Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:52

Uiteindelijk wisten we waarom mijn paard dat gedrag vertoonde, de dierenarts heft der eerst een prikje moeten geven zodat ze rustig was om der te controleren of alles oké is. Dat was het, alleen zei de dierenarts toen dus dat der ook kans is dat ze zwanger is, wat me heel erg liet schrikken. Der zijn namelijk 3 hengsten op de pensioenstal waar ze nu staat, en het zou best kunnen zijn dat wanneer ik der niet was per ongeluk een hengst in haar weiland is gekomen (ik laat der wel eens in de weiland/paddock, ga dan vor een aantal uurtjes naar huis en dan kom ik weer s'avonds of gewoon een aantal uren later terug). Dus besloot ik aan de DA te vragen of we misschien konden kijken of ze drachtig is. Dat hadden we gedaan, en het bleek ook echt te zijn dat ze echt drachtig is nu. Dat is ze nog niet lang, we weten niet precies hoe lang maar zeker minder dan 1 maand zei die. Maar hoe ga ik hier mee om?
De DA vond indd dat ik wat te veel met der rijd, dat ik haar beter langer kan longeren/in de paddock los laten rennen.
Maar wat moet ik nu doen? Weet iemand hoe je hier mee omgaat? Kan ik de veulen véílig laten weghalen?

Ik ben hier best van slag over, omdat ik in 2014 van plan was om een 2e paard te kopen, een PRE... Maar als het niet gaat lukken om de veulen weg te halen gaan al mijn plannen voor 2014 der aan.

xalm

Berichten: 418
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Perth Australia

Re: Paard zwanger, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:55

Je zal met je dierenarts moeten overleggen of het veulen veilig verwijderd kan worden die weet wanneer en hoe dat mogelijk is.

Evelyntje
Berichten: 237
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:55

Bij minder dan 45 dagen dracht kan het vruchtje vrij 'makkelijk' dmv inspuitingen (met prostaglandinen) geaborteerd worden. Als je dus niet wil dat je merrie drachtig blijft, is daar nu nog wat aan te doen.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 12:57

Evelyntje schreef:
Bij minder dan 45 dagen dracht kan het vruchtje vrij 'makkelijk' dmv inspuitingen (met prostaglandinen) geaborteerd worden. Als je dus niet wil dat je merrie drachtig blijft, is daar nu nog wat aan te doen.


Dat zij de DA ook al, maar ik maak me toch heel erg zorgen. Ik heb dan liever volgend jaar geen PRE, maar wel gelukkig blijven met mijn paard die dan nog leeft dan wel een PRE en zonder Valentina

lyanne_sanne
Berichten: 702
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:23

Hoelang rijd jij je paard dan?? Kan me niet voorstellen dat er een Da adviseert om minder te rijden en meer te longeren/loszetten ivm de dracht als ze nog geen maand drachtig is! Als ze nou aan het ejnd van haar dracht zit.. oke dan snap ik het wel. Maar aan het begin? Terwijl je het veulen eigenlijk niet wilt?

Oke daarnaast kun je je merrie opnieuw hengstig laten spuiten of het veulen eruit spoelen. Bij minder dan een maand heb je zelfs nog kans dat het vruchtje vanzelf weggaat omdat het niet pakt!

Bedenk even wat je wilt zou ik zeggen. En houd er ook rekening mee dat het veulen dan erg laat in het jaar geboren zou worden, vrij koud voor zo'n klein ding!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:26

lyanne_sanne schreef:
Hoelang rijd jij je paard dan?? Kan me niet voorstellen dat er een Da adviseert om minder te rijden en meer te longeren/loszetten ivm de dracht als ze nog geen maand drachtig is! Als ze nou aan het ejnd van haar dracht zit.. oke dan snap ik het wel. Maar aan het begin? Terwijl je het veulen eigenlijk niet wilt?

Oke daarnaast kun je je merrie opnieuw hengstig laten spuiten of het veulen eruit spoelen. Bij minder dan een maand heb je zelfs nog kans dat het vruchtje vanzelf weggaat omdat het niet pakt!

Bedenk even wat je wilt zou ik zeggen. En houd er ook rekening mee dat het veulen dan erg laat in het jaar geboren zou worden, vrij koud voor zo'n klein ding!


De TS rijdt 2 tot 3 uur per dag. Het dier is sinds 4 maanden onder het zadel.

Als je het veulen laat komen, hou er rekening mee dat het heel heel heel erg leuk is als het allemaal goed gaat. Maar hou er dan ook rekening mee dat er van alles mis kan gaan, tijdens de zwangerschap en tijdens de geboorte, waar je zowel merrie als veulen aan kan verliezen. De kans dat je je merrie verliest aan het spoelen is heel klein, de kans dat je haar verliest tijdens de zwangerschap of geboorte is veel groter. Niet gigantisch uiteraard, meestal gaat het goed, maar wel aanwezig :).

En eerlijk, gisteren vertelde je nog dat je je geduld verloren was met je merrie en haar op d'r hoofd geslagen hebt met een zweep. Ik vermoed dat je nog niet klaar bent om een veulen op te voeden. Want hoewel ze heel leuk en schattig zijn kennen ze ook nog helemaal niets, geen enkele paarden of mensen regel, en halen ze ook regelmatig het bloed onder je nagels vandaan.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 26-12-13 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:31

Als ze minder dan een maand drachtig is kan het nog wel weggeknepen worden. Je merrie (en haar hormoonhuishouding) kan hier wel flink van slag raken..

Nu al minder rijden/longeren vind ik echter flink overdreven.. Als je echt 2 a 3 uur per dag (flink) rijdt dan kun je dit rond de 6de maand wel gaan minderen. Als het 2 a 3 uur rustige buitenritjes zijn kun je dit rond de 9de maand minderen. Kijk goed naar wat je paard aangeeft.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:34

Nu al minder rijden :? . Ik heb dit jaar tot op de dag voor de bevalling gereden. Merrie had nergens last van.

LiannePuthzy

Berichten: 6946
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:35

FF oftopic, in je vorige topic schreef je dat ze maar 1 uur in de paddock/weiland staat en nu opeens een aantal uren dus dat vind ik best vaag >;)

En het paard zelf gaat echt niet dood van een abortus

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:45

Vjestagirl schreef:
lyanne_sanne schreef:
Hoelang rijd jij je paard dan?? Kan me niet voorstellen dat er een Da adviseert om minder te rijden en meer te longeren/loszetten ivm de dracht als ze nog geen maand drachtig is! Als ze nou aan het ejnd van haar dracht zit.. oke dan snap ik het wel. Maar aan het begin? Terwijl je het veulen eigenlijk niet wilt?

Oke daarnaast kun je je merrie opnieuw hengstig laten spuiten of het veulen eruit spoelen. Bij minder dan een maand heb je zelfs nog kans dat het vruchtje vanzelf weggaat omdat het niet pakt!

Bedenk even wat je wilt zou ik zeggen. En houd er ook rekening mee dat het veulen dan erg laat in het jaar geboren zou worden, vrij koud voor zo'n klein ding!


De TS rijdt 2 tot 3 uur per dag. Het dier is sinds 4 maanden onder het zadel.

Als je het veulen laat komen, hou er rekening mee dat het heel heel heel erg leuk is als het allemaal goed gaat. Maar hou er dan ook rekening mee dat er van alles mis kan gaan, tijdens de zwangerschap en tijdens de geboorte, waar je zowel merrie als veulen aan kan verliezen. De kans dat je je merrie verliest aan het spoelen is heel klein, de kans dat je haar verliest tijdens de zwangerschap of geboorte is veel groter. Niet gigantisch uiteraard, meestal gaat het goed, maar wel aanwezig :).

En eerlijk, gisteren vertelde je nog dat je je geduld verloren was met je merrie en haar op d'r hoofd geslagen hebt met een zweep. Ik vermoed dat je nog niet klaar bent om een veulen op te voeden. Want hoewel ze heel leuk en schattig zijn kennen ze ook nog helemaal niets, geen enkele paarden of mensen regel, en halen ze ook regelmatig het bloed onder je nagels vandaan.


Als jij je geduld verliest en een paard met een zweep op dr hoofd, ben je dus echt wel heel fout bezig. Dan lijkt me een veulen willen opvoeden absoluut geen goed idee. Een een PRE kopen al helemaal niet.

Wat is eigenlijk de reden dat je een PRE wil? PRE's zijn fantastische paarden, maar wel heel gevoelig. Zo als jij nu met jouw paard omgaat, als je dat met een PRE doet is dat vragen om mega problemen.

Als een paard nog niet zolang drachtig is kan je het veulen nog weg laten spuiten. ALs dat niet meer kan is het altijd nog een optie om het veulen geboren te laten worden en daarna te verkopen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:38

Here we go again

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 14:42

LiannePuthzy schreef:
FF oftopic, in je vorige topic schreef je dat ze maar 1 uur in de paddock/weiland staat en nu opeens een aantal uren dus dat vind ik best vaag >;)

En het paard zelf gaat echt niet dood van een abortus


1 tot 2 uur.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:07

Je paard is drachtig geraakt door onoplettendheid van de stalhouder? Je wil geen veulen? Laat het dan door de DA weghalen.
Als ik het goed begrijp is je paard pas 4 maanden onder het zadel en jij rijdt er 2 à 3 uur per dag op? Dat zou de reden kunnen zijn dat de DA zegt dat het wat minder moet met rijden. Lijkt me nogal veel voor een jong paard.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:09

Jetta schreef:
Je paard is drachtig geraakt door onoplettendheid van de stalhouder? Je wil geen veulen? Laat het dan door de DA weghalen.
Als ik het goed begrijp is je paard pas 4 maanden onder het zadel en jij rijdt er 2 à 3 uur per dag op? Dat zou de reden kunnen zijn dat de DA zegt dat het wat minder moet met rijden. Lijkt me nogal veel voor een jong paard.


Ja dat is het reden indd,
Ik heb nog nooit met een veulen of iets dergelijks gehad dus daarom dat ik nu zo veel stress der over of alles goed zal gaan enzovoort... Ik ga aan de DA vragen wat hij van de idee vind om het weg te halen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:11

Je bent 12.. wat vinden je ouders hiervan?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:19

VragenKop schreef:
Jetta schreef:
Je paard is drachtig geraakt door onoplettendheid van de stalhouder? Je wil geen veulen? Laat het dan door de DA weghalen.
Als ik het goed begrijp is je paard pas 4 maanden onder het zadel en jij rijdt er 2 à 3 uur per dag op? Dat zou de reden kunnen zijn dat de DA zegt dat het wat minder moet met rijden. Lijkt me nogal veel voor een jong paard.


Ja dat is het reden indd,
Ik heb nog nooit met een veulen of iets dergelijks gehad dus daarom dat ik nu zo veel stress der over of alles goed zal gaan enzovoort... Ik ga aan de DA vragen wat hij van de idee vind om het weg te halen.


Ik zou het weg laten halen. Je paard heeft heel recent je arm nog gebroken, en is sowieso de makkelijkste al niet. Je hebt nog nooit iets met een veulen gedaan. Je bent heel recent je geduld verloren en heb je paard met een zweep op het hoofd geslagen (die zweep moest je nog op gaan halen ook, dus geen impuls). Ik vind dit het recept voor een ramp.

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:25

Sammie schreef:
Je bent 12.. wat vinden je ouders hiervan?


ik ben sowieso boven de 13 :)
Dit account is niet altijd van mij geweest.
Mijn moeder vind helemaal dat ik haar moet verkopen, maar ze heeft me nog 1 kans gegeven aangezien ik toch op school vorig jaar hele goede cijfers heb gehaald wat voor mij zeker veel moeite was na het verliezen van mijn tante.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:28

Jeetje als ik in dit topic lees hoe je met je paard omgaat vind ik dat eerlijk gezegd niet zo'n gek idee van je moeder. Een paard met een zweep op zijn hoofd slaan? Een jong paard dat net onder het zadel is 2 tot 3 uur op een dag rijden? Dan heb je volgens mij niet echt een idee waar je mee bezig bent. Dan lijkt het me geen strak plan om een veulen te gaan opvoeden. Dus ik zou idd eens bij de dierenarts informeren wat er mogelijk is qua abortus en wat de risico's zijn.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:29

Het lijkt mij ook niet zo'n geweldig idee om dit paard te houden, laat staan een veulen... Maarja hee, ik weet niet of ik dit topic nou wel zo serieus moet nemen gezien je vorige berichten.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:32

VragenKop schreef:
Sammie schreef:
Je bent 12.. wat vinden je ouders hiervan?


ik ben sowieso boven de 13 :)
Dit account is niet altijd van mij geweest.
.

Een account is strikt persoonlijk hoor..

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:40

Mijn pony is ook rond de 3/4 maanden onder het zadel en is ook drachtig voor maart 2014. Maar als ik die 2 tot 3 uur per dag zou gaan rijden.. kan ik haar waarschijnlijk na 2 dagen opvegen! Voor een jong paard is het belangrijk om ook eens rust te hebben om alles in zich op te nemen! Mijne heeft dit jaar ook een veulen gehad. En mijn merrie veranderde kwa gedrag. En veulens zijn niet makkelijk! Gwn lekker weg latne halen en maar eens aan je band met je merrie werken zou ik zeggen.

Edit. Niet als aanval bedoelt, maar een jong paard is al uitdaging genoeg voor jou denk ik
Eigenlijk vraag ik me af of we hier überhaupt op in moeten gaan..?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:41

Dat mensen hier nog serieus op in gaan :=

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:42

LadyMadonna schreef:
Dat mensen hier nog serieus op in gaan :=


Zelfde gedachte hier!

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:44

VragenKop schreef:
Sammie schreef:
Je bent 12.. wat vinden je ouders hiervan?


ik ben sowieso boven de 13 :)
Dit account is niet altijd van mij geweest.
Mijn moeder vind helemaal dat ik haar moet verkopen, maar ze heeft me nog 1 kans gegeven aangezien ik toch op school vorig jaar hele goede cijfers heb gehaald wat voor mij zeker veel moeite was na het verliezen van mijn tante.



Ik denk dat verkopen inderdaad de beste optie is voor het paard :+

Hoewel ik denk dat het paard niet eens bestaat _/-\o_

Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard drachtig, hoe ga je hier mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:06

Heb een tem gestuurd.. dit is het zoveelste rare (verzonnen) topic van de ts en in elk topic waar ze zit of wat ze opent kom je tegenstrijdigheden tegen. Mensen krijgen om minder al een ban en dit is ontiegelijk vervelend.
Ts geen idee wie of wat je bent maar hoop dat je je lol hebt gehad. Als je echt bent wie je zegt dat je bent zou ik je toch echt aanraden om eens wat vaker de waarheid te spreken. Vele lieve bokkers willen helpen en komen met tips en voor hun is het niet eerlijk dat er misbruik van hun goedheid wordt gemaakt.