Shetlander bokt in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-13 20:31

Hoi bokkers,

Ik ben momenteel bezig om mijn verzorgshet te trainen in longeren, hij is flink te zwaar en er is behoorlijk lang niks mee gedaan, tot ik hem vorige zomer heb opgepakt.

Draven en stappen kan hij nu netjes op commando, galopperen is helaas een probleem.

Zodra ik het hem sneller laat lopen gaat hij heel snel draven, vervolgens laat ik hem aanspringen, dan begint hij te bokken en gaat terug naar draf.

Wat kan dit zijn? Balansprobleem? Rugprobleem?

Alvast bedankt.


femkeonneke

Berichten: 178
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:16

Lijkt mij een rugprobleem, of is het alleen met longeren? Of is het misschien wel eigenwijsheid? Zou je een filmpje kunnen maken?

Onneke <3

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 08:18

Hoelang ben je al bezig met logeren? Mijn shet had dat in het begin ook, maar nu heeft ie dat niet meer. Misschien gaat het er gewoon als des te meer je longeert?

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 16:42

Bedankt voor de reacties.

Het is echt alleen met longeren, rijden doe ik niet, maar in de wei galoppeert hij wel, zag ik op een filmpje.
Ik heb nu twee keer uitgebreid met hem geoefend, dus ik ben nog maar kort bezig.
Eigenwijs is hij zeer zeker, lui ook :))

kyraties

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-11-12
Woonplaats: Sittard

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:47

Ik denk dat je dan gewoon vaker moet oefenen, dan komt het vanzelf goed :j

#OTJE, My hero, My pride, My Pony <3

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:49

Het lijkt me een klein rugprobleem, misschien moet je hem gewoon altijd snel laten draven tot hij beseft dat hij ook kan galopperen ;)

Portretten in opdracht!
stuur mij gerust een berichtje...

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-13 16:49

Dankjulliewel!

Ik heb hem wel al eens zien galopperen in de wei, dus het lukt hem wel gelukkig, het doet hem geen pijn.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:10

De aanzet van galop is anders dan in draf en kan voor het beestje momenteel even te moeilijk zijn. Met name op de cirkel en met overgewicht is dit een behoorlijke belasting. Zolang het draven goed gaat, laat hem dan alleen draven. Pas als hij goed is afgevallen (let ook heel sterk op zijn voeding!!!!), dan kun je kijken of het galopperen lukt. Lukt het dan nog niet, dan zou je kunnen overwegen om hem eens na te laten kijken. Wissel het longeren alsjeblieft wel af door regelmatig op de lengte te lopen. Aan de lange lijnen werken is hiervoor het meest handig: hiermee kun je dan ook afwisselend figuren lopen. Teveel op de cirkel is niet goed voor een paard en vooral erg saai. ;)

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-13 20:25

Shenavallie schreef:
De aanzet van galop is anders dan in draf en kan voor het beestje momenteel even te moeilijk zijn. Met name op de cirkel en met overgewicht is dit een behoorlijke belasting. Zolang het draven goed gaat, laat hem dan alleen draven. Pas als hij goed is afgevallen (let ook heel sterk op zijn voeding!!!!), dan kun je kijken of het galopperen lukt. Lukt het dan nog niet, dan zou je kunnen overwegen om hem eens na te laten kijken. Wissel het longeren alsjeblieft wel af door regelmatig op de lengte te lopen. Aan de lange lijnen werken is hiervoor het meest handig: hiermee kun je dan ook afwisselend figuren lopen. Teveel op de cirkel is niet goed voor een paard en vooral erg saai. ;)

Dankjewel voor je (interessante) reactie!

Ik kan zelf helaas niet op zijn voeding letten, hij is eigenlijk van mijn oom en tante maar die doen er niks mee, ik denk dan ook niet dat ze erop zitten te wachten dat ik hen vraag extra aandacht te schenken aan zijn gezondheid.
Zij doen het natuurlijk niet met verkeerde bedoelingen, maar voeren hem wel elke dag suikerbieten, appels, veel suikerklontjes.. Ik wil ze niet dwingen om zich aan te passen naar wat ik wil voor zijn gezondheid, ik ben allang blij dat ze akkoord gaan met het feit dat ik eens in de twee weken op hun erf rondloop, het laatste wat ik wil is dat ze last van me hebben :(

De kans bestaat wel dat we aankomende zomer opnieuw een oogje in het zeil houden bij hun huis, in die 2 à 3 weken heb ik tijd zat om met hem aan de gang te gaan, vorige keer ben ik elke dag min. 20 minuten met hem wezen wandelen, eerst alleen stappen maar later ook stukjes draven.

Ook wilden mijn ouders en oom en tante eerst zien hoevaak ik er nog zou komen voordat ik spullen aan ging schaffen, maar aankomende zomer schaf ik waarschijnlijk een graasmasker voor hem aan.

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker aan werken, maar over algemene verzorging heb ik helaas niet erg veel te zeggen :(

leintjeO

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-12-13
Woonplaats: De Belgische Kempen

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:10

veel succes ;)

Portretten in opdracht!
stuur mij gerust een berichtje...

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:23

Galop is in het begin nog best moeilijk hoor. Vooral op de cirkel. Als je het nog maar twee keer gevraagd hebt, dan zal hij er gewoon nog moeite mee hebben. Komt vanzelf goed, als je rustig blijft doortrainen met hem.

Dat hij in de wei makkelijk galoppeert, komt omdat hij dan rechtdoor kan. Dat is een stuk makkelijker dan aan de longe. Daarbij komt dat je nu een keer in de twee weken wat doet, en dat is veel te weinig om veel vooruitgang te boeken. Ik denk dat het in de zomer, als je vaker komt, steeds beter zal gaan, omdat hij dan sterker wordt. Vergelijk maar met sporten. In het begin is alles nog moeilijk en ben je snel moe. Later gaat het steeds makkelijker omdat je ontwikkelt. Zo werkt het ook bij het trainen van een pony.

Aan de studie.

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:33

Wil je een kleine tip meegeven (aan jou of je er iets mee doet natuurlijk) laat of het galoperen helemaal achterwegen of zet door tot hij een paar passen braaf de galop heeft gelopen en beloon dan.

Shetjes zijn bijzonder eigenwijs en intelligent en zullen als je dan niet doorzet gelijk de link leggen met het bokken en onder het werk uit kunnen komen :+ en zullen dat dan veel vaker gaan doen.

Persoonlijk zou ik eerst met de draf doorgaan tot de buik wat minder in de weg zit en de galop ook makkelijker zal gaan.

Wel super dat je het oppakt en er lekker mee aan het werk gaat.

veel plezier.

Je moet eerst een niemand zijn om iemand te kunnen worden.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:40

Als de pony te zwaar is zou ik het galloperen nog even laten zitten tot hij beter op gewicht is. Galop is best zwaar en zeker voor een pony met overgewicht. Mijn shet had er in haar dikke periode ook veel meer moeite mee. Dus lekker aan het werk met stap en draf. En dan later de galop mee pakken. Ik laat ze in het begin wel sneller draven tot ze aanspringen in galop. Belonen met de stem en dan meteen terug nemen. Pas als ze aanspringen op mijn stemhulp ga ik eraan werken dat ze vanuit een rustigere draf aan kunnen springen. Dat gaat dan al vanzelf makkelijker omdat ze dan al meer balans en kracht hebben en beter snappen wat je wilt. Als ze bokken laat ik ze overigens meer doorlopen door de zweep richting de kont te zwiepen.

Over zijn voeding: Ik zou toch proberen het gesprek met je oom en tante aan te gaan. Ten eerste in het belang voor de gezondheid van de pony. Ten tweede kun je nog zoveel met hem trainen, maar dat zal weinig zin hebben als hij zoveel suiker binnen krijgt. Een shet kan prima leven op gras/hooi en eventueel een vitaminen supplement. Als ze hem zo blijven voeren dan ligt hoefbevangenheid op de loer. Dat is erg pijnlijk en zielig voor de pony en daarnaast kan het een dure grap worden qua hoefsmid- en dierenartskosten. Dus als je ze daarvoor kan behoeden, waarom niet?

Je zegt dat je blij bent dat je eens in de twee weken op hun erf loopt, houdt dat in dat je dan eens in de twee weken met de pony werkt?

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 18:25

Bedankt voor de reacties.

@ capopjekop : Ik kom inderdaad maar 1 keer in de twee weken om met de pony aan de gang te gaan.

Ik ben zaterdag weer geweest en ik moet zeggen dat ik positief verrast was! :)
Hij was een best afgevallen, mijn vader zag het ook.
Waarschijnlijk omdat hij gewoon op een normale hoeveelheid hooi had gestaan de laatste weken.

En het longeren ging ook goed! :)
Hij ging in het begin heel hard draven, maar ik draaide een paar keer met het uiteinde van het touw naar zijn kont, en toen schoot hij in galop. Wel met bokken ed, maar hij heeft het een rondje volgehouden, dus ik was blij :D

Ik zal alle tips in mijn hoofd houden! :)

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:30

Tja, eigenwijsheid van shetlanders :P

Doet de mijne ook, maar na een paar keer weet ze dat ze het zichzelf moeilijk maakt :P Overigens vond ik het helemaal niet erg dat ze hard ging galopperen/draven, want dan was ze sneller moe :+

Maar dat hard draven doet de mijne ook, lekker laten gaan. Worden ze vanzelf moe van :P

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:38

Een keer in de twee weken ga je weinig mee bereiken ben ik bang. Zeker niet als er niets gebeurt aan het dieet.


pauline183
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:27

kijk hieronder:
Laatst bijgewerkt door pauline183 op 26-12-13 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

01'06'15, eindelijk is Gogo van mij♥

pauline183
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:28

ik had al gezien van de reacties hierboven dat je pony best dik is, wat je ook kan doen dat je alleen maar gaat longeren met stap en draf en daarna het touw eraf haalt en dat je hem gaat opjagen op een speelse manier, als je begrijpt wat ik bedoel. Je rent gewoon mee enzo, zodat de galop leuker wordt ;)

01'06'15, eindelijk is Gogo van mij♥

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 23:39

pauline183 schreef:
ik had al gezien van de reacties hierboven dat je pony best dik is, wat je ook kan doen dat je alleen maar gaat longeren met stap en draf en daarna het touw eraf haalt en dat je hem gaat opjagen op een speelse manier, als je begrijpt wat ik bedoel. Je rent gewoon mee enzo, zodat de galop leuker wordt ;)

Bedankt voor je reactie, maar dat doe ik liever niet.
De pony is 20 jaar met rust gelaten, is niks meer gewend.
Ik heb hem met veeeeel geduld weer geleerd om respect voor mij te hebben, rustig mee te lopen, te luisteren etc.
Helemaal los en ernaast gaan rennen doe ik liever niet, ik wil graag nog wat gezag over hem hebben (het touw), hij wordt snel kribbig als ik ernaast ren.

De galop leuker maken is wel een goed idee, dankjewel! :)

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 11:58

gaat het al beter?

jipsielove
Berichten: 55
Geregistreerd: 09-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:44

misschien moeite om in een rondje te galloperen dat hij dan teveel moet buigen

Lena <3
you´re my everything

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:54

Hm een pony ouder dan 20, die te dik is door verkeerd voer en nu 1 keer per 2 weken aan het werk wordt gezet? Ben ik de enige die hier behoorlijk wat vraagtekens plaatst?

Om af te vallen, moet eten worden aangepast. Alleen ruwvoer dus, liefst van tweede oogst. Daar gaat 1 keer in de twee weken trainen niets bij uithalen

Je kunt geen conditie/spieren opbouwen met 1 keer per twee weken longeren, noch daarmee af laten vallen. Recent onderzoek toonde aan dat spieren al afnemen na 5 dagen. Derhalve heeft een keer per twee weken trainen geen enkele toegevoegde waarde, maar kan wel heel gemakkelijk tot spierschade/blessure leiden, zeker als je steeds meer verlangt, terwijl van opbouw van spieren en conditie geen sprake kan zijn

Het beestje is minimaal 20 jaar, gezien er al 20 jaar niets mee wordt gedaan en moet nu opeens goed kunnen galopperen aan de longe, als er 1 keer per 2 weken mee wordt gewerkt...? Ik neem aan dat je wel weet dat een paard van 20 meestal wel iets van artrose heeft en dat het werk op de volte erg zwaar is voor de gewrichten, al helemaal voor een te dik paard dat nooit heeft getraind. Je werkt daarmee blessures aan de hand

Mijn persoonlijk advies: overleg met je oom en tante voeding met het oog op het risico op hoefbevangenheid zoals hier eerder werd genoemd en neem de pony lekker mee voor een fijne wandeling als je komt. Veel leuker en veiliger voor het beestje.

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-13 23:03

liljebo schreef:
Hm een pony ouder dan 20, die te dik is door verkeerd voer en nu 1 keer per 2 weken aan het werk wordt gezet? Ben ik de enige die hier behoorlijk wat vraagtekens plaatst?

Om af te vallen, moet eten worden aangepast. Alleen ruwvoer dus, liefst van tweede oogst. Daar gaat 1 keer in de twee weken trainen niets bij uithalen

Je kunt geen conditie/spieren opbouwen met 1 keer per twee weken longeren, noch daarmee af laten vallen. Recent onderzoek toonde aan dat spieren al afnemen na 5 dagen. Derhalve heeft een keer per twee weken trainen geen enkele toegevoegde waarde, maar kan wel heel gemakkelijk tot spierschade/blessure leiden, zeker als je steeds meer verlangt, terwijl van opbouw van spieren en conditie geen sprake kan zijn

Het beestje is minimaal 20 jaar, gezien er al 20 jaar niets mee wordt gedaan en moet nu opeens goed kunnen galopperen aan de longe, als er 1 keer per 2 weken mee wordt gewerkt...? Ik neem aan dat je wel weet dat een paard van 20 meestal wel iets van artrose heeft en dat het werk op de volte erg zwaar is voor de gewrichten, al helemaal voor een te dik paard dat nooit heeft getraind. Je werkt daarmee blessures aan de hand

Mijn persoonlijk advies: overleg met je oom en tante voeding met het oog op het risico op hoefbevangenheid zoals hier eerder werd genoemd en neem de pony lekker mee voor een fijne wandeling als je komt. Veel leuker en veiliger voor het beestje.

Ik denk dat het misschien niet helemaal duidelijk is wat ik doe.

Ja, ik weet dat 20 oud is. 20 jaar niets mee gedaan was wat overdreven, sorry.
Hij heeft even een verzorgster gehad die ermee reed en voor de wagen had, maar dat is wel alweer 10 jaar terug, dus in die tijd is hij weer helemaal verwilderd, maar hij staat 's zomers op de wei.

Ik verwacht niet dat hij perfect aan de longe galoppeert, ik wil hem alleen wat meer beweging geven dan stap.
Hij heeft laatst een half rondje gegaloppeerd en daar was ik superblij mee.

Ik heb heus wel verstand, ik hou zielsveel van hem dus ik heb wel enig benul van wat ik doe.
Buiten dat opende ik dit topic niet om een perfecte galop aan de longe te krijgen, maar omdat het me opviel dat het niet lukte, en ik wilde weten of het misschien wat in zijn rug was.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:57

Dat is nu precies wat ik duidelijk probeer te maken. De kans dat er lichamelijk iets is op deze leeftijd en met deze geschiedenis ligt voor de hand....combi te dik, geen conditie en gezien leeftijd wrs wat artrose. Gezien je met 1 , keer in de twee weken niets kunt opbouwen overvraag je de pony met galop aan de longe en is zijn gedrag logisch. Wandelen is veel beter voor zijn stofwisseling gewichten pezen en geeft geen risico op blessure. Als je het echt voor de pony doen, jou je het daarbij

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Shetlander bokt in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:58

Nee hoor je bent niet de enige die het raar vind, ik had er ook al mijn vraagtekens bij gezet. Verder ben ik het helemaal met je post eens. Dan beter gewoon lekker een stuk wandelen, dat is tov de pony eerlijker.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers