Bah werken in de zorg, heb er zo de balen van.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Bah werken in de zorg, heb er zo de balen van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 20:39

Ik werk nu al een heel aantal jaren in de zorg.
Na dat ik heel wat keren van baan ben verandert.
van een verzorgingshuis naar de thuiszorg naar een project voor mensen met een lichamelijke handicap naar het uitzendbureau.
Zit ik eindelijk helemaal op de juiste plek, na jaren kan ik zeggen dat ik het de afgelopen drie jaar zo onwijs naar de zin heb waar ik nu werk.
Ondertussen ben ik verhuist omdat ik me huidige vriend leerde kennen rij dagelijks 60 km enkele reis naar me werk toe omdat ik niet ergens anders durf te solliciteren, voor mijn gevoel krijg ik het nergens zo naar de zin als waar ik nu werk.
Ook is er hier in de buurt geen werk te vinden op het gebied van Lichamelijk gehandicapten.

Maar op het moment heb ik er zo zo zo de balen van kan wel janken, wat zeg ik dat heb ik al meerdere malen gedaan.
Die klote bezuinigingen zorgen er voor dat ik niet meer het vak kan uitoefenen waar ik voor heb geleerd.
Je wordt er voor mijn gevoel aan gezet tot de zorg maar af te raffelen.
Bewoners die te vaak bellen voor de toilet krijgen een luier om, want ze maken meer uren op als dat er binnen komt.

Bah bah bah, zijn die mensen nou nog niet erg genoeg gestraft met de handicap die ze al hebben.
Sommige gaan een heel rouw proces door omdat ze hun handicap pas op latere leeftijd hebben gekregen. ze moeten alles al uit handen geven, hebben overal al zo veel moeite mee en nu wordt er van mij maar gevraagd NEE te verkopen.

Zijn er hier nog collega's die mijn verhaal herkennen, moet even me hart luchten bij iemand die weet waar ik het over heb.

Ik werk overigens nu in een instelling voor mensen met een ernstige lichamelijke beperking, denk aan mensen met permanent beademing en mensen die eigenlijk bijna niks meer zelf kunnen. een aantal is nog redelijk zelfstandig

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Bah werken in de zorg, heb er zo de balen van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:42

Ik ken het wel. In twee van de tehuizen waar ik zit merk ik het, in een ander tehuis merk ik het totaal niet.

Hansje† 3-04-2018 & Victorie †2-01-2010. Gone but never forgotten.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:44

Ik werk zelf niet in de zorg, maar kan me jou frustratie wel voorstellen. Maar vergeet niet, Zonder mensen zoals jij hebben de mensen die zorg nodig hebben nog minder aan hun leven. Jullie geven deze mensen hun leven toch nog een beetje kleur. respect voor alle mensen in de zorg!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:46

Ik merk er niet zoveel van behalve dat de werkdruk hoger word. Ik werk in de psychiatrie :j

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:49

Het is vanwege de bezuinigingen anders dan voor de bezuinigingen & inderdaad er is minder tijd... Maar ik hou van mijn werk en van de mensen, sommige zuster (verpleegsters) gaan er aan onder door! Maar de meeste blijven rechtop & gaan gewoon door!

Ik ben blij met me beroep en doet dit met heel mijn hart!
Laatst bijgewerkt door Ginootje op 27-12-13 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:52

Mijn vriend hebben ze er met een rotstreek uitgewerkt. Kan me jouw frustratie goed voorstellen want hij moet nu totaal ander werk gaan doen om überhaupt een inkomen te hebben.

Maar je kunt denk ik het beste toch gaan solliciteren in de buurt. En het in ieder geval in de proefperiode proberen te combineren? Zodat je niet dit kwijt bent en toch weet hoe je het nieuwe vind. Weet alleen niet hoe blij je huidige werkgever daarvan word.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:55

Als je ht zo ervaart lijkt het me juist beter om ergens anders te werken... Hier gaat het niet zo hoor :n
Tuurlijk, overal moet bezuinigd worden, maar bij ons gaat het echt niet zoals hier beschreven staat. Kwestie van prioriseren, slim bezuinigen en een goed management.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-12-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:55

quera schreef:
Ik merk er niet zoveel van behalve dat de werkdruk hoger word. Ik werk in de psychiatrie :j


Dat dus :j

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Gemmeke

Berichten: 1107
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:59

Ik werk niet in de zorg, maar ben al wel enige jaren buddy van een man met een lichamelijke beperking. Hij is vaak zo verdrietig dat er niet meer tijd voor hem is. Hij klaagt niet snel en daardoor wordt hij dus nogal eens vergeten, terwijl hij juist wat mentale aandacht nodig heeft.
Het is voor mij fijn om te lezen dat de mensen die er werken hetzelfde ervaren als de mensen die geholpen moeten worden. Heb dan ook veel respect voor jullie!

Onze mooiste ervaringen zijn onze stilste momenten.
Y;(

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:03

Ja dat is idd wat wij er ook van merken, tijd voor pauze is er amper. soort van broodje op de vuist pauze.
Zit vijf min aan de koffie en voor ik het weet zie ik al weer tien bellen aan staan en zie ik mijn ouder collega met een rood hoofd rond hollen en hup daar ga ik weer.

Mijn werkgever wilt me niet kwijt, ben en harde werker die weinig klaagt ben handig mag en kan veel ben niet al te vaak ziek en ben flexibel wat je niet altijd kan zeggen van sommige collega's van me.

Ik wil ook helemaal niet ergens anders solliciteren, wil gewoon me oude baan weer terug.

De baan waar we nog tijd hadden om ouderwets met een sopje te wassen, in plaats van die kant en klaar washandjes uit de magnetron.
De tijd dat als een bewoner een ongelukje had gehad nachts je hem of haar even snel onder de douche opfriste inplaats van dat je me die washandjes aan de gang moet en iemand daarna nog na urine ruikt.

En dat ik iemand met een slik probleem weer rustig kan helpen met de voeding zodat hij of zij zich niet zo vaak verslikt, nu probeer je echt de rust er in te houden maar ze hebben allemaal in de gaten dat je haast hebt omdat je anders zelf niet meer kan eten voor je weer mensen naar bed ga helpen

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:05

Gemmeke schreef:
Ik werk niet in de zorg, maar ben al wel enige jaren buddy van een man met een lichamelijke beperking. Hij is vaak zo verdrietig dat er niet meer tijd voor hem is. Hij klaagt niet snel en daardoor wordt hij dus nogal eens vergeten, terwijl hij juist wat mentale aandacht nodig heeft.
Het is voor mij fijn om te lezen dat de mensen die er werken hetzelfde ervaren als de mensen die geholpen moeten worden. Heb dan ook veel respect voor jullie!



Ja ik zou zo graag meer tijd willen hebben, heel soms is het een middag rustig en dan pak ik twee bakjes koffie en ga ik ff 15 min bij een bewoner koffie drinken maar dit soort momenten komen bijna nooit meer voor.

Weet je wat eigenlijk nog het ergste is dat je aan sommige bewoners het niet uit kan leggen dat je wel extra aandacht wilt geven maar dat er ondertussen 10 bellen aan staan die ook je hulp nodig hebben.
En ze vervolgens boos zijn en je uitmaken voor een harteloos kreng, gelukkig zijn dit door bewoners in de minderheid, maar dan heb ik de tranen in me ogen staan omdat ik het zelf ook eigenlijk helemaal niet zo wil.
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 27-12-13 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:06

Hier hebben we geen washandjes uit de magnetron, en zijn gewoon keukenmeiden die mensen helpen met eten...
Tuurlijk is de ene dag drukker dan de andere. Maar zoals jij beschrijft, nee dat herken ik echt niet..

[o]

purny

Berichten: 27382
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:07

Ik heb zelf een jaar op een gesloten afdeling gewerkt. De druk is daar 100 keer hoger dan in een gewoon zorgcentrum.
Nu heb ik het idee dat ik nog goede zorg kan verlenen door middel van communicatie, op een PG is het een hele zware druk om met zo weinig mogelijk mensen te werken.

@ Ginootje: Jouw uitdrukking van een luier daar kan ik me echt heel erg boos over maken. Je werkt met volwassenen en niet met baby's. Volwassen mensen dragen een inco of een mat, baby's een luier.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:09

purny schreef:
Ik heb zelf een jaar op een gesloten afdeling gewerkt. De druk is daar 100 keer hoger dan in een gewoon zorgcentrum.
Nu heb ik het idee dat ik nog goede zorg kan verlenen door middel van communicatie, op een PG is het een hele zware druk om met zo weinig mogelijk mensen te werken.

@ Ginootje: Jouw uitdrukking van een luier daar kan ik me echt heel erg boos over maken. Je werkt met volwassenen en niet met baby's. Volwassen mensen dragen een inco of een mat, baby's een luier.



Ik gebruik hier ook het woord luier, komt vooral door het beetje zelfspot die de bewoners bij ons hebben.
Die noemen het zelf luier ik heb hier dan ook geen probleem mee

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Ginootje

Berichten: 2751
Geregistreerd: 10-07-06
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:10

purny schreef:
Ik heb zelf een jaar op een gesloten afdeling gewerkt. De druk is daar 100 keer hoger dan in een gewoon zorgcentrum.
Nu heb ik het idee dat ik nog goede zorg kan verlenen door middel van communicatie, op een PG is het een hele zware druk om met zo weinig mogelijk mensen te werken.

@ Ginootje: Jouw uitdrukking van een luier daar kan ik me echt heel erg boos over maken. Je werkt met volwassenen en niet met baby's. Volwassen mensen dragen een inco of een mat, baby's een luier.


Ik heb mijn reactie al geedit omdat het niet echt tacties is geschreven! maar TS praat ook over luiers ;) Dus reageer niet alleen op mijn berichtje ;)

Never underestimate the power of a woman with Gypsy Horses

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:11

verootjoo schreef:
Hier hebben we geen washandjes uit de magnetron, en zijn gewoon keukenmeiden die mensen helpen met eten...
Tuurlijk is de ene dag drukker dan de andere. Maar zoals jij beschrijft, nee dat herken ik echt niet..



Nee de voedingsdiensten zijn er bij ons al jaren uit, ook omdat de zorg intensiever werd en helpende bepaalde bewoners niet meer mochten helpen door hun handicap en problemen.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:12

koetjeboe schreef:
verootjoo schreef:
Hier hebben we geen washandjes uit de magnetron, en zijn gewoon keukenmeiden die mensen helpen met eten...
Tuurlijk is de ene dag drukker dan de andere. Maar zoals jij beschrijft, nee dat herken ik echt niet..



Nee de voedingsdiensten zijn er bij ons al jaren uit, ook omdat de zorg intensiever werd en helpende bepaalde bewoners niet meer mochten helpen door hun handicap en problemen.


Dat is dan toch echt een kwestie van geldmanagement door je stichting ;)
Ben blij dat ze dat hier prima kunnen. Elk huis krijgt nl hetzelfde zakje geld per indicatie van bewoner.
En geen tijd om met een bewoner een kopje koffie te drinken? Nee, daar word je ook niet voor betaald en staat niet in je taakomschrijving. Daar heb je de activiteitenbegeleiding voor en vrijwilligers.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-12-13 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt

[o]


purny

Berichten: 27382
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:13

Mijn nekharen gaan er gewoon van overeind staan sorry... Zelfde als een dochter een keer zei dat ze haar moeder ging voeren..

Eigenschapje van mezelf sorry.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:14

Ginootje schreef:
purny schreef:
Ik heb zelf een jaar op een gesloten afdeling gewerkt. De druk is daar 100 keer hoger dan in een gewoon zorgcentrum.
Nu heb ik het idee dat ik nog goede zorg kan verlenen door middel van communicatie, op een PG is het een hele zware druk om met zo weinig mogelijk mensen te werken.

@ Ginootje: Jouw uitdrukking van een luier daar kan ik me echt heel erg boos over maken. Je werkt met volwassenen en niet met baby's. Volwassen mensen dragen een inco of een mat, baby's een luier.


Ik heb mijn reactie al geedit omdat het niet echt tacties is geschreven! maar TS praat ook over luiers ;) Dus reageer niet alleen op mijn berichtje ;)



Ik heb er geen problemen mee, als ik bij ons inco zeg verbeteren de bewoners me met luiers.
Als ik daar op in ga win ik het niet van ze.
Maar zo hebben ze wel meer dingen die ik anders zou noemen.

Oja ook nog iets wij hebben bijv een voedings machine een soort rond draaiend bord met een arm er aan en dan kunnen sommige bewoners zelf eten, maar gata zo langzaam dat het eten koud wordt maar ja scheelt ons werk zeggen ze dan

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:14

Ik herken het wel. Bij ons ook de magnetron washandjes ingevoerd. Ze verwachten dan ook dat we de tijd die we hiermee overhouden, besteden aan de cliënt. Maar hoezeer ik dat ook zou willen, ik red het niet! Het is gewoon te druk!
Ik wil ook mijn oude baan terug, met meer tijd voor de mensen en meer aandacht kunnen geven. Ik kan nu alleen de "basis" dingen doen, daarna administratie en allerhande klussen die erbij komen.
Pauze nemen heb ik al heel lang niet meer fatsoenlijk gedaan. Ik werk vaak door in mijn pauze.

Sta vaak ook alleen vanaf 12 uur. Of gewoon de hele dag alleen. (maar dat komt dan door zieken. Niet zo gepland). En ja, als ik alleen sta vanaf 12 uur, hoe kan ik dan pauze nemen?

Ook met kerst was het verschrikkelijk. 1e kerstdag, avonddienst, zonder gastvrouw. Dus moest medicijnen zelf doen, eten zelf doen en heb 3 cliënten die geholpen moeten worden met eten. De ene gevraagd of zijn vrouw wilde helpen, en de andere 2 cliënten naast elkaar gezet met mezelf ertussen in, zodat ik ze allebei tegelijkertijd kon helpen. Tussendoor de rest nog eens geholpen met brood smeren of als ze nog iets anders wilden. Het is echt schandalig..

Ik ga zelf ook niet meer met plezier naar mijn werk. Ben stiekum al aan het rondkijken naar een andere baan, maar wat jij zegt, het is lastig om ergens anders te gaan werken en het vertrouwde los te laten, Waar je het toch altijd naar je zin hebt gehad. Moeilijk.

Maar zeker voor jou met 60km zou ik zeker gaan zoeken naar iets anders in de buurt. Je moet ook nog quality time voor jezelf inzetten, en als je minder ver hoeft te reizen, kan je die tijd lekker vor jezelf gebruiken.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 21:17

koetjeboe schreef:
verootjoo schreef:
Hier hebben we geen washandjes uit de magnetron, en zijn gewoon keukenmeiden die mensen helpen met eten...
Tuurlijk is de ene dag drukker dan de andere. Maar zoals jij beschrijft, nee dat herken ik echt niet..



Nee de voedingsdiensten zijn er bij ons al jaren uit, ook omdat de zorg intensiever werd en helpende bepaalde bewoners niet meer mochten helpen door hun handicap en problemen.


Dat is dan toch echt een kwestie van geldmanagement door je stichting ;)
Ben blij dat ze dat hier prima kunnen. Elk huis krijgt nl hetzelfde zakje geld per indicatie van bewoner.[/quote]


Ja dat is wel zo, alleen wij hebben bewoners waarbij de uren al op zijn met het alleen nog maar opstaan en naar bed gaan.
Dan heb ik het nog niet over toitet gang, zorg rondom de beademing voeding die een uur duurt.
Zo nu en dan wat pakken, zo gaat zo'n persoon 200% over de uren heen en hebben ze al de hoogte indicatie.
En zo hebben we er meer. Nu gaan ze dus kosten drukken door inco om te doen en zo een toilet gang over te kunnen slaan

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:18

Ik ken veel mensen die in de zorg werken en die klagen over hetzelfde.
Geen tijd hebben, onpersoonlijk en client is altijd lastig.
Vaak word om tijd te winnen, dossiers niet tot slecht bijgewerkt maar ook dat kan eigenlijk niet.
Ik heb al geopperd om de bejaarden en gehandicapten maar naar de gevangenis te doen, hier is 24/7 goed toezicht en als er een extra aandacht nodig heeft, krijgt die dat.
iedere dag douchen, beter eten enz.

purny

Berichten: 27382
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:18

Magnetron washandjes zijn sneller klaar, het scheelt echt niet veel. Bewoners worden ook steeds vol mondiger, verwachten wanneer ze bellen je 10 seconden later bij ze in het appartement staat. Leg je uit dat je even bezig was met iemand anders, accepteren ze het niet. Wij hebben het geluk heel veel vrijwilligers te hebben.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

liberia
Berichten: 523
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:18

TS ik herken je verhaal helemaal. De magnetronwashandjes onder de mom van meer tijd voor de zorg, de vrijwilligers die enorm veel doen want als medewerker kom je daar niet aan toe, het ziekteverzuim, de werkdruk, het gebrek aan koffie- theepauzes, de overdracht in eigen tijd etc.
Is de overhead niet veel te hoog, zijn er niet te veel protocollen en administratieve rompslomp?

purny

Berichten: 27382
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:19

jesito schreef:
Ik ken veel mensen die in de zorg werken en die klagen over hetzelfde.
Geen tijd hebben, onpersoonlijk en client is altijd lastig.
Vaak word om tijd te winnen, dossiers niet tot slecht bijgewerkt maar ook dat kan eigenlijk niet.
Ik heb al geopperd om de bejaarden en gehandicapten maar naar de gevangenis te doen, hier is 24/7 goed toezicht en als er een extra aandacht nodig heeft, krijgt die dat.
iedere dag douchen, beter eten enz.


Tegenwoordig werken veel huizen met prezo. Wil een bewoner elke dag douchen dan mag dat. Maar veel ouderen zijn het niet van huis uit gewend om elke dag gedouched te worden.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Muggebeet en 12 bezoekers