Welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:59

Ik weet dat er al heeeeeel veel topics bestaan over het kiezen van een juist bit.

Eerder dacht ik er nooit bij na, paard loopt toch gewoon?
Naar nader inzien ben ik wat gaan speuren en kwam bij filmpjes terecht (voor jullie ook bekend denk ik) over het effect van een enkelgebroken bit.

Nu rij ik altijd met een dubbelgebroken bit, maar wil toch een keer wat nieuws proberen.
Mijn pony is gevoelig in de mond, ik heb gelukkig wel een stille (of redelijk stille) hand.

Na het zien van die filmpjes over een enkel gebroken bit, ben ik echt na gaan denken over het gebruik en de mate van humaniteit van zo'n bit.
Hoe denkt Bokt hierover? Wat is nu het verschil tussen en dubbelgebroken en een enkel gebroken bit? Je hebt ook watertrensjes etc, wat zijn hier weer de voordelen en nadelen van?

Binnenkort komt er bij ons een nieuwe pony die ik onder goede begeleiding ga beleren.
Wat is het aller zachtste om mee te beginnen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen op het gebied van een bit.
Ik kom namelijk zoveel informatie en zoveel bitten tegen dat ik gewoon niet meer weet wat het beste is.

Alvast bedankt :j

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:49

Er zijn hier al tig topics over. Een bit is zo hard/zacht als de ruiterhand. Die filmpjes slaan op niks vind ik zelf.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:49

Voordeel van dubbelgebroken vind ik wel dat deze beter in de mond ligt omdat die dus dubbel gebroken is en dus meer kan vormen. Een enkel gebroken kan dat niet.
Verder hangt het van het paard af wat ze prettig vinden. De mijne vind een dubbelgebroken te beweeglijk en daarom heb ik dus een ongebroken bit. Dat ligt stiller in de mond.
Dus het hangt vooral af van je paard wat lekker in hun mond ligt is dat een dunner bit of een dikker bit. ongebroken, enkel of dubbel.

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:49

Heb je in dat filmpje ook de werking van dubbel gebroken gezien?
qua prikken in de mond zou een stang kunnen helpen, maar ik vind dit ook weer niet echt een bit waar je zomaar mee moet rijden als je paard goed loopt. In principe is geen enkel bit vriendelijk, maar als je paard goed loopt op een trensje, gewoon mee blijven rijden

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:53

Mijn paardje (ex manege) werd gereden op een enkel gebroken watertrens (vrij dik). Ik ben overgestapt naar een vrij dun dubbel gebroken bitje.
Watertrens heeft bewegende ringen en als je niet zo een stille hand hebt stoor je daar je paard minder mee, een bustrens ligt wat stiller.
Dubbel gebroken schaart minder en prikt niet zo snel in het gehemelte, zou derhalve zachter zijn.
Een dunner bitje kan vriendelijker zijn dan een dikke als je paard weinig ruimte heeft in de mond.
Het is vaak vooral een kwestie van proberen....

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:53

xZiva_ schreef:
Heb je in dat filmpje ook de werking van dubbel gebroken gezien?
qua prikken in de mond zou een stang kunnen helpen, maar ik vind dit ook weer niet echt een bit waar je zomaar mee moet rijden als je paard goed loopt. In principe is geen enkel bit vriendelijk, maar als je paard goed loopt op een trensje, gewoon mee blijven rijden


Waarom vind je een bit onvriendelijk dan?

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:05

Tigra_ schreef:
xZiva_ schreef:
Heb je in dat filmpje ook de werking van dubbel gebroken gezien?
qua prikken in de mond zou een stang kunnen helpen, maar ik vind dit ook weer niet echt een bit waar je zomaar mee moet rijden als je paard goed loopt. In principe is geen enkel bit vriendelijk, maar als je paard goed loopt op een trensje, gewoon mee blijven rijden


Waarom vind je een bit onvriendelijk dan?

ik vind een bit niet onvriendelijk, zeg ik absoluut niet.
maar als je zoekt naar een vriendelijk bit, zul je zien dat elk bit wel zn nadelen heeft, en dus eigenlijk geen paardvriendelijk bit bestaat. ik rijd zelf ook gewoon met bit hoor, ik ben niet zo'n iemand die de hele paardensport afkraakt omdat ik zelf ook bitloos rijd, maar ik zeg alleen, dat er eigenlijk geen enkel bit bestaat wat 100%vriendelijk is..

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:24

Bedankt voor alle reacties, ik kan er in ieder geval wel wat mee!!!!

xSmile
Berichten: 38
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:30

als ik jou was zal ik beginnen met een kneveltrensje, dit bit ligt erg stil in de mond en is extra duidelijk omdat als je stuurt het de buitenkant blokt waardoor het paard als het ware niet meer naar die kant kan gaan

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:42

Ik zou inderdaad ook gaan voor een dubbelgebroken kneveltrens. Eventueel van een warm materiaal (niet rvs), maar niet te dik (max. 18mm, liever niet dikker dan 16mm).

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:51

Mizora schreef:
Ik zou inderdaad ook gaan voor een dubbelgebroken kneveltrens. Eventueel van een warm materiaal (niet rvs), maar niet te dik (max. 18mm, liever niet dikker dan 16mm).


Oké bedankt!!! Vooral bij het beleren is een vriendelijk bit erg belangrijk voor me...

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:14

xZiva_ schreef:
Heb je in dat filmpje ook de werking van dubbel gebroken gezien?
qua prikken in de mond zou een stang kunnen helpen, maar ik vind dit ook weer niet echt een bit waar je zomaar mee moet rijden als je paard goed loopt. In principe is geen enkel bit vriendelijk, maar als je paard goed loopt op een trensje, gewoon mee blijven rijden

Ik hoop dat je een ongebroken bedoeld, een stang heeft hefboomwerking.

@ts: die filmpjes zijn zeer subjectief weergegeven. Een enkelgebroken prikt inderdaad wat in het gehemelte maar in het filmpje wordt er gedaan alsof je de grooste paardenbeul bent als je dat bit gebruikt.

Het zachtste is een kunststof ongebroken trens, dan een dubbelgebroken en dan een ongebroken. Wat je paard fijn vind is volledig afhankelijk van wat je paard graag heeft. Bij het beleren starten wij altijd met een dubbelgebroken bustrens. Dit omdat het sturen bij dit bit iets makkelijker aangeleerd kan worden dan bij een ongebroken (persoonlijke ervaring). Bustrens licht vaster in de mond, sturen komt dus directer over. Een watertrens vangt lichte schokjes met je handen eerst op voor die ze doorgeeft aan het mondstuk). Een watertrens heeft wel als nadeel dat het vel van de mondhoeken tussen de bitring en het mondstuk in kan geraken, een oplossing daarvoor is bitringen.
Ik persoonlijk zou dus voor die jonge pony een dubbelgebroken bustrens nemen.

DutchRiders
Berichten: 527
Geregistreerd: 23-07-12
Woonplaats: Op de Sallandse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 23:59

Leen_ schreef:
xZiva_ schreef:
Heb je in dat filmpje ook de werking van dubbel gebroken gezien?
qua prikken in de mond zou een stang kunnen helpen, maar ik vind dit ook weer niet echt een bit waar je zomaar mee moet rijden als je paard goed loopt. In principe is geen enkel bit vriendelijk, maar als je paard goed loopt op een trensje, gewoon mee blijven rijden

Ik hoop dat je een ongebroken bedoeld, een stang heeft hefboomwerking.

@ts: die filmpjes zijn zeer subjectief weergegeven. Een enkelgebroken prikt inderdaad wat in het gehemelte maar in het filmpje wordt er gedaan alsof je de grooste paardenbeul bent als je dat bit gebruikt.

Het zachtste is een kunststof ongebroken trens, dan een dubbelgebroken en dan een ongebroken. Wat je paard fijn vind is volledig afhankelijk van wat je paard graag heeft. Bij het beleren starten wij altijd met een dubbelgebroken bustrens. Dit omdat het sturen bij dit bit iets makkelijker aangeleerd kan worden dan bij een ongebroken (persoonlijke ervaring). Bustrens licht vaster in de mond, sturen komt dus directer over. Een watertrens vangt lichte schokjes met je handen eerst op voor die ze doorgeeft aan het mondstuk). Een watertrens heeft wel als nadeel dat het vel van de mondhoeken tussen de bitring en het mondstuk in kan geraken, een oplossing daarvoor is bitringen.
Ik persoonlijk zou dus voor die jonge pony een dubbelgebroken bustrens nemen.


Oké top!
Hier heb ik écht iets aan, bedankt voor je duidelijke uitleg!!!! :j