Paard angstig op poetsplaats?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
esmee_2001
Berichten: 1140
Geregistreerd: 12-07-11
Woonplaats: Zaltbommel

Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 15:54

Sinds ik mijn paard heb (sinds deze zomer) merk ik dat als ik haar op de poetsplaats zet dat ze gelijk angstig word voor de geluiden om haar heen. Het begint vanaf het moment dat ik haar vast wil zetten. In stal doet ze dit niet en is dan ook echt niet angstig. Het helpt ook niet om bv de deur dicht te doen ( poetsplaats is naast de deur) Ik zou graag weten wat er misschien kan zijn omdat het erg vervelend is voor mij maar ook voor haar natuurlijk!

Kan iemand mij helpen?

Groetjes Esmee


Roosiee
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-12-13
Woonplaats: Rotterdam Zuid

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:29

Hoi!

Hoe is ze met wandelen? Ook schrikkerig? Misschien kan je een schriktraining met haar proberen en is ze dan minder bang voor de geluiden. Succes ermee!

RDD.

madelaine
Berichten: 383
Geregistreerd: 11-03-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:33

Heeft ze ergens een slechte ervaring mee?

Lotje❤️
Miedas❤️


Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:34

Hoe staat ze op de poetsplaats? De mijne wil graag alles zien en die zet ik dus altijd met 1 touw vast, zodanig dat zij kan draaien om alles te zien.
Als ik haar tussen twee touwen in het gangpad vast zet wordt ze heel nerveus van al die andere paarden in hun stallen aan beide kanten, hoewel ik altijd de stalluikjes dicht doe van de paarden die bij haar zouden kunnen maar dan nog is dat voor haar dus niet de beste plek.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

esmee_2001
Berichten: 1140
Geregistreerd: 12-07-11
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 19:30

Roosiee schreef:
Hoi!

Hoe is ze met wandelen? Ook schrikkerig? Misschien kan je een schriktraining met haar proberen en is ze dan minder bang voor de geluiden. Succes ermee!


Nee met wandelen is ze niet schrikkerig, als ze iets eng vind kijkt ze erna en staat even stil en loopt dan gewoon verder. Op de poetsplaats dribbelt ze en gaat ze tegen een muur aanstaan ( daardoor wordt ik ook elke keer platgedrukt) en kijkt dan naar de deur.

@madelaine, ik weet niet of ze ergens een slechte ervaring mee heeft, ze is al 21 maar heeft voordat ik haar had maar bij 2 verschillende baasjes gewoont. van veulen totn 18 bij een fokker die erg goed met zijn paarden omgaat, en van 18 tot 21 bij een gezin, dus het kan wel maar ik ga er niet vanuit.

@maflinger_s, ze staat tussen 2 muren in op de poetsplaats zoals dit zegmaar: l-p-l ( p staat voor paard haha) als ze op de poetsplaats staat staan er meestal geen andere paarden op stal.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:36

Waarschijnlijk voelt ze zich opgesloten op de poetsplaats. Zeg maar claustrofobie. Dat is iets waar je niet een-twee-drie iets aan kunt doen. Losser vast zetten kan helpen, of met z'n tweeën werken, een iemand houd haar vast en jij poetst haar. Staat ze dan rustig, probeer je om eerst iemand vast te laten houden en daarna haar even 1 minuutje vast te zetten. En belonen als het goed gaat en los van de plaats af. En zo uitbouwen naar een hele poetsbeurt vast staan. Maar dan ben echt wel een maand of wat verder.

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:37

probeer het eens in een paddock ofzo dat ze alles kan zien en dan rustig aan weer op de poetplaats vastzetten gewoon eerst zelf het touw vasthouden en dan steeds langer vastzetten en er bij blijven staan?

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:41

Misschien kun je het haar aan wennen dus eerst 1 minuut op de poetsplaats als dat goed gaat belonen en dan er weer af en zo elke keer een beetje langer

/\\\

esmee_2001
Berichten: 1140
Geregistreerd: 12-07-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 19:56

Dat ze zich opgesloten voelt kan best want als ze los staat is er niks aan de hand en het begint pas zegmaar als ik het eerste touw vast doe. Als ze tussen de stallen instaat is er ook niks aan de hand, echt alleen op de poetsplaats.

Iemand haar vast laten houden, of gerust stellen heb ik al geprobeerd, en het helpt niet. Als er andere paarden op stal staan is ze een stuk rustiger.

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:59

Moet je per sé op de poetsplaats poetsen of kan en mag dat ook ergens anders, waar je paard zich wel prettig voelt?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

esmee_2001
Berichten: 1140
Geregistreerd: 12-07-11
Woonplaats: Zaltbommel

Re: Paard angstig op poetsplaats?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 20:04

Het zou ook in stal kunnen maar dit doe ik niet erg vaak aangezien ze heel erg vehaard en alle haren dan tussen het vlas gaat zitten en ik haal het er altijd wel uit maar ze eet echt alles op wat eetbaar voor haar lijkt. Maar soms moet ik wel op de poetplaats poetsen ivm het voeren, want soms ligt al het voer al in de stal en heeft ze alles al op en dan heeft ze niks meer voor de nacht. Als het goed weer is kan ik haar ook buiten poetsen maar als het heel erg hard waait/ heel koud is of het regent gaat dit niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers