2 ruiters op 1 pony starten teveel?jullie mening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

2 ruiters op 1 pony starten teveel?jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 21:07

Party!! hier een stuk erover::#



WIJ VRAGEN OM UW MENING:
Geachte ouders en ponyruiters/amazones,

Zoals inmiddels bekend is geworden is het voor ruiters/amazones die samen ophetzelfde dier starten, niet meer toegestaan om beide op hetzelfde paard of dezelfde pony deel te nemen aan regio- en nationale kampioenschappen.

Deze regeling is voor veel ruiters en amazones een grote teleurstelling. Ruiters en amazones die het hele jaar door hard trainen en toewerken naar deze spannende wedstrijden verliezen een groot deel van de motivatie om door te gaan in de zo mooie paardensport. En laten we het dan niet eens hebben over de moeilijke keuze WIE er dan WEL mag starten.

Hoe denkt u hierover? Graag vernemen wij uw mening. Uw meningen en opmerkingen willen wij als RVOB verzamelen en overleggen aan het bondsbestuur.


Party!! het antwoord eerste reactie::#



PAARDENMENSEN HOUDEN VAN HUN DIEREN

Tijdens een vergadering op 24-09-02 heeft de voorzitter van Kring 5, Peter van Tol, deze oproep naar voren gebracht.

De bond heeft het grootste begrip voor deze groep ruiters en amazones, maar wordt door de dierenbescherming zwaar onder druk gezet.

Een paard of pony moet in het ongunstigste geval zes proeven lopen en men vreest een overbelasting van de dieren met blessures als gevolg. Men beseft terdege dat de meeste eigenaren heel erg zuinig zijn op hun dier en er alles aan zullen doen het dier niet te zwaar te belasten. Er bestaan echter uitzonderingen die deze regeling noodzakelijk maken.

Er is bij de Regio op aangedrongen om alle verenigingen middels een brief op de hoogte te stellen van deze regeling om begrip te kweken voor deze beslissing. Deze brief zal binnenkort verzonden worden aan alle verenigingen in onze regio.




wat vinden jullie ervan??

ik zelf snap als eerste 1 ding niet:
ik rijd op een vriendin van mij HAAR haflinger, we rijden er dus samen op, ik in het L1 en zij M2, maar dan rijden we altijd 4 proeven en geen 6??!! of bedoelen ze daarmee als je met de kampioenschappen meedoet dat het kan zijn dat je dan in de finale komt en dat je dan nog 2 maal moet rijden??
ik zelf begrijp dit bericht wel, maar mensen die wedstrijd gericht zijn en serieus, zien toch zelf wel of het ja pony/paard het wel aan kan 4 proeven lopen etc etc??
ik weet ook niet of dit ook al vaststaat dat je dan niet meer met z'n tween mag starten op 1 pony met kampioenschappen......

nu graag jullie mening?

groetjes daniella

19 juli Kreta!!!!


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:29

Ik dnek dat ze ook sprinproeven meerekenen.

Op zich kan ik er mij best wel in vinden. Stel je rijdt elk een halfuurtje in + 2 proeven. Dat is toch zo'n 45 minuten per persoon. Samen dus 1 1/2 uur. Daarbij wil iedere ruiter zo goed mogelijk presteren en zo goed mogelijk rijden en vragen dus veel van de pony / paard.

Ik dnek dat ze dan beter kunnen zeggen dat elke ruiter 1 proef mag rijden. Maar dat zal wel te veel georganiseer zijn/.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:30

Het gaat erom dat je bij kampioenschappen dan bijvoorbeeld ieder twee proeven rijdt, en als je dan ook nog allebei in de finale komt nog ieder een proef, dan heeft de pony/het paard 6 proeven gelopen.

Ik vind het op zijn zachtst gezegd een vreemde redenering dat de dierenbescherming er moeite mee zou hebben Verward
De eerste de beste manegepony maakt meer uren op een dag, en dan ook nog eens dag in dag uit.........

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:53

Ik ben het helemaal met Fabienne eens. En dan is het vaak ook nog zo dat managepony;s vaak helemaal nooit naar buiten komen, terwijl wedstrijdpony;s (vaak) een veel optimalerer Tong uitsteken verzorging krijgen.. Ik snap niet waarom ze dan juist hier moeilijk over gaan doen.

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 04:33

Ik vind die dierenbescherming maar een stelletje zeikers. Ze willen waarschijnlijk liever dat we onze paarden alleen nog maar vertroetelen en vast laten roesten in de wei. Killing with kindness. Echt, ik vraag me serieus af of die lui ook maar enig benul van het begrip paard hebben Verward

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 07:40

Onzin, een paard ka ndat best. Een mnegepaard mag rustig 10 proefjes lopen.
Straks mag je neit eens 2 proeven meer met 1 paard rijden.

En het leukste is: op de WEG moesten de beste 4 paarden met elke ruiter een parcours afleggen, dat zijn er dan al 4. De dagen ervoor was ook zwaar voor de paarden. En dat mag wel.

De DB moet eens ophouden te zeuren, dit mag niet, dat is zielig, maar als er echt een dier niet goed verzorgd wordt, dan doen ze niets. Met collectes krijgen ze geen cent van mij. Ze voeren een TOTAAL WANBELEID, jagen alleen maar meer mensen tegen zich in het harnas.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 07:57

germie schreef:
De DB moet eens ophouden te zeuren, dit mag niet, dat is zielig, maar als er echt een dier niet goed verzorgd wordt, dan doen ze niets.. .


Amen!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 08:54

Even rekenen hoor! Als ik wedstrijd heb, rijdt ik ong. 20 minuten los, want dan loopt Duvel het lekkerst. En dan een proef van ong. 7 minuten geloof ik he? En dan ga ik meestal even stappen of al sik heel lang moet wachten alleen even op adem stappen en dan een poosje stilstaan. En dan 5 minuten voordat ik weer moet pak ik hem weer op en rijd daarna nog eens een proef van 7 minuten. Dat is bij elkaar 40 minuten rijden + iets van 10 minuutjes stappen, maakt 50 minuten.
Wij rijden doordeweeks met zijn drieën op Duvel en dan loopt hij meestal 2X per dag ongeveer een uur, soms wel eens iets langer per keer. Dus op een wedstrijddag hoeft hij minder te doen dan op een normale doordeweekse dag (vergeet ook de strandritten van pak en beet 3 uur per keer niet). Dus mijn paard zal wel blij zijn al we weer op wedstrijd gaan, want dan heeftie het lekker niet zo druk!
En zo geredeneerd kan je toch ook best met twee man erop starten? Als je dat altijd doet, lijkt het me dat je je paardje erop traint dat hij meerdere keren per dag moet pieken. En als er ergens meer dan een uur tussen zit, je het dier even stilzet bij de trailer ofzo.

Laat de DB zich in godsnaam eens gaan bemoeien met echt dierenleed, dit is echt een beetje een zielige vertoning!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:54

Tss... wat een onzin zeg! Die DB kan zo verschrikkelijk zeuren, maar als er eens echt wat aan de hand is, dan doen ze niets! Mensen werken toch ook 8 uur per dag? En een paard zou maar een uurtje mogen werken per dag? Kom op zeg! Hoe dachten ze dan wel niet hoe het vroeger met werkpaarden gingen van boeren? Die werkten ook minimaal 8 uur per dag hoor, en die gingen er ook echt niet aan onderdoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:53

ben erg benieuwd trouwens wat de DB dan van trektochten door bijv ijsland zit, waar je gemiddels (is me verteld) 10 uur per dag op je paard zit

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 15:05

fabienne schreef:
Het gaat erom dat je bij kampioenschappen dan bijvoorbeeld ieder twee proeven rijdt, en als je dan ook nog allebei in de finale komt nog ieder een proef, dan heeft de pony/het paard 6 proeven gelopen.

Ik vind het op zijn zachtst gezegd een vreemde redenering dat de dierenbescherming er moeite mee zou hebben Verward
De eerste de beste manegepony maakt meer uren op een dag, en dan ook nog eens dag in dag uit.........



daar heb je helemaal gelijk in!!!! *LOL* had ik nog niet eens overnagedacht.....ik heb ook op een manege gereden en dan liepen ze soms 4x een half uur lang, en dan nog die beginners die maar lopen te schoppen in die buik!!

19 juli Kreta!!!!

blondiedaan

Berichten: 282
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 15:20

ik had een mail gestuurd voor wat vraagjes en dit antwoord kreeg ik terug denet:


Geachte mevrouw,

Bij een eventuele barrage zou het paar d bij twee ruiters amazones 6 keer moeten lopen op een dag.

Dit is moordend voor het paars of de pony.

Wij moeten met z'n allen er voor zorg dragen dat ieder dier niet overbelast kan worden.

Hopende u voldoende te hebben voorgelicht, verblijf ik met vriendelijke groet,



ik vind het nergens opslaan, moordend??

groetjes daniella

19 juli Kreta!!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:41

mail ze terug en vraag of ze ook trektochten, endurance en weet ik veel willen gaan verbieden.
Voor een niet getraind paard kan het inderdaad nooit goed zijn, maar of een paard nou 6x een proef van 7 min loopt, of 1 les van een uur, erg vreemd....


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:17

Met de juiste training is een heleboel haalbaar, dus ook 6 proefjes lopen. Zou er geen mogelijkheid zijn dit op andere manieren te controleren? Net las in de Endurance, ademhaling/hartslag, turgor endergelijke bijhouden? Ik snap uiteraard wel dat dit onbegonnen werk is, de opkomst bij een gemiddeld groot concours is vaak groter, en uiteraard is het daar geen kwestie meer van 13 wedstrijden per seizoen, maar loopt het al dik in de honderden wedstrijden.. Als je die allemaal veterinair moet keuren, ja dan ben je lang bezig. Maar goed, het er mee eens ben ik niet Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: 2 ruiters op 1 pony starten teveel?jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:22

Oud topic en daarom een slotje.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers