Haflinger Ferro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 13:52

Hallo! In juli 2012 kwam ik rijden op een geweldige (toen was hij 4 jaar) Haflinger, Ferro.
Ferro is het eerste paard waar ik echt een beetje aan kan knutselen qua rijden, ipv manege pony's.
Ik rij hem nu iets meer dan een jaar, maar we lopen nog wel tegen wat probleempjes aan dus misschien hebben jullie hier nog tips voor :)

Waar ik tegenaan loop:
Ferro blijft niet echt mooi naar beneden, hij heeft veel mooie stukjes maar blijft daar niet echt.
Bij het aangalopperen spurt hij weg, en alle ontspanning is dan direct weg.

Waar ik op moet letten:
- Geen pianohandjes
- Handen dragen en niet vastzetten op het zadel
- Rechtop zitten
- Benen aan je paard houden
- Zelf ontspannen
- Teugels niet teveel geven

Juli 2012: Eerste keer rijden
Afbeelding

Mei 2013: Verbeterd, maar ontspanning mist en ik "zaag" veel te veel
Afbeelding

Oktober 2013: Goed voorbeeld dat ik Ferro teveel geef
Afbeelding

November 2013: Zo zijn we nu :)
Afbeelding
Afbeelding

Wij hopen op goede tips waar we wat aan hebben!

Be brave <3


Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:00

Leuke haflinger !

Enig puntje wat ik vooral zie , buiten je eigen commentaar is alsof je je paard de ruimte niet laat/geeft om te lopen zoals die wilt , want je houd hem wel vast in de houding dat jij wilt.

Dus gewoon minder focussen op je paard nagevelijk te krijgen.
Die foto van oktober vind ik eigenlijk de vriendelijkste foto waarbij die de ruimte genoeg heeft om ontspannen te lopen.

Verder vind ik je handen ook streng overkomen. :)


Evaa_
Berichten: 2488
Geregistreerd: 04-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:03

De foto van oktober vind ik ferro het mooist lopen! Gewoon ontspannen!

Een haflinger heeft een korte nek en daarom rijd je hem snel te diep..
Het mooist is hem wat lager naar beneden te rijden, niet teveel buiging zoals op de eerste foto van november, die oogt echt totaal niet ontspannen..

Verder vind ik ook dat het lijkt alsof je een harde hand heb.. Probeer eerst zelf ontspannen te rijden, het naar beneden lopen komt vanzelf als ferro ontspannen is!

Leuke haf!

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 15:10

Mijn hand is inderdaad te streng.. Maar wat is een goede balans tussen ontspannen lopen en compact lopen? Want Ferro loopt lekker ontspannen op die oktober foto maar ik heb niet echt goed contact..

Be brave <3

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:28

Rutgermyhero schreef:
Mijn hand is inderdaad te streng.. Maar wat is een goede balans tussen ontspannen lopen en compact lopen? Want Ferro loopt lekker ontspannen op die oktober foto maar ik heb niet echt goed contact..


Waarom vind je dat je niet echt goed contact hebt op die foto?
Wat ik eraan kan zien heb je een prima contact, teugels op goede lengte en hangen niet door, paard loopt ontspannen en neemt het bit mooi aan.

DShots

Berichten: 5206
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Maassluis ZH

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:30

Ik vind de foto van oktober ook mooi. Hij is actief, goede lengte teugels.
Ik had dat ook altijd met de haflingers, bij de ene gaat het buigen en ontspannen beter dan bij een andere paard.

Ik vind Mei ook nog wel mooi, let alleen op je voeten

ryukapple

Berichten: 1762
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:44

Ook ik vind de foto in oktober het mooist. Daar loopt hij lekker ontspannen met zijn hoofd op de loodlijn met genoeg lengte in de hals.

Rutgermyhero schreef:
Mijn hand is inderdaad te streng.. Maar wat is een goede balans tussen ontspannen lopen en compact lopen? Want Ferro loopt lekker ontspannen op die oktober foto maar ik heb niet echt goed contact..


en waarom denk je dat ik je niet genoeg contact hebt? ik denk juist dat je op die foto juist precies genoeg contact hebt je hoofd immers maar heel licht contact te hebben met de mond.

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-13 11:54

hmm, bedankt voor de tips! ik ben nooit bewust geweest dat de oktober teugel lengte goed is :)

Be brave <3

maximepatser

Berichten: 417
Geregistreerd: 17-04-12
Woonplaats: Friesland

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 12:26

Mooi beestje en leuke combinatie! het enige dingetje, ik vind dat je m misschien iets teveel 'dwingt' om naar beneden te lopen :S het kan ook zijn dat het gewoon ligt aan de foto, maar verder echt goed! :D

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10326
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:02

Ook ik vind de foto van oktober het fijnste beeld geven. Op die van november vind ik t er een beetje gedwongen uitzien.

Laatste tip is om echt op je handen te letten... probeer ze netjes naast elkaar en recht op te houden...

Succes met deze leuke haf

Witches, witches
Jury t/m F20, Zilver opleiding, A-proeven, VA en OS, Bixie-proeven, BB t/m L2 dressuur
Zecchino v. Oscar B+13 | L1+10 | L2+10

Polkiej_x

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-06-11

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:07

Inderdaad je handen is het enige punt wat ik zie. Ik heb altijd geleerd dat je ze niet moet dwingen na beneden te lopen maar dat dit vanzelf gebeurd als het paard ontspant!

Verder super leuke haf! En wel een grote denk ik?! :D

Ook ik sluit me aan oktober foto oogt het mooist :)

Heel Erg veel succes in het nieuwe jaar!!

whoever said that diamonds are a girls best friend, Never owned a horse <3 !
[EJL-ITP] Haflinger Angel vliegt door 2013!

Younique

Berichten: 64
Geregistreerd: 30-12-13
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:45

Ik vind dat je hem goed rijd, maar je mag hem wel wat ontspanner houden, het is nu een beetje alsof je wilt dat hij alleen maar gebogen loopt, of hij dat nou leuk vind of niet. ik denk dat het dan fijner voor hem is als hij uit zichzelf, (uit ontspanning) aan de teugel loopt.

Whoever has ears to hear, let them hear what the spirit is saying. #TS14open

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:56

Erg leuke haf heb je.
Ook ik vind de foto van oktober het fijnst ogen. Hier loopt hij lekker ontspannen met een fijne achterhand.
Op de andere foto's vind ik dat hij te veel naar beneden gedwongen wordt. Je ziet dat hij graag vooruit wilt maar jij houdt hem tegen door hem met je hand naar beneden te dwingen.

Lekker van die voorhand afblijven en van achteren activeren, dan gaat hij vanzelf ontspannen en zijn hoofd laten zakken. Dan krijg je ook het gevoel dat je op een lekker verende rug zit, en dat hij lekker ontspant en zijn buikspieren goed gebruikt. En vanuit dat punt kun je hem langzaamaan gaan oppakken en wat meer oprichten.

Jullie zijn zeker al heel erg vooruit gegaan! Zeker zo doorgaan...

Rutgermyhero
Berichten: 108
Geregistreerd: 08-02-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 00:01

Bedankt voor alle tips! Hij wil idd heel graag
naar voren haha.. en ja het is een grote haf, meer paardgebouwd, en hij is vooral heel sterk! :p

Be brave <3

Karin92
Berichten: 1744
Geregistreerd: 25-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 12:51

Rutgermyhero schreef:
Bedankt voor alle tips! Hij wil idd heel graag
naar voren haha.. en ja het is een grote haf, meer paardgebouwd, en hij is vooral heel sterk! :p


Mijn eigen haf. Nog niet onder het zadel maar ook al behoorlijk groot en sterk wil ook graag vooruit.
En ik merk dat als ik hem strak houdt hij alleen maar meer gaat klieren en pushen. Sinds ik hem met halster naar de bak breng en hem de ruimte geef om uit stal te komen en hem niet meer zo strak houdt hij een stuk rustiger is. En ik heb het halstertouw ook nooit meer strak vast. Dit helpt echt.

Dus mijn tip. Loslaten en hem de ruimte geven inderdaad.
Minder aan de teugels zitten en meer op je zit rijden. Dikke kans dat hij dan wel wat rustiger wordt en niet meer zo hoeft te trekken want je komt anders in een cirkel.

Ferro geeft weerstand, jij wil niet dat hij te hard gaat dus begrensd hem door de teugels strakker te pakken en als reactie daarop gaat ferro ook lopen trekken waardoor het een gevecht wordt van wie de sterkste is. En ik kan je nu al wel vertellen wie dat is ;) (niet jij haha)

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 08:02

Rutgermyhero schreef:
Mijn hand is inderdaad te streng.. Maar wat is een goede balans tussen ontspannen lopen en compact lopen? Want Ferro loopt lekker ontspannen op die oktober foto maar ik heb niet echt goed contact..


Je hebt daar wel goed contact! Ik vind de foto van oktober verreweg het fijnste ogen. Alle andere foto's heb je een hele harde hand. Op je vraag hoe je hem compacter kunt krijgen: neem de foto van oktober als uitgangspunt en ga in die houding overgangen en tempowisselingen rijden. hierdoor komt het paard meer op het achterbeen, zal zich meer gaan dragen, en daardoor voor bij de schoft iets omhoog komen en zich ronder maken in de hals. Hij zal door die overgangen ook lichter worden in je hand. De denkfout die je nu maakt is dat je hem door veel druk van voren in elkaar trekt, waardoor de hals meer buigt. Maar de buiging in de hals moet komen doordat het paard jouw hand opzoekt en van daaruit door meer op het achterbeen te komen en door jouw, zachte, verende hand gaat nageven. Ik vind het moeilijk om naar sommige foto's te kijken omdat je hem echt pijn doet daar. Hij moet wel erg vergevingsgezind zijn. Erg goed dat je hier om advies vraagt!

WvZ
Berichten: 32
Geregistreerd: 03-01-14

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:11

Probeer je armen meer aan te sluiten op je lichaam. Nu steken je ellebogen een beetje uit, dat is zonde van het beeld! Heel veel succes! En zet hem op!

DWDD
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:23

Wat een leukerd. Het ziet er inderdaad wat gespannen uit. Probeer hem vanuit de ontspanning naar onder te rijden. Ook zal het er wat leuker uit zien als je je armen wat meer bij je lichaam houdt. Veel succes. Ben benieuwd naar nog komende foto's!

darkadia

Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:08

Je handen inderdaad, zoals je zelf al aangeeft, en ik sluit me bij bovenstaande aan dat de foto van oktober juist het mooist oogt. Mooi contact, en een ontspannen paard, die zijn rug gebruikt.
Wat betreft het rennen in galop, inderdaad eerst proberen het tempo te kunnen regelen, zoveel mogelijk met je zit, eventueel op volte zetten, en het aan de teugel komt dan later wel. Let wel op als ie gaat rennen, dat je niet je benen afsteekt (iets wat ik zelf vaak fout deed), en er wel aan blijft rijden. Als je het tempo wat meer onder controle hebt, kun je wat meer opvangen van voren en tegelijk bij drijven met je benen, zodat hij wel in galop blijft.
Verder ander puntje: het lijkt of je je enkels een beetje op slot zet op de foto's (dus te ver uit drukt)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:13

Voor mij ook de foto van oktober het beste. :j Laat 'm eerst maar een tijdje lekker lang, laag lopen, zorg dat ie op beide kanten lekker soepel aanvoelt en werk aan dat ie steeds lichter op de hulpen wordt en maak veel overgangen en daarna zijgangen etc. Dan kan wordt ie vanzelf wat 'compacter' en worden z'n achterbenen sterker, dan gaat je paard meer dragen en komt dat hoofd vanzelf iets hoger en meer 'bij je'. Dat kun je niet bereiken dmv teugels korter doen, het paard moet er sterk genoeg voor zijn.

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

merellovemj
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-12-13
Woonplaats: poeldijk

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:07

:)* oh en mis nog wel een tip. kijk in de richting waar je naar toe gaat. en niet naar beneden. ik doe dit zelf ook soms. dan wil je kijken of hij mooi loopt/blijft lopen!! :o

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:12

Leuk paardje zeg, en je zit er netjes op!

Wat misschien kan helpen is het heel consequent toepassen van hij ontspant - jij ontspant. Wanneer hij ontspant en zakt, zelf ook zoveel mogelijk ontspannen in je schouders en armen en je hand zo stil mogelijk. Moet hij overigens eerst wel echt goed voorwaarts en aan je been zijn. Dit kan overigens prima zoals je de teugels in oktober had. Komt hij weer omhoog, dan mag je 'm weer wat opsluiten met eerst je benen, dan je hand (niet vastzetten). Je zit er al heel netjes op, maar dan kan je nog net even wat rechter in je schouders worden. Die zijn nu op iedere foto net een beetje naar voren. Hoop dat je er iets aan hebt!

Mereltm

Berichten: 116
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:26

Leuke haflinger! je houding is netjes alleen je handen wat meer naar voren en wat hoger houden...

Wendybrian
Berichten: 591
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:32

Idd je handen rechter op.
En je zal zien dat hoe meert empo wisselingen je doet , hoe meer nagelijker je paard word

TCFotografie
Berichten: 176
Geregistreerd: 30-08-13
Woonplaats: Deventer

Re: Haflinger Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:47

Probeer je handen rechtop en dichter bij elkaar te hoeden. Begin met laag - lang en pak het langzaam op. Niet te veel willen vragen, daar lijkt het een beetje op. Net iets te streng/hard. En probeer lekker relaxed te rijden. Succes! :)

Elke dag een foto via instagram?
Push that follow button to green hier! :) :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers