel de frisse lucht er langs waaien, zodat de huid lekker droogt. Ook zie je de mok goed zitten, zodat je gerichter kan behandelen.


Zo doe ik het ook inderdaad!

Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤


no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Mok, been scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 16:59

Voor ieder klein plekje gelijk scheren zou ik persoonlijk niet gelijk doen. Probeer het eerst zo te behandelen. Mocht het dan niet verbeteren en je vermoed dat het inderdaad door de sokken komt. Dan zou voor mij de keus makkelijk zijn. Hoppa sok eraf en zorgen dat die mok verdwijnt;)
Heel zonde natuurlijk van die mooie sokken, maar liever dat dan een steeds erger wordende mok. Maar zou geen overhaaste keuzes maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers