RER of PSSM. Advies en prognose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:41

Ik zet dit bericht voor een kennis van me.

Ze heeft een jong paard die vaak licht spierbevangen is na het werk.
Paard loopt op zich goed. Is wel wat stijf bij opstart. Loopt goed zijn rondjes. Maar daarna gaat het fout.
Paard wordt uitgestapt, voetjes afgespoten, en plots staat ze geblokkeerd. Of soms tijdens het uitstappen.
Veearts lapt ze wel weer op, maar er moet toch ergens een oorzaak te vinden zijn.

Paard krijgt voer met extreem laag zetmeel en eiwit gehalte.
Speciaal voer door de da gemaakt. Gaat dagelijks gans de dag op de (schrale)wei. Krijgt paardenkruidenhooi, geen voordroog. Wordt niet onregelmatig gewerkt. Goed in en uitgestapt, meteen deken op na en voor het werk. Na het werk altijd een half uur onder solarium.
Maakt geen zieke indruk, is levendig en blikt als een spiegel. Staat niet te dun of te dik.
Staat erg rustig, geen manege, privé.
Wel is ze erg snel nerveus, en heeft ze snel stress en hoge spierspanning. Aan de grond genageld soms...

We hebben even zitten opzoeken en kwamen uit op RER en PSSM. Lijkt ermee het meest overeen te komen.
Iemand ervaring hiermee?
Hoe kan ze het best hiermee omgaan?
En hoe is de prognose? Want ze heeft er echt geen vat op wanneer haar paard weer geblokkeerd staat.
Zeker op de manier hoe dat het paard wordt gehouden, is er nog weinig ruimte voor verbetering denk ik zo.

Er wordt binnenkort een vee arts bijgehaald die werkt via bio resonantie. Omdat de eigenaresse gewoon te einde raad is.


marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:46

Met bioresonantie kun je in ieder geval goed zoeken naar de oorzaak. Want die kan haast niet in de voeding zitten. Er is echt iets mis met het spijsverteringsstelsel van dit paard.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:51

PSSM heeft dat niet te maken met het suikergehalte? *gaat het even opzoeken*

Edit: Het heeft inderdaad te maken met het suikergehalte. In onderstaand topic vind je meer informatie:

[MD] PSSM en DNA

Succes! Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden.
Laatst bijgewerkt door NRJ op 27-12-13 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:57

Suiker zit ook niet in het voer. Is voer geschikt voor IR paarden enzovoort.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:04


♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 23:14

De bovenstaande topics hadden we ook gevonden.
Maar hier gaat het voornamelijk over het verbeteren van het rantsoen.
Wat meestal de oplossing is voor dit soort paarden.
Maar het probleem met haar paard is dat ze geen beter voer kan wensen voor dit type paard.
Daar loopt ze nu vast.

Dus we dachten ook dat haar paard een probleem heeft met haar spijsvertering op 1 of andere manier.

troi
Berichten: 16985
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:16

1 variant van pssm is makkelijk te testen door een aantal maanharen op te sturen naar een lab. De andere variant van pssm is lastiger (vereist spierbiopt) maar is ook veel zeldzamer. Rer weetvik niks vanaf.

Overigens mbt suiker, vergis je niet wat er in gras zit, juist schraal gras kan flinke gehaltes bevatten.

NRJ

Berichten: 1524
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 07:36

Ik ga mee met troi, je kunt alleen zeker weten dat het PSSM is door te laten testen.

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 20-01-24

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 16:52

Gras kan het zijn.
Maar heb even de specificaties van het voer opgezocht.
Lijkt niet dat het voer zoo laag in suikers zetmeel en eiwit zit.
Ook al wordt het door de da verkocht als voer voor gevoelige paarden. Bij interesse stuur ik de link door via pb.

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:56

Kijk hier eens naar:
http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/racing/tying-up-gastric-ulcers/tying-up-gastric-ulcers/ers-pellets.html
Dit is speciaal voor PSSM paarden, heel laag in zetmeel, hoog in olie, extra calcium, vit E en selenium voor de spieren etc...

(Mijn paard, met een leverprobleem (en daardoor ook spieren die soms gek doen) eet trouwens al jaren de Equine sensitive, van hetzelfde merk. Dat is een beetje de afgezwakte vorm van bovenstaand voer (gelijkaardig idee) maar dan eerder voor paarden met een voedselallergie. En dat was het enige waar ik haar bloedwaarden weer ok mee kreeg. (Ze had al jaren chronisch verhoogde leverwaarden, en licht verhoogde spierwaarden.) T'is heel goed voer! ;) )
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 28-12-13 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:04

Dit beeld komt mij heel bekend voor...ik kwam er na 4 jaar aanmodderen achter dat mijn merrie een atlasblessure had (aangetoond met thermografie). Iedere keer stond ze toch weer spierbevangen ondanks dat ze niet op het land stond (in zandpaddock) en haar voer afgemeten werd gegeven. In de kliniek in Bodegraven en Utrecht hebben ze haar helemaal binnenste buiten gekeerd en nooit iets kunnen vinden. Ik ben er zelf van overtuigd dat mijn merrie bevangen wordt door heftige pijn ondanks dat ze die pijn dus absoluut niet toont! Een goede osteopathe heeft haar diverse malen behandeld en zij is nu dan ook al twee jaar niet meer bevangen geweest! Ik controleer haar bloed zeer regelmatig, ben nl zelf analist. Ik hoop dat de oorzaak bij het paard van je vriendin ooit gevonden wordt, je wordt er af en toe echt moedeloos en radeloos van!

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 17:27

De ers pellets hadden we gevonden. Hebben het huidig voer proberen te vergelijken, maar vond niet alle specificaties terug van de ers pellets.
Tessacheyenne wat jammer. Stress kan indd spierbevangenheid uitlokken. En pijn geeft stress.
Als ik het goed heb zit er 31% zetmeel en suiker in het voer dat ze nu krijgt. Eiwit 11%
Volgens mij is dat veel.
We hebben vergeleken met een gewoon recreatiebrok en daar zit evenveel in.
Plus dat er in het huidig voer minder vit e zit.
Plus krijgt het paard nog spelt erbij. Hier vind ik weinig over terug hoe het precies zit met de samenstellingen en verhoudingen

Zinzi_jewel

Berichten: 8696
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:42

Dat is veel CB.
Bijna evenveel als in bijvoorbeeld havens draversbrok.
Dat kan veel minder.
Ik voer zelf nu speedibeet met een beetje Care4Life en een vit/min supplement erdoor.
D&H is hier slecht te verkrijgen anders voerde ik dat.
Een goede holistisch praktijk kan eea goed voor jullie doorlichten en het beter afstemmen op de specifieke problemen.

Chasing Dreams ...

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:05

Vooral een laag zetmeel gehalte is belangrijk. (Eiwit is minder een probleem.)
In de links staat dat de ERS pellets 7% zetmeel hebben. (en suiker staat er niet apart op, geloof ik, omdat het er apart niet inzit.) Dat is wel ff een verschil met die 31%...
Met veel soorten "dieet"-voer moet je trouwens ook wel oppassen dat je niet net tekorten gaan creëren.
Want het gaat niet alleen om dingen weglaten natuurlijk. Zeker bij een paard met spierproblemen, blijft het wel belangrijk dat je alles voert om een goede werking van de spieren toe te laten.
Zeker als het paard dan ook nog eens geen gras te eten heeft bijvoorbeeld (uit schrik voor teveel eiwit en suiker?) lijkt het mij wel aangewezen om genoeg Vit E en selenium in het voedsel te voorzien.
En genoeg olie om het zetmeel als energiebron te vervangen. (En bij extra olie heb je ook weer extra Vit E nodig trouwens.)

Ik geraak wel makkelijk aan D&H voer trouwens. Dus het zal wel een beetje regio-afhankelijk zijn. ;)
TS is Belg, zie ik. (net als ik) dus misschien is het voor haar dan ook wel haalbaar?

Zinzi_jewel

Berichten: 8696
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:07

Jij bent van België LS. Dat scheelt veel. Ik moet hier serieus eindje de grens over om D&H te kunnen kopen.
Vandaar mn uitstap naar PAVO. Is niet mijn 1e keus namelijk ;-)

Chasing Dreams ...

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:13

Even om mezelf op geen complete blunders te betrappen.
Op de samenstelling staat er dat er 310gram per kg voer suiker/zetmeel in zit.
Dan is dat toch 31%?
Hier in de buurt is d&h goed te verkrijgen. Maar de uitdaging zal zijn aan de staleigenaresse om een aanpassing van voer te vragen... Ze hebben een bepaalde ideologie.
De staleigenaresse gelooft ook niet dat het spierbevangenheid is, omdat ze het zogezegde voer geven die laag in alles is.
Jammergenoeg heb ik zelf al ervaring met spierbevangenheid en is het echt wel dat. En ook de da bevestigde dat.

Zinzi_jewel

Berichten: 8696
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:22

En van wie is het paard? Van je stal eigenaar?
Laat ze anders ergens lezen hoe belangrijk zetmeel en suikerarm voer is voor dit paard.
Is het paard niet van de stalhoudster dan moet die gewoon in de bak mikken wat jij wil. Zeker als je het zelf aanlevert.
En anders zoek je een stal waar ze dat wel doen...

Edit 310 gram is Idd 31%

Chasing Dreams ...

Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:23

ChocoBesnier schreef:
Even om mezelf op geen complete blunders te betrappen.
Op de samenstelling staat er dat er 310gram per kg voer suiker/zetmeel in zit.
Dan is dat toch 31%?
Hier in de buurt is d&h goed te verkrijgen. Maar de uitdaging zal zijn aan de staleigenaresse om een aanpassing van voer te vragen... Ze hebben een bepaalde ideologie.
De staleigenaresse gelooft ook niet dat het spierbevangenheid is, omdat ze het zogezegde voer geven die laag in alles is.
Jammergenoeg heb ik zelf al ervaring met spierbevangenheid en is het echt wel dat. En ook de da bevestigde dat.


Dikke kans dat ze nét spierbevangen wordt omdat het "laag in alles is".
Was bij mijn paard ook zo. Weglaten loste niks op. Met haar is het pas beter gegaan met net dingen toe te voegen. ;)
Een paard met een spierprobleem voer je niet hetzelfde als eentje met IR, of die gevoelig is voor hoefbevangenheid ofzo... Daar zou mijn Quarter het ook niet op trekken, ook al heeft ze voedselallergiën en kan ze niet tegen suiker en zetmeel.
Als ik jouw kennis was, zou ik het toch echt gaan proberen met een volledig uitgebalanceerd voer dat specifiek samengesteld is voor zulke problemen.

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:42

Zinzi_jewel schreef:
En van wie is het paard? Van je stal eigenaar?
Laat ze anders ergens lezen hoe belangrijk zetmeel en suikerarm voer is voor dit paard.
Is het paard niet van de stalhoudster dan moet die gewoon in de bak mikken wat jij wil. Zeker als je het zelf aanlevert.
En anders zoek je een stal waar ze dat wel doen...

Edit 310 gram is Idd 31%


Feit is dat ze dit erg goed weet. En ook daarom het speciaal voer, voor paarden die enkel low in alles kunnen verdragen, geeft. Samen met spelt.
Maar blijkbaar is het nu toch niet zo. Is eigenlijk wel schandalig! Is voer van een vee arts, kost wat meer geld, wordt verdeeld als voer ideaal voor gevoelige paarden, en is gewoon het tegenovergestelde.

Paard is niet van de stal eigenaresse. Dus hoop dat er een aanpassing van eten kan worden gevraagd. Want anders zal het inderdaad een andere stal worden. Jammergenoeg heb je hier in de buurt nergens weidegang het gans het jaar door. Daarom is ze ook naar deze pensionstal gegaan.


Luckystory
Berichten: 3462
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:44

Wat voert ze trouwens precies TS?
(En welke regio zit ze?)

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 19:52

Je hebt pb :-)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:32

Er zijn verschillende voersoorten die laag zijn in zetmeel en suiker en dus geschikter, denk aan Marstall Vito en de Faser Light, Pavo Care4Life, ST. Hippolyt Equiguard.

Ben ook wel een beetje nieuwsschierig naar het geadvisserde voer,?

Zinzi_jewel

Berichten: 8696
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 23:00

Hmm ganse jaar buiten kunnen is ook wel heel belangrijk.
Opstallen is een no go in mijn optiek!
Eerst eens babbelen idd over het voer.

Chasing Dreams ...

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 11:45

Het voer is een mysterie.
Ze heeft ondertussen de staleigenaresse aan de lijn gehad. Het zou een ander voer zijn die gegeven wordt. Van hetzelfde merk. Maar staat niet in het lijstje. Ze heeft daarna een link gekregen, maar er staan geen specificaties bij.
Ze gaat samen met de eigenaresse het voer bekijken.
Er zou maar 1 % suiker inzitten. Over zetmeel wordt er niet gesproken.
Als ik verder opzoek over het voer is het in samenwerking met lannoo geproduceerd.
Op de site van lannoo staat het voer, met een foto erbij van de zak van de da. Met specificaties.
En hier 20% suiker/ zetmeel.
Voor de duidelijkheid zet ik het er maar bij. Want vind het een erg raar verhaal het voer daar.
De site van het dierenarts voer
http://www.horsemix.be/content/pro-dhm- ... en-topvorm
De site van lannoo
http://www.lannoo-martens.com/nl/produc ... n/Pro-Plus

ChocooPrins

Berichten: 1564
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: België

Re: RER of PSSM. Advies en prognose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 11:51

Als ik naar de website van de vee arts zelf ga. Staat de benaming die lannoo gebruikt. Met de link naar de website van lannoo.
Kan toch niet vreemder worden. Is dit nu hetzelfde voer? Lijkt mij wel...
http://dehoutmeerschen.be/pages/pro-plus.php


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Selente en 7 bezoekers