Wetenschappers buigen zich over de "perfecte passage"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Wetenschappers buigen zich over de "perfecte passage"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 15:12

* http://www.thehorse.com / http://www.bokt.nl



Een paard wat een passage uitvoert nadert het toppunt van perfecte verzameling in draf. Maar is het "ideaal" wat beschreven wordt door de Fédération Equestre Internationale (FEI) überhaupt wel bereikbaar voor levende, ademende en bewegende paarden? Of is op z'n minst dat "ideaal" wel wat we het vaakst uitgevoerd zien worden in Grand Prix wedstrijden?

Recent onderzoek uit Canada impliceert van niet en indiceert dat, zelfs op een zeer hoog niveau wedstrijden, professionele paarden en ruiters niet consequent een perfecte passage kunnen uitvoeren naar de definitie van de FEI. De onderzoeksresultaten werden gepresenteerd als een abstracte poster bij de negende Annual International Society for Equitation Science, wat gehouden werd aan de Universiteit van Delaware in Newark. Het onderzoeksteam bestaat uit de studenten Jade Sheiner en Mia Tiidus van de Universiteit van Guelph en hun professor Katrina Merkies.

"Dit was een onderzoeksproject ontwikkeld om te bepalen of de standaarden van competitieve dressuur verschillen van dat wat we daadwerkelijk zien in de ring." legt Merkies uit. "Flitsende bewegingen, zoals in de passage, zijn echte crowd pleasers maar de grenzen van het fysieke vermogen en het effect op het paard worden betwijfeld.

Het reglement van de FEI uit 2011 beschrijft de passage, een verplichte Intermediaire II en Grand Prix dressuur oefening, als een: "Gelijkmatige, zeer verzamelde, opwaartse en ritmische draf [...] gekarakteriseerd door geprononceerde verbinding met de achterhand met een meer geaccentueerde buiging van de knie en het spronggewricht en met een gracieuze elasticiteit in de beweging. Elk diagonaal paar benen wordt afwisselend opgetild en neergezet. De hoogte waarop de teen van de opgeheven voorvoet gehouden wordt, moet gelijk zijn aan het midden van het pijpbeen van het ondersteunende been. De teen van de opgeheven achtervoet moet iets boven de vetlok van het ondersteunde achterbeen gehouden worden."

Om deze definitie te toetsen is het onderzoeksteam naar de top van de sport gegaan op internationaal niveau: de 2010 World Equestrian Games (WEG). Per vijf combinaties kozen zij drie proeven, en uit deze proeven werden vijf foto's gemaakt van de passage. Uiteindelijk hadden zij een set van 74 foto's. De foto's werden gecategoriseerd als:

- Ideaal zoals beschreven door de FEI;
- Boven het ideaal van de FEI;
- Beneden het ideaal van de FEI;

Ze bestudeerden de voor- en achterbenen separaat en vergeleken waar zij zich bevonden: gelijk, boven of beneden het ideaal. Uiteindelijk vonden de onderzoekers een enorme variatie in de kwaliteit van de verreden passages:

- Het ideaalbeeld van de FEI werd geobserveerd in 27% van de afbeeldingen;
- De ideale passage werd vaker geobserveerd dan iedere andere combinatie;
- De voorbenen waren boven het ideaal in 39,2% van de afbeeldingen;
- Van de te hoge voorbenen gingen 66% gepaard met achterbenen die te laag waren volgens het ideaal;
- Geen van de paarden vertoonde tegelijk voor- en achterbenen die te laag waren; en
- Individuele paarden wisselden minimaal tweemaal, maar gemiddeld driemaal van classificatie per proef

"Hoog opgetilde benen komen het meest voor op het Grand Prix niveau, vaak gepaard gaande met te hoog opgetilde achterbenen." zegt Merkies. "Omdat het aantal paarden die wij bekeken hebben vrij laag is konden wij geen correlatie vinden tussen de uiteindelijke score en of het paard zijn benen hoger optilt."

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Wetenschappers buigen zich over de "perfecte passage"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:28

Dit lijkt me echt iets om meer en beter onderzoek naar te doen, en vooral ergens anders op gebaseerd dan enkel foto's want dat zijn momentopnames en de echte kwaliteit van passage van een paard is pas zichtbaar op bewegend beeld. Maar nuttig lijkt mij dit zeker, aangezien er in de moderne dressuur naar mijn mening veel te veel show en voorbeengezwaai is, en er zelden meer correct gereden wordt.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wetenschappers buigen zich over de "perfecte passage"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:36

In denk dat er inderdaad wel wat meer gekeken mag worden naar de eisen op papier en de eisen in de ring. Ik zie zo vaak paarden voorbij komen waarbij de passage en de piaffe te wensen over laten, maar wie wel belachelijk hoge scores weten te behalen.

JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Re: Wetenschappers buigen zich over de "perfecte passage"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:47

Haha de foto is nu ook niet bepaald een voorbeeld :p

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:54

Ik kan uit de foto die erbij geplaatst is nou niet bepaald "Het" voorbeeld van een passage zien.
Maar goed. Volgens mij is er ook wel eens gesteld dat de achtervoet een mooie gelijkmatige cirkel moest laten zien. Dat zie ik in de beschrijving van de FEI niet terug, maar vond ik wel mooi geschreven. Als dit het geval is, ziet de passage er over het algemeen mooi vloeiend uit. Tegenwoordig zie je daar vaak een onderbreking in en ziet de passage er schokkerig en trekkerig uit, maar vaak wel hoog van de grond. Misschien moet de FEI daar maar iets van in hun beschrijving opnemen.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wetenschappers buigen zich over de "perfecte passage"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 16:02

Ik kon geen een foto vinden van een perfecte passage, zelfs bij Charlotte Dujardin niet :D
En juist jouw laatste zin is wat de foto juist sterk maakt. Misschien dan wel geen been-gezwaai maar wel een mooi soepel paard met een luchtige verbinding van voor. Geen ruk-pluk werk maar harmonie met de ruiter.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:04

@vur: in de passage maken de achtervoeten geen gelijkmatige cirkel, dat heb je wel bij een pirouette.
De foto is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet.. Dus van deze foto kun je wel zien of het goed uitgevoerd wordt. De passage is echter een voorwaarts verzameld gereden gang, dus die moet ook in beweging beoordeeld worden.
Ik denk dat de passage (en ook piaffe) vaak aangeleerd wordt voordat het paard voldoende kracht heeft ontwikkeld om deze zware oefening goed aan te kunnen. Dan moeten er truucjes gebruikt gaan worden om toch iets te maken wat op een passage lijkt.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:05

Ze heeft alleen aanleuning op de stang en de trensteugel hangt in een boogje; zie het toch liever andersom haha! :P (wat betreft de verbinding en aanleuning op de foto)

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:07

Wel hoor, het achterbeen kan zeker wel een mooie vloeiende cirkel maken, maar dan niet zoals in een pirouette, maar bij het optillen en weer neer zetten.
Ik vond de foto niet zo mooi, omdat het middenstuk weggezakt is. Ik zal eens zoeken naar een betere.
Laatst bijgewerkt door vur op 27-12-13 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 16:09

vur schreef:
Wel hoor, het achterbeen kan zeker wel een mooie vloeiende cirkel maken, maar dan niet zoals in een pirouette, maar bij het optillen en weer neer zetten.
Ik vond de foto niet zo mooi, omdat het middenstuk weggezakt is en de achterhand en de schoft even hoog zijn. Ik zal eens zoeken naar een betere.


En als je er een vindt die door derden gepubliceerd mag worden mag je hem naar mij sturen, dan zet ik hem bij het artikel. Heb de foto verwijdert wegens de reactie. Zal geen nieuwe plaatsen aangezien de perfecte passage blijkbaar getoond moet worden en die heb ik nog niet kunnen vinden :)

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:11

Niet de perfecte passage, maar wel een voorwaarts gereden, gedragen en swingende passage zie je hier vanaf 3:04 ;) :
http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8

En let ook even op de vloeiende overgangen!

Dus de onderzoekers kunnen wel naar huis :D

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:21


Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:30

De eerste regels suggereren dat het niet bestaat of haalbaar is, terwijl het onderzoek gericht was op iets anders:
"...om te bepalen of de standaarden van competitieve dressuur verschillen van dat wat we daadwerkelijk zien in de ring."
Dat is wast anders.
Dat slecht /verkeerd uitgevoerde passages vertoond en beloond worden, wil nog niet zeggen dat de ideale passage niet haalbaar is....

Geef de anti dressuurtrollen aub geen voer. :D :+
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:32

Focussed schreef:
Ik kon geen een foto vinden van een perfecte passage, zelfs bij Charlotte Dujardin niet :D
En juist jouw laatste zin is wat de foto juist sterk maakt. Misschien dan wel geen been-gezwaai maar wel een mooi soepel paard met een luchtige verbinding van voor. Geen ruk-pluk werk maar harmonie met de ruiter.


Tja, vindt maar eens de perfecte foto. Ik kan er zo snel ook niet 1 vinden. Laat het maar zo. Scheelt weer een hoop discussie.

Suzanne F.

Berichten: 49201
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:29

Afbeelding

Ik vind dit wel een hele mooie passagefoto maar hier gaan mensen opmerkingen maken over het achterbeen denk ik.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:41

Misschien over het voorbeen ook wel. }> Ik vind het wel een aardige foto, maar helemaal voor een 10 nog niet. Ik weet niet, maar ik mis nog iets. Misschien inderdaad de combinatie van het voor- en achterbeen. Ietsje minder had het voor mij wel mooier gemaakt.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:44

Perfect bestaat niet....ik ben uberhaupt al blij als de mijne de passage leert, ook al is het maar voor een mager zesje :D

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:53

Suzanne F. schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind dit wel een hele mooie passagefoto maar hier gaan mensen opmerkingen maken over het achterbeen denk ik.


Dat achterbeen is het probleem niet hier, maar dat voorbeen... Dit is echt een en al show. Persoonlijk is dit voor mij het perfecte voorbeeld van waar het tegenwoordig in de dressuur fout gaat.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:56

listiglistje schreef:
Perfect bestaat niet....ik ben uberhaupt al blij als de mijne de passage leert, ook al is het maar voor een mager zesje :D


Maar ja, er worden toch wel 10-en gegeven in de huidige wedstrijdsport op topniveau. Dat is voor mij toch wel "perfect".

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:58

Dan is dat voor de jury wellicht het meest perfecte van het deelnemersveld van de besten der besten :P

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:59

listiglistje schreef:
Dan is dat voor de jury wellicht het meest perfecte van het deelnemersveld van de besten der besten :P

Of het meest benaderend in vergelijk wat zij in hun hoofd als perfectie zien.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:59

NoorW schreef:
Suzanne F. schreef:
[ Afbeelding ]

Ik vind dit wel een hele mooie passagefoto maar hier gaan mensen opmerkingen maken over het achterbeen denk ik.


Dat achterbeen is het probleem niet hier, maar dat voorbeen... Dit is echt een en al show. Persoonlijk is dit voor mij het perfecte voorbeeld van waar het tegenwoordig in de dressuur fout gaat.

Nou Noor zo lopen er maar weinig hoor :+ de meeste paarden zijn niet zo´n showatleten en hebben geen EG op hun rug :D

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:00

vur schreef:
listiglistje schreef:
Dan is dat voor de jury wellicht het meest perfecte van het deelnemersveld van de besten der besten :P

Of het meest benaderend in vergelijk wat zij in hun hoofd als perfectie zien.

Dat bedoel ik, maar hoeveel juryleden zitten er bij 1 proef, stuk of 6...meestal zitten ze toch meerendeels op 1 lijn.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:03

Citaat:
De hoogte waarop de teen van de opgeheven voorvoet gehouden wordt, moet gelijk zijn aan het midden van het pijpbeen van het ondersteunende been. De teen van de opgeheven achtervoet moet iets boven de vetlok van het ondersteunde achterbeen gehouden worden.


Toon voorvoet zit op knie (handwortel) hoogte (zou midden op witte plank niveau moeten zitten).

Overigens denk ik dat hier "vetlok" een verkeerde vertaling is van "fetlock", dat voor "kogel" staat. Want ook "teen" is verkeerd vertaald, in het nederlands immers "toon".

Maar ik kan de defintie zelf niet ergens vinden.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:14

Het lijkt me ook dat het voor ieder paard weer anders is, de 'perfecte passage'.
Een perfecte passage hoort helemaal niet aan de orde te zijn, het blijven levende dieren.
Dat er 10'en uitgedeeld werden voor de piaffe en de pirouettes van Totilas was gewoon omdat het ontzettend goed was.
De desbetreffende juryleden hadden het waarschijnlijk nooit beter gezien en het matchte blijkbaar nagenoeg perfect met het ideaalbeeld van een piaffe/passage/pirouette.

Vind het hier onzin om te zoeken naar 'de perfecte passage', nogmaals.
Die van Klimke is erg mooi, wel spanning in de staart. Die van Totilas, tja, fantastisch natuurlijk! Maar dan valt er wel te muilen over het enorm hoog opgetilde voorbeen. Het achterbeen is niet slecht, het voorbeen is gewoon extreem. Tja, ieder paard is anders, ieder paard heeft een andere passage, want ieder paard heeft ook andere gangen. Er moet gewoon gekeken worden naar de punten die voor alle paarden van belang zijn in de dressuur op topniveau, de gedragenheid/verzameling/impuls/losgelatenheid en ga zo maar door. Maar niet naar hoe hoog ze de benen optillen, dat is elke keer weer anders.

Ben wel benieuwd naar de motivatie achter de verkeerd gedane oefeningen. Waarom tillen die paarden dan hun benen volgens dit onderzoek te hoog op? Waarom is dat verkeerd?
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 27-12-13 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt