paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 13:26

Hallo,
Ik heb sinds de 14e een hengst maar elke dag als ik ga uitmesten moet ik er 2 of 3 kruiwagens uithalen voor mijn 2 stallen terwijl ik er eerst altijd maar 1 kruiwagen nodig had voor 2 stallen.
Mijn moeder had gezegd omdat hij overal kakt een beetje mest achterin de stal te laten liggen, dan was er kans dat hij dan alleen daar ging kakken maar helaas vanochtend toen ik de stal binnen kwam was hij weer lekker smerig...
Weet iemand misschien een oplossing?
Ik heb nu elke dag bijna 2 kleine pakken stro nodig (eerst maar een halvje per dag) en dit gaat op den duur wel erg duur worden op deze manier.

Alvast bedankt!

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.


YvonneV
Berichten: 8770
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:30

tja mijn hengst was ook zo Uiteindelijk heb ik rubber matten in de stal gelegd met daarop een klein beetje stro. Hoe meer stro je er in gooit hoe meer ze er van eten hoe meer mest plus dat de kans op koliek ook groter is.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 13:38

Hij eet niet veel stro maar hij is nog jong en speels en thuis hebben wij geen automatische drinkbakken dus hij gooit de waterbak ook om.
Maar zijn rubbermatten niet duur?

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:41

Denk niet dat het zal veranderen, ik heb een merrie die haar hele leven hetzelfde doet. Ze is nu 15 jaar. Haar zoon (4jr) doet precies hetzelfde. We hebben van alles geprobeerd, helpt niet. Ik denk dat het erfelijk is |(

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:47

Als je zo'n paard in een stal met (kleine) uitloop naar buiten zet is het probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 16:25

Wat ik doe als ik uitmest, is één plek in de box leegmaken.
Dan het stro uitschudden zodat de mest eruit valt, en ik niet de wereld aan schoon stro hoef weg te gooien (je laat gewoon de drol eraf vallen zeg maar, dus niet direct in de kruiwagen, maar op de lege plek, schoon stro gooi je weer terug).
Dan neem ik een riek, gooi de drollen in de kruiwagen, zoek de natte plek op, dat kun je een soort van op elkaar stapelen, dat gooi je ook in de kruiwagen, je trekt de boel weer recht en glad, en voilá, je gooit bijna niks aan schoon stro weg, hoef je dus niet elke dag op te strooien, maar eens in de 3 dagen.

Merlijn schreef:
Denk niet dat het zal veranderen, ik heb een merrie die haar hele leven hetzelfde doet. Ze is nu 15 jaar. Haar zoon (4jr) doet precies hetzelfde. We hebben van alles geprobeerd, helpt niet. Ik denk dat het erfelijk is |(

Hmm, op de manier zoals ik hierboven schreef, kun je bijna van elk paard een schoon paard maken, omdat je echt bijna alle viezigheid eruit haalt, maar als de box van je paard voor haar gevoel vies is, verliest ze ook de neiging om de boel schoon te houden. Je merkt echt dat als je goed uitmest, je paard zelf de boel ook schoon wil houden, en met name merries zijn vaak juist heel schoon op hun box.

Mijn merrie maakte er eerst echt een bende van, liep alles de hele box door, maar goed uitmesten, en consequent goed opstrooien hebben van haar een paard gemaakt met keurige stalmanieren, 1 plek waar ze mest en plast, en dan nog 2 drollen op een andere plek. En altijd netjes in de hoeken. Ik ben inmiddels in 5 minuten klaar met mesten, waar ik eerst dik 20 minuten bezig was.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 16:35

Heel erg bedankt Yamcha.
Ik ga het morgen proberen. (heb vandaag al uitgemest en maar net genoeg laten liggen dat ze voldoende hebben om op te liggen)

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

KellyGonda1
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Oudegem

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:46

Misschien moet je onder je stro pellets gooien? Neemt veel vocht op en maakt ook zachte laag.. Wij doen dat bij 1 van de merries op stal aangezien het echt een varken is en wij ook 2-3 grote kruiwagens vuiligheid eruit halen.. Sinds gebruik v/d pellets is het wel wat geminderd vind ik persoonlijk :) maar zoals Yamcha zegt niet alles eruit halen en enkel het echt natte..

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:48

Misschien overgaan op zaagsel of vlas. Ik sta nu al een aantal jaar op vlas, maar wil echt niets anders meer...

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:49

Balen.

Heb ook zo'n varken, maar dat komt meer doordat hij door zijn stal sloft en dan met zijn benen alles om woelt. Soort mol...
Voer ruif zit achter in zijn stal, dan haalt hij hapje eten, sloft naar zijn buitenluik, eet het op zijn gemakje op, zucht nog een keer..
En haalt het volgende plukje.

Nu staat hij overdag bij zijn vriendin in haar stalletje met uitloop, dat scheelt 75%!
En gelukje, hier worden je paarden normaal gesproken niet door boer buiten gezet, maar omdat het zo'n varken is, ziet de boer het voordeel er ook wel van in om hem 's morgens naar buiten te gooien :$ .

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Babeau

Berichten: 759
Geregistreerd: 20-04-12
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:51

Mijn vzpaard is ook zo'n viespeuk in de stal :+
Hier blijft het het langste proper als we er 2 pakken zaagsel indoen en dan elke dag het vuil eruithalen. Als hij echt iets viezer begint te zien doen we het zaagsel van de zijkant naar binnen en dan is het al weer even properder. :)

YvonneV
Berichten: 8770
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:30

caresje schreef:
Hij eet niet veel stro maar hij is nog jong en speels en thuis hebben wij geen automatische drinkbakken dus hij gooit de waterbak ook om.
Maar zijn rubbermatten niet duur?


Ja rubber matten zijn duur in aanschaf maar mijn hengst heeft er ca. 15 jaar op gestaan dus ze waren het geld wel waard. besparing in stro, DA en een hoop ergernis/werk

Wij hebben overigens geen paardenmatten maar lopende band rubber.

Voor de wateremmer kun je zo'n beugel nemen http://www.schapendokter.nl/product/872 ... eging.html

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 21:47

Dankujullie voor het meedenken.
Zaagsel heb ik over gedacht maar mijn andere paard eet zaagsel op dus dat is al helemaal eng i.v.m. kolieke.
Ze staan thuis wel heel de dag buiten van 9 tot 17 uur ong.
stro pellets had een vriendin van mij maar die was daar ontevreden over.
Ik heb nu een dunne laag erin liggen zodat het morgen niet superveel kan zijn.
Zoon emmerbeugel is wel handig maar wij hebben waterbakken (flexiemmers) van 30 liter en ik had ze vastgemaakt aan een buis maar meneer heeft de emmer gewoon losgetrokken.
Ik denk dat rubbermatten de beste oplossing gaat zijn maar hij gaat regelmatig een periode mee naar school straks en dan heb ik daar geen rubber matten (of dubbel kopen maar dat kost denk aardig wat om dat dubbel te kopen)
Ze krijgen nu elke nacht 25 à 30 liter voor de nacht maar de stal was vanochtend heel nat dus heeft hij wss een groot deel in de stal gegooid en hij mest voornamelijk vooraan in de stal maar dat is heel vervelend want hierdoor mengt hij het mest door heel de stal.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

YvonneV
Berichten: 8770
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:59

Mijn hengst mestte draaide zich om rook dan aan de mest en klauwde het dan door de hele stal. Mestballen heb ik nooit van hem gevonden. Daarbij vrat hij ook nog eens al zijn stro/zaagsel/vlas op

Anoniem

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 22:56

Stalmatten zou ik een optie vinden als je je paard echt niet kunt leren boel schoon te houden. Ik strooi trouwens wel dik op, anders weet ik zeker dat alles door de hele box heen ligt. Met een dunne laag gooi je veel meer stro weg.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:11

Mijn paard is helaas ook echt een ramp, elke zaterdag gaat zijn stal helemaal leeg en komen er 2 schone vlaspakken bij in. Dan mest ik elke dag uit (elke dag mest en natte plekken) en vanaf woensdag wordt de stal al vies en vrijdag is ie helemaal nat en zwart.

Hij pist natuurlijk naar voren dus alleen de randen blijven droog, en zijn mest vermengt ie helemaal met het vlas. Hij heeft er ook totaal geen moeite mee om in zn pis en stront te liggen.

Stro was echter nog 3x zo erg.

Ik lees dus ff mee want ik ben ook zoekende naar een goede oplossing!!

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:16

Voer je hooi of kuil :) ?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:25

Ik voer momenteel hooi maar in de zomer voerden wij kuil. Wij merken geen verschil daarin. Ik heb de theorie wel eens gehoord dat kuil vervuilender zou zijn.

Asterix: B+2 dressuur, B+22 - L+0 springen & B+21 sgw

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 09:55

En wij voeren heel het jaar door gewoon hooi (de hengst krijgt 2 plakjes (kleine balen) en mijn ruin ernaat 1,5)
Misschien weet iemand hier ook een opplossing voor?:
Niet alleen mijn hengst is vuil maar mijn ruintje kan er ook wat van. Die stopt zen hooi in het water en speelt met water waardoor zijn stal altijd erg nat id (thuis kan ik dit beperken door de waterbakken maar op school heeft hij een automatische drinkbak en als hij veel hooi krijgt is alles kletsnat en als ik alles leeg hebt gehaald staat er soms gewoon 1cm water in zen stal.) (Op school krijgen ze van mij altijd bij lege stal 3 grote plakken soms 2,5)

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Guusje1

Berichten: 1899
Geregistreerd: 15-04-07

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:23

Mijn ruin is ook een viespeuk in stal, maar sinds ik hooi voer uit hooinetten gaat het iets beter. Voorheen vermengde hij het hooi ook nog door het zaagsel waardoor het heel erg zwaar werd. Nu kan dat dus niet meer maar hij heeft nog steeds altijd een hele vieze natte plek en mest overal en nergens in zijn stal.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:31

Wij hebben ook automatische drinkbakken, een paard speelde hier ook enorm mee. Dit paard heeft nu een opvangbak voor water onder zijn drinkbak, dat scheelt wel :) . Ik denk dat je echt wat aan je manier van water geven moet doen, want met zoveel water in een stal zal andere bodembedekking of een andere manier van mesten niet veel uitmaken :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:45

Ik heb ook zo'n varken op stal -')
Ik doe iedere dag de natte plekken en drollen.
Maak bergjes zodat de drollen als het ware naar beneden vallen.
Ze staan op vlas.
Wel ff wat werk maar op deze manier red ik het met 2 pakken vlas per week.
Mijn andere mest en plast altijd op dezelfde plek.
Erg fijn en zo klaar op stal.
Verder heb ik Hartog voerboxen met compact gras erin

Geen rondslingerd hooi meer op stal.

If there are no horses in heaven.....im not going.....

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:16

Die theorie dat ze op voordroog viezer zijn hangt er van af de mijne wel ons voordroog is te nat waardoor hij ook aan de dunnere mest raakt (geen diearree) daar door is zijn stal ook veel viezer.... met hooi is zijn stal vrij netjes ook iedere dag mesten of tenminste vegen in een hoek (op matten) maar de stal is dan niet nat... met voordroog wel. Ik ga normaal stro korrels kopen als mijn probleem met dat voordroog is opgelost.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: paard maakt zijn stal elke dag heel vuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:31

Ik heb ook een héél groot verschil in de paarden! Mijn ruin Willow is een echte viespeuk, altijd al geweest. Aan de kantjes heb ik nog een beetje schoon stro, net genoeg om de hele stal héél dunnetjes mee te bedekken maar al de rest is gewoon vies. Het Belgisch Trekpaard is ook een viespeuk (merrie), maar die mest ook gewoon meer als gemiddeld :+ En de Arab (ook 'n merrie)… schoonste paard dat er is. Ik heb haar intussen 16 jaar, en al 16 jaar moet ik elke dag twee scheppen doen in het midden van de stal (natte plek) en in de hoek rechts achteraan de mest wegscheppen. Terug verspreiden, wat schoon stro er bij en op 5 minuten gepiept.

Bij de viespeuken doe ik er in de winter trouwens houtkrullen onder. Dus eerst laagje krullen om het vocht op te vangen en daarover stro. Ik heb de indruk dat het dan wat schoner blijft. Wel extra werk… ;-)

Aanleg en renovatie van al je paardenaccomodatie: http://www.tuymansenzoon.be
Vertaling, copywriting, taalonderwijs, proofreading: http://www.pointfinal.be
PB voor meer info!

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:21

Een door de wol geverfde paardenfokker heeft me ooit wijsgemaakt dat je in de stal van een hengst 1x een merrie moet laten piesen, omdat de hengst dan altijd op die plek gaat poepen. Heb het altijd als een fabeltje beschouwd, al kende ik een (nogal mannelijke) ruin bij wie dit werkte.
Hier thuis nooit geprobeerd, onze hengst kakt net als de rest gewoon overal waar z'n staart hangt, en roert het daarna wat, maar heb er zelf eigenlijk een hekel aan als alles op 1 hoop ligt. Maar misschien is dit voor jou het proberen waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, Sintara en 97 bezoekers