Make-up testen op dieren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 21:07

Make-up testen op dieren, ik wist dat het met medicijnen etc. (veel) gebeurd, maar als ik make-up koop denk ik daar nooit aan.

Ik zag dit op facebook langs komen, dat kwam wel binnen :oo
Een vrouw ondergaat de proeven die normaal op dieren gedaan worden:
http://www.nsmbl.nl/erg-heftig-deze-vro ... aan-worden

Denken jullie ooit aan de proeven die op dieren zijn gedaan voor de nagellak/foundation enz. wanneer je make-up koopt? En zijn er mensen die geen make-up kopen omdat het op dieren wordt uitgetest?
En zijn er bepaalde soorten/merken make-up die niet eerst op dieren uitgestest worden?

edit; ik wist niet waar ik het moest zetten, dus verplaats maar als het niet goed staat :)

When was the last time you did something for the first time?


troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:12

Dit mag tegenwoordig niet meer in de EU.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12728
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:12

Ik ben hier wel bewust mee bezig en koop altijd kruidvat eigen merk make-up (merk: Essence).
Dit product is namelijk dierproefvrij.
Jaaaaáren geleden heb ik eens uitgezocht hoe en wat met alle dierproeven met make-up etc.

Het voordeel van het merk essence is dat het ook één van de goedkopere merken is.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 19-12-13 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 21:14

Er is genoeg make-up te koop dat niet uit de EU komt ..

Mjetterd, aah dat is mooi om te weten. Ik ga er ook op letten na dat filmpje gezien te hebben.
Ik had er eerder nog nooit over nagedacht ..

When was the last time you did something for the first time?

quibusjes

Berichten: 329
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:16

Sinds 11 maart dit jaar is er inderdaad een verbod op dierproeven voor cosmetica in de EU. Vanaf dat moment mogen de producten niet meer getest worden op dieren.

Wil je echter graag de producten kopen die hier al langer bewust mee bezig waren dan kan je nog altijd terecht op proefdiervrij voor een overzicht van de merken die al langer proefdiervrije producten leveren. Op die manier steun je hun eerder getoonde proactiviteit :)

Quibus is paranormaal begaafd, ze ziet overal spoken..


Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:17

Geen enkel product is proefdiervrij. Alle losse ingrediënten móeten wettelijk gezien ooit op dieren zijn getest. Proefdiervrij betekent dat de combinatie van die losse ingrediënten niet meer is getest. En dat laatste mag dus ook helemaal niet meer in de EU en de VS.

Maar als er ooit iets anders als basisstof voor een zalf wordt bedacht ipv lanoline of vaseline, of wat dan ook, dan zal die nieuwe basisstof alsnog weer getest worden. Maar aangezien dit soort basisstoffen ook voor medische cremes en zalven wordt gebruikt, zal dat dan ongetwijfeld in dat kader worden gedaan.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:20

Zal je uit je droom helpen, bijna álle cosmetica is niet geheel dierproefvrij omdat álle ingredienten ooit op dieren zijn getest.

Edit: Oh, zag dat Ibbel het al had gezegd.

♥ Rewrite the Stars ♥

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:21

Je kunt niet zonder proefdieren. Echter mag er voor cosmetica in Nederland al jaren geen dierproeven meer gedaan worden.

Vergeet alleen niet dat voor alles wat je gebruikt wel ooit dierproeven zijn gedaan. Dus ook je make-upje dat je nu koopt daarvan zijn de stoffen ooit wel getest op proefdieren maar kunnen nu dus veilig gebruikt worden.

Je ziet tegenwoordig ook steeds vaker dat er gebruik wordt gemaakt van proefdiervrije technieken. Hoewel deze ook niet 100% proefdiervrij zijn gaat het wel de goede kant op!

Ik ben niet tegen testen op dieren (maar ook niet direct voor). Het is en blijft een mooie manier om de wetenschap rondom veel ziektes te verbeteren. Hier profiteren niet alleen wij mensen van maar ook de dieren zelf. Echter blijft het gewoon heel omstreden omdat je een dier toch wat aan doet.

Voor mijn opleiding wel eens wezen kijken in een proefdierlaboratorium. Daar hadden de dieren het echt niet slecht. Ik zou haast willen stellen dat een gemiddelde proefdiercavia het beter heeft dan een huis/tuin/keuken cavia qua leefomstandigheden, voedsel en aandacht.

Helemaal proefdiervrij zou je niet kunnen leven. Je kunt er wel bewust mee omgaan want ook veel wasmiddelen en schoonmaakmiddelen worden/werden getest op dieren. Door alle nieuwe technieken is het niet altijd meer nodig dus alert zijn en een beetje onderzoek doen en je kunt erg bewust leven.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:35

Bah, verschrikkelijk... Vind t een goede actie, opent tenminste ogen van mensen.
Ik heb niks tegen dierproeven, maar wel als die dieren slecht behandeld worden of als het voor onzinnige dingen als make-up ed is.

Anoniem

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:16

Ik probeer hier met alle cosmetica rekening mee te houden zover mogelijk(en zover ik het zelf verdraag/fijn vind)

Zo heb ik bv moeite met vinden van fijne deo die niet op dieren getest is qua merk.
Maar make up heb ik bijna allemaal dierproefvrij, evenals creme, douchegel, shampoo etc...

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:20

De Hema is als het goed is geheel proefdiervrij.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:10

Op de site van naoki (www.naoki.nl) staat heel duidelijk hoe en wat met dierproeven.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:17

Ik denk niet dat ze er ooit mee gaan stoppen. Al zou ik wel een goed alternatief weten maar dat zal ik maar niet zeggen.
Maar goed er word zoveel op dieren getest dat je daar heel lastig rekening mee kan houden.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:51

Gebruik je dan ook geen medicijnen meer?
ALLE medicijnen MOETEN namelijk getest worden op proefdieren.

Verdiep je eens in wat proefdieren zijn en hoe ver dat reikt, voordat je weer achter allerlei nutteloze stemmingmakerij aanholt van deze of gene groep sukkels.

Veel van wat er bekend is rondom paardengedrag is ook bekend geworden door het gebruik van paarden die formeel onder de wet op de proefdieren vallen!
Wageningen Universiteit heeft zo'n groep proefdieren en het stamboek is er maar wat blij mee dat WUR moeite doet om door selectie ook nog eens rastypische paardjes te fokken! Die paardjes komen met regelmaat te koop, dus als je dan een goede daad wil verrichten (voor je eigen gemoedsrust), koop zo'n "zielig" Dartmoorponnietje........

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

quibusjes

Berichten: 329
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:33

Ik heb de link van TS niet gezien, maar volgens mij vraagt TS juist om informatie omdat ze zich er in wil verdiepen, dat is toch prima?
Er zijn overigens al veel (beter op de mens aansluitende) alternatieven op dierproeven bij medicijngebruik, het geld om dit structureel aan te passen is, zoals zo vaak een grote ontbrekende factor.

Quibus is paranormaal begaafd, ze ziet overal spoken..

kimberley12
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 00:28

Oriflame is dierproefvrij

x__laura
Berichten: 314
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:13

@ ikke: ik ben het met je eens dat dierproeven niet onnuttig zijn en dat er rond dit onderwerp veel stemmingmakerij verspreid wordt zonder dat de feiten realistisch worden weergegeven.

Dat wil nog niet zeggen dat we àlle dierproeven zomaar moeten accepteren. Zeker op het vlak van cosmetica; medicatie is een héél ander verhaal. Intussen bestaat er voldoende cosmetica waarvan we weten dat het veilig is of waarvan we de mogelijke neveneffecten kennen. Is het echt nodig om nieuwe zaken te blijven proberen en daar dieren voor te laten sterven of pijn lijden? Sommige producten worden veels te lang getest, als de eerste 20 dieren er blind van worden zullen de volgende 20 ook blind worden, waarom blijven testen? Om dan vast te stellen dat er een kans is van 1 op 150 dat je er niet blind van wordt? Een kennis van me werkt als dierenverzorgster op een proefdierenafdeling en de dingen die ik daar hoor vind ik soms echt wel overdreven en absoluut onnodig.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:29

Ik ben het ook eens met ikke.

Daarnaast zijn een heleboel producten, zeker make-up, op zich niet op dieren getest (dat is verboden in Europa) maar de grondstoffen zijn toch ooit getest. Dat kan niet anders, je wilt toch de garantie dat je het veilig op je hoofd kan smeren. :j

Doei.

Tazzey
Berichten: 9498
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:31

100% dierproefvrij is een illusie, maar ik let wel heel erg op met wat ik aanschaf.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:36

Wat heeft dat voor zin? Alle testen op eindproducten zijn verboden in Europa, dus je kunt ervanuitgaan dat cosmetische eindproducten niet zijn getest. Aan de andere kant kun je er bij elk merk vanuitgaan dat de beginproducten wel zijn getest. :j

Doei.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:41

Ik geloof niet dat dat zo zwart wit is. Sommige merken verkopen in China waar dierproeven verplicht zijn. Die zou ik, als ik daar streng op lette, niet willen aanschaffen dan.

Sowieso zullen er, lijkt mij, best verschillen zijn kwa hoeveel grondstoffen een bedrijf test. Weleda bv gebruikt vaak dezelfde grondstoffen. Waar L'oreal iedere keer weer met een nieuw wonderstofje komt in hun crèmes. Dat zal dan wel getest worden.

Dinniej

Berichten: 6464
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Woudenberg

Re: Make-up testen op dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:45

Op die manier kun je inderdaad kijken, maar ik denk dat het gecompliceerder ligt.. Ik weet niet precies wat er wel en niet wordt getest, maar combinaties van stoffen kunnen ook op elkaar reageren in een stofje of in het lichaam, dus het wil niet zeggen dat een fabrikant die vaak dezelfde grondstoffen gebruikt nooit hoeft te testen.

Daarnaast maakt L'Oreal regelmatig reclame dat ze wat nieuws uit hebben gevonden, maar ook Weleda brengt nieuwe geuren op de markt.

Doei.


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:47

Van cosmetica weet ik het niet, maar ik weet dat Proefdiervrij en het proefdierlaboratorium aan de UU goed met elkaar door één deur kunnen. Ken iemand die daar heeft gewerkt en de mensen in het lab zijn zelf ook altijd bezig om zo min mogelijk proefdieren te gebruiken. Bovendien is het een voorwaarde dat de dieren er goed bij zitten, immers, onderzoeksresultaten zijn niet betrouwbaar als het dier ongelukkig was! :) Verder zijn het kundige mensen die ook bijv. snel een dier kunnen 'vermoorden', klinkt naar, maar de nek wordt gebroken en die beestjes zijn gewoon gelijk weg.
Kortom het wordt die muizen en andere beestjes zo goed mogelijk naar de zin gemaakt (voor zover mogelijk dus binnen een proefdierlab :) )

Makeup draag ik toch nooit eigenlijk. :) Als je make up draagt moet je accepteren dat het ooit op proefdieren getest is, al zijn het de grondstoffen, geen idee. Vind je dat moreel verkeerd dan moet je geen make-up meer dragen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:49

Ik vraag me af of ze echt op combinaties van stoffen testen. Ik weet niet of jij er meer van weet hoor verder. Maar als je ziet hoeveel ingrediënten er in producten zitten. Dat is nooit mogelijk om al die verschillende combinaties te gaan testen.

Over Weleda heb ik al een quote gezet in 't andere topic, loopt een beetje door elkaar nu :P

Magrathea, dat wordt inderdaad heel erg geleerd ook aan studenten, zo weinig mogelijk proefdieren gebruiken enz enz :j Er wordt ook genoeg onderzoek gedaan naar welzijn van de proefdieren, hoe we dat kunnen verbeteren. Mensen denken vaak alleen aan cosmetica proefdieren maar er zijn er nog zoveel meer. Zelf heb ik bv met kippen gewerkt met een gedragsonderzoek, ook proefdieren in feite.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cinniz123, lobkewikjem, Melanie_D, Ninouschka en 36 bezoekers