hoe rij je een paard op de achterhand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sweetjuna
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-11

hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 00:38

hallo,
ik heb een probleem mijn paard stort zich namelijk geheel op de voorhand
wie heeft er tips om te zorgen dat mijn paard op de achterhand gaat lopen???
alvast bedankt!!!


xZiva_

Berichten: 3993
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:39

veel voltes, gebroken lijnen enz. rijden. vooral werken aan de buiging. dan komt het met de tijd vanzelf :)

Jeroen van stal Lingehorst aka. Jack Sparrow

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:40

Les nemen :j Dat is het meest effectief imo.

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Tieneke

Berichten: 21670
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:44

Vooral veel overgangen rijden. De achterhand maak je zo ook sterker.

Heb je les?

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:47

Alle bovenstaande tips en je paard niet te lang laten worden. Verder heeft het ook tijd nodig om de kracht te ontwikkelen.

Akasha; wie het paard de mond snoert mag raden naar zijn antwoord!

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:47

Een paard zet je niet zo effe op de achterhand daar moet je paard kracht voor opbouwen. Zet je paard eens als je draaft op de lange zijde terug naar bijna stap en draaf weer weg. Herhaal dit in je training tot je paard hier sterk genoeg voor is en het geen moeite meer kost. Hierna kan je je paard terug nemen en even terug in tempo houden, belangrijk is dat hij blijft draven en actief blijft in zijn achterhand desnoods tik je hem even bij met je zweepje. Je zal zelf aan moeten voelen waneer het je paard nog teveel kost en je een stapje terug moet doen. Je paard zal in eerste instantie snel verzuren geef hem dan even de tijd om bij te trekken door te gaan stappen. Dit kan je ook in galop doen.
En het belangrijkste neem les, als je dit al hebt bespreek het. Succes!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 09:43

Neem les, want overgangen rijden is goed, maar dan zal het ook technisch moeten kloppen,
Miss ook les nemen in het werken aan de hand, schouderbinnen en travers, zijn hele goeie oefeningen om je paard sterk , soepel en dragend te krijgen, heel basis maar heel nuttig, tenzij ook goed uitgevoerd , kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staat meer over de oefeningen en ook mensen die daar les in geven

sweetjuna
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-11

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 15:47

heel erg bedankt voor de tips!!! ik ga ze zeker allemaal proberen!!!

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:24

heeeeeeel veel figuren en overgangen rijden!!

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:47

Veel overgangen en figuren rijden, en altijd goed voorwaarts houden. Houd hem wakker door steeds verschillende dingen te doen. Zorg dat ie goed aan het been is en ga bijv. Van halthouden, naar draf, of van stap naar galop. Maar begin met dat hij goed voorwaarts is, en goed aan het been is, dan gaan oefeningen om de achterhand te activeren veel beter.
Soms werkt het ook om de achterhand sterker te maken, door balkjes te lopen.
Maar het belangrijkste, neem goed les! :j

Jasminaaa

Berichten: 110
Geregistreerd: 18-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:51

zoals al eerder gezegd
veel overgangen, schakels, figuren etc zorgen dat hij goed op been en zit staat
maar zeker les nemen van een kundig persoon :j

Jasmina the world is ugly but you're beautyfull to me

stand up for what you believe in, even if that means standing alone
I'm weird because normal is boring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:53

balkjes lopen en overgangen, maar dan ook overgangen binnen de gangen (stap naar middenstap, middendraf en weer terug...)! en voorwaard rijden is fijn maar vooral met trainen, uiteindelijk moet een paard moet ook z'n achterhand gebruiken als hij "langzamer" loopt. (eigen ervaring; als ik mijn paard alleen maar voorwaards rijd valt ze juist uit elkaar)
Maar tijdens de training is t handig, probeer dit is;
Ga zo langzaam mogelijk draven (paard moet actief blijven en wel aan je been zijn), ga vanuit die allerlangzaamste draf wegdraven, vang hem voor op met je handen en hou je been eraan zodat hij mooi vanuit achter weggaat. Dit doe je een paard meter (misschien 3 a 4 stappen), zodat jij je paard weer terug hebt voordat hij uit elkaar valt. Dit herhaal je gewoon.

Bij mijn paard werkt het echt goed :) Vooral zorgen dat hij aan je been is en dan naar je hand toe rijden. Hou er wel rekening mee dat je niet zo 1 2 3 bereikt dat je paard z'n achterhand goed gebruikt, dit kan maanden training vereisen, maar je hebt wel wat ;)

Succes ermee! :j

EDIT: die 'oefening' die ik zeg niet alleen op de rechte stukken doen, ook gewoon op de volte of in de bocht :)
EDITEDIT: zie dat meerdere 'balkjes lopen' als tip hebben gegeven, maar niemand verteld waarom haha ;) balken lopen gebruik je om de achterhand te trainen, dus om m sterker te maken. Als de achterhand sterker wordt kan het paard hem ook beter gebruiken natuurlijk :)

sweetjuna
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 14:07

Anoniem schreef:
balkjes lopen en overgangen, maar dan ook overgangen binnen de gangen (stap naar middenstap, middendraf en weer terug...)! en voorwaard rijden is fijn maar vooral met trainen, uiteindelijk moet een paard moet ook z'n achterhand gebruiken als hij "langzamer" loopt. (eigen ervaring; als ik mijn paard alleen maar voorwaards rijd valt ze juist uit elkaar)
Maar tijdens de training is t handig, probeer dit is;
Ga zo langzaam mogelijk draven (paard moet actief blijven en wel aan je been zijn), ga vanuit die allerlangzaamste draf wegdraven, vang hem voor op met je handen en hou je been eraan zodat hij mooi vanuit achter weggaat. Dit doe je een paard meter (misschien 3 a 4 stappen), zodat jij je paard weer terug hebt voordat hij uit elkaar valt. Dit herhaal je gewoon.

Bij mijn paard werkt het echt goed :) Vooral zorgen dat hij aan je been is en dan naar je hand toe rijden. Hou er wel rekening mee dat je niet zo 1 2 3 bereikt dat je paard z'n achterhand goed gebruikt, dit kan maanden training vereisen, maar je hebt wel wat ;)

Succes ermee! :j

EDIT: die 'oefening' die ik zeg niet alleen op de rechte stukken doen, ook gewoon op de volte of in de bocht :)
EDITEDIT: zie dat meerdere 'balkjes lopen' als tip hebben gegeven, maar niemand verteld waarom haha ;) balken lopen gebruik je om de achterhand te trainen, dus om m sterker te maken. Als de achterhand sterker wordt kan het paard hem ook beter gebruiken natuurlijk :)


Heel erg bedankt!!!!

Anoniem

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:12

Misschien een stomme vraag maar hoe kun je merken als je paard op de voorhand of achterhand loopt?

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:14

Tempowisselingen helpt ook! heel langzaam draven weer terug naar je basis tempo, klein stukje middendraf en weer terug naar je basis tempo. Hiermee trian je goed de achterhand.

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:14

Je kan ook longeren om spieren op te bouwen, er zijn talloze manieren van longeren om de achterhand van een paard te bespieren :')

Why change the past, when you can own this day?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:49

AmoorM schreef:
Misschien een stomme vraag maar hoe kun je merken als je paard op de voorhand of achterhand loopt?


als je paard op de voorhand loopt kan het zijn dat ie gaat 'hangen' in je handen, of te diep gaat lopen. Als het paard zijn achterhand goed gebruikt voel je dat je zelf meer "gedragen" wordt en het paard actief loopt... ook zal het paard vaak meer ontspannen omdat hij beter over z'n rug kan lopen als hij z'n achterhand er goed onder zet..
ehh eigenlijk beetje lastig uit te leggen haha, denk niet dat je nu veel wijzer bent namelijk, maar misschien kan iemand anders hier weer wat aan toevoegen :)

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:20

Ik zou ook proberen wat stukken binnenhoefslag mee te nemen, je paard moet dan op eigen benen lopen, overgangen en tempowisselingen kan je dan ook op de binnenhoefslag oefenen.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:11

AmoorM schreef:
Misschien een stomme vraag maar hoe kun je merken als je paard op de voorhand of achterhand loopt?


Eigenlijk kan je dat alleen merken als je een keer het verschil gevoeld heb tussen een paard wat op de voor of achterhand loopt.


Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: hoe rij je een paard op de achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:58

Dit is niet iets wat je heel snel kunt oplossen. Les nemen is heel belangrijk, maar zelf kun je ook aan de gang gaan. Veel (schijn)overgangen rijden, veel figuren enz. In draf bijvoorbeeld je paard terug nemen tot hij/zij bijna in stap terug valt maar net daarvoor weer wegdraven. Veel tempowisselingen dus.
Bouw dit wel rustig op, je wilt geen paard met enorme spierpijn natuurlijk.

Hoe het aanvoelt? Dat kun je inderdaad goed voelen als je het verschil eerder gevoeld hebt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers