Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 16:43

Ik heb een vraag over mijn bijrijdpaard. Het is al een wat ouder paard(15). Met rijden moet je ontzettend veel werken om hem voorwaarts te krijgen. Hij is liever lui dan moe. Moet hem heel veel been geven om hem op tempo te houden eb als ik met een ander paard er bij rijd is het drama. Het vreemde is wel rijd ik van de bak naar de stal waar hij staat(10 min.) rijden is hij mega voorwaarts. Ook als ik hem longeer loopt hij super mooi. Voor de kar ook. Alleen dus in de bak als ik rijd of als ik heen rijd en als ik met een ander paard op buiten rit rijd. Ik heb er ook al iemand anders op laten rijden, hetzelfde probleem. Mijn vraag is nu kun je zoiets altijd er wel weer in krijgen dat hij voorwaarts wordt of is dit water naar de zee dragen. Soms denk ik ook dat het een stukje stress/uittesten is


lshannah
Berichten: 417
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: 075

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:51

Mijn verzorgpaard is 7 jaar jonger, maar ook meer van het type liever lui dan moe. Wat ons helpt is als ik een paar rondjes met haar galoppeer of een paar keer wat zijgangen in draf doe, daarna is ze al veel actiever en meer voorwaarts. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat met jouw paardje zit..

Gelooft nog steeds in sprookjes

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:02

Ja! Heeft met het consequente gedrag van de ruiter te maken. Reactie eisen op een beenhulp, iedere hulp weer. Ook niet continu willen drijven, alleen als je je iets wilt wijzigen. Moet zeggen dat het bij het ene paard meer moeite en tijd kost bij de andere, zeker wanneer ze altijd al 'lui' zijn gereden, maar het kan altijd!

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:23

Ligt er wel aan waarom het paard traag is. Je hebt paarden bv met een weke rug die veel moeilijker aan elkaar te rijden zijn en waardoor het voor zo'n paard ook veel moeilijker is om vlug te worden. Meeste paarden kun je wel gewoon aan het been krijgen hoor, daar ben ik ook van overtuigd. Ik word vaak een beetje moe van mensen die zeggen 'ja maar mijn paard zus of zo' terwijl het gewoon aan de ruiter ligt.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:32

Ik herken het probleem wel, ja.
Ik had toen de tip gekregen om zo weinig mogelijk te drijven. Dus echt alléén drijven als het nodig is.

Bijv. als je aan het draven bent, laat hem maar lekker langzaam gaan. Als je merkt dat het paard terug wil naar de stap, dan drijf je hem ineens flink aan. Hopelijk reageert je paard er goed op en zal het daarna doorlopen.

Als je dat goed in de gaten houdt en steeds minder gaat drijven, zal het vast weer goedkomen!

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:29

het kan helaas zoveel zijn:
slecht aan been
te weinig of teveel voer
lichamelijk
al heel veel beweging overdag
of bakbeu

denk dat je eerst alles op een rijtje moet zetten en dan afstrepen wat dan afvalt en vanuit daar een oplossing zoeken

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:37

Nee hoor is gewoon flegmatiek paard. Die van ons is dat ook en zal nooit het uiterste van zich zelf vergen. Maar voor de wagen....super. Als we buiten rijden en we gaan weer richting stal dan is hij super. Show rijden met heel veel publiek super, wouw wat een impuls. M.a.w. hij is super alleen als hij het leuk vindt. Dressuur en alleen naar buiten is niet zo leuk. Wij hebben het geaccepteerd en een ander paard erbij gekocht die super ijverig is, altijd wil werken en o zo heerlijk is om te rijden. En van onze ruin houden we gewoon heel erg veel en waarderen waar hij wel goed in is. Zoals, hij is nooit ergens bang voor, zeer gemakkelijk in de omgang (tegenwoordig..vroeger lastpak) en als je buiten rijdt en we gaan veel stap en af en toe drafje dan heb je een heerlijk relaxte rit, hij is braaf voor beginners en de klein kinderen die op hem leren rijden enz.
Geloof me ik kan redelijk goed rijden, we hebben alles geprobeerd om hem voorwaarts te krijgen, we hebben alles gevoerd maar zijn karakter verander je niet. Toen hij M2 start gerechtigd waren zijn we met het wedstrijd rijden gestopt want hij vond er niets aan en dan is het wel heel erg moeilijk om met goede impuls te rijden. Al jaren hebben we veel plezier van onze nu 18 jarige en ik hoop dat hij nog heeeeeel lang bij ons mag blijven.

haflover3

Berichten: 282
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 20:09

Ik wil ook niet een mega voorwaarts paard maar ietsje voorwaartser zou wel mogen. Ik denk dat die tip van het been maar eens gaan proberen. Ik denk dat hij sowieso wel flegmatisch is. Vraag ook echt niet het uiterste van hem en hoef ook echt geen m proeven te lopen.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:35

Consequent zijn met me bijrijdpaard, ik heb een fjord van 14 die liever lui dan moe is en die moet ik echt flink aan het werk zetten. Heb je al les? Eventueel dat een instructrice/instructeur je kan helpen.

:¨·.·¨:
`·. Kyara
:¨·.·¨:
`·. Ninar

_djoeke_
Berichten: 284
Geregistreerd: 31-10-07

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:55

Mijn bijrijdpaard is ook te weinig voorwaarts. Ik moet van mijn instructrice het volgende doen: aansporen, geen reactie, dan stevig aansporen, nog geen reactie dan tik met de zweep. En verder veel (schijn)overgangen rijden.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:07

Paarden worden gemakkelijk 35 jaar en als er goed op gepast wordt kunnen ze normaal doorwerken tot een jaar of 25.
Dus, 15 jaar is een jonkie, gewoon rustig met verstand en gevoel trainen zoals ieder ander paard.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:22

Eerst de oorzaak vinden.

Mijn pony is bij mij ook echt traag, als ik geen zweepje heb, slecht aan het been, puur en alleen omdat ie weet dat ie het bij mij kan. (Jaja dat is slecht, ik ga het serieuze rijden weer oppakken, maar buiten is hij altijd voorwaarts dus in de bak was het vooral stelling/buigen en de rest zal wel...

Bij mijn verzorgster is hij super pittig, maar die is meteen duidelijk "werken" en dan wordt ie zelfs heet.

Dat is ook de reden dat ik niets in zijn voer wil veranderen, ga ik hem bijvoorbeeld iets met haver erin voeren, wordt meneer heet. (Ze hadden op een vorige keer per ongeluk het verkeerde voer met haver erin.. dat was even rennen)

Als hij niet aan het been is: 1x aansporen, 2e keer iets harder, nog geen reactie, aansporen + tik. En dat consequent volhouden. En dus zoals al genoemd veel (schijn)overgangen rijden. Been = reactie, zo moet het worden. Bij mijn paardje is het nu zo dat als je dat in het begin goed doet, hij de rest van de tijd actief blijft...

Bakbeu vond ik ook goed gedacht. Merk echt dat als ik met mijn paardje elke dag hetzelfde zou doen, dat ie er echt geen zin meer in heeft. Dus wissel af, zet een keer een hindernisje in de bak, ga een keer buitenrijden, longeren etc. Dat scheelt tenminste bij die van mij ook heel veel!

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:28

zorg ook voor veel afwisseling.
volgensmij is het paardje bakbeu.
ga eens springen, voetballen od tijdens
het dressuurwerk, dat maakt het veel leuker voor ponylief!

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

ShannonF
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:58

Inderdaad consequent zijn. Neem een zweepje tijdens het rijden. 1 keer been geven. Daarna been met een tikje erbij. Als je dit blijft herhalen moet het beter worden.

Succes

Bora Bora: Z2 + 16
Zhafiera: ZZ Zwaar + 10
Easter Bunny: M1 + 6

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:09

Hier Heb ik dus ook een vraag over.

Mijn 6 jarige merrie, Fries, is nu een jaar onder het zadel (Heb haar zelf nog maar 10 weken) altijd met zweep erbij (niet gebruikt) gereden.
Draven en galoperen is ze hardstikke voorwaarts. Prima paard hoor! Soms een beetje enthousiast maar daar zijn wel methoden voor.
Maar stappen.......?

Ik heb gevoel dat ik op een kameel zit, zo langzaam.
Kuit = geen reactie
Nog eens kuit = weer geen reactie
Hak (waar ik zelf tegen ben) = geen reactie.
Harder hak = Jaaaaaaa eindelijk voorwaartse reactie.

Ik moet dit blijven herhalen, maar ik wil natuurlijk niet dat ze beendood wordt.

Zelf wil ik haar wakker gaan maken met een zweepje, wel natuurlijk consequent. Als ze wat meer naar voren stapt, meteen belonen. En gaat ze draven, is een normale reactie, terug nemen en opnieuw natuurlijk.

Maar nu is er gezegd: "Je moet kleine spoortjes gaan pakken. Dan reageren ze sneller"
Ik ben juist iemand van "Sporen zijn voor de zijgangen, niet voor voorwaarts"

Nu wil ik graag jullie mening, en ik dacht: Dit topic bestaat al, ik plaats m hier.

Verder is het een super lieve merrie, en als ik wel mijn zweer erbij zou houden (niet eens gebruiken) weet ik dat ze daar niet "heet" van wordt.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Francii
Berichten: 296
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:32

maralyn schreef:
Hier Heb ik dus ook een vraag over.

Mijn 6 jarige merrie, Fries, is nu een jaar onder het zadel (Heb haar zelf nog maar 10 weken) altijd met zweep erbij (niet gebruikt) gereden.
Draven en galoperen is ze hardstikke voorwaarts. Prima paard hoor! Soms een beetje enthousiast maar daar zijn wel methoden voor.
Maar stappen.......?

Ik heb gevoel dat ik op een kameel zit, zo langzaam.
Kuit = geen reactie
Nog eens kuit = weer geen reactie
Hak (waar ik zelf tegen ben) = geen reactie.
Harder hak = Jaaaaaaa eindelijk voorwaartse reactie.

Ik moet dit blijven herhalen, maar ik wil natuurlijk niet dat ze beendood wordt.

Zelf wil ik haar wakker gaan maken met een zweepje, wel natuurlijk consequent. Als ze wat meer naar voren stapt, meteen belonen. En gaat ze draven, is een normale reactie, terug nemen en opnieuw natuurlijk.

Maar nu is er gezegd: "Je moet kleine spoortjes gaan pakken. Dan reageren ze sneller"
Ik ben juist iemand van "Sporen zijn voor de zijgangen, niet voor voorwaarts"

Nu wil ik graag jullie mening, en ik dacht: Dit topic bestaat al, ik plaats m hier.

Verder is het een super lieve merrie, en als ik wel mijn zweer erbij zou houden (niet eens gebruiken) weet ik dat ze daar niet "heet" van wordt.


Zo te zien denk je goed na en heb je zelf de beste oplossingen al op een rijtje gezet .. ik kan er niets aan toevoegen ;)

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:09

maralyn schreef:
Hier Heb ik dus ook een vraag over.

Mijn 6 jarige merrie, Fries, is nu een jaar onder het zadel (Heb haar zelf nog maar 10 weken) altijd met zweep erbij (niet gebruikt) gereden.
Draven en galoperen is ze hardstikke voorwaarts. Prima paard hoor! Soms een beetje enthousiast maar daar zijn wel methoden voor.
Maar stappen.......?

Ik heb gevoel dat ik op een kameel zit, zo langzaam.
Kuit = geen reactie
Nog eens kuit = weer geen reactie
Hak (waar ik zelf tegen ben) = geen reactie.
Harder hak = Jaaaaaaa eindelijk voorwaartse reactie.

Ik moet dit blijven herhalen, maar ik wil natuurlijk niet dat ze beendood wordt.

Zelf wil ik haar wakker gaan maken met een zweepje, wel natuurlijk consequent. Als ze wat meer naar voren stapt, meteen belonen. En gaat ze draven, is een normale reactie, terug nemen en opnieuw natuurlijk.

Maar nu is er gezegd: "Je moet kleine spoortjes gaan pakken. Dan reageren ze sneller"
Ik ben juist iemand van "Sporen zijn voor de zijgangen, niet voor voorwaarts"

Nu wil ik graag jullie mening, en ik dacht: Dit topic bestaat al, ik plaats m hier.

Verder is het een super lieve merrie, en als ik wel mijn zweer erbij zou houden (niet eens gebruiken) weet ik dat ze daar niet "heet" van wordt.


Als eerste sporen zijn niet voor zijgangen.
Als tweede vind ik dat je al te laks bent met aandrijven in de stap. Als die van mij zo zou stappen zou die na twee keer aandrijven een tik met de zweep krijgen. En dan wel van voren loslaten. Gaan ze in draf, niet erg. Want je vroeg reactie. Na een aantal keren snappen ze wel dat ze op de eerste beenhulp moeten reageren.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:16

Ik herken het probleem. De mijne is heel slecht aan het been, is ie altijd al geweest. Vroeger vond ik dat ook niet erg omdat ik alleen maar recreatief met hem reed, maar sinds augustus ben ik nu wel dressuurmatig met hem bezig en is het dus ENORM vermoeiend om op zo'n paard te rijden. Maar ik merk wel dat hij beetje bij beetje aan het been begint te komen, ik geef hem de kans niet meer om stil te vallen. Zodra ik hem voel vertragen benen geven, reageert hij niet meteen op mijn been? Een kleine tik met de zweep, en dit gewoon blijven herhalen tot ik de gewenste reactie meteen krijg.
Ik merk ook dat wanneer ik hem eerst even laat galopperen hij sneller ontspant en meer voorwaarts is. Misschien kan jij dit ook even proberen?

Why change the past, when you can own this day?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:25

Ja, je paard is dus fysiek in staat om voorwaarts te zijn. Ontdek hoe je het motortje kan aanzetten. Bij mijn paard moest ik gaan spelen. De stap associeerde zij als rust. Ik heb allerlei oefeningen bedacht om haar wakker te houden in stap: tempowisselingen, onverwachts omkeren en aangalloperen, een kreet slaan als zij in tempo terugviel, etc. En nooit zelf in de bak aansukkelen, want hoe moet zij anders snappen wat de bedoeling is. Uitstappen doe ik daarom lopend naast haar. Tot slot heb ik haar ook sterker gemaakt, want ze vond de stap ook gewoon lastiger. Dit heb ik gedaan door stevige wandelingen te maken met haar naast mij. Zo kon ik haar tempo beter controleren.

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:48

Elk paard is voorwaartser te krijgen, het gaat erom of ze aan je been zijn of niet. Natuurlijk is het ene paard loopgrager dan het andere paard, maar dat staat er los van.

Het belangrijkste is consequent blijven, maar ook, zachtjes met je been blijven! Zachte beenhulp, geen reactie, zachte beenhulp+klein tikje, nog geen reactie zachte beenhulp+hardere tik enz enz (de tik wordt steeds harder, de beenhulp blijft hetzelfde). Op een gegeven moment zal je paard ervoor kiezen meteen te reageren, dit natuurlijk belonen :) schiet hij ineens vooruit? Beloon dit en maak daarna rustig een overgang terug, op het moment dat je dit meteen doet geef je tegenstrijdige hulpen ("doorlopen" ho nou!") en snapt je paard het helemaal niet meer.

Ik ben iemand die graag op wat "luie" paardjes rijdt, maar ik krijg ze op deze manier echt wel voorwaarts.

En sporen? Nee, dat is om je hulpen te verfijnen, niet om ze voorwaarts te krijgen, als je ze daarvoor gebruikt maak je juist je paard "harder" , dan stomp je hem af. Eerst je paard goed aan je been rijden, hulp=reactie, geen reactie=tik, niet blijven "kloppen" met je been, dan leer jij je paard juist niet te reageren, want je geeft toch nog 10x dezelfde hulp. Succes!


Selina

Berichten: 14260
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:53

Zelfde bij mijn verzorgpaard.

Wat bij mij helpt is overgangen (3 stappen stap-3 stappen draf etc en later 3 stappen draf-3 stappen galop etc.) rijden

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:14

FriesWytske schreef:
Als eerste sporen zijn niet voor zijgangen.
Als tweede vind ik dat je al te laks bent met aandrijven in de stap. Als die van mij zo zou stappen zou die na twee keer aandrijven een tik met de zweep krijgen. En dan wel van voren loslaten. Gaan ze in draf, niet erg. Want je vroeg reactie. Na een aantal keren snappen ze wel dat ze op de eerste beenhulp moeten reageren.



Waar zijn sporen dan wel voor?
Verklaar nader met goede onderbouwing.... ;)

Rest:

Ik heb afgelopen x met zweep erbij gereden.
Bij het terug gaan van draf naar stap, wilde ze eerst echt sloom worden.
Na 1 x been (zoals enkelen hier omschreven) gaf ik een tikje achter mijn kuit bij, als ze geen reactie gaf. wanneer ze haar binnenvoorbeen naar voren zette, zodat ze werd gemotiveerd om haar voorbeen te gaan verruimen en vanuit daaruit sneller te gaan in stap.
Zo.... beter kan ik het niet uitleggen....

En het werkte.

Ze werd meteen wakkerder, goed voorwaarts, en na enkele keren vanuit draf naar stap, bleef ze wakker voorwaarts.



Kort om, het is opgelost vanuit het probleem, en is ZONDER sporen, vlotter en wakkerder op mn been geworden.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

silmitan
Berichten: 262
Geregistreerd: 16-01-11

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:30

Mijn paardje is 21 jaar en een flegmatisch beestje. Ik was bekaf na een uurtje rijden. Twee jaar geleden met lessen begonnen bij een instructrice die zeer kundig is. We trainen vanuit de principes van rechtrichten. Ook omdat ze al op leeftijd is en omdat er onkundig op gereden is, was het een hele klus om haar over de rug te laten ontspannen en haar achterhand aan het werk te krijgen en te houden en om haar voorwaarts te krijgen. Wat een uitdaging!

Inmiddels hebben wij samen al zoveel geleerd en wanneer ze weer eens niet vooruit te branden is en ik rustig de rest van het beeld bekijk en voel, realiseer ik dat ze ergens vast zit en eerst dat op moet lossen.
Als ze nu lekker los is gereden en haar hals zacht wordt zodat nageven en het bit aannemen een vrijwillige keuze wordt, is 1x aansporen voldoende om respons te krijgen. Want dan komen de beenhulpen ook pas door. Wat een verschil!

Dus mijn advies: een goede instructrice zoeken die ook kennis heeft van hoe een paardenlichaam werkt en je zodanig leert rijden dat je kan anticiperen op wat je onder je voelt.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 19:32

silmitan...

Jupz.. En wel een instructeur die werkt vanuit de biomechanica van het paard ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Een traag paard, kun je die altijd weer voorwaarts krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:17

Mijn paard was ook zo, is er zeker uit te krijgen.

Eerst halt-stap oefenen, niet direct op mijn been reageren = tik met de zweep, terug halt houden, reageert hij wel goed dan beloon ik hem, doet het het niet goed dan krijgt hij terug een tik en doe ik het opnieuw. Zo voor alle gangen. :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers