[GED] Twijfel...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

[GED] Twijfel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 11:15

Opbouwende kritiek is welkom!

-----------

Twijfel.

Hij die twijfel zaait, zal twijfel oogsten.

Twijfel kennen we allemaal. We hebben allemaal wel eens getwijfeld. Over kleine dingen, zoals wat eten we vanavond? Kleine dingen zoals, zal ik die broek kopen? We twijfelen wel eens over grote dingen, dingen die impact hebben op het leven van een ander, of op je toch al leeglopende portemonnee. Twijfel is de imaginary friend, alleen zonder een vriend te zijn. Alhoewel… Soms is twijfel goed. Het laat je nadenken en overwegen, voordat je stappen neemt die verwoestend kunnen zijn. Soms is twijfel de donkere wolk aan de lucht, soms het verrassende licht in het duister.

Twijfel is onzekerheid. Een stem in je hart, in je hoofd, het jaagt door al je aders. Wanneer je hart ja zegt, zal de twijfel nee zeggen. Het zal aan je trekken, aan je duwen, je omhoog of omlaag houden. Het sleurt je van links naar rechts, verscheurd je van binnen, en komt pas tot rust wanneer je besloten hebt.

Sommige mensen twijfelen nooit. Zij zijn bijna altijd zeker van hun zaak, zullen geen seconde wachten met het nemen van een sprong in het diepe… Iets dat in sommige gevallen een valkuil is..

Maar ik draag de twijfel altijd bij mij. Bij bijna alles wat ik doe, knaagt er iets aan mijn hart, een vraagteken in mijn hoofd. Zou je dat wel doen? Ben je wel zo dapper? Durf je dat wel? Ben je wel goed genoeg? Kun je het wel? Denken zij dat je het kan? Weet je zeker dat je daar goed aan doet? De twijfel zaait en zaait, en ik oogst en oogst. Het biedt een onzekerheid maar tegelijkertijd een stabiliteit. Want immers, wat zou er gebeuren als ik niet meer twijfelde? Wie is er dan om mij te behoeden voor eventuele fouten? Wie is dan de stem op moment van onzekerheid?

Is mijn twijfel niet mijn onzekerheid? Bekijk ik het niet vanaf de verkeerde kant? Misschien zijn mijn twijfel en onzekerheid wel onlosmakelijke met elkaar verbonden… Misschien kan het een niet zonder de ander, misschien voeden zij mij met waarmee ik leef… Is het vangnet van onzekerheid wel onmisbaar, mijn enige rust?
Ik weet het niet. Ik durf het niet te zeggen. Ik weet alleen dat stabiliteit niet altijd goed hoeft te zijn…. Dat de twijfel, de onzekerheid een soort van grip heeft op mijn lijf, mijn geest. Het houdt mij in bedwang zoals een vogel in een kooi… Een geketende vlinder aan de muur…

Maar hoe laat je los? Hoe laat je onzekerheid en twijfel gaan zonder te vallen? Hoe breek je de kooi waarin je gevangen zit, wanneer je geen sleutel van het slot hebt?

De tijd zal het leren….

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 10:02

Niemand?