Rijden Groninger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Appelflapjes
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-12-13

Rijden Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 14:07

Hoii,

Ik rij sinds vorige week een groninger. Het is een stevig paard van 16 jaar oud en door dat ze weinig gereden is is ze best wel dik. Ik zag een advertentie in de krant en zodoende mag ik haar nu rijden. Ik ben alleen wat onzeker hoe ik dit aan moet pakken. De eerste keer rijden was ze erg stijf. Ze liep gespannen en hield haar hoofd gespannen omhoog. Ze was erg langzaam en ik kreeg haar bijna niet vooruit. Ik heb maar kort gereden en de rest van de week gelongeerd. Ik heb niet veel verstand van longeren maar ook hierbij was ze gespannen maar op den duur hield ze haar hoofd wel wat lager, ze was ook wel netjes voorwaarts. Heb nog weer geprobeerd te rijden maar ze was toen weer gespannen en niet vooruit te branden. Ik wil graag weer gaan rijden maar wil haar niet op een verkeerde manier behandelen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid les te krijgen dus daarom dat ik het hier vraag. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? en wat kan ik absoluut niet doen.

Groetjes Jill.


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:46

Les is de essentie eigenlijk. Ik zou dat als eerste toch heel hard proberen, genoeg lesgevers komen bij huis lesgeven. En als dat elke week te duur is desnoods elke maand. Ook daar heb je heel veel aan.

Verder is bij het oppakken conditie langzaam opbouwen belangrijk. Longeren is heel goed. En rustig aan buigen, voltes maken, fantasiefiguren rijden. En vooral heel veel geduld hebben. Reken rustig een maand of twee voordat een wat ouder paard weer wat soepeler wordt, en een half jaar voor je echt vooruitgang boekt.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Rijden Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:55

Zonder dat de advertentie dit liet doorschemeren heb je een uitdaging aan de haak geslagen ;-). De vraag is echter, wil je deze aanpakken?

Van longeren zal het paard conditioneel beter worden, maar voor het los maken in haar lichaam en de opbouw van spieren zul je meer inspanning moeten verrichten. Je geeft aan dat je hier zelf weinig kaas van hebt gegeten en geen mogelijkheid hebt tot het nemen van lessen. Ook voor longeren is een basis nodig? Ken je niemand die je kan helpen?

Wat betreft de spanning onder het rijden. Hoe groot is de kans dat door haar vetjes het zadel momenteel gewoon heel erg slecht ligt en niet past. Dit kan haar op een nare manier drukken en dus spanning geven.

Appelflapjes
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 16:24

Ja ik wil de uitdaging wel aan gaan want het is een schat van een beest.

Tja ik heb 5 jaar les gehad maar ben heel onzeker over mezelf. Ik wil het paard absoluut niet verkeerd behandelen of verkeerde dingen aanleren omdat het daarnaast mijn paard niet is. Ik weet niet hoe het zit met het zadel. Ik heb geen geld om een nieuwe te kopen en denk niet dat de eigenaar blij is als ik na twee weekjes al kom zeuren om een nieuw zadel ;$

Verder bedankt voor de tips.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:34

Wat misschien ook helpt is om na het longeren wat grondwerk te doen met het paard. Zo kun je zowel de soepelheid als de conditie trainen.
Als ik jouw was zou ik kijken of je iemand kent die je eventueel kan helpen met het longeren. Het lijkt me namelijk niet zo slim om dit jezelf aan te leren, zeker niet nu het gaat om een paard die wat extra zorg wel kan gebruiken ;)

Veel succes!

Atra esterní ono thelduin
Mor'ranr lífa unin hjarta onr
Un du evarínya ona varda


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rijden Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:35

Waar woon je? Misschien wonen er lezers in de buurt die eens kunnen meekijken.

Hiltje86
Berichten: 221
Geregistreerd: 27-09-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:13

Leuk een groninger *D . Superlieve paardjes! Ik zou ook les nemen inderdaad! En vooral niet de hele tijd drijven want dan wordt hij alleen maar 'luier'!

Eindelijk mijn eigen paard!! En wat voor 1!
[RT-HAW] Eindelijk van mij@Felicia 4 jaar!

Appelflapjes
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 22:37

Ze was vandaag heel braaf. Ik heb haar eerst aan de longeerlijn even gelongeerd in draf, en daarna gewoon gereden. Ze was voor haar doen best wel snel en meet ontspannen. Met logeren is ze ook heel ontspannen. Ik had trouwens bij het logeren het zadel gewoon op, omdat ze gister met longeren ook al heel braaf was, en ik dacht dat het misschien aan het zadel lag maar gelukkig dus niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers