Heeft het zin om een bak af te zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 20:31

Hey Bokkers!,

Ik heb een vraagje:
Ik rijd een Haflinger merrie van 11 jaartjes jong. Ze doet het met rijden super, alleen met de stellingen wil het niet helemaal kloppen... Mij is aangeraden om haar te longeren, om zo de achterhand ook actiever te krijgen, dat is allemaal geen probleem, alleen is het zo dat ze steeds over haar buitenschouder weg loopt.
Nu longeer ik haar in een wei en kan ze dus aan alle kanten 'weg' lopen over haar schouder.
Ik vraag me daarom af: Als ik de wei afzet als een soort longeercirkel, zoals die op manege's enz. ook zijn, of dat kan helpen om het probleem op te lossen.

Alvast Bedankt ;)


catootjeenik
Berichten: 55
Geregistreerd: 11-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:02

Ik denk dat het op zich wel kan helpen, omdat hij dan simpel weg niet meer weg kan.
Zelf zou ik met dubbelen lijnen aan de slag gaan om dit probleem op te lossen. Je kan hiermee namelijk veel beter de stelling en buiging regelen.
succes ermee +:)+

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 08:12

Dankje @catootjeenik voor de tip ;)! Ik ga kijken voor lessen of ik die kan krijgen, ik heb namelijk helemaal geen verstand van werken met dubbele lijnen :o

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 08:14

Idd dubbele longe is een hele goeie tip!!!
Ik weet niet waat je woont andets wil ik je wel longe lessen geven.

#Ladytrucker #Proud

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 10:56

Ik woon in de Roermond ;) ! Zou super zijn

Jschuur
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:51

Als ik je advies mag geven:

Ik heb van mijn instructrice ooit geleerd toen ik jonge paarden inreed om dit op een open weide te doe. Dit klinkt natuurlijk gek maar is het niet. Als je een paard in een bak rijd zoekt hij aanleuning aan de bakrand. of valt daar naar toe en zelf ben je minder scherp met punten voor je zelf af te stellen.

Rijd je in een open weide moet je denkbeeldig zelf punten markeren waar je heen wil rijden. Het paard heeft dus geen vastigheid en moet met het vertrouwen van jou en met de hulp van jou zijn balans vinden.

Wat vaak helpt als ze over de buiten schouder weg lopen is veel contra stellingen vragen en van achter iets wijkend onder het lichaam laten lopen zo ''druk'' je als het ware het lichaam van het paard recht. Aan een longeerlijn is het erg moeilijk om de achterhand van een paard er goed onder te krijgen.

Als je rijd veel tempo wisselingen rijden stap draf stap draf draf midden draf en weer terug. rij veel figuren markeer zelf je punten vraag de ene keer de stelling mee en de andere keer vraag je een contra stelling hierdoor komt het paard veel meer onder je te lopen. Let wel op door die tempo wisselingen word het paard dus voorwaarts en wil misschien onder je weg lopen dus houd hem van voren een beetje bij je want je wilt niet dat hij zijn benen naar voren gooit maar bij zich houd en op tilt.

Succes :D

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 06:05

Dat is jammer dat is me te ver haha ik woon in westervoort (bij arnhem).

Succes!!!

#Ladytrucker #Proud

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 12:47

Hahha! Maar in ieder geval Bedankt voor de reactie!

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 12:48

Jschuur: HARTSTIKKE BEDANKT! Hier heb ik wat aan :))

Jschuur
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:07

haha mooi zo hopelijk lukt het :)
Lukt waarschijnlijk niet in een keer maar over twee weken merk je echt verschil veel jonge paarden die ik reed werden er echt anders door !
Succes :D

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 19:08

Ik houd jullie op de hoogte!
Thanx voor alle tips!

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:27

ik denk dat het wel kan helpen!! maar misschien ook niet want ze heeft dan wel minder ruimte maar kan alsnog naar buiten kijken!!

SachavanDijk
Berichten: 127
Geregistreerd: 26-08-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:42

Ik denk dat het ook verschilt per paard hoe ze hier op reageren. Zo reageert ons paard er niet goed op maar het paard van mijn moeder vroeger (hij is nu 30 dus die hoeft niet meer ;) ) reageerde er wel weer goed op.

Maar wij longeren onze draver liever niet in een longeercirkel omdat zoals Jschauur al zegt ze dat steun gaan zoeken op de rand.
Wat wij doen is met de dubbele longe in de bak longeren, het is wel lastig om de achterhand eronder te krijgen maar oefening baart kunst!

We merken dat de dubbele longe een heel goed effect heeft op ons paard (een draver) dus dit kan ook iets zijn om te proberen.

Succes!

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 16:18

Dat is ook een goed idee @SachavanDijk !
Ik merk nu dat ik het van @Jschuur probeer dat vooral die overgangen en tempowisselingen rijden helpt :)

Jschuur
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-04-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:04

ja overgangen merk je het snelste met de achterhand. Die stellingen etc is om je hele paard los te krijgen zodat hij beter over zijn rug kan lopen.
Ik heb gister bijv. voor me zelf een paard proef gereden die is 3 maanden onder zadel dus echt stabiel was het niet. maar oop met hem bleef ik bezig zodat hij niet afgeleid raakte dat had uit eindelijk wel effect.


Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Heeft het zin om een bak af te zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 11:03

Ik begin het onder het zadel wel te merken :), echt bedankt voor de tip!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers