Pony's vallen jaarling aan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:03

Bij mijn verzorgpony's hebben we sinds gisteren een 1,5 jarige die sinds haar 3 maand alleen staat. Dit was uiteraard bij de vorige eigenaar. Hier hebben we een groep van 6 pony's. Waarvan 5 shetlanders en 1 kleine c-pony. De C-pony is 30 jaar en valt Alis (de jaarling) aan. Hij crosst de hele tijd achter haar aan. 1 keer heeft hij haar in de stal gejaagd en hebben we hem uit de weide gehaald. Bij de andere keer had ik hem eerst aan de longeerlijn en na 2 keer een uitval ging het heel goed zelfs. Dan hebben we hem los gelaten en toen ging het weer mis. Hij ging weer achter haar aan met de oren in de nek en tanden ontbloot. Na een tijd racen ben ik er gewoon tussen gesprongen en is de pony terug naar de stal gegaan en heb ik hem in zijn stal gezet en daar staat ie nu nog. Dan hebben we nog een domminante shet merrie van 7,5 en die begint haar dan te trappen en te bijten.
Ik weet echt niet wat ik hiermee moet doen.
Ik ken de pony's al 4 jaar en heb ze nog nooit zo gezien naar nieuwe pony's elk jaar komt er wel een nieuwe bij maar dat is nooit een probleem geweest tot nu dan. Ik weet het echt niet meer
Kan iemand mij tips geven

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:05

Ik denk dat je nieuwe pony niet heeft geleerd hoe ze zich moet gedragen omdat ze altijd alleen heeft gestaan. Jouw pony's zijn haar dat nu aan het leren.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:09

Is ze zomaar bij de anderen in de wei gezet?
Ik zou haar eerst apart zetten in een afgezet stukje zodat ze alleen over een draadje heen kunnen kennismaken. Liefst met een andere pony erbij die niet jaagt. Pas als dat goed gaat, en ze aan haar aanwezigheid gewend zijn, kun je er een andere pony bij proberen.
Ze hoort niet bij de kudde, en daarom jagen de anderen haar weg, uit de kudde. Op zich een logische reactie. Ze hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Johanna59

Berichten: 1673
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:11

Als je geen ongelukken wilt, moet je ze uit elkaar halen. Niet altijd kan alles zomaar bij elkaar.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:16

Ze stond gisteren op een klein stukje weide met een shet van dezelfde leeftijd en dat ging wel goed omdat die shet haar eenmaal op haar plaats had gezet ze het begreep en toen ging het super
Dat stukje grenst gewoon aan de weide van de andere en hebben dus de hele dag en nacht tijd gehad om kennis te maken over het hek waar overigens geen schrikdraad om zit dus ze konden snuffelen enz

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:16

Wat San87 al zegt, hij zal de juiste omgangsvormen niet kennnen en krijgt van jouw pony's nu een spoedcursus.
Als ik jou was zou ik de nieuwe pony niet binnen zetten naast de "vaste club" zodat ze langzaam aan elkaar kunnen wennen en snuffelen. Na een tijdje gewenning (kan wel een paar maandjes duren als de nieuwe echt altijd alleen heeft gestaan) kun je aan het gedrag wel zien of je het weer kunt riskeren om ze weer bij elkaar te zetten.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:18

Ik dacht om misschien haar bij mijn haflinger ruin te zetten
Die kan veel verdragen maar zet ze toch op hun plaats op een niet al te agressieve manier

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:22

Goed idee! :)

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:24

Ik sluit mij aan bij de vorige posts. Het is echt snel om nu de pony's bij elkaar te zetten.

Toen onze jaarling er kwam (en wij hebben een 'oude' kudde), hebben we ze eerst zo gezet, dat ze aan elkaar konden snuffelen, maar dat de jaarling op een apart stuk stond. Had ik haar toen bij de anderen gezet, hadden ze haar zeker weten achterna gezeten; de alfamerrie nodigde haar aan de draad uit om te snuffelen, maar joeg haar telkens weg. De anderen gedroegen zich meteen dreigend en wilden zelfs niet snuffelen.

Als je ziet dat de pony's aan elkaar gewend zijn, zet er dan voorzichtig jouw ruin bij. Die zal kennismaken, en haar dan - als zij zich goed gedraagt en bewijst onderdanig te zijn - een beetje 'beschermen' van zodra ze samen naar de grote kudde gaan.

Maar de jaarling zal echt moeten leren hoe ze zich moet gedragen. Het wegjaag-spelletje heeft bij mijn jaarling toch meer dan een week geduurd - en dat is snél én het paardje stond voorheen ook gewoon in een kudde, dus had al 'paardenmanieren'.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 15:27

Het gaat overigens over mijn verzorgpony's en niet over mijn eigen paarden
Ik had mijn verzorgpony's al voor mijn eigen pony's en laat ze dus niet vallen.
Ze staat nu in een groep van 3 shets
De 2 trekken zich niets van haar aan de andere die haalt uit als ze te dicht komt en dat is het dan ook

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:39

Ik ben een beetje moe en kan het fout lezen, maar niemand zegt denk ik dat je je verzorgpony's moet laten vallen? Of zie ik iets over het hoofd?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 17:43

Nee nee, maar gewoon omdat ik ooit eens die vraag heb gehad :)

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:33

Oh op die manier :)

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:57

Ze staat nu apart met de pony die in de onderste rang staat en dat gaat goed. Ze kan met de andere paarden contact hebben over het hek

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:01

Super dat het dier nu wel omgangsvormen kan leren en weer onder de soortgenoten zijn.

Dat gaat zeker goedkomen.

Ongelooflijk, dat het al met 3 maanden leeftijd alleen stond bij de vorige eigenaar.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Pony's vallen jaarling aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:03

tja ze hadden die merrie verkocht. Ze was drachtig maar dat wisten die mensen dus niet en net voor ze bevallen was was ze al verkocht dus bij minimale leeftijd van e ze weg kon ging ze weg. Heel spijtig maar ja

jipsielove
Berichten: 55
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:56

mogen dus niet meer samen zou ik zeggen

Thasja

Berichten: 941
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: Joure, Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:54

Ik zou je pony's uit elkaar halen, wil je ongelukken voorkomen