Galopperen een ramp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lotte2001
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-10-13

Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 13:18

Heyy

Ik heb een verzorging waar het rijden wel goed mee gaat opzich alleen het galopperen is een ramp!! Ze gaat altijd liggen en bokken ik geef haar altijd gelijk een tik als ze dat doet is dat streng? Maar mijnvraag is eigenlijk hoe krijg ik haar normaal in de galop want aan de longeerlijn doet ze het wel weer prima ik snap het egt niet en ik ben de enige die erop rij dus daar ligt het niet aan kortom HET LUKT ME NIET OM NORMAAL TE GALOPPEREN HEEL GRAAG TIPS GEVRAAGT!!!!!


listiglistje

Berichten: 14398
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:20

Heb je (goed) les...dat lijkt mij nl al een stap in de goede richting!

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:27

Lotte2001 schreef:
ik snap het egt niet en ik ben de enige die erop rij dus daar ligt het niet aan

Wellicht ligt het daar juist wel aan... Je vertelt dat ze aan de longe prima galoppeerd, dus aan het paard ligt het duidelijk niet. Neem eens les met haar, waarschijnlijk begrijpt ze je gewoon niet.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:28

Als in hoor dat een paard onbelast wel goed galoppeert denk ik meteen aan de rug- hoe is het met je zadel gesteld en hoe gevoelig is het paard op de rug?

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Lotte2001
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 17:38

@knollentuin ik reed met een zadel op haar maar omdat ik hem net nieuw heb rij ik tegenwoordig zonder zadel dus dat is het niet

@saskiaka ze bergrijpt me wel want eerst deed ze het niet maar de laatste tijd alleen maar


@listiglistje les heb ik wel maar met me andere verzorgshet en ik mag geen 2 lessen maar alles wat ik op hem leer oefen ik ook weer uit op de ander

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:23

Ze doet het sinds kort? Misschien last van de rug, eens laten checken door de DA. Bokken is uit protest of pijn.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:26

kun je niet wisselen, de ene les op de shet de andere les op het paardje met galop problemen???

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:30

Ik zeg: stop met lessen met die verzorgshet en ga lessen met je nieuwe. Of een x afspreken dat je het lesje met de verzorgshet een keertje overslaat en een lesje doet met je nieuwe pony :) .

Iig rug laten nakijken of een ervaren iemand er eens oplaten, grote kans dat het aan jezelf ligt. Succes!

Zomer
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:30

meisje2000 schreef:
kun je niet wisselen, de ene les op de shet de andere les op het paardje met galop problemen???


Edit; je was me voor

Lotte2001
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 20:46

Ik ga het een keer proberen maar ik heb altijd al het zelfde zadel gebruikt en nu ineens bokt ze de laatste paar keren

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:46

Lotte2001 schreef:
Ik ga het een keer proberen maar ik heb altijd al het zelfde zadel gebruikt en nu ineens bokt ze de laatste paar keren

Hij kan last van z'n rug hebben, als het ineens gebeurd.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

Henrike5

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:51

ik heb dit ook gehad met een pony ineens dan gaf ze een bok hier door werd ik onzeker en werd het erger. Later nu ze van mij is heb ik meer verstand van zadels gekregen en kwam ik er achter dat ze een slecht passend zadel had (konden net 2 vingers tussen). Nu heeft ze een zadel waar bij er 1 recht opstaande hand tussen kan zonder de schoft te raken. ik heb dus laast even zonder zadel gedraaft en gelijk schudden en hoofd naar beneden dus het is nog wel gevoelig. Misschien zit je zonder zadel anders of is het wat gevoelig. De rug kan bij wat oudere paarden iets inzakken dus misschien past het zadel hier door niet meer. of inderdaad last van z'n rug.

Voor wat van mijn werken:
https://www.henrikevanzomeren.nl/


DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:43

Lotte2001 schreef:
@listiglistje les heb ik wel maar met me andere verzorgshet en ik mag geen 2 lessen maar alles wat ik op hem leer oefen ik ook weer uit op de ander



Ik zal dan al beginnen om eerder les met het andere paard te nemen dan het verzorgshetje.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:12

Als ze het nooit eerder deed en nu wel , geeft ze aan dat er echt iets niet goed is, of idd zadel, maar kan ook jou hulpen zijn miss zijn die wel te groot en te grof?
Een paard dat gaat liggen is helemaal sneu, want dat is het laatste wat een paard doet , die valt dus echt flauw van angst , dus neem les en leer met zo,n gevoelig paard omgaan, en laat de galop even zitten, leer eerst eens normaal stappen en draven zou ik zeggen,

Lotte2001
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 16:45

@midgie dat kan ik zeker wel en over hulpen die te grof zijn vaak zeggen mensen tegen mij het moet strenger

Lotte2001
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 16:46

@henrike5 ik zal kijken of er een vuist tussen het zadel en de schoft kan

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:37

Lotte2001 schreef:
@henrike5 ik zal kijken of er een vuist tussen het zadel en de schoft kan


Dan zou ik er iemand naar laten kijken, want een zadel kan ook te smal zijn en op of tegen de schouders drukken wat je helaas heel veel ziet,

Als een kind van 13 een 12 jarige advies geeft over het zadel , hoe slim is dat ??

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 08:44

Lotte2001 schreef:
@midgie dat kan ik zeker wel en over hulpen die te grof zijn vaak zeggen mensen tegen mij het moet strenger


Je moet niet streng zijn , ik zou zeggen neem les , je bent 12 jaar , ik denk dat je juist nog heel veel moet leren , dat kun je alleen als je hele goeie begeleiding krijgt, doe het dan niet voor jezelf, maar doe het voor alle paarden die je later nog wil rijden, zij verdienen het een goeie ruiter te hebben en niet iemand die zelf gaat klussen met adviezen van 13 jarige, ik zei al eerder een dier wat gaat liggen is echt een heel kwalijke zaak als je het zo ver laat komen, dat is echt heel zielig, dat doen ze niet om jou te pesten maar om zelf te overleven, denk daar is over na, ook als je 12 ben kun ej gaan beseffen dat een paard een levend dier is met gevoel, emotie en instinct.

Joyvankan
Berichten: 48
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:59

Ik vind het ook heel apart dat ze het sinds kort doet, dan is er wat mis dus haal eens een da er bij en laat inderdaad ook eens naar het zadel kijken. Ik heb een draver en die kon niet galopperen, ze begreep de hulpen niet. En nu galopeerd ze vanuit de stap netjes aan.

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:04

Dus je rijd zonder zadel..
denk dat hier het probleem ligt...
heb je een filmpje dat je zonder zadel rijd? want zonder zadel rijden geeft vaak een skippybal effect dat voor het paard niet fijn is en daardoor zijn rug aan gaat spannen en bokt om te ontspannen...
dit is niet zo het kan zo zijn....

'You endure what is unbearable And you bear it. That is all.'
PROVE THEM WRONG
[JHK] De New Foresters houden van de mac #3 <-- goeie he

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:09

Je zegt dit:
@knollentuin ik reed met een zadel op haar maar omdat ik hem net nieuw heb rij ik tegenwoordig zonder zadel dus dat is het niet

Waarom rijd je dan zonder zadel? Omdat het nieuw is? Zonder zadel zit je meer op 1 plek en belast je de rug dus zwaarder op een klein stukje (zadel is groter dan je kont dus verdeelt het je gewicht meer). Misschien heeft je paard daar last van. Ook zit je meestal instabieler zonder zadel (de grote uitzonderingen daargelaten) en kan het goed zijn dat je galophulp minder duidelijk doorkomt.

Edit: als je paard zelfs gaat liggen als je wilt gaan galopperen dan lijkt me er toch wel iets aan de hand...

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:16

Overschat je eigen rijkunsten niet, heel goed les belangrijk.
en met les nemen bedoel ik echt les van een echte instructie, niet van een ander ruitertje die denkt dat die best goed kan rijden.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Lotte2001
Berichten: 50
Geregistreerd: 12-10-13

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-13 18:22

@stefje ik reed eerst met zadel maar toen ging hij liggen en dat vindt ik zonde van mijn nieuwe zadel omdat ze ook gaat rollen en dat is wel slecht voor het zadel

Carla321
Berichten: 7
Geregistreerd: 28-12-13

Re: Galopperen een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:04

Ik denk dat het iets aan de rug is., ik heb een paardje gehad met ook zn verschijnselen. Ze had het ook in de rug. Kwam door de sulky wat ze vroeger deed.

Henrike5

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:52

midgie
zo bedoelde ik het niet ik hoopte dat ze bedacht laat ik er iemand naar laten kijken en ik had niet gelezen dat hij ging liggen in dat geval zou ik echt heeel snel hulp halen en iemand laten kijken.

TS
als je paard gaat liggen doet hij dat niet zomaar en dit is niet een reden om zonder zadel te rijden dit kan zoals eerder is gezegd een teken van pijn zijn.

Voor wat van mijn werken:
https://www.henrikevanzomeren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 10 bezoekers