Metazoa horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 23:14

Wie is er nog meer heilig met dit voer? Mijn fjord met zomereczeem staat sinds mei op metazoa en het gaat echt helemaal super!

Wat mij overtuigde:

Paarden die gevoelig zijn om te dik te worden, geef je vaak nog maar een klein handje biks of zelfs helemaal geen biks, je geeft hem hierdoor inderdaad weinig suikers, maar ook weinig vitamines en mineralen! Metazoa is een brok met precies de hoeveelheid vitamines en mineralen die jou paard nodig heeft op een dag (dit word exact gedaan door de hoeveelheid te geven die geschikt is voor het lichaamsgewicht van je paard)

Graag ook jullie ervaringen! _/-\o_

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:48

Ik ben er heel blij mee! Heel gevoelige KWPN merrie die nu gegarandeerd heet vitamines en mineralen binnen krijgt zonder teveel ballast!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:51

Bij ons zijn de resultaten wisselend. De ene merrie doet het er uitstekend op, die wordt al dik van lucht. De andere merrie komt duidelijk tekort met alleen Metazoa, of in combinatie met Luzerne. Die is dus gewoon weer terug gegaan op normale brok.

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:26

Als de mijne vol aan het werk is geef ik er wel een muesli bij. Net dat beetje extra heeft ze dan nodig qua energie!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:36


GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:42

Lange termijn effecten vielen mij ook tegen.. vooral qua bespiering/vulling op de bovenlijn. Ben er niet uit waar dat aan lag.
Ben met mijn pony overgegaan op pavo care4life, die doet het daar nog veel beter op, voor het eerst een verharing doorgekomen zonder schurft.
Mijn andere paard staat op een suikerarme muesli en krijgt subli omega 369 bij, maar die is lastig dik te krijgen en moet alleen geen suikers omdat ze daar druk van wordt en veel verbrandt, dus dan zet ze nog slechter aan.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:19

Ik. Ik heb 3 pony's met alle drie problemen.

1 van 33 met ziekte van Cushing. De vacht wordt minder krullerig.
1 van 18 met ziekte van Cushing die vreselijk ziek is geweest (hierdoor ben ik gestart met Metazoa) is er nu weer helemaal bovenop. (hoefbevangenheid en diarree wat niet over ging)
1 van 11 met zomereczeem die nu een prachtige bos manen krijgt en er ontzettend goed uitziet. Zij schuurde in het najaar altijd heel erg, zodat de halve wintervacht eraan ging. Dat is heel duidelijk anders dan voorgaande jaren.

Wat de effecten op lange termijn zijn kan ik nog niks over zeggen, maar tot nu toe ben ik heel tevreden.
Ik heb overigens de Superfit broxxx

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 16:41

Jemawi schreef:
Ik. Ik heb 3 pony's met alle drie problemen.

1 van 33 met ziekte van Cushing. De vacht wordt minder krullerig.
1 van 18 met ziekte van Cushing die vreselijk ziek is geweest (hierdoor ben ik gestart met Metazoa) is er nu weer helemaal bovenop. (hoefbevangenheid en diarree wat niet over ging)
1 van 11 met zomereczeem die nu een prachtige bos manen krijgt en er ontzettend goed uitziet. Zij schuurde in het najaar altijd heel erg, zodat de halve wintervacht eraan ging. Dat is heel duidelijk anders dan voorgaande jaren.

Wat de effecten op lange termijn zijn kan ik nog niks over zeggen, maar tot nu toe ben ik heel tevreden.
Ik heb overigens de Superfit broxxx


oh wat leuk om te horen zeg!!! wow 33! super1 bij ons staat een paard van 23 op stal waarbij sinds kort cushing is geconstateerd.. De eigenaar is nu sinds een paar dagen ook begonnen met metazoa, leuk om te horen van iemand die er al ervaring mee heeft!!!

groetjes

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:19

lissie_zigor schreef:
oh wat leuk om te horen zeg!!! wow 33! super1 bij ons staat een paard van 23 op stal waarbij sinds kort cushing is geconstateerd.. De eigenaar is nu sinds een paar dagen ook begonnen met metazoa, leuk om te horen van iemand die er al ervaring mee heeft!!!

groetjes


Wat een leeftijd he! Geef het maar aan je stalgenoot door en als hij/zij meer wil weten mag je altijd pb-en.
Bij mijn oudje vind ik het moeilijk te zeggen (afgezien van de vacht) maar mijn 18-jarige is superfit.
Nog geen 4 weken geleden had ik hem bijna opgegeven. Bizar wat de Metazoa doet.
Die van mij krijgen het nu een week of 4.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:02

Wauw mooi zeg! Bedankt, ik zal het tegen mn stalgenoot zeggen:)

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 13:24

Heb jij ook specifieke ervaringen op de langere termijn? Ik zie dat je het sinds mei geeft.
Ik ben nog maar een beginner ;)
En waarom/waardoor ben je ermee begonnen?

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:02

Hoi, ja mijn paard heeft zomereczeem, hij had zich zo ver opengeschuurd dat ik naar een sportstal ben gefiets om te vragen hoe ik de wonden kon behandelen.. Nadat gedaan te hebben, vertelde zij over metazoa, dit ben ik toen gaan voeren en al 2 weken later had hij weer haar op zijn wonden staan ze heelde snel. Toen ben ik ermee doorgegaan en ging hij steeds minder schuren wel heb ik zijn eczeemdeken ook omgehouden voor de zekerheid maar het werd duidelijk minder erg. Ik voer nu ook metazoa luzerne bij voor zijn bespiering dat gaat super.

Groetjes

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 14:07

Ook merk ik op lange termijn dat hij veel relaxter geworden is en lenig en dat kan kloppen want had op een opendag de maker van dit voer gesproken hij is bioloog en heeft verder dus niks met paarden maar heeft veel dieren in de natuur geobserveerd om te kijken wat ze eten en op basis daarvan dit voer gemaakt.. Hij vertelde dat het klopt van dat lenig worden had te maken met iets wat ik niet meer weet haha..

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:36

Vanmiddag heb ik een zak besteld. Volgende week donderdag is het binnen. Ben heel benieuwd. Ik voer nu mijten Quattro, Hij heeft last van zomereczeem dus ik ben heel benieuwd hoe hij er op gaat doen in dat seizoen.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:41

De mijne krijgt het op aanraden van de dierenarts. Hij was wat schraal toen ik hem kocht en wordt nauwelijks getraind, dus wil er geen (nauwelijks) krachtvoer in hebben. Hij doet het er goed op.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:54

Mijn pony's doen het nog steeds super.
Elvira had je ook al een testemmer gehad, of moet je nog gaan beginnen?

xxelviraxx

Berichten: 3397
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: Hilvarenbeek

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:39

Ik moet er nog aan beginnen. Ik heb nog die muslie staan. Dus die maak ik eerst op. Misschien dat ik het laatste beetje doe mengen.

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:09

Ik ben ok sinds een paar dagen begonnen met Metazoa. Ik gaf mijn paard Care4life en hoewel ze er vorig jaar goed op reageerde werd ze er nu toch wel heel nerveus van wat regelmatig in conflicten eindigde. Het suikergehalte was iets waar ik wel heel blij mee was en dat zag ik ook bij mijn paard terug.

Een stalgenootje was begonnen met Metazoa en 2 vriendinnen inmiddels al wat langer naar volle tevredenheid dus ik ga het ook proberen.

Ik ben wel gestopt al met de c4l, was ik al aan het minderen, dus ze krijgt nu ongeveer 250 Metazoa met 3 voerscheppen luzerne (van Hartog). Luzerne was ik erg tevreden over en vindt ik fijn om het eten iets uitgebreider te maken.

Ze was vandaag al minder nerveus en ik ben benieuwd hoe snel haar mok nu gaat verdwijnen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:25

wou er net een topic over openen had een proefzakje meegenomen bij otter in leek

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:53

@Akke_sSpring Ik ben benieuwd of je een relatie denkt te zien tussen mok en de metazoa.

Mijn ponypaard doet het er erg goed op. Ik heb hem pas sinds deze zomer en het viel me juist heel erg mee dat zijn benen zo goed zijn, gezien alle nattigheid. Maar het kan ook zijn dat ik gewoon een sterk paard gekocht heb :D

Hij is wel mega aan het groeien geslagen het afgelopen half jaar (hij is net 4,5).

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:03

Ik heb het aan drie paarden gegeven, nu staan er nog twee op. Wel staat geen paard er alleen op, beide krijgen krachtvoer erbij voor meer energie. Op alleen metazoa zijn ze te mat

De derde heb ik eraf gehaald die moest zoveel krachtvoer erbij krijgen om energie te behouden en niet af te vallen, dat de metazoa feitelijk gezien een zinloze toevoeging was

In mijn ogen is metazoa goed voor de vitaminen voor paarden die op praktisch geen krachtvoer kunnen functioneren, maar voor paarden die meer energie voor hun werk nodig hebben is het onvoldoende. ook voor paarden die eenvoudig afvallen, vind ik het niet geschikt

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:53

Die ervaring heb ik ook ja. Sobere paarden zoals Friezen doen het er fijn op. Drukke kwpn-ers ook om wat rustiger te worden (Mijn merrie wordt knettergek van te veel suikers). Maar kan ook dat ze er te slank van worden, blijkbaar komen ze dan toch wat te kort maar ik kan er niet achter komen wat dan. Daarom ben ik overgestapt naar een suikerarme muesli aangevuld met omega 369 van Subli en dat gaat heel goed.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:47

Joki schreef:
In mijn ogen is metazoa goed voor de vitaminen voor paarden die op praktisch geen krachtvoer kunnen functioneren, maar voor paarden die meer energie voor hun werk nodig hebben is het onvoldoende. ook voor paarden die eenvoudig afvallen, vind ik het niet geschikt


Ik ben benieuwd wat Metazoa hiervan zegt. Gewoon ter verheldering.
Ga eens kijken of er ook iemand van hun team op bokt zit.

Mijn pony's (welsh 3x, waarvan 1 half cob) doen het er nog steeds ontzettend goed op. Ik ben echt verbluft door de resultaten, voornamelijk bij mijn eczemer, die in de winter ook altijd problemen had (vermageren, koliekerig, niet fit, door blijven schuren)
Mijn pony's hebben inderdaad weinig krachtvoer nodig en sluit dus aan jou bij jou verhaal en bij dat van de TS, die een haflinger heeft.

Edit, sorry: fjord :D

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Metazoa horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:41

Mijn Fries valt altijd heel snel af dus heb ik aan haar een goede graatmeter of het voldoende is, ze staat nu dan op hooi, beetje luzerne en metazoa maar nog niets afgevallen. Ik had donderdag wel de indruk dat ze minder nerveus geworden was maar dat zal de combi zijn van het weglaten van het een en misschien het toevoegen van het ander. Met sportsfit was ze destijds ook niet zo nerveus maar daar kreeg ze last van de suikers/zetmelen.

Vandaag hebben we les en dan moet ze ook echt aan de bak dus ik ben benieuwd of ze er iets van laat zien... Donderdag met rijden was ze weer net zo "rustig" als op de sportsfit.

Van de care4life werd ze dus nerveus.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:01

Mijn paard krijgt sinds een maand of 3 metazoa en ben echt helemaal fan van dat spul! Ik heb een hete PRE met heel veel energie en hij doet het echt heel erg goed op metazoa. Heb ook het idee dat hij er een stuk rustiger van is geworden. Nu had hij altijd al een mooi velletje, maar sinds hij metazoa krijgt doet het bijna pijn aan je ogen :D

Deze foto is op 22-12 genomen(kwaliteit is helaas wel heel slecht geworden met uploaden)

Afbeelding