Zebra hengst valt verzorger aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 14:20

http://www.horsetalk.co.nz / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Spelende zebra's in het wild. Foto: Anita Ritenour

Een dierenverzorger is naar het ziekenhuis gebracht nadat hij meerdere keren gebeten werd door een zebra hengst in de Smithsonian's National Zoo, Washington DC.

De dierentuin meldde dat de verzorger bij bewustzijn was na de aanval maar dat hij naar het ziekenhuis is gebracht vanwege bloedingen. Helaas overleed ook een jonge en ernstig bedreigde Dama gazelle genaamd Tony als gevolg van het incident. Het dierentuin personeel denkt dat de een jaar oude gazelle geschrokken was van de aanval en in de omheining is gerend, waardoor hij zijn nek brak.

De aanvallende zebra, een tienjarige hengst genaamd Gumu, kwam ongedeerd uit het gevecht. Hij is tijdelijk verplaatst naar een verblijf dat ontoegankelijk is voor bezoekers. De twee andere hengsten, de vijfjarige Moyo en Domo, blijven in het oude verblijf.

De dierentuin zegt dat zij de veiligheidsprotocollen van de Association of Zoos and Aquariums volgen voor beschermd contact met de dieren, wat betekent dat er altijd een barrière moet zijn tussen het personeel en de gevaarlijke dieren, zoals de Grevy zebra's. "We onderzoeken het incident en hopen snel meer informatie te hebben." zegt de dierentuin in een verklaring.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:30

Goh, wat voor een omheining hébben ze daar in hemelsnaam dan?

Zeer recentelijk nog een jong przewalski paard in de omheining gerend en nek gebroken
[VN] Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Wel heel erg vervelend voor de dierenverzorger en hopelijk knapt hij snel weer op.
Al lijkt mij dit, hoe naar ook, wel toch een bepaald risico dat je loopt als je wilde dieren in een dierentuin verzorgt......

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:48

Ik wilde dat artikel er net bij halen. Zag de dierentuin naam en dacht "nou die krijgt wel heel veel publiciteit!"

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:49

Het kwam idd bij mij dus ook meteen naar boven zodra ik 'smithsonian' las..... publiciteit, maar wel allemaal negatief helaas.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:03

Hengsten blijven onbetrouwbaar, altijd, hoe lief ze misschien ook jarenlang zijn. Het is net als met stieren. Het gaat jaren goed en één moment niet opletten en weer een boer minder, ken er genoeg die zo verongelukt zijn.

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:08

Helaas wel teveel negatief nieuws. Ik zag ook zebra hengst die verzorgen aanvalt en dan dezelfde dierentuin, maar ik schrok wel van het feit dat ik later las dat er nu weer een impala zijn nek gebroken heeft. Heel vreemd.

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:39

bigone schreef:
Hengsten blijven onbetrouwbaar, altijd, hoe lief ze misschien ook jarenlang zijn. Het is net als met stieren. Het gaat jaren goed en één moment niet opletten en weer een boer minder, ken er genoeg die zo verongelukt zijn.



Dan mag ik aannemen dat je het nu over die Zebra hengsten hebt!
Paarden hengsten zijn niet gevaarlijker als een merrie of ruin.
Alleen iets meer oplettendheid van de begeleider nodig.
Een goed opgevoede hengst is een aardigheid om mee te werken :-)

Veel negatief nieuws idd over en in die Zoo.
Vindt ik Zoo sowieso al niks.
Zoals ik las van de week over de preszewalski hengst van 4 mnd oud. Dood door omheining.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:44

Vraag me ook af wat voor omheining ze daar hebben, net als met het przewalskipaard dat overleed door de omheining..

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:56

Het type omheining maakt niet zo heel veel uit. Bij alle vormen is het mogelijk dat een wild dier in paniek er zijn nek breekt. Of het nou gaas is, een houten of stenen muur of een al dan niet droge gracht. Als je dieren houdt, heb je altijd enig risico, al is het hopelijk niet dodelijk zoals hier! Bij wilde dieren kun je niet het risico nemen zoals bij paarden, dat het stroomdraad knapt bijvoorbeeld

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:02

Focussed schreef:
wat betekent dat er altijd een barrière moet zijn tussen het personeel en de gevaarlijke dieren, zoals de Grevy zebra's.


Gevaarlijke dieren? Denk dan toch meer aan roofdieren :')

Rot voor het beestje wat het niet heeft gered

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:25

josien_m_ schreef:
Het type omheining maakt niet zo heel veel uit. Bij alle vormen is het mogelijk dat een wild dier in paniek er zijn nek breekt. Of het nou gaas is, een houten of stenen muur of een al dan niet droge gracht. Als je dieren houdt, heb je altijd enig risico, al is het hopelijk niet dodelijk zoals hier! Bij wilde dieren kun je niet het risico nemen zoals bij paarden, dat het stroomdraad knapt bijvoorbeeld


Snap ik, al is het wel op z'n zachtst gezegd héeel apart dat op nog geen week tijd(!) er in dezelfde zoo
- een jonge przewalski hengst in de omheining knalt, nek breekt en overlijdt
- een dierenverzorger in het ziekenhuis beland door een aanvaring met een zebrahengst
- én een impala de omheining in knalt, nek breekt en overlijdt.

Dan ga je je toch echt dingen afvragen.........

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:35

Woogy schreef:
Gevaarlijke dieren? Denk dan toch meer aan roofdieren :')


Dat is dan verkeerd gedacht.
Nijlpaarden, grote runderen en paardachtigen doden veel meer mensen dan roofdieren.
Zo zijn loslopende paarden ook vele malen meer risico dan een ontsnapt roofdier.
Hengsten zijn verder VEEL 'gevaarlijker' dan merries/ruinen.
Tussen aanhalingstekens omdat ze niet onvoorspelbaar zijn.
Terug naar het onderwerp, zijn zebra hengsten beroepsstraatvechters die erg veel sneller fight dan flight kiezen bij wat zij als bedrijging/vervelend ervaren.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:12

Bij de erg gevaarlijke dieren horen nog herten en gazellen! Omdat ze onvoorspelbaar zijn en je het niet ziet aankomen.
En verder; je weet wat ze zeggen: een ongeluk komt nooit alleen. Als er iets is gebeurd, zijn de verzorgers misschien meer gespannen, wat de dieren weer extra alert of onrustig maakt. Zoals ze zelf al aangaven zijn ongeluk 2 een 3 weer het gevolg van elkaar.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:29

Ik haal uit het stukje dat er in hetzelfde verblijf nog 2 hengsten stonden, zou er ook niet een bepaalde frustratie en competitie drang oplaaien waarvan die verzorger uiteindelijk slachtoffer was?

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:33

ik weet wel dat wilde 'paarden' erg fel kunnen zijn en zeker de hengsten zijn erg pittig. Maar lijkt mij toch als je met deze dieren werkt dat je verstand hebt van je en dat je hun gedrag kan lezen. Een hengst die me vanaf een meter of tien al strak aankijkt pas ik al voor op...laat staan als het een wild merk is..

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:48

Zebra's zijn volgens mij echt heel anders dan onze tamme paarden. Zebra's kunnen zich erg fel verweren en kunnen dus echt gevaarlijk zijn.

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 01:41

Zebra's zijn ook veel nerveuser en zenuwachtiger dan paarden. Ik denk dat zebra's vergelijken met paarden hetzelfde is als appels met peren vergelijken. Wel heel jammer dat dit is gebeurd. Al denk ik dat er met de omheining weinig mis is. Een ongeluk kan altijd gebeuren helaas. Als zo'n dier met hoge vaart tegen hoog gaas ofzo aanknalt is het vrij logisch dat ie het waarschijnlijk niet zal overleven.. en dat dit het 2e voorval is deze week is gewoon stom toeval denk ik.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:46

RuthenRoos schreef:
Zebra's zijn volgens mij echt heel anders dan onze tamme paarden. Zebra's kunnen zich erg fel verweren en kunnen dus echt gevaarlijk zijn.


Dat zijn ze doch verkijk je niet op ´onze tamme paarden´.
Wij hebben een harem 24/7 buiten bij huis; 5 merries en een hengst.
Op het land kan daar geen vreemde op 10 meter naar de merries lopen en dat is dan nog waar ze van de vertoring wég kunnen lopen.
Binnen de omheining van de ´paddock´ kan beter helemáál geen vreemde komen.
Hij valt tractoren en vrachtwagens aan; eet verwilderde honden voor ontbijt; flost met Rottweiler-oren.
Serieus; ook een gedomesiceeerde hengst is geen penny-paard en een zebra mist de duizenden jaren domesticatie; die flost met luipaard-oren.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:12

het gaat mij er niet om ze te vergelijken, maar gaat mij erom dat een wild 'paard' waarschijnlijk(denk ik) nog wel meer kleine subtiele hintjes hebben dan onze gedomesticeerde paarden. Die moet je toch kennen als verzorger zijnde? Dan moet je toch al de vibe kunnen voelen?
Als mijn merrie alleen al een bui heeft voel ik die in de lucht nog voor ik de auto uit ben. Een wild dier heeft dat toch veel sterker nog?

jackyline

Berichten: 1411
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: oosterbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:18

Woogy schreef:
Focussed schreef:
wat betekent dat er altijd een barrière moet zijn tussen het personeel en de gevaarlijke dieren, zoals de Grevy zebra's.


Gevaarlijke dieren? Denk dan toch meer aan roofdieren :')

Rot voor het beestje wat het niet heeft gered


Zebra zijn inderdaad behoorlijk agressief naar andere dieren.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:20

Ja, half bokt was dit natuurlijk niet overkomen, ervaren zebra-temmers als wij zijn :))

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zebra hengst valt verzorger aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 12:40

Je kunt de signalen van een zebrahengst vast niet goed "lezen". De paarden zijn met ons vergroeid, we zijn als mens en paard op elkaar gericht en vormen een soort van gezamenlijke kudde. Dat geldt natuurlijk niet voor zebra's en mensen.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:15

Huertecilla schreef:
RuthenRoos schreef:
Zebra's zijn volgens mij echt heel anders dan onze tamme paarden. Zebra's kunnen zich erg fel verweren en kunnen dus echt gevaarlijk zijn.


Dat zijn ze doch verkijk je niet op ´onze tamme paarden´.
Wij hebben een harem 24/7 buiten bij huis; 5 merries en een hengst.
Op het land kan daar geen vreemde op 10 meter naar de merries lopen en dat is dan nog waar ze van de vertoring wég kunnen lopen.
Binnen de omheining van de ´paddock´ kan beter helemáál geen vreemde komen.
Hij valt tractoren en vrachtwagens aan; eet verwilderde honden voor ontbijt; flost met Rottweiler-oren.
Serieus; ook een gedomesiceeerde hengst is geen penny-paard en een zebra mist de duizenden jaren domesticatie; die flost met luipaard-oren.


Dan heb je toch iets fout met de opvoeding gedaan!

Ieder paard en dus ook om het eender welke hengst dient zijn plaats te weten ten op zichte van de mens. Vreemde of niet! Zolang de mens geen kwaad in zin heeft heeft de hengst zich te gedragen, merries, veulens of niet! Is ook wel zo eerlijk naar de hengst trouwens. Als jij een hartaanval in de wei krijgt kan niemand je komen helpen, arts is immers vreemd. Als een van de merries iets overkomt als jij er niet bent kan niemand te hulp schieten omdat ze je hengst in hun nek hebben hangen. Dat hij zo overdreven bezitterig reageert en zelfs tractoren aanvalt betekend dat hij niet goed gedomesticeerd is. Zelfs van de familie hond heeft hij af te blijven. Dit is allemaal te trainen. Verwilderde honden mag hij als legitiem gevaar beschouwen. Het lijkt dat deze hengst is doorgeslagen en er nog mee weg komt ook.

Ofschoon ik het met je eens bent dat hengsten geen speelgoed zijn, hebben ze zich wel te gedragen! En dat is de verantwoording van de eigenaar.

Zebras is een ander verhaal.....

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 00:19

elke hengst is gewoon op te voeden. wat die binnen de kudde doet prima zolang die geen mensen of auto''s aanvalt!

wat als je buurjongetje van 6 jaar dat weiland in loopt achter zijn voetbal aan? (dat kan in een dierentuin niet gebeuren ivm betere omheining ect)

zebra's heeft (bijna )niemand tam in op pensionstal of op een boerderij. dat is weer een andere verhaal in de dierentuin.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 02:14

Sneu voor die verzorgers en voor de dierentuin. :(

Zebra's zijn inderdaad agressief. In het artikel wordt over Grévy Zebra's gesproken, deze soort (grootste type Zebra overigens), deze zijn qua gedrag niet goed te vergelijken met paarden (eerder met ezels). Dominante hengsten leven solitair, in vrij grote territoriums, waarin wel merries maar in de paartijd geen andere hengsten worden geduld. In een krap dierentuin verblijf met meerdere hengsten lijkt het mij dan ook logisch dat er stress ontstaat...

Zebra's, ook Grévy's, zijn overigens wel goed tam te maken, maar voorzichtigheid blijft natuurlijk wel geboden...