Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:18

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.. Ik ben sinds mei de trotse eigenaresse van een prachtig fries hengstveulen; Ruwert. Hij is mijn droom die uitkomt, mijn allereerste eigen paard. Hij zou bij een vriendin komen te staan samen met haar oudere ruin en een ander hengstveulen. Nu zijn hun nog aan het verbouwen en het schiet allemaal niet op dus heb ik besloten om hem, tot hij daar terecht kan, in de opfok te zetten. We hebben hem in november gebracht en het was hartstikke fijn. Een groep van 8 veulens en 2 jaarlingen. Hij heeft een stuk land van bijna 10 hectare en een supergrote loopstal waar ze zelf in en uit kunnen. Nu zag ik na een week dat er een veulen tussen liep met wat schimmelplekjes. Nouja, dat kan, jonge paarden ze krijgen nog wel eens wat. Ik werk zelf op een grote stal met veel jonge paarden en krijg nog al eens met schimmel te maken. Ik schrok er niet meteen van.. Na drie á vier weken kreeg Ruwert twee grote plekken op zijn onderlip, dat was natuurlijk te verwachten. Ik heb de eigenaar van de opfok ingelicht en hij zou ze gaan behandelen. Nou was het vorige week al erger geworden en heb ik besloten om zelf met imaverol te gaan behandelen. Dit heb ik een keer gedaan nu. Maar nu kwam ik vandaag daar en ik schrok best wel.. Hij ziet er niét uit! Zijn neus en hoofd zit vol met plekken, en ook zijn borst. Hij is eigenlijk heel makkelijk te pakken normaal maar hij vind het niet fijn als ik eraan kom. Ik wilde korstjes eraf halen maar dat mag ik niet. Het zit nu ook op zijn ooglid en daar schrok ik van, kan dat kwaad voor zijn oog als dat erger word? En hoe erg is het als schimmel onbehandeld blijft? Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik kan alleen maar in het weekend naar hem toe daar omdat ik met werk zit en het donker is na vijf uur. Dus met die imaverol gaat niet werken omdat dat om de drie á vier dagen moet. Ik weet niet wat de eigenaar er zelf aan doet omdat ik weet dat de rest van de groep niet makkelijk te pakken is en het dus een tijdrovende klus is. Ik ben bang dat hij het maar zo laat..
Dus wat moet ik nu? Eigenlijk wil ik hem weghalen en ergens naartoe waar ik hem fatsoenlijk kan behandelen en even op stal kan zetten om op mijn gemak even alles na te kijken. Aan de andere kant wil ik ook niet met hem gaan slepen van hot naar haar. En dan nog, wie wil er nu zo'n schimmelding op stal? Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd anders hoor ik het graag!
Alvast heel erg bedankt!!

Hierbij nog wat foto's

Afbeelding
Zijn oog waar ik me dus een beetje zorgen over maak

Afbeelding
Plekjes op zijn borst en been en een of andere oorlogswond :P

Afbeelding
Boven zijn andere oog ook een plek erboven is een schaafwondje, hij is niet erg zuinig op zichzelf

Afbeelding
Zijn hoofd, hier krijg je een beetje een idee van de plekken op zij neus


PS. Ik heb nog geen DA ingelicht, schimmel is bij mijn weten niet heel ernstig maar ik ben wel van plan om morgen even een appje te sturen met een foto om het even te vragen. Ik ben absoluut bereid om de DA erbij te halen als dit nodig is maar omdat ik vandaag pas zag dat het erger is geworden wilde ik het eerst hier even vragen:)

Save a Horse, Ride a Cowboy


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:21

Jeetje, doen ze daar bij de opfok niks aan?

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:23

Ik ben dus bang van niet..

Save a Horse, Ride a Cowboy

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:24

Als je er echt mee zit zou ik de DA een spuit laten geven tegen de schimmel maar als zijn weerstand beter is slaat hij de schimmel ook zelf af. Met imaverol en antimycotische zalven moet je idd intensief aan het werk kunnen zijn.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:24

Kun je hem niet wassen met betadine? of is dat al gebeurd?

"Learn to travel, travel to learn."

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:25

Urielle: Maar maakt het dan niet uit als de rest van de groep niet behandeld word?
Laatst bijgewerkt door MoBi90 op 27-12-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Save a Horse, Ride a Cowboy

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:25

Esmeerambo: Betadine doet niks tegen schimmel helaas..

Save a Horse, Ride a Cowboy

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:26

MoBi90 schreef:
Esmeerambo: Betadine doet niks tegen schimmel helaas..


pff, balen is dat weer! Is inderdaad geen slecht idee om de DA even in te lichten. Ik hoop voor je dat je paardje er gauw van af is!

"Learn to travel, travel to learn."

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:28

MoBi90 schreef:
Maar maakt het dan niet uit als de rest van de groep niet behandeld word?

Nee, de inenting werkt een klein jaar door tegen schimmel dus helpt ook tegen herbesmetting. Evt. kun je natuurlijk aanvullend nog wel smeren. Ik smeer ook gewoon zalfjes als Daktarin en Lamisil op kleine schimmelplekken als het nog niet 'waswaardig' veel is. Het ziet er bij jouw Friesje ook nog niet heel groot en uitgebreid uit. En als je er dan ook nog een vitaminespuit induwt om zijn weerstand een boost te geven dan help je hem op dat vlak ook om het van binnenuit af te slaan.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:32

esmeerambo schreef:
MoBi90 schreef:
Esmeerambo: Betadine doet niks tegen schimmel helaas..


pff, balen is dat weer! Is inderdaad geen slecht idee om de DA even in te lichten. Ik hoop voor je dat je paardje er gauw van af is!

waarom een DA erbij halen, schimmel kun je gemakkelijk zelf behandelen mits je voor de spuit wil gaan.
maar ts daar zitten geloof ik toch ook wel nadelen aan hoor.

ik heb er 1 gehad vorig jaar met schimmel erg hardnekkig en heb toen besloten om hem te behandelen met een speciale shampoo, en niet voor de spuit omdat deze nogal heftig zou zijn.

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:33

Urielle Hartstikke bedankt! Ik wist van die spuiten maar dacht dat dat geen zin zou hebben omdat de rest het ook heeft. Ben ik toch weer een beetje opgelucht:) Ik zal morgen meteen de DA even bellen.

Save a Horse, Ride a Cowboy

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:35

Een Fries bij ons op stal had ook vaak schimmel en is door de schimmelenting er vanaf gekomen. Ik zou hem ook gewoon in de opfok laten en laten enten.

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:36

StalNollie: Ik heb imaverol maar daar kan ik hem niet vaak genoeg mee wassen ivm mijn werk.. Ook hebben er meer paarden in de groep schimmel en daarom denk ik dat hij het gewoon weer terugkrijgt dan.
Wat voor nadelen zitten er aan zo'n spuit dan?

Save a Horse, Ride a Cowboy

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:38

ik ben de shampoo aan het opzoeken die ik heb gebruikt, na twee potten imaverol te hebben gebruikt,
na twee keer wassen verdween het.

het spuiten de nadelen kan ik zo niet meer opnoemen heb me er toen in verdiept en nu niet meer nodig gehad dus dan vergeet ik dat al snel, zal het eens opzoeken.

let je wel op ook bij jezelf qua schimmelinfectie

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:39

Dankje, en ja ik weet er alles van: ik heb al ooit van top tot teen onder de ringworm gezeten door zo'n schattig paard:)

Save a Horse, Ride a Cowboy

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:39

StalNollie: op stallen met veel verloop wordt er hier in Belgie vaak gewoon inge"ent tegen schimmel omdat je anders bezig blijft met wassen, bovendien overleven de sporen gerust twee jaar dus zie het maar eens helemaal weg te krijgen. Ik ben ermee begonnen toen een paard zo'n hardnekkige infectie had dat hij ondanks imaverol gewoon over de hele flanken open lag (zit nu nog een witte plek aan de schoft van) en dat paard spuit ik elk jaar nog steeds. De andere alleen als ik een stevige uitbraak heb op stal.
Ik zou een paardje wat gewoon buiten in de opfok staat toch ook niet steeds willen wassen, elke keer de vetlaag uit de vacht. Met een stalpaard is dat geen probleem maar dat jonkie zal gewoon lekker buiten blijven neem ik aan.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:45

maar houd in je achterhoofd dat de spuiten vrij kostbaar zijn en vaak ook niet eens werken,
ik kan ze de nadelen niet opspeuren op internet.

hebbes hier de shampoo, ik zweer erbij. heb paard 2 keer gewassen daarna puur opgespoten. was al 3 maanden bezig, en na 2 weken met deze shampoo en het was bijna weg.
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... 1915/34664

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 22:47

Urielle: Ja hij staat inderdaad 24/7 buiten dus wassen is sowieso geen ideale optie. Maar ik dacht dat ik niet anders kon om hem een beetje te helpen.

StalNollie: Dankje! Ik houd het zeker in mijn achterhoofd.

Ik bel morgen even de DA op wat zij ervan zeggen, heel erg bedankt voor de reacties allemaal!

Save a Horse, Ride a Cowboy

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:55

Een paar jaar terug mijn jonge paard uit de opfok gehaald met extreme schimmel. Wassen was door de wintervacht en kou geen optie. Laten enten en ook gelijk de andere paarden preventief want je kan nog zo oppassen... Perfecte oplossing.


Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:57

wat ik zou doen; ....puur op mijn gevoel in combinatie met mijn gezonde verstand;...veulen weghalen, naar een stal waar ie overdag gewoon elke dag de wei in kan met leeftijdgenootje(s), of in een grote groep met alle leeftijden paarden, dicht bij jouw huis, zodat je elke dag naar hem toe kan, zijn weerstand verbeteren door een uitgekiend voerbeleid, niet meer 'rotzooien' met imaverol, wellicht een injectie als 'paardenmiddel' om van de schimmel snel af te komen, en er op toe blijven zien dat ie niks meer te kort komt...... , denk hierbij aan zorg en aandacht...(niet elk paard/veulen is nml. hetzelfde, niet elk veulen rendeert goed in de opfok, is van te voren ook moeilijk in te schatten!) :o Succes!

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:13

Het nadeel van enten tegen schimmel is dat het immuunsysteem dan niet meer wordt geprikkeld om de besmetting zelf op te lossen. Je hebt een jong paard waarbij het immuunsysteem nog aan het "leren" is. Met een enting heb je een grotere kans dat je paard later vaker schimmel gaat krijgen.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 23:23

Ohjee de een zeg wel de ander zegt niet :P Ik ga het morgen even aan de DA vragen en vraag dan ook meteen of het niet van invloed is op zijn imuunsysteem. Hij is 10 maanden nu. Ik weet dat hij 'hard' moet worden en kinderziektes horen erbij maar ik zie het nu elke week erger worden en wil het niet langer afwachten.. Heel erg bedankt voor alle reacties!

Save a Horse, Ride a Cowboy

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Schimmel loopt een beetje uit de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:41

Het advies is erg afhankelijk van de dierenarts. De een zet liever een spuit, want dat levert geld op. De ander ziet de logica van het opbouwen van het immuunsysteem in.
Ik denk dat je het beste je eigen gevoel kunt volgen.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

Sette

Berichten: 1084
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:48

Ja dat zijn lastige dingen, ben benieuwd wat de veearts zegt. Zelf zou ik ook van binnen uit werken, vitamamine stoot oid,PUUR Weerstand paard/pony oid

"To change the world, start with one step. However small, the first step is hardest of all".

MoBi90

Berichten: 154
Geregistreerd: 14-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 00:35

Maar kan het dan geen kwaad om er helemaal niks aan te doen? Als ik hem zo laat rondlopen heeft hij er verder geen last van? En kunnen die plekken niet kaal blijven ofzo?

Edit: Ik raadpleeg evengoed de DA, ben gewoon even nieuwsgierig

Save a Horse, Ride a Cowboy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jerinab, MyWishMax, Plonspony, Relserk, smiley en 100 bezoekers