Asociaal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 01:01

Wat een heerlijke kerst ochtend/middag rit leek te zijn werd bijna een drama.
Bijrijdpaardlief had het hele rondje (12 km) heerlijk rustig lief aan een lang teugeltje gelopen.
Oortjes naar voren en genieten maar.

Ik reed samen met een vriendin. Op de terugweg kwam er vanachter een koets met twee friezenpaarden op hoefijzers. Nou lijkt je dat niet het engste ter wereld... Helaas bleef de koetsier de hele tijd draven.
Hij kwam van achter dus paardlief had zo iets van wat gebeurd hier? Waarom hoor ik zo hard geluid achter me van paarden op de straat stenen die harder gaan dan ik? Dus paard begon ontzettend te stuiteren.

Nou is meneer echt geen bangeschijterd. Gaat als iets spannend is er altijd diep snuivend maar wel braaf langs. Maar dit begreep ik wel. hij hoorde soort genootjes in een snellere gang keihard op de keien te keer gaan.

Ik vroeg de koetsier vriendelijk of hij wilde stappen, maar deze meneer deed of hij niets gehoord had en draafde stug met zijn tweespan verder. Hij ging een andere straat in. Vriendin en ik gingen rechtdoor. helaas was er een punt waarbij de paden weer samen kwamen en bleef paardlief de dravende friezen de hele tijd horen. Dus hij weer/nog steeds helemaal over de huppel. Ik geef een schreeuw naar de vent of hij AJB wilt gaan stappen maar nog geen reactie.

In verband met mijn eigen veiligheid zelf maar van mijn bange lieve paardje gesprongen en er naast gaan staan. Dit stelde hem iet wat gerust maar bleef draaien en druk doen. De meneer passeerde ons in draf en reageerde naar mij terwijl ik bleef vragen of hij wilde gaan stappen met een hand gebaar dat ik aan moest doen. (hand van boven naar beneden bewegen) _-:(

IK was WOEST wat een asociaal gedrag. Het is toch algemeen bekend dat je als je een andere ruiter of weggebruiker passeert je dit in stap doet?

Wat is er gebeurd met normen en waarden, als je ziet dat een beest over de huppel gaat dan kan je toch even tempo terug nemen?

Ben ik nou zo dom dat ik dat normaal vind?
Of staat deze meneer in zijn gelijk en zou ik niet naar buiten moeten met een paard dat ik 'niet onder controle' heb.

(ik heb paardlief meer dan onder controle maak hele ritten aan de lange teugel een kleine ho is al genoeg om hem vanuit galop te laten draven/stappen.)

Een bang paard valt niet onder controle te houden... het is een vlucht dier!

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wie staat er in zijn recht?

PS. Ik zit me weer pissed te maken terwijl ik dit schrijf... :Y)
8)7

elainelouise

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Schijndel

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:04

I.m.o. had hij gewoon moeten stappen. Bah wat een associale vent! Kan ik me ook hartstikke boos om maken hoor :j

Milty
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:04

Ik vind dit echt heel erg asociaal... Ik zou echt geflipt zijn zeg, hartstikke gevaarlijk... Ik ben ook boos aan het worden terwijl ik dit schrijf. -:(-

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:06

Zwaar asociaal inderdaad, hij had van mij in eerste instantie niet eens hoeven stappen, maar als je ziet dat andermans paard druk op jou reageerd, en de ruiter vraagt of je zou willen stappen, is dat toch een kwestie van fatsoen.. wat bij deze man lichtelijk ontbrak.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:06

Wat asociaal inderdaad! Maar ik vind niet dat je had moeten afstappen, als hij er dan vandoor gaat heb je hem helemaal niet meer.
Soms ga ik ook wel eens in een druk ruiterbos wandelen met paardlief, wanneer ik dan andere paarden tegenkom ga ik ook steeds gelijk over naar stap, een beetje hoffelijkheid kan nooit kwaad. Mijn paard is ook een enorm kuddedier en wilt steeds meegaan wanneer we een ander paard kruisen, dus ik kan er ook echt woest om worden wanneer een andere ruiter langs me door raast.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:08

Je mag met kar niet eens passeren, behoorlijk asociaal dus! Snap wel dat je boos werd, als mijn zoiets zou gebeuren zouden mijn handen jeuken. Al helemaal dat negeren ooh! {:)-:(

Kedevr

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: Ergens in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:14

Asociaal. Je bent verplicht andere weggebruikers te passeren in stap. Tenminste dat is mij jaren geleden geleerd toen ik mijn ruiterbewijs haalde. Bovendien wat je zegt een paard is een vluchtdier elke oen snapt dat je beter kunt gaan stappen als er een paard staat te flippen. Ik snap dat je boos bent.

Amie89
Berichten: 68
Geregistreerd: 28-07-07
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:15

Dat je op straat soms mensen zonder paard tegen komt die niet weten hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer, zonder je paard onrustig of bang te maken, ok. Maar van iemand die zelf paarden heeft zou ik toch een stuk meer verstand en begrip verwachten! Inderdaad asociaal..

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:17

Je hebt helemaal gelijk meid ! asociaal gedrag ! die man had gewoon moeten vragen of die er langs kon gaan en zowiezo als die jou paard ziet stuiteren minstes gaan stappen maar eigelijk gewoon eventjes stil staan en je paard laten kijken ! vind het belachlijk

Floemii
Berichten: 619
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 01:17

Snollygoster schreef:
Wat asociaal inderdaad! Maar ik vind niet dat je had moeten afstappen, als hij er dan vandoor gaat heb je hem helemaal niet meer.
Soms ga ik ook wel eens in een druk ruiterbos wandelen met paardlief, wanneer ik dan andere paarden tegenkom ga ik ook steeds gelijk over naar stap, een beetje hoffelijkheid kan nooit kwaad. Mijn paard is ook een enorm kuddedier en wilt steeds meegaan wanneer we een ander paard kruisen, dus ik kan er ook echt woest om worden wanneer een andere ruiter langs me door raast.


Of ik had moeten afstappen vind ik lastig. Ik snap dat als je er naast staat en die er echt van door gaat je een flink probleem hebt, maar als ik er boven op zit en hij gaat er van door in het bos (met kerst dagen flink wat losse honden) dan kan ik er en nog flinker hard van af vallen en ben ik ook mijn paard kwijt. Had op dat moment ook echt het gevoel dat ie ff moest zien dat ik bij hem was ipv alleen op hem.

Ben nogsteeds gek op paard lief kan er ook echt niet boos op hem worden want ik begrijp zijn angst!

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:20

Jeetje, je hebt gelijk hoor. Aso gedrag.
Zelfs mensen die ik tegen kom op straat die niks met paarden hebben, die vragen zelfs of ze rustig langs zouden passeren... Als ze zien dat mijn paard onrustig is.

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:22

In 1 woord asociaal idd.. Jij staat in je recht. Die meneer hoort zijn paarden gewoon even terug te nemen. Pfff.. Zelfs ik kan hier kwaad om worden.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:41

Hij had moeten gaan stappen, is toch wel DE basisregel van elkaar buiten passeren... Maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd zoveel mensen tegen ben gekomen die het de normaalste zaak van de wereld vonden om vol gas langs me te stuiven, dat het me niet erg verbaast.. -O- Laatst op het strand nog een flinke groep die ons links en rechts gewoon voorbij draafden. Nu is mijn pony niet zo gauw over de rooie, maar erg netjes vond ik het niet...

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:47

Wat een hufterig gedrag. In koetsiersbewijs leet je ten alle tijden alles in stap te passeren...zijn het niet de gemotoriseerde wegpiraten of racefietsenuitschot...ook nog de ellende onder ruiters en menners?? :-(

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:50

Floemii schreef:
Snollygoster schreef:
Wat asociaal inderdaad! Maar ik vind niet dat je had moeten afstappen, als hij er dan vandoor gaat heb je hem helemaal niet meer.
Soms ga ik ook wel eens in een druk ruiterbos wandelen met paardlief, wanneer ik dan andere paarden tegenkom ga ik ook steeds gelijk over naar stap, een beetje hoffelijkheid kan nooit kwaad. Mijn paard is ook een enorm kuddedier en wilt steeds meegaan wanneer we een ander paard kruisen, dus ik kan er ook echt woest om worden wanneer een andere ruiter langs me door raast.


Of ik had moeten afstappen vind ik lastig. Ik snap dat als je er naast staat en die er echt van door gaat je een flink probleem hebt, maar als ik er boven op zit en hij gaat er van door in het bos (met kerst dagen flink wat losse honden) dan kan ik er en nog flinker hard van af vallen en ben ik ook mijn paard kwijt. Had op dat moment ook echt het gevoel dat ie ff moest zien dat ik bij hem was ipv alleen op hem.

Ben nogsteeds gek op paard lief kan er ook echt niet boos op hem worden want ik begrijp zijn angst!


Ik snap wel waarom je bent afgestapt hoor. Ik heb ooit hetzelfde gedaan, ik dacht dat ik het paard ermee gerust zou stellen, maar het resultaat was dat hij steigerde en ervandoor ging, zomaar de straat op. Sindsdien blijf ik er ook altijd op zitten.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 04:52

Dat hij je passeerde in draf is niet netjes nee maar ik vind het dan weer niet zijn schuld dat jouw paard hem hoort aankomen vanaf een ander pad.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 07:00

Bah had dit ook een keer, paardlief stond onder het afdak, ik was hem aan het opzadelen, nu is dat dus de oprit van ons. Je kan niet meteen zien wat er aan komt als je op de oprit bent. Mijn paard is over het algemeen wel rustig wanneer er andere paarden langskomen. Ik hoor een koets afkomen (1 paard), ik blijf gewoon bij hem staan, stel hem gerust. Meneer komt keihard voorbij gedraafd (dat neem ik hem niet kwalijk want hij wist niet dat er een paard stond), ziet dat mijn paard toch wel schrikt en vreselijk onrustig werd. Paar minuten later passeert hij weer, zelfs nog harder, mijn paard werd even knettergek, jeetje als je weet dat daar een ander paard staat, houd daar aub rekening mee..

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:19

Ik vind dat je elkaar zowieso altijd in stap moet passeren. Of het andere paard nu schrikt of niet. Helaas heb ik dit ook wel eens meegemaakt met een koets. Echt niet niet fijn :n

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 08:57

Ligt eraan of de koetsier op de weg was en jij niet.

Sowieso ben jij degene die jouw paard onder controle moet hebben en houden ongeacht wat er gebeurd (en ik weet het hier gaan mensen op reageren met een wat als er een ufo land op de billen)

Ten tweede had je ook anders kunnen handelen, bijvoorbeeld je paard omdraaien en de koets tegemoet rijden, of even met de koets meedraven tot je paard weer ontspannen werd.

Als de koetsier op de rijbaan reed en dit in draf deed is hij degene die zich aan de verkeersregels houd!

Ik roep dus niet zomaar mee dat de koetsier asociaal is, daarvoor weet ik te weinig van de feitelijke omstandigheden

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:40

Ceriadwen schreef:
Ligt eraan of de koetsier op de weg was en jij niet.

Sowieso ben jij degene die jouw paard onder controle moet hebben en houden ongeacht wat er gebeurd (en ik weet het hier gaan mensen op reageren met een wat als er een ufo land op de billen)

Ten tweede had je ook anders kunnen handelen, bijvoorbeeld je paard omdraaien en de koets tegemoet rijden, of even met de koets meedraven tot je paard weer ontspannen werd.

Als de koetsier op de rijbaan reed en dit in draf deed is hij degene die zich aan de verkeersregels houd!

Ik roep dus niet zomaar mee dat de koetsier asociaal is, daarvoor weet ik te weinig van de feitelijke omstandigheden


Precies mijn woorden. _O_

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:48

Ik wandel veel met de honden op de Veluwe en mij valt op dat ruiters altijd gaan stappen als ik ze tegen kom. Ik lijn mijn honden aan en laat ze langs de kant van het pad zitten, meestal even een bedankje etc. Menners daarentegen (veluwetrail) draven keihard door. Ik wil hiermee niet zeggen dat menners asociaal zijn, maar mijn ervaring is niet positief. Ik begrijp het niet zo goed, we delen en genieten allemaal van het bos. Ik ga direct aan de kant en lijn mijn honden aan gedraag mij beleefd... Waarom niet even inhouden?

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:01

Passeren is toch standaard in stap? Tenminste, zo heb ik het altijd geleerd ;)

Ik was een keer gaan mountainbiken en reed "binnendoor" naar stal. Dan rij je dus op een hard zandpad, waar auto's rijden (in die bossen staan heel veel grote luxe huizen ;)), mensen wandelen, fietsen, paardenrijden... Ik reed gewoon rechts, maar wel op de weg en niet in de berm zeg maar... En werd door een 4span bijna van mijn sokken gereden :') Levensgevaarlijk, er had een klein kind kunnen lopen in die bocht, er had een auto kunnen rijden etc. Maarja, er zijn ook genoeg ruiters die in een volle galop een bocht om gaan zonder overzicht :')

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:14

Op de ruiterpaden passeer je in stap. Op de weg wordt je geacht je snelheid aan te passen aan het overige verkeer, de snelste gang voor een paard op het verharde is draf. Draven is daarom op de openbare weg eigenlijk de gang die ruiters of koetsiers moeten gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:19

Iedereen hobbelt weer lekker achter elkaar aan hier dat de menner aso is.

Maar ik lees het volgende:
Citaat:
Ik vroeg de koetsier vriendelijk of hij wilde stappen, maar deze meneer deed of hij niets gehoord had en draafde stug met zijn tweespan verder. Hij ging een andere straat in. Vriendin en ik gingen rechtdoor. helaas was er een punt waarbij de paden weer samen kwamen en bleef paardlief de dravende friezen de hele tijd horen. Dus hij weer/nog steeds helemaal over de huppel. Ik geef een schreeuw naar de vent of hij AJB wilt gaan stappen maar nog geen reactie.


Kijk dat je elkaar in stap passeert dat kan ik begrijpen dat je dat wil. Maar de menner draait een andere straat in en jij hebt paard dus op dat moment niet onder controle en kan ze nog horen dat is niet echt het probleem van de menner. Hij is in een andere straat. Je kan toch niet van iedereen in gehoor afstand verwachten dat ze zich op jouw als ruiter aanpassen. Als hij zo 4 ruiters tegen komt zal die niet verder komen dan stappen. Hoe vervelend het ook is zie het de volgende keer als een trainingsmoment.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 27-12-13 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:23

Ceriadwen schreef:
Ligt eraan of de koetsier op de weg was en jij niet.

Sowieso ben jij degene die jouw paard onder controle moet hebben en houden ongeacht wat er gebeurd (en ik weet het hier gaan mensen op reageren met een wat als er een ufo land op de billen)

Ten tweede had je ook anders kunnen handelen, bijvoorbeeld je paard omdraaien en de koets tegemoet rijden, of even met de koets meedraven tot je paard weer ontspannen werd.

Als de koetsier op de rijbaan reed en dit in draf deed is hij degene die zich aan de verkeersregels houd!

Ik roep dus niet zomaar mee dat de koetsier asociaal is, daarvoor weet ik te weinig van de feitelijke omstandigheden


Ik denk wel dat TS er vanuit gaat dat paard gewoon braaf is aangezien hij normaal alles netjes doet, ook als hij het eng vindt. Dus dan moet je er op het moment zelf het beste van maken lijkt me. En dan is het heel leuk dat de koetsier zich aan de verkeersregels houdt maar een beetje rekening houden met je medemens is niks mis mee.