Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:36

Hoihoi,

Ik was wel benieuwd hoevaak andere hun zadel/hoofdstel etc invetten ?

En heb je nog tips of dingen die handig zijn voor invetten ?

ben wel benieuwd :)

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:41

Mijn zadel vet ik niet in, die is van kunststof. Hoofdstel minimaal 1x per maand.
Ik gebruik een sponsje om in te vetten, vind ik prettiger als een kwastje of doek.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:47

Op advies van de zadelmaker vet ik zeer weinig in.
Volgens hem is het regelmatig invetten van je tuig helemaal niet goed.
Als je zeer geregeld in vet word het leer week en ook de draden die er in zitten lossen op, beter is het om je tuig wat droger te laten worden en dan in 1 keer goed in te vetten.

Tips voor schoonmaken:
Zadelzeep gebruiken daar droogt je leer niet extra van uit maar voed en maakt toch schoon.
Bij hardnekkig vuil gebruik ik een borsteltje en bij gewoon vuil een sponsje, wrijven tot het schuim er af is.
Tussendoor op laten drogen en dan invetten.
Invetten doe ik met een kwast.
Zwart leer met zwarte olie en bruin leer met blanke olie.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:55

Hee!
Ik heb een ouder zadel/hoofdstel, en vet dit één keer in de twee maand in :) Ze heeft ook een leren halster, deze is nieuw en heeft ze altijd op (behalve 's nachts) en vet ik heel enkel in (één keer in het half jaar). Deze is ook elke keer nog vettig door de huid/haren enz. :)

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:03

ah oke, mijn zadel heb ik al tijdje niet gedaan maar doe het inderdaad ook altijd met zadelzeep en daarna ledervet en heb speciaal spul voor mijn lak.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:03

HAR --> YRT

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:03

Ik vet heel weinig, 2x per jaar misschien.
Goed leer is soepel van zichzelf en slecht leer (goedkope hoofdstellen lijken soms wel op karton) wordt niet beter van invetten.

Na het rijden haal ik, als het leer vies is van zweet en zand, een vochtige doek met een beetje zadelzeeppray eroverheen.

Mijn vorige hoofdstel heb ik ruim 20 jaar gehad, tot de passantjes van de neusriem kapot gingen, werd bijna nooit gevet en het leer is nog soepel. Zonder neusriem gebruik ik hem nog voor de keuringen nu 26 jaar oud. Was toen, wel een duur hoofdstel, eind jaren 80 voor bijna 200 gulden.

Ik heb nu een Dobert, net zulk mooi leer en behoeft ook niet veel vet.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:06

Kun je eigenlijk elke keer na het gebruiken van je hoofdstel hem met zadelzeep doen ?

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:09

CxB schreef:
Kun je eigenlijk elke keer na het gebruiken van je hoofdstel hem met zadelzeep doen ?


Dat zou ik niet doen, maar als je het vuil er af wil halen zou ik zeggen neem dan die leerdoekjes van de action.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:11

Bij mij werd door mijn zadelmaker het gebruik van zadelzeep echt afgeraden. Dan kun je beter een verzorgende spray erop spuiten. Zadels en hoofdstellen worden tegenwoordig geverfd op waterbasis en als je zadelzeep gebruikt gaat verloop van tijd de kleur eraf.

Ik heb ook flinke dure hoofdstellen en zodra ik die niet gebruik (van te voren weten) hang ik ze een paar dagen weg met een flinke laag vet erop (allebei de hoofdstellen zijn vrij droog van zichzelf). Als ik ze daarna gebruik heb ik nergens last van. Hoofdstellen die ik een enkele keer gebruik die maak ik wel iedere keer schoon, omdat het anders echt lelijk word.

Als ik het uitgebreid schoonmaak doe ik ze eerst afnemen met lauwwarm water, afdrogen, schoonmaken met een verzorgende spray en dan nog invetten. Haal ze overigens bijna nooit uit elkaar!

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:15

Ik vet en spray alles regelmatig in.
Mijn hoofdstel paar keer per week met een schoonmaak en verzorgende sprat, idem dito voor mijn zadel.
En ze krijgen eens in de zoveel tijd een grondige vetbeurt. Anders wordt het leer hartstikke stug, zonde.
Zie vaak genoeg slecht onderhouden zadels waar de scheuren in zitten vanwege het droge leer.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:16

Mijn zadel vet ik na het rijden in . Ik maak het eerst schoon met zadel zeep en dan invetten met creme speciaal voor zadels . Dat vind ik fijner voor de zadel en het is minder vet en smeert veel fijner in ook .

Mijn hoofdstel doe ik net zoals mijn zadel . Heb ook een hoofdstel al ruim 10 jaar die ik nooit heb in gevet maar alleen maar met een vochtige doekje schoon maakt . Dat is gemakkelijk !!

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:17

Ik heb een Wintec zadel, dus kunststof. Scheelt weer een hoop werk :') Mijn hoofdstellen doe ik 1x in de maand.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:20

Waar kun je dit soort sprays kopen ?
met de leerdoekjes van de action, daar heb ik er veel van gebruikt :') kan ze alleen nu niet meer vinden in de action bij ons in de buurt :(

rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:21

Ik heb olie! Is erg gemakkelijk, je doet het op een doekje en smeert het in. Ej en Divoza hebben het wel :j

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:22

mnkortleve schreef:
CxB schreef:
Kun je eigenlijk elke keer na het gebruiken van je hoofdstel hem met zadelzeep doen ?


Dat zou ik niet doen, maar als je het vuil er af wil halen zou ik zeggen neem dan die leerdoekjes van de action.


Ik kreeg juist het advies om alle delen die met zweet in aanraking komen met een verzorgende zadelzeep schoon te maken. Doe ik braaf zeker drie keer per week. Zadel en hoofdstellen.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:23

Ik poets elke keer als de hoefsmid komt, anders vergeet ik het gewoon. Nu kom ik extra vroeg als de smid moet komen en dood ik de tijd met een vette lap e.d. Werkt prima als kapstok.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:28

Eens in de zoveel tijd. Wanneer het nodig is :) dus soms alleen hoofdstel of alleen zadel. Probeer het af te wisselen

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:46

Ik maak al mijn tuig schoon nadat ik het heb gebruikt met een vochtige doek. Daarna gebruik ik een droge spons met zadelzeep die ik er dan overheen veeg. Dit op aanraden van mijn ex-baas van een Duitse Eventingstal. Zo blijft het mooi schoon en soepel.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:50

Denk een keer of 2 per jaar dat alles goed schoongemaakt word en ingevet. Mijn eigenste niet ik heb geen leren zadel en hoofdstel.
Tuig van de andere dus een keer of 2 per jaar. Bij goede kwaliteit leer hoef je het niet zo vaak in te vetten is mijn ervaring.

Yanne_RP

Berichten: 1054
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:26

Mijn leren veelzijdigheidszadel vet ik zo ongeveer 1 keer in de 2 maanden in, mijn boomloze zadel niet want die is niet van leer. Voor mijn hoofdstellen geld hetzelfde :)

TessaxTopaas
Berichten: 35
Geregistreerd: 19-03-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:19

Ik doe mijn JC zadel 1 x in de maand of 2! Soms gebruik ik zadelvet, maar alleen als me zadel heel vies is (bijna nooit)
Mijn hoofdstel heb ik eerst veel te vaak in gevet op de neusriem dus zijn de draatjes erin beetje opgelost... dat zou ik de volgende x voorkomen dus heel soms, als ik me zadel invet...! Mijn leren rijlaarzen vet ik bijna nooit in.. Ik gebruik voor al mijn leder spullen een cleaner voor leder! Is echt heel fijn spul! Alles word gelijk schoon! Ook me leren rijlaarzen! Cleaner kan je halen bij de epplejeck! Echt een aanrader! Heel fijn ;)

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:18

Ik ben heel slecht in het onderhouden van mijn tuig :P een voornamen voor 2014 is dan ook maandelijks mijn tuig schoon te maken en eventueel in te vetten! Een ding scheelt, ik heb een wintec zadel, dus minder werk te doen ! *\o/*

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:21

Als het nodig is :)

Schoonmaken tjah, het moet schoon zijn... Maar je ziet vanzelf wel wanneer het nodig is :) hangt van veel factoren af (nu binnenbak, maar eerst was het echt weersafhankelijk :p)

Klarinda

Berichten: 4707
Geregistreerd: 28-06-11
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe vaak vet jij je zadel/hoofdstel etc in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:23

Ik heb een kunststof zadel, dus daar geen werk aan.
Mijn hoofdstel + mijn mentuig doe ik ongeveer 1 keer in de maand :)