Prijsverschil wel of geen papieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 13:58

Hallo,
Ik ben rustig aan het rondkijken voor een leuke tinker.
Echter worden er ook diverse aangeboden zonder papieren.
Dat vind ik persoonlijk niet heel erg, omdat ik geen keuringen etc wil doen.
Maar naar mijn idee moet ik dan de prijs vergelijken met een rasloze/kruising pony van het zelfde niveau/leeftijd?
Dus ik zou er vanuit gaan dat deze "goedkoper" zijn dan één met papieren.

Gaat om de prijs van een papierloze kleine tinker ruin, die 4 maanden onder het zadel is.

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:12

nee, een goede geimporteerde tinker dus zonder ouders op papier kan net zo duur zijn als een met ouders bekend.

Er wordt voornamelijk bij de prijs gekeken naar bouw, behang, karakter en opleidingsniveau en ook ongeveer deze volgorde.

Voor een goed gebouwde met super behang en net beleerd betaal je vaak meer dan een iets minder gebouwde met minder behang maar keurig opgeleid

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:16

Ik vind afstammelingen wel degelijk belangrijk.
en idd worden papierloze tinkers net zo duur aangeboden als tinkers met papieren...
dit is idd niet echt reeel maarja...

er word ook een grote tinker aangeboden op de boktmarkt, die vrouw vraagt er 2500 voor.
dat is ie echt niet waard. Ik denk dat je veel moet kijken naar ervaring, door gereden of groen, wedstrijd ervaring, afstammeling e.d.

_ENGEL_Jarig

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:19

Wat grappig ik vroeg mij ongeveer hetzelfde af. BCR om welke pony gaat het? Mag ook per
pb.
Ik zou ook verwachten dat eentje zonder papieren voordeliger zou zijn. Hoewel als je vind dat een paard het waard is moet je het niet van een bedrag af laten hangen.
Heeft de grote van een tinker overigens nog invloed op de prijs?
Ik zou denken dat kleintjes en hele grote minder geliefd zijn en de middelmaat juist heel populair is?

butengeweun

Berichten: 3652
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:22

Baszo17 vanaf wanneer hebben tinkers dan papieren 1 generatie op papier of al 3 generaties op papier?

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:27

Tinkers zijn wat dat betreft ook wel een ras apart. De geïmporteerde Tinkers hebben wel onbekende ouders maar kunnen net zo duur zijn als Tinkers met papieren. Sowieso is er van veel Tinkers weinig bekend omdat ze nog niet zo heel lang, heel populair zijn in NL, dus tot voor kort nog niet veel serieuze fokkers..
Bij Tinkers hangt meer af van bouw/ type, behang, karakter dan van opleidniveau.
In mijn ervaring zijn de cobtypes, dus echt de zwaardere en daarvan de middelmaat (rond 1,50) of de echt grote (1,60) Tinkers het duurst.

Sowieso zijn Tinkers een duur ras vergeleken met rasloze ponyof bijvoorbeeld fjorden. Dat is echt niet te vergelijken.

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:39

butengeweun schreef:
Baszo17 vanaf wanneer hebben tinkers dan papieren 1 generatie op papier of al 3 generaties op papier?


duuh,, zeker 1 generatie zodat je weet dat het een rastinker is. Wie zegt wat dat schimmeltje uit londen voor ouders heeft... :P

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:29

Wie zegt dat die papieren kloppen ;) Mijn merrie is zonder papieren geimporteerd, 12 jaar geleden. Prima merrie hoor, haar geld destijds al meer dan waard. Zij is gedekt door ook een importhengst, geloof dat er nu wel meer bekend is over zijn ouderdieren. Maar mijn eigen gefokte veulen heeft dus ook maar één zekere generatie op papier staan. Dat maakt hem echt niet minder waard dan een Tinker met meerdere generaties op papier.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:53

Ach, zegt eigenlijk niet zoveel, ik heb ruinen dus :D Papier heeft alleen maar zin als je er zelf mee gaat fokken. Een dier met prachtig papier kan toch een slecht karakter (opvoedingsprobleem) hebben en als voorouders geweldig kunnen sjouwen wil dat nog niet zeggen dat jij dat als ruiter eruit krijgt.

Prijzen van dieren is eigenlijk zo simpel, kijken wat je ervoor wilt geven :o De één vindt een bonte nog géén 1000 waard en voor een ander is het onbetaalbaar ;)

Gewoon eens op een rijtje zetten wat je wilt, merrie/ruin/schofhoogte/beleerd/onbeleerd en daar dan op af gaan.

BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 17:52

Dus als we het hebben over een 3/4 jarige, max 6 maanden onder het zadel, klein <1.40m
Mooie manen/staart, maar niet veel sokken, bont verder wel mooi in verhouding en een koel karakter
Dan ben ik benieuwd wat een reeel prijs is? Dus wat zouden jullie zeggen op basis van deze info?

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:00

Ik persoonlijk niet veel, ik heb helemaal niks met van die kleine Tinkers. Als ze dan ook niet veel sokken hebben... Meer dan 1500-2000 zou ik daar niet voor neerleggen.

baszo17

Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Wierden

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:12

ik zou er niet meer dan 1700 voor geven... zeker zonder papier niet... vergis je niet in 6 maand onder het zadel!! en goed door gereden paard is minimaal een jaar goed bereden... (vind ik persoonlijk)
:-)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:50

Hier zou zo'n ruin 2000-2500 zijn (afh van begin niveau). Ervaren en nog steeds niet oud, dan duurder.
Onafhankelijk van maat eigenlijk.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:34

Zo rond de 2000 euro. Je schrijft zo'n 3-4 jaar, zou het prima vinden als er af en toe iets onder het zadel meegedaan is. Is het te intensief geweest dan met het oog op pezen,sluiten groeischijven en de rest van het skelet dan laten staan.
Dier van die leeftijd zou ik liever onbeleerd kopen, prijs blijft rond 2000 euro

Er loopt hier ergens een topic over een hoofdstel voor een 2,5 jarige tink, staan foto's bij met longeren met bijzet en los springen,ja dier was toen net twee dus dan weet je bijna wel zeker dat je problemen aan de benen krijgt met het ouder worden.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:49

Het is ook maar net wat de "gek" ervoor wil geven.

Had begin dit jaar een tinker gekocht met papier, diertje kwam rechtstreeks uit Engeland.
Op papier zou hij van 2007 zijn, maar zijn gebitje zei echt wat anders volgens de DA 4 jaar!
Helaas bleek het diertje niet zo makkelijk als gezegd en heb ik weer terug gebracht.
Maar goed, wat zegt een papiertje dan, precies helemaal niets!
Vraag me zelfs af of dat papier wel bij dat paard hoorde!


Nu heb ik Troy 8 jaar en super door gereden, mega braaf, en koel in het hoofd een lekkere knuffel met officieel papier (Troy is in Nederland gefokt en zadelmak gemaakt) Maar ik heb voor beide paarden hetzelfde bedrag betaald!

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:11

Ik heb een prachtige gitzwarte timkermerrie veel behang goed gebouwd zonder papieren voor een prikkie van een leek gekocht. Je moet soms ook gewoon mazzel hebben :D

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:36

Het valt mij sowieso op dat sommige mensen nog steeds bizarre prijzen vragen terwijl de paardenmarkt op zijn gat ligt. Maar je bent natuurlijk wel vrij om te beiden en accepteren ze het niet kijk je gewoon verder! Ik zit zelf ook te kijken voor een tinker en de prijs verschillen vallen mij echt op voor sommige bedragen kan ik een goed doorgereden misschien zelfs al gestarte kwpn kopen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:38

Gabbe schreef:
Het valt mij sowieso op dat sommige mensen nog steeds bizarre prijzen vragen terwijl de paardenmarkt op zijn gat ligt. Maar je bent natuurlijk wel vrij om te beiden en accepteren ze het niet kijk je gewoon verder! Ik zit zelf ook te kijken voor een tinker en de prijs verschillen vallen mij echt op voor sommige bedragen kan ik een goed doorgereden misschien zelfs al gestarte kwpn kopen.


Tja dat dachten wij ook :D
Misschien heb ik voor Troy ook best veel betaald, maar dat ben ik allang weer vergeten!
Heb zo mega veel plezier met dit dier dat is onbetaalbaar <3 <3

Het is ook een kwestie van vraag en aanbod en de vraag naar (goede) tinkers is naar mijn mening best groot

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:42

Dat zeker ik heb voor saluut toen der tijd ook veelste veel betaald maar nu let ik daar toch wat meer op en zal niet de eerste de beste meer kopen. Ga nu wel eerst verder kijken. Sal was ook de eerste die we zagen en die kochten we gelijk eerste paard he dus emo aan koop haha wilde zo graag een paard. Maar nooit geen spijt van gehad hoor!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:54

Gabbe schreef:
Dat zeker ik heb voor saluut toen der tijd ook veelste veel betaald maar nu let ik daar toch wat meer op en zal niet de eerste de beste meer kopen. Ga nu wel eerst verder kijken. Sal was ook de eerste die we zagen en die kochten we gelijk eerste paard he dus emo aan koop haha wilde zo graag een paard. Maar nooit geen spijt van gehad hoor!



Ja heel herkenbaar, maar als je de ware (het lijkt wel alsof je gaat trouwen :+ ) tegen komt
Dan ga je toch voor de bijl! Je wilt namelijk DIE tinker HEBBEN !!
Ach zo gaat het bij iedereen :D :D

Hoop voor je dat je net zo'n leuke tinker tegenkomt als Troy, succes!

JPTinkers

Berichten: 3571
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Limburg

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 16:36

liever een hoge prijs en een fatsoenlijke dier dan eentje met allemaal gebreken

ik denk voor een tinker zo rond de 3 tot 4 jaar en licht bereden dat je heus wel 2500 euro neer mag leggen
papieren of niet

ik heb er 1 in ierland gekocht ouders bekend maar staat ook niet in het paspoort en prijzen liggen daar echt niet minder hoog dan hier

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:27

Ik vind het ook heel belangrijk dat mensen bewust voor het dier kiezen en niet zomaar overgaan tot koop. Een goede prijs hoort daar imo gewoon bij, dus niet te laag. Je hebt nooit zekerheid, maar als je een dier verkoopt (en je geeft er om) dan wil je niet dat jan en alleman er op afkomt en een impulsaankoop doet of er handel in ziet.

JPTinkers

Berichten: 3571
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:38

snowdon schreef:
Ik vind het ook heel belangrijk dat mensen bewust voor het dier kiezen en niet zomaar overgaan tot koop. Een goede prijs hoort daar imo gewoon bij, dus niet te laag. Je hebt nooit zekerheid, maar als je een dier verkoopt (en je geeft er om) dan wil je niet dat jan en alleman er op afkomt en een impulsaankoop doet of er handel in ziet.



helemaal mee eens
vind vreselijk als ik een veulen verkocht heb en dier heeft dan al in jaar tijd 3 baasjes gehad ofzo
doet me echt pijn in t hart

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:07

Hier idem hoor, áls er dan verkocht moet worden, dan moet het wel een nieuwe eigenaar zijn die een bewuste keuze maakt.

Zelf heb ik, voor de fokker, 2 tinkerdames in de verkoop staan, beide met papier en een, voor deze tijd, beste vraagprijs. Ware het niet dat daar nog best onderhandelingsruimte in zit natuurlijk.
Worden ze nog niet verkocht? Dan niet, dan gaan ze in mei weer naar huis en zien we wel weer verder. Komt het juiste baasje voor ze, dan mogen ze verhuizen. Ze zijn de prijs ook gewoon echt wel waard, ook al zijn ze niet groot, ze hebben wel behoorlijk kwaliteit en bovenal, zijn goed van karakter en kerngezond. En dat laatste is heel veel waard.

VandeMol
Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Prijsverschil wel of geen papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:11

Karakter vind ik ook een groot goed !
En alles hierboven beschreven ga ik in mee.
Ook mijn Tinkers zullen niet goedkoop aangeboden worden.
Ik wil ook iemand vinden die er ook echt voor kiest om een zielsmaatje te vinden.
En natuurlijk kan er altijd iets gebeuren waardoor het paard niet bij die eigenaar blijft .

Bij een dikke veeartsrekening ga je ook niet zeggen , nee ik betaal minder want ik vind de behandeling het niet waard qua prijs.
Een goed paard kost nu eenmaal geld, jong of ouder.