Mijn zwarte parel op concours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:15

Hallo,

Afgelopen weekend had ik concours met mijn Black Beauty.
We waren voor de 2e keer gestart in het L2, en hadden onze eerste winstpunt te pakken.
Mijn paard is 10 jaar, en heeft eigenlijk haar hele leven wat recreatieve ritjes gemaakt, en veulentjes gefokt.
ik rij haar sinds eind maart dit jaar, en zijn eind juni pas begonnen met wedstrijden.
We hebben de B uit gereden met 13 winstpunten, en het L1 met 11 winstpunten.
Haar moeilijke punten zijn vooral de galop, met name rechtsom, eerst was het vol gas en heel vlak, en maar hopen dat je in de proef nog genoeg stuur had voor een volte :+
Het is al veel beter geworden, alleen het aanspringen vind ze nog wat lastig, en het terug schakelen vanuit de middengalop, maar ze doet zo super goed haar best!
Het wijken is ook nog niet wat het moet zijn, hier zijn we ook heel hard mee bezig, mag veel meer zijwaarts en meer scharen.
De aanleuning is ook nog een aandachtspuntje, deze mag veel stiller, en constanter, hier trainen we ook heel hard op :)
we hadden voor deze proef 181 punten, en fijn commentaar waar we aan verder kunnen werken :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en een filmpje van de proef:

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:24

Wow prachtig! Alleen je handen misschien ietsjes hoger, misschien nóg beter voor het beeld! :D

ShannonF
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:58

Wauw leuke fries heb je. Ik heb nog wel wat tips voor je.

Wijken is nog een probleem. Wat ik heb kunnen zien met rechterwijken is dat zij zich wegdrukt en niet voldoende meekomt. Links doet ze helemaal niks. Ze loopt richting de hoefslag. Neem goed je buitenteugel mee. Breng je gewicht iets naar buiten en neem haar dan mee. Ga eerst goed oefenen in stap. Doe telkens kleine stukjes en maak haar dan weer recht. Doe het niet altijd op de AC lijn. Je kan ook een paar passen wijken vanaf de hoefslag naar het midden toe. Maak je haar ook weer alert mee.

De overgangen drukt ze steeds haar rug weg. Maak voor de overgang een kleine ophouding. Je kan tijdens je training daar leuk mee spelen. Ga steeds kleiner draven of galopperen en als je merkt dat ze haar rug gaat wegdrukken ga je weer naar voren. Neem juist de tijd om een overgang goed te rijden. Daar laat je veel punten mee liggen. Als je de overgangen goed hebt zijn heb je de helft al gewonnen.

Met de middengalop vertrek je goed. Dat is echt voor een 7, maar dan kom je haast niet terug. Dat is jammer. Ook daar kan je tijdens je training mee spelen. Ga langzamer en weer vooruit.

Halthouden is echt super! Paard komt steeds mooi vierkant te staan.

Succes. Het komt zeker goed met jullie. Jullie zijn een mooie combinatie

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 17:10

@shannonF bedankt voor je tips! Hier kan ik zeker wat mee! :j

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:27

Het ziet er best netjes uit hoor!
Middengalop is ook super alleen komt hij maar minimaal terug, maar dat werd hier ook al eerder gezegd.
De aanleuning is ook af en toe wat onrustig, maar verder een nette proef :)
Succes verder in het L2 :)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:49

Tja, ik vind dit geen L2-waardige proef. Je mag nog veel meer werken aan tempocontrole, ook in draf. Paard neemt regelmatig de regie over. En dat mag je allemaal wel verwachten in de L2. Wijken op de linkerhand, neemt ze de achterhand niet mee. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:54

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

esmeeeh

Berichten: 269
Geregistreerd: 25-12-13

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:38

misschien je hakken iets naar beneden drukken nog
het ziet er wel super mooi uit!
ook mooi paard!

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 21:53

Bedankt voor je reactie! :)

MelkChocola
Berichten: 33
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 19:24

Wauw mooi paardje! En jij rijd ook heel erg netjes. Ik zou alleen je handen meer omhoog doen, je ellebogen moeten een hoek hebbne van 90 graden. Maar dit is gewoon extra. Ga zo door!

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:42

bedankt voor de tip! :)

Whozigg
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-11-12
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:09

Leuk dier en zitten mooie stukken tussen. Wat ik alleen niet snap, is dat je L2 gaat starten als je pas net voldoende punten in de L1 hebt en daarbij het wijken nog niet genoeg bevestigd hebt en dat je paard de rug nog teveel wegdrukt. Heb je hier een reden voor dat je al overgegaan bent? Ik zou je als tip mee willen geven om meer te ontspannen en meer van de hand af te rijden. Vooral de binnenhand meer ontspannen, daardoor zal je paard minder zijn rug wegdrukken.
Succes nog samen.

MaartJ

Berichten: 1478
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:17

MelkChocola schreef:
Wauw mooi paardje! En jij rijd ook heel erg netjes. Ik zou alleen je handen meer omhoog doen, je ellebogen moeten een hoek hebbne van 90 graden. Maar dit is gewoon extra. Ga zo door!


Ellebogen een hoek van 90 graden? Wie heeft jou dat verteld?
Er moet een rechte lijn zichtbaar zijn van de mond van het paard via de teugel en arm naar de elleboog van de ruiter. Dus naarmate het paard hoger in oprichting komt zal de ruiter ook de handen meer gaan dragen.

Verder, leuk paard! Zoals al gezegd, probeer aan de overgangen te werken, kleine stukjes terug rijden en van daar uit weer weg rijden zonder dat er verlies van het ruggebruik optreedt. Neem de tijd voor overgangen!

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 13:47

Whozigg schreef:
Leuk dier en zitten mooie stukken tussen. Wat ik alleen niet snap, is dat je L2 gaat starten als je pas net voldoende punten in de L1 hebt en daarbij het wijken nog niet genoeg bevestigd hebt en dat je paard de rug nog teveel wegdrukt. Heb je hier een reden voor dat je al overgegaan bent? Ik zou je als tip mee willen geven om meer te ontspannen en meer van de hand af te rijden. Vooral de binnenhand meer ontspannen, daardoor zal je paard minder zijn rug wegdrukken.
Succes nog samen.


ik mag versneld promoveren, dus rij niet voor mn winstpunten.
ik kan haar fijner rijden in de proef tijdens het doorzitten, vandaar dat ik al L2 ben gestart.
de bedoeling is om langer in het L2 te blijven, tot ze fijn genoeg is om naar het M1 te gaan :)
verder bedankt voor de tips :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:14

Mag ik vragen wat voor cijfers je hebt gekregen voor het wijken? Ik denk dat dit namelijk je proef totaal best wel opbreekt terwijl het over het algemeen een best nette proef is.

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 23:37

liekec schreef:
Mag ik vragen wat voor cijfers je hebt gekregen voor het wijken? Ik denk dat dit namelijk je proef totaal best wel opbreekt terwijl het over het algemeen een best nette proef is.


uit mn hoofd een 2x een 5 geloof ik, heb de coupons hier niet liggen dus kan het niet voor je na kijken :)

venivedivici

Berichten: 726
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Goirle

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:47

Ik vind dat ie voor een fries wel lekker loopt!
probeer nog beetje meer na voren te kijken!
en oefening baart kunst :D
Veel succes nog!!

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 15:19

dankjewel! :)

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Mijn zwarte parel op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:15

Ik bind haar persoonlijl moet actief genoeg van achteren. Het achterbeen blijft stijf en het spronggewricht hoekt nauwelijks.

Door het enorme front van het paard lijkt hij bergop, maar dat is hij nog niet. Zelfs nog niet horizontaal als je het mij vraagt.

Persoonlijk (sorry for beiing blunt) vind ik dit ook nog niet L2 waardig. In de M1 ga je echt problemen krijgen als ze niet meer bergop gaat.

Fiona3FM

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:46

FriesWytske schreef:
Tja, ik vind dit geen L2-waardige proef. Je mag nog veel meer werken aan tempocontrole, ook in draf. Paard neemt regelmatig de regie over. En dat mag je allemaal wel verwachten in de L2. Wijken op de linkerhand, neemt ze de achterhand niet mee. En zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.



Daar ben ik het dus ook mee eens. Je bepaald niet steeds je eigen tempo waardoor paard een loopje met je neemt.

Verder vind ik sommige stukken er gespannen uit zien. Ontspan zelf wat meer in je schouders.
Succes. :)