Manen netjes krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 14:24

Hoi allemaal!

Ik heb laatst bij mijn paard zijn manen kort geknipt...Tja ik wilde eerst niet trekken omdat zijn manen toen ze nog lang waren best dun waren. Ik dacht dus dat de manen ook dun zouden blijven na het kort knippen, nou was dat niet helemaal het geval.... :\

Ik had de manen dus geknipt, wat op zich best goed gelukt was. Vervolgens dacht ik dat het nog wel wat korter kon omdat het nog best lang was...Toen ging het een beetje mis :\

Ten eerste bleken de manen toch heel dik toen ze kort waren en ze gingen omhoog staan, niet zo erg als bij een fjordenkam maar we redelijk hoog. Toen heb ik ze uitgedund wat wel redelijk gelukt is.
Maar het vervelende is dat het voorste deel van z'n manen toen het lang was altijd al naar de andere kant hing wat nu met de korte manen ook het geval is, dit ziet er nu dus een beetje vreemd uit...haha

Mijn vraag is dus of iemand goed advies heeft om de manen netjes te krijgen, wel kort maar mooi naar beneden vallend en dat je er nog wel knotjes in kan maken, eigenlijk dus gewoon een nette sportcoupe.

Alvast bedankt voor de tips!! +:)+


GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:52

Ik zou de manen vlechten naar de kant waar jij ze wilt hebben, meestal hangt het dan makkelijker :)

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:16

GMekkes schreef:
Ik zou de manen vlechten naar de kant waar jij ze wilt hebben, meestal hangt het dan makkelijker :)


Okee, dan ga ik dat proberen!

Bedankt voor de tip!!

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:46

Een halsdeken erop en hopen dat 't in het voorjaar weer wat is aangegroeid? :+

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:52

elastiekjes in doen zodat je staartjes krijgt :P max een weekje laten hangen en voila!! :P

'Het leven is ruiger met een Tuiger!'

Kimberly... 03-03-1988 - 16-07-2014
[ITP] - Mijn knappe toppers op de foto -

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:54

Gewoon wachten en als het lang genoeg is gewoon manen trekken op de gewenste lengte.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:34

Koper schreef:
Een halsdeken erop en hopen dat 't in het voorjaar weer wat is aangegroeid? :+


Ja das ook een goeie! ze groeien best snel dus maar hopen dat ze binnenkort niet meer zo punk zijn :=

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:35

NatasjavE schreef:
Gewoon wachten en als het lang genoeg is gewoon manen trekken op de gewenste lengte.


Werkt knippen met een effileer schaar ook? Of krijg ik dan weer zo'n dikke bos manen als na de eerste keer?

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:36

baszo17 schreef:
elastiekjes in doen zodat je staartjes krijgt :P max een weekje laten hangen en voila!! :P


Ook een goede tip! Breken de manen dan niet af of kunnen ze daar wel tegen?

Big_Appie
Berichten: 113
Geregistreerd: 13-08-12

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:38

Mini vlechtjes/staartjes maken +:)+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:39

SachavanDijk schreef:
NatasjavE schreef:
Gewoon wachten en als het lang genoeg is gewoon manen trekken op de gewenste lengte.


Werkt knippen met een effileer schaar ook? Of krijg ik dan weer zo'n dikke bos manen als na de eerste keer?



Met knippen worden de manen weer zo dik.
Met manen trekken dun je gelijk uit waardoor ze niet zo omhoog gaan staan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:40

Big_Appie schreef:
Mini vlechtjes/staartjes maken +:)+


Ah meerdere mensen zeggen het dus zal het binnenkort maar eens gaan doen!!

Bedankt voor de tips allemaal! +:)+

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:41

Oke, dan wordt het de volgende keer trekken! Bedankt voor de tip, NatasjavE!

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:49

ik zou ze eerst trekken. gwoon de dode, langere haren er uit. dus niet te veel haha
dan staartjes maken, niet te klein is mijn ervaring, ik had bij mn epony zon 9 staartjes. elastieke er goed om heen doen maar niet uber strak ofzo, ze waaien er immers niet af haha,

bij mn e'pony hingen ze na 6 dagen mooi!! dan niet meteen te veel kammen enzo :)

'Het leven is ruiger met een Tuiger!'

Kimberly... 03-03-1988 - 16-07-2014
[ITP] - Mijn knappe toppers op de foto -

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 00:52

baszo17 schreef:
ik zou ze eerst trekken. gwoon de dode, langere haren er uit. dus niet te veel haha
dan staartjes maken, niet te klein is mijn ervaring, ik had bij mn epony zon 9 staartjes. elastieke er goed om heen doen maar niet uber strak ofzo, ze waaien er immers niet af haha,

bij mn e'pony hingen ze na 6 dagen mooi!! dan niet meteen te veel kammen enzo :)


Ah dat zijn fijne tips! Dankjewel!! :)

Een vraagje nog: moet je de staartjes elke dag opnieuw maken of ze 6 dagen laten zitten?

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:14

nee 6 dagen laten zitten, tenzij er een elastiekje uit knapt dan opnieuw doen. elastiekjes goed boven in doen zodat de manen meer gaan hangen!! :) als ze niet hangen moet je of grotere staartjes maken, of de elastiekjes wat lager doen :)

'Het leven is ruiger met een Tuiger!'

Kimberly... 03-03-1988 - 16-07-2014
[ITP] - Mijn knappe toppers op de foto -

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 14:40

baszo17 schreef:
nee 6 dagen laten zitten, tenzij er een elastiekje uit knapt dan opnieuw doen. elastiekjes goed boven in doen zodat de manen meer gaan hangen!! :) als ze niet hangen moet je of grotere staartjes maken, of de elastiekjes wat lager doen :)


Oke super! Dankjewel! :)

nicole_xx

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:47

Dat is ook het probleem bij mijn pony.
De vorige eigenaar heeft de manen afgeknipt op de dag dat we m kwamen ophalen :$
Ze stonden recht omhoog!
Nu zijn ze wel gegroeid alleen nu staat t super charmant!
Wij hebben ook voor in de winter een halsdeken en t helpt wel een beetje.
Iemand n tip om ze sneller te laten groeien?

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Manen netjes krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 15:06

Als je niet wilt uitdunnen maar wel het effect van trekken wilt benaderen kun je er ook voor kiezen om te knippen met een uitdunschaar. Dan wordt het niet zo lelijk kaarsrecht, maar gewoon natuurlijk met wat kleine lengteverschillen tussen de haren. Veeeeeel mooier dan met een gewone schaar :j

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 18:32

nicole_xx schreef:
Dat is ook het probleem bij mijn pony.
De vorige eigenaar heeft de manen afgeknipt op de dag dat we m kwamen ophalen :$
Ze stonden recht omhoog!
Nu zijn ze wel gegroeid alleen nu staat t super charmant!
Wij hebben ook voor in de winter een halsdeken en t helpt wel een beetje.
Iemand n tip om ze sneller te laten groeien?


Sneller groeien is lastig, maar ik weet dat als je ze vlecht dat het wel kan helpen!
Ook kan het helpen de puntjes (echt een millimeter en niet meer!) af en toe af te knippen zodat het sneller groeit!

Ik vind het bij mijn paard ook echt niet leuk dat ze nu zo zijn haha, maar het groeit vanzelf weer aan!

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 18:33

Dorine92 schreef:
Als je niet wilt uitdunnen maar wel het effect van trekken wilt benaderen kun je er ook voor kiezen om te knippen met een uitdunschaar. Dan wordt het niet zo lelijk kaarsrecht, maar gewoon natuurlijk met wat kleine lengteverschillen tussen de haren. Veeeeeel mooier dan met een gewone schaar :j


Ja daar zat ik ook aan te denken, met een effileer (ander woord voor uitdun) schaar de knippen maar ben bang dat het effect alsnog minder mooi wordt dan trekken...

Maar bedankt voor de tip! :)


Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:36

SachavanDijk schreef:
Ja daar zat ik ook aan te denken, met een effileer (ander woord voor uitdun) schaar de knippen maar ben bang dat het effect alsnog minder mooi wordt dan trekken...

Ja trekken is sowieso het mooist, maar als ie dan geen manen overhoudt is een uitdunschaar wel een betere optie dan kaarsrecht afknippen..

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-13 21:04

Dorine92 schreef:
SachavanDijk schreef:
Ja daar zat ik ook aan te denken, met een effileer (ander woord voor uitdun) schaar de knippen maar ben bang dat het effect alsnog minder mooi wordt dan trekken...

Ja trekken is sowieso het mooist, maar als ie dan geen manen overhoudt is een uitdunschaar wel een betere optie dan kaarsrecht afknippen..


Dat zeker! Z'n manen zijn redelijk dik maar hij vindt het trekken wel wat lang duren altijd ;)
Misschien toch een uitdunschaar aanschaffen inderdaad!

miekel92

Berichten: 1148
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:24

vlechtjes/staartjes werken wel goed maar moet je niet doen als je paard vaak te ruw met andere paarden speelt.. dan kan het dat er zomaar een vlechtje uit wordt getrokken :')

"In the end, we don’t know what horses can do. We only know that when, over the past thousands of years, we have asked something more of them, at least some of them have readily supplied it."
– Jane Smiley

nicole_xx

Berichten: 253
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:11

SachavanDijk schreef:
nicole_xx schreef:
Dat is ook het probleem bij mijn pony.
De vorige eigenaar heeft de manen afgeknipt op de dag dat we m kwamen ophalen :$
Ze stonden recht omhoog!
Nu zijn ze wel gegroeid alleen nu staat t super charmant!
Wij hebben ook voor in de winter een halsdeken en t helpt wel een beetje.
Iemand n tip om ze sneller te laten groeien?


Sneller groeien is lastig, maar ik weet dat als je ze vlecht dat het wel kan helpen!
Ook kan het helpen de puntjes (echt een millimeter en niet meer!) af en toe af te knippen zodat het sneller groeit!

Ik vind het bij mijn paard ook echt niet leuk dat ze nu zo zijn haha, maar het groeit vanzelf weer aan!


Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Duran123, fro, Hannanasjuh, Lynn_Nikita, MarjanB, TheNovelist en 110 bezoekers