SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 19:42

http://www.springpaardenfonds.nl/ / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Ketaki

Het Springpaarden Fonds Nederland (SFN) heeft afscheid genomen van haar paard Utascha SFN (v. Lux). De inmiddels 12-jarige merrie heeft voor Nederland deelgenomen aan twee EK's (2011 en 2013) en aan de Wereldkampioenschappen (WEG) in 2010. Zij kwam daarnaast elf maal aan de start in de landenwedstrijden. Ook maakte zij deel uit van het Nederlandse team dat van start ging in de FEI Furusiyya Nations Cup finale in Barcelona 2013. Daardoor ging zij in totaal 15 keer van start in een Nederland vertegenwoordigend team. In bijna al deze wedstrijden leverde Utascha SFN, eerst onder Eric van der Vleuten en daarna onder Jeroen Dubbeldam, waardevolle bijdrages aan de teamprestaties van het Oranje kwartet. Utascha SFN is verkocht aan de Military Sport Association in Qatar.



"De verkoop van Utascha past geheel binnen de doelstellingen van dit Fonds. Wij willen jonge paarden kopen die de potentie hebben om op termijn de zwaarste internationale parcoursen foutloos kunnen overwinnen. Op het moment dat blijkt dat ze dit niet kunnen nemen we afscheid. Utascha SFN is een duidelijk ander geval. Zij heeft bewezen, onlangs nog in Barcelona, deze parcoursen foutloos te kunnen springen. De Lux-dochter is bijna 13 jaar en vertegenwoordigt nu nog een aanzienlijke waarde. In de komende periode zal die waarde, gelet op de stijgende leeftijd, af gaan nemen, Voor het SFN is Utascha SFN van een niet te schatten waarde als ambassadrice geweest. Daardoor nemen we met pijn in het hart afscheid van haar", aldus Gerrit-Jan Swinkels, directeur van het SFN. "Dit was dus voor ons het juiste moment om tot verkoop over te gaan. We zijn de merrie dankbaar zijn voor haar tomeloze inzet waarmee ze niet alleen het SFN op de kaart heeft gezet, maar ook op de kaart heeft gehouden!".
Het SFN heeft ook verantwoordelijkheid af te leggen aan de mensen die in dit springpaardenfonds hebben geïnvesteerd. "Onze doelstelling is altijd tweeledig geweest. In de eerste plaats toppaarden behouden voor de Nederlandse springsport. In de tweede plaats de financiële belangen van onze certificaathouders zo goed mogelijk behartigen", aldus Swinkels.

Het SFN heeft nu de volgende vijf paarden in haar bezit.
Zenith SFN - Jeroen Dubbeldam;
Aquila SFN - Nathalie van der Mei;
Bengel SFN - Chantal Regter;
Chuck Blue SFN - Ruben Romp;
Barista SFN - Sjaak Sleiderink.

- Offline -


Django_Mette

Berichten: 1363
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:45

Verdorie! Weer een toppaard minder -O-

Insta: @feddethebarockpinto

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:45

ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen in de military . :) :)

lisannevosje
Berichten: 582
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:12

Tinkergekj schreef:
Verdorie! Weer een toppaard minder -O-


ja maarja, misschien dat ze nu wel weer andere (misschien zelfs) meer potentiële toppaarden kunnen kopen.

Django_Mette

Berichten: 1363
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:17

lisannevosje schreef:
Tinkergekj schreef:
Verdorie! Weer een toppaard minder -O-


ja maarja, misschien dat ze nu wel weer andere (misschien zelfs) meer potentiële toppaarden kunnen kopen.


Daar zit wat in. Maar ik vond Utascha er altijd zo uitspringen.

Insta: @feddethebarockpinto

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:21

Nou imo is ze juist tegen gevallen. Dat gaan ze nooit zeggen. Ik denk een juiste beslissing.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:24

Zonnetje81 schreef:
Nou imo is ze juist tegen gevallen. Dat gaan ze nooit zeggen. Ik denk een juiste beslissing.

utascha was laatste tijd al niet echt meer in het nieuws hoor.

denk dat dit een juiste beslissing is geworden.

ben wel heel benieuwd hoe ze het in de eventingsport gaat doen :j :j

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:06

Ketaki schreef:
ben wel heel benieuwd hoe ze het in de eventingsport gaat doen :j :j

Er komt natuurlijk een tot op het bot beenmerg verwend zoontje van een oliesjeik op, die meer is uitgekozen op basis van de dikte van pappa's portefeuille dan op zijn eigen rijkunstig talent, dus die springt haar binnen hooguit een paar jaar aan vier benen kreupel, als hij haar niet voor die tijd gewoon haar nek laat breken.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 27-12-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:14

Eirikur schreef:
Ketaki schreef:
ben wel heel benieuwd hoe ze het in de eventingsport gaat doen :j :j

Er komt natuurlijk een tot op het bot beenmerg verwend zoontje van een oliesjeik op, die meer is uitgekozen op basis van de dikte van pappa's portefeuille dan op zijn eigen rijkunstig talent, dus die springt haar binnen hooguit een paar jaar aan vier benen kreupel, als hij haar niet voor die tijd gewoon haar nek laat breken.


En dit gebeurt volgens jou alleen in Qatar?? Lekker kortzichtig, was Totilas dan niet een zelfde verhaal?

Dit paard wordt met de beste bedoelingen gehaald en hopelijk gaan we er nog veel van horen. Je hebt er anders wellicht ook een goede fokmerrie aan, voor dat geld haha ;-)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:16

Ik denk niet dat 'military' hier 'eventing' betekend. Ik denk dat het meer in de zin van 'militair' is. Volgens mij vallen er namelijk meer sporten onder en niet alleen de paardensport.

Verkoop is denk ik verstandig. Het doel is de top bereiken, maar ook de aandeelhouders financieel behartigen. Op deze manier doen ze dat goed, aangezien ze de top nu wel bereikt leek te hebben. Als ze bij een volgende OS weer thuis zou moeten blijven, dan kan de desillusie te groot worden voor sommige aandeelhouders, die nu eens wat terug zien van hun investeringen.

Of dit voor dit sensibele paard goed is, dat betwijfel ik. Ze is volgens mij niet de makkelijkste, het heeft lang geduurd voordat een topruiter als Jeroen Dubbeldam haar fijn aan het lopen had. Het is de vraag of iemand in een minder sterk paardensportland gaat lukken...
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 27-12-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:22

Amaryllis schreef:
En dit gebeurt volgens jou alleen in Qatar?? Lekker kortzichtig, was Totilas dan niet een zelfde verhaal?

Dit paard wordt met de beste bedoelingen gehaald en hopelijk gaan we er nog veel van horen. Je hebt er anders wellicht ook een goede fokmerrie aan, voor dat geld haha ;-)

Nee hoor, dat kan overal ter wereld gebeuren waar geld een grotere rol speelt dan talent. In dat opzicht is Toot idd. ook een goed voorbeeld. Thing is, dat het risico op levensbeëindigende blessures in de dressuur een tikkie kleiner is dan in de springsport en ik weet niet of jij de OS een beetje gevolgd hebt, maar als je kijkt met wat voor kamikazepiloten dergelijke landen aan kwamen zetten voor die hippische onderdelen, dan houd ik voor een merrie als Utascha, die kneiterhoog kan springen maar daarbij nogal wat begeleiding van haar ruiter nodig heeft, mijn hart vast en vrees ik het ergste.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 27-12-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:28

Het paard gaat geen eventing lopen maar gewoon de springsport in.
Ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen, het lijkt mij absoluut geen amateur paard maar wie weet..?

Denk dat het vanuit het SFN de enige juiste beslissing is.

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:59

Eirikur schreef:
Er komt natuurlijk een tot op het bot beenmerg verwend zoontje van een oliesjeik op, die meer is uitgekozen op basis van de dikte van pappa's portefeuille dan op zijn eigen rijkunstig talent, dus die springt haar binnen hooguit een paar jaar aan vier benen kreupel, als hij haar niet voor die tijd gewoon haar nek laat breken.

lekker kortzichtig ..
Bij Tops bvb zitten een aantal Qatarezen die een stukje kunnen rijden en deze landen bewijzen al een aantal jaartjes dat ze aardig kunnen aansluiten bij de top .
in Europa en de States zitten ook best veel rijkelui kindjes die hier voor miljoenen paarden kopen om proberen mee te doen

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:10

besita schreef:
lekker kortzichtig ..
Bij Tops bvb zitten een aantal Qatarezen die een stukje kunnen rijden en deze landen bewijzen al een aantal jaartjes dat ze aardig kunnen aansluiten bij de top .
in Europa en de States zitten ook best veel rijkelui kindjes die hier voor miljoenen paarden kopen om proberen mee te doen

Voor dit paard is 'een stukje kunnen rijden' niet genoeg. Eric van der Vleuten is er op gestraald en als Jeroen Dubbeldam het idee gehad had er nog meer uit te kunnen halen, zou deze verkoop nooit tot stand zijn gekomen. Vanaf nu kan ze alleen nog maar bij mindere goden terecht komen en die gaan haar slopen, of iig. laten gebeuren dat ze zichzelf sloopt.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:46

Aandeelhouders willen ook rendement zien van SFN..
Maar goed, ik denk dat Eirikur en ik hier een verschillende kijk op hebben en houden.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:08

Amaryllis schreef:
Aandeelhouders willen ook rendement zien van SFN..
Maar goed, ik denk dat Eirikur en ik hier een verschillende kijk op hebben en houden.

Ja, inderdaad. Jij kijkt in dezen klaarblijkelijk naar het belang van de aandeelhouders, ik naar dat van het paard. In dat licht bezien is het misschien goed als je de tekst die je in je profiel hebt staan nog eens goed tot je door laat dringen.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:40

Ik hou ook mn hart vast.... Utascha heeft in mijn ogen een ruiter nodig die echt met haar om kan gaan. Ik betwijfel heel erg of ze die nu gaat krijgen. Erg onverdiend. Jammer dat geld zo mee moet wegen..... (hoewel begrijpelijk, maar toch)

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: SFN neemt afscheid van Utascha SFN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:27

Van wat ik weet is Utascha een nogal gecompliceerd paard van karakter, wellicht heeft het simpelweg niet geklikt met de ruiter...

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:28

xx_Horsiex schreef:
Van wat ik weet is Utascha een nogal gecompliceerd paard van karakter, wellicht heeft het simpelweg niet geklikt met de ruiter...


Nee, Dubbeldam heeft er niks mee gepresteerd... :(:) ;)

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:29

Schoentje schreef:
xx_Horsiex schreef:
Van wat ik weet is Utascha een nogal gecompliceerd paard van karakter, wellicht heeft het simpelweg niet geklikt met de ruiter...


Nee, Dubbeldam heeft er niks mee gepresteerd... :(:) ;)

ik vond utascha beter bij Eric van der Vleuten passen. :)

Amandavd
Berichten: 12101
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:36

Schoentje schreef:
xx_Horsiex schreef:
Van wat ik weet is Utascha een nogal gecompliceerd paard van karakter, wellicht heeft het simpelweg niet geklikt met de ruiter...


Nee, Dubbeldam heeft er niks mee gepresteerd... :(:) ;)


Beetje jammer dit weer he? Ik zeg nergens dat hij er niks mee gepresteerd heeft, ik zeg alleen dat het misschien uiteindelijk niet meer klikte tussen paard en ruiter. Waarom meteen zo denigrerend?

https://www.instagram.com/adutchbookreviewer
Mijn bookstagram pagina met recensies, boekentips en nog veel meer.
https://www.facebook.com/Neelashondenleven
Alles over mijn hond Neela en informatieve blogs over honden!

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:23

Eirikur schreef:
besita schreef:
lekker kortzichtig ..
Bij Tops bvb zitten een aantal Qatarezen die een stukje kunnen rijden en deze landen bewijzen al een aantal jaartjes dat ze aardig kunnen aansluiten bij de top .
in Europa en de States zitten ook best veel rijkelui kindjes die hier voor miljoenen paarden kopen om proberen mee te doen

Voor dit paard is 'een stukje kunnen rijden' niet genoeg. Eric van der Vleuten is er op gestraald en als Jeroen Dubbeldam het idee gehad had er nog meer uit te kunnen halen, zou deze verkoop nooit tot stand zijn gekomen. Vanaf nu kan ze alleen nog maar bij mindere goden terecht komen en die gaan haar slopen, of iig. laten gebeuren dat ze zichzelf sloopt.

de merrie is ondertussen een stuk ouder en heeft meer ervaring opgedaan
dat loopt wel los :j
het omgekeerde kan namelijk ook wel eens gebeuren
ik heb zelf ook een merrie gehad waarvan Vleut zei dat het een goed 1.40-1.45 paard was , hij heeft zich toen de helft ingekocht en later is naar één van die landen vertrokken ..en ze loopt daar mooi het 1.60 en wereldbeker .;er is minder druk en niet wekelijks zo'n hoge proeven dus dat kan maar net zijn dat dit beter is voor zo'n gevoelige paarden

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:18

xx_Horsiex schreef:
Schoentje schreef:


Nee, Dubbeldam heeft er niks mee gepresteerd... :(:) ;)


Beetje jammer dit weer he? Ik zeg nergens dat hij er niks mee gepresteerd heeft, ik zeg alleen dat het misschien uiteindelijk niet meer klikte tussen paard en ruiter. Waarom meteen zo denigrerend?


Hoewel ik Utascha ook liever onder Vleut zag, kun je niet spreken van een missende klik met Dubbeldam.
Met onlangs nog een 4e plaats in de GP van Maastricht zal dat ook het probleem niet zijn...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Tazzey
Berichten: 9479
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:15

Eirikur schreef:
Ketaki schreef:
ben wel heel benieuwd hoe ze het in de eventingsport gaat doen :j :j

Er komt natuurlijk een tot op het bot beenmerg verwend zoontje van een oliesjeik op, die meer is uitgekozen op basis van de dikte van pappa's portefeuille dan op zijn eigen rijkunstig talent, dus die springt haar binnen hooguit een paar jaar aan vier benen kreupel, als hij haar niet voor die tijd gewoon haar nek laat breken.


Goedemorgen wat een reactie zeg! Kortzichtig en bijna discriminerend. Bah.

Ontopic: Ik vond het een fijne merrie, ook onder Dubbeldam. Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds was het SFN opgericht om talentvolle dieren voor de Nederlandse springsport te behouden en dat gebeurd nu niet, anderzijds begrijp ik ook het financiële aspect erachter.

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 14:35

inderdaad , dit was hun doelstelling :

"Het is de doelstelling van het Springpaarden Fonds Nederland om toppaarden te behouden voor de Nederlandse topruiters. Ten behoeve daarvan worden jonge springpaarden aangekocht. Het past ook binnen het beleid om deze paarden weer te verkopen als blijkt dat ze niet in staat zijn deze verwachtingen, deelname aan internationale kampioenschappen, waar te maken. Daarom hebben een aantal paarden de stal van het SFN ook al weer verlaten. Het SFN richt zich uitsluitend en alleen op het nastreven van het hoogst haalbare. "
maar uiteindelijk doen ze net hetzelfde als al de rest ..kopen , presteren ( goed of slecht ) en verkopen
imo heeft het fonds weinig nuttigs toegevoegd de afgelopen jaren , maar uiteindelijk doet de Nederlandse equipe en de springruiters het goed genoeg zonder SFN , de paar SFN paarden die meedraaien op tweesterren niveau brengen nou niet echt een meerwaarde imo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, CharleyT, f_pepper, Facebook, hagelslag, Kinke, lizy29, madeinspace, Mediatoolkitbot, michaz81, Miran, ryukapple, Team_Sublime, Tomboy0 en 26 bezoekers