Ander bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 13:52

Beste Blokker,

Op dit moment spring ik met me paard en ik wil ook wedstrijden rijden.
Ik spring met hem elke week en al meer dan een jaar.
Ook rij ik gewoon goed dressuur

Maar het probleem is:
Soms gaat hij uit het niks heel hard...
Volgens mijn trainer (John Maarse vader van Justin Maarse van de rabo talententeam) heeft hij zo veel power in de afzet in de sprong dat hij daar de snelheid in maakt (dit doet hij niet bij elke sprong). Van hem moest ik dit ook op bokt zetten voor misschien wel een gouden tip.
Hij verandert helemaal van het rustige gehoorzame paard naar een paard die totaal geen respect voor mij en het bit heeft....

Hij weigert van zich zelf helemaal niet, omdat hij het springen helemaal te gek vindt. Daarom zet ik hem vaak bijv. 10 meter voor de hindernis stil dat hij niet gaat rennen, want dat wil die ook vaak doen...

Ik heb een mexicaans hoofdstel met een enkel gebroken bit. Dressuur rij ik met een normaal hoofdstel en een dubbel gebroken bit. Een half jaar geleden reed ik met me dressuur hoofdstel ook in de springles en ik merk weinig verschil met me spring hoofdstel... Qua training hebben we echt alles uitgeprobeerd dus ik denk dat ik iets met me bit moet gaan veranderen.

Heeft iemand een idee??

Nog wat info over me paard:
10 jaar
spring gefokt
van zichzelf beetje lui (behalve met springen)
heb nooit veel gesprongen
loopt altijd netjes aan de teugel behalve met springen natuurlijk dan krijg ik hem niet eens.....
wil sowieso niet met slof rijden!

Filmpje (toen hij 'rustig' was):
https://www.facebook.com/photo.php?v=64 ... =3&theater

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-13 22:40

Niemand?

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:41

Een pessoa bitje misschien?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 22:48

Maar is hij altijd zo druk geweest?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 11:41

Waarom de keus voor een enkelgebroken bit wanneer je springt? Merk je verschil wanneer je met een dubbelgebroken bit springt?

Ik heb ook het probleempje gehad dat mijn paard het in de bak op een rennen zette. Springen doe ik niet. Bij hem had het een andere oorzaak. Gelukkig is het nu opgelost, zonder andere bitten enzo ;)

Wat doet je paard als je traint met alleen balkjes en/of in-uitjes? Gaat hij dan ook rennen?

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:06

Een gouden tip heb ik niet, maar ik wilde wel zeggen dat ik persoonlijk geen fan ben van het Mexicaans hoofdstel. Misschien kun je de gecombineerde neusriem met een ongebroken bit proberen. (bustrens of kneveltrens allicht, deze liggen stiller in de mond dan een watertrens). Je kunt ook kiezen voor een kunststoffen bit (neem geen rubber, dit wordt heet in de mond door wrijving), dit is prettiger omdat het niet koud is. Mijn paard loopt het best op een kunststoffen ongebroken kneveltrens, maar dat hoeft in jouw geval natuurlijk niet zo te zijn. Ik hoop dat je misschien wat opties kan uitsluiten, dat maakt de keuze makkelijker. Verder denk ik dat je misschien een aantal bitten (en hoofdstellen?) gewoon moet uitproberen.

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 23:32

Ja hij is altijd zo druk geweest. Vaak neemt hij met dubbels en ander lijntjes tussen de hindernissen 1 galop spring minder. Laatst was er een dubbel met 1 galop sprong er tussen, maar meneer neemt het liever als een in-uit-tje enz enz

Ik weet gewoon niet meer wat ik er aan kan doen. Hij verandert, geen controle en ik heb echt alles in de training geprobeerd..

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:42

Kan je in de lijntjes galopbalken tussen de hindernissen leggen?
Dat je dus landt en dan gelijk de eerste galopsprong weer over een balk (of evt klein kruisje) moet..?
En evt vervolgens nog wat galopbalken naar de volgende sprong.. en met die afstanden kan je weer gaan spelen ;)

Wat bit betreft zou een dangerbit misschien wel een optie kunnen zijn..

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 16:41

dankjewel, maar dat doen we sowieso elke week al.

Ik ga gewoon wat bitten uitproberen en kijken hoe hij erop reageert.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:48

Die van mij kan ook een lijntje van 5 galopsprongen in 3 doen omdat ze boven de hindernis al onder me uit springt en ik dan al te laat ben. Enige wat bij mij helpt is springen met hindernissen op voltes en dan alleen op de volte houden. Niet al te hoog zetten (max 50 cm) en dan zelf uit laten zoeken. Op een gegeven moment dacht ze zelf van oh dit is niet handig en toen bleef ze netjes in 1 tempo doorlopen. Misschien is dat eens te proberen, twee hindernissen op een grote volte en dan met 2 losse balken er tussen. Ze breken hun nek toch niet vrijwillig en moeten eerst zelf even na gaan denken.

Als dat niet werkt, tja je kan er een heel streng bit in hangen maar je hebt de kans dat ie daar ook schijt aan gaat krijgen en dat je dan helemaal zit..

charissaijff

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Purmerend

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 18:35

dat is wel een goeie tip, nog niet aangedacht!
dankje!