Plaatselijke haaruitval

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Plaatselijke haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:39

Hoi,

Mijn pony heeft sinds 4 dagen plotseling last van haaruitval op bepaalde plekken.
Vrijdag en zaterdag viel het me al op dat er wel wat haar bij de singel zat, maar niet schokkend veel ofzo. Zondag waren de 'oksels' ter hoogte van de singel al helemaal kaal. Dit was toen ook gevoelig. Toen maar wat Calendula gel op gedaan, dit leek wel te helpen want de dag daarna was het al een stuk minder gevoelig, dit hebben we dan ook door gezet.
Dinsdag leek ze echter ook wat plekjes op haar rug te hebben en gister een kleintje bij haar hals (was meer dunner haar), die was vandaag wel weer minder. Maar vandaag zagen we dan ook bij haar achterbenen kale plekken.
Na een paar dagen insmeren zijn de plekjes bij haar singel wel al stukke minder gevoelig. Die andere plekken reageert ze eigenlijk helemaal niet op.
Het is ook puur alleen haaruitval en de huid is verder nog gewoon netjes, geen korstjes of iets dergelijks.

Wat o wat kan het zijn, inmiddels wordt het toch wel een beentje hopeloos. Eerst dachten we nog dat het misschien van de singel zelf kan, maar dat heeft niets met de andere plekken te maken. Wel heeft ze nu sinds vandaag haar andere deken weer op, de deken die ze eerst op had hebben we nl dit jaar nieuw, om dat in ieder geval uit te sluiten.

Verder is ze ook gigantisch aan het verharen sinds gister, dat je je hand er maar langs hoeft te halen of hij zit vol met haren.

Qua omstandigheden is er niet veel veranderd, wel hebben ze sinds een paar weekjes van dat hele stinkende, natte hooi (sowieso 1x per dag, de andere keer is meestal beter). Ze eet er zelf ook minder enthousiast van, zo van ik eet omdat het moet, maar niet echt omdat ik het lekker vindt meer. Ze duikt er niet direct op af wat ze bij het andere hooi wel doet.

Van google word ik niet heel veel wijzer, vooral heel veel opties maar niet een precieze overeenkomst met duidelijk antwoord.

Hopelijk herkent iemand deze symptomen een beetje, als er meer informatie nodig is hoor ik het graag :).

Alvast heel erg bedankt!

Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:01

Nog even een fotootje. Gemaakt ih donker met m'n mobiel dus niet de beste kwaliteit.
Afbeelding
Afbeelding

Naomi_JRSB
Berichten: 417
Geregistreerd: 29-05-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Plaatselijke haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:11

Is het geen schimmelinfectie?
Dit lijkt namelijk heel erg op wat onze pony heeft.
Wij smeren er Daktarin op, dit helpt erg goed.
Succes ermee!

Flosje_

Berichten: 276
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 11:27

Maar moet de huid daar niet veel meer geïrriteerd voor zijn?
Het lijkt een beetje op zo'n schuurplekje dat ze wel eens heeft gehad waar de martingaalringen de hals raken.
En komt dat zo symmetrisch? (Dus beide kanten precies dezelfde plek)
De andere plekken zijn trouwens meer kalig met nog wel haartjes tussendoor, maar heb daar geen foto van.

Edit: als ik ook foto's op Google vind, lijkt het veel meer met korstjes over het hele lichaam. Korstjes heeft ze in ieder geval al nooit gehad. Of zijn al die foto's op Google gewoon de uiterste varianten?

Edit 2: Wat ik ook nog op google vond: http://horses.nl/artikelen/86932mijn-pa ... al-wat-nu/
En dan met name dit stukje:
Soms zie dat een paard zijn al haren verliest voordat de nieuwe vacht er goed aankomt. Denk bijvoorbeeld aan veulens die eerst kaal worden voordat ze hun nieuwe vacht krijgen. Bij volwassen dieren zie je dat ook wel eens met name op de plekken waar wat wrijving is, zoals op de voorborst onder de deken. Een multivitaminen kan dan helpen om wat mooier door de vacht heen te komen.

Zou zoiets mogelijk zijn? Vooral omdat ze ook over haar hele lichaam ah verharen is?
De plekken zitten bij de singel (wrijving lijkt mij), de 2 kleintjes op haar rug zitten volgens mij precies waar het zadel de rug raakt zeg maar (heeft ze sinds het ontdekken niet meer opgehad, maar als ik t goed kan zien wel), en die bij haar achterbenen daar waar de bilkoorden van de deken ook langskomen.
Dus wat dat betreft wel plekken met wat wrijving lijkt mij. AL is dit verder de eerste keer dat m'n paard zoiets heeft dus verder weet ik ook het fijne er niet van.

ynid1
Berichten: 130
Geregistreerd: 05-10-12
Woonplaats: Land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 17:24

Onze pony begint ook behoorlijk te verharen. Ik dacht dat het van de slobber kwam waarvan ze sinds kort een beetje krijgt. Op de verpakking staat dat dit helpt te verharen. Ik had me maar voorgenomen om dat slobber toch maar niet meer te geven omdat ze zo een haaruitval heeft.
Maar het zou ook kunnen komen omdat het helemaal niet koud is. Het is erg jammer dat ze haar haar verliest. Want ik wil ze overdag toch wel buiten hebben. En als het kouder wordt weet ik niet of ik dan voor haar een deken moet kopen.

Ik ben benieuwd of er nog meer pony's zijn die haaruitval hebben.

dolfie2133
Berichten: 45
Geregistreerd: 03-03-10

Re: Plaatselijke haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:03

Lijken toch wel gewoon wat schuurplekjes te zijn. Even in de gaten houden.

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Plaatselijke haaruitval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:57

Mijn ene paardje heeft ook een ontzettend dik pak haar. Hij begint ook te verharen en heeft veel last van jeuk. Hij heeft ook wat kale plekken en dan vooral aan zijn hoofd en hals. De plekken waar hij schuurt aan de staldeur.
Ik zit me ook af te vragen of het gewoon jeuk is door het veel te warme weer met die dikke vacht of dat er wat anders aan de hand is.