Natuurlijke oppepper

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Natuurlijke oppepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 23:48

Sinds een paar weken gaf ik mijn pony twee handjes haver per dag, omdat ze gewoon zeer relaxed is }:0 met die twee handjes haver per dag zat er net op een leuke manier wat meer pit in. Dus ik blij :D
Helaas heeft ze een allergische reactie gekregen, allemaal bulten op haar nek, volgens de DA zijn het haverbultjes -O-
Dus pony weer terug op haar gewone pony bix en helaas extra stukje pit ook weg.

Wie weet een natuurlijke oppepper? Ik kan wel Red Cell of zoiets gaan voeren maar zijn er nog andere granen of weet ik veel wat wat zorgt voor net dat tikje extra?

Ze heeft overigens een prima conditie, kan uren lopen, maar net dat stukje 'electriciteit' mist ze (vind ik :+ )


HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 21:08

Niemand enig idee?

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Re: Natuurlijke oppepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:47

Ja het is lastig als je weet dat je paard bultjes krijgt van haver. Havervrije producten die toch energie geven moet je vinden

Edit
Heb even gekeken wat er in Gold E zit van Pavo dat geef ik alleen als mijn fries op crosstraining gaat voor net dat extra pit
En dat is havervrij. Vol granen.
Dus dat is misschien wat voor je paard. Let wel op voer dit niet teveel.
Als je savonds vaak rijd dan tot een halve schep (zou niet meer doen) rond 5 uur
En als je veel overdag rijd in de ochtend
Je kan het ook eventueel mengen met je brok dan krijgt ze beiden voerbeurten een beetje
Hoop dat je er wat aan hebt

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:05

en als je nou gewoon eens wat meer brok gaat geven?
probeer dat eens en kijk hoe het gaat

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 21:44

@JennyS bedankt. Vind het toch lastig hoor, omdat die reactie op haver zo gevoelig is.

Meer brok maakt denk ik niets uit. Pony krijg nu 2 voerscheppen per dag, is al best veul voor een pony. Met de haver had ze net dat spetje extra.

Ze heeft nog steeds wat bultjes, ze gaan heeeeel langzaam weg.....

Ze loopt gewoon lekker hoor, ziet er ook goed uit. Maar ik hou er wel van als ze gewoon net wat pittiger zijn, dat heeft ze van zichzelf niet zo, ze is gewoon erg relaxed, niet snel onder de indruk en mocht ze dat al zijn dan is het ook zo weer voorbij.

Allemaal prima eigenschappen maar goed, dat spetje meer is wel fijn met mennen.
Dus mocht iemand nog granen-vrije tips hebben, graag :Y)

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:01

Opkikker van NAF is misschien wel wat. Dat is een supplement voor de darmen, en omdat die beter gaan functioneren erdoor voelen de meeste paarden zich ook lekkerder = meer energie. Omdat het ook anti-oxidanten bevat ruimt het ook de afvalstoffen van de haverallergie op.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Nielojram

Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Natuurlijke oppepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:14

Mijn haflinger van 13, staat nu 3 maanden op zwarte ongebroken haver, en zeer goede kwaliteit hooi.
NIETS, maar dan ook NIETS gemerkt van eventuele drukte, extra energie, whatsoever.. Wat heb ik wel gemerkt? Een paard wat goed moet kauwen, en een zeer mooie droge ontlasting van mooie bollen, zoals de darmflora ze hoort te maken.

Haverbulten zijn, imo, bullshit, elke voer wat je nu kan voeren, pavo, subli, hartog, cavalor, horsefood, etc is niet zuiver, is vermengd met spul waar onze paarden niet tegen kunnen. Helaas zijn er al vele paarden zo vergiftigd van binnenuit dat de ellende op een gegeven moment naar buiten komt, en dan krijgt het laatste voer de schuld..

Niets zuiverder dan haver, ze moeten kauwen ( is speeksel), de darmen hebben wat te doen ( 12 uur eten per dag, in de natuur). En het *gelul* dat ze er gek van worden.. ; vroegah kregen de werkpaarden 1x per week haver, omdat het zo duur was, en ja, dan kregen ze een suikerstoot, tov het hooi, en dan waren ze even wakker.. de volgende dag...

Suiker.. dit zit in elke zak, al is het alleen maar om ze het, a, te laten eten, en b, het goed te houden...

Mijn poown op haver, en op niets anders meer, ik hoop dat'ie ooit ontploft :D want het is en blijft een nuchter knol.. wrs net zijn baasje :-P

Es war schön.

marjan19

Berichten: 349
Geregistreerd: 19-05-11

Re: Natuurlijke oppepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:20

Voerde mijn pony die in het Z dressuur ook net dat beetje extra nodig was (en niet op haver reageerde) Pavo Explosive. Ik weet nu even niet of daar haver in zit, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Hij was net iets meer voor uit te branden als normaal :+

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:43

marjan19 schreef:
Voerde mijn pony die in het Z dressuur ook net dat beetje extra nodig was (en niet op haver reageerde) Pavo Explosive. Ik weet nu even niet of daar haver in zit, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Hij was net iets meer voor uit te branden als normaal :+


Idd hetzelfde als ik aangaf. Kon op verpakking geen haver terug vinden

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton


HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 12:02

@Nielojram jij mag er het jouwe van denken, ik weet dat mijn pony pittiger word van haver. Zo was het overigens ook bij mijn vorige paard. Ik ga ervan uit dat het per paard verschillend is. Dus respecteer jouw mening (alhoewel ik vind dat je hem wel erg stellig brengt :? waarom zo'n toon :oo geen idee maar goed).

@Marjan en Jenny, PAVO heb ik dus slechte ervaringen mee, om een gedeelte uit het antwoord van N. Mijn ervaring is dat de pony's van bepaalde PAVO muesli/brok kriebel/rap/ van krijgen. Dus ik probeer geen PAVO meer.

lailapri

Berichten: 22096
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Natuurlijke oppepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:52

Mijn fjord kon een ton haver opeten en een ton gerst en dan nog geen stap meer zetten. Maar er zijn er ook die er minder goed tegen kunnen. Net als mensen reageert niet elk individu hetzelfde op bepaalde voedingsstoffen. Echter denk ik wel dat dingen meer in een geheel gezien moeten worden dus wordt het paard wakkerder van de haver of kan het deze niet goed verteren, werkt het negatief op een orgaan of wat dan ook. Tegenwoordig hoor je veel over spelt, of ze er meer energie van krijgen weet ik niet.
Je kan ook energie uit olie halen of kijken hoe je paard het op gerst doet.

Mijn pony's hebben merkbaar meer energie gekregen van pferdgerecht (www.pferdgerecht.de als ik het goed heb) maar ze zijn niet druk in hun hoofd geworden.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 19:14

Ik weet niet of een Fjord dan weer heel anders reageert dan een 3/4 arabiertje of 1/2 arabiertje op bepaald voer... ?
Weet wel dat ik een haflinger heb gehad die op een handje ponybix bij wijze van spreke naar de maan en terug kon lopen en dan nog fris aankomen, die had ook vrijwel niets nodig :+

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Natuurlijke oppepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:28

Je zou een scheutje zonnebloemolie kunnen proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:41

En toch, vroegah, gaven we allemaal haver. Dan heb ik het over zon 30 jaar geleden. Had iedereen van die dubbele voertonnen en maakte je zelf je muesli zeg maar, door halve schep haver en halve schep biks te geven. Ik heb altijd begrepen en constateerde dat zelf ook heel makkelijk (altijd velletjes in de ontlasting) dat haver juist niet goed verteerde. Ik ben er ruim 15 jaar uit geweest en heb dus de overgang geheel gemist van het altijd haver voeren naar helemaal niet. Niet dat ik het mis hoor, maar las dit topic zo eens en vraag mij toch af wat de grote ommekeer is geweest? Wellicht dat het ts verder helpt, ivm vervangend producten?

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-14 21:27

Even aan mijn moeder gevraagd :P maar die voerden vroeger nooit haver. Alleen bix en voederbiet. En mijn opa voerde aan de trekpaarden zelfs suikerbiet.

Dat met die biet is logisch, want bietenpulp geeft veel langzame energie. Dus 'vroeger' werd bij 'ons' de energie erbij gevoerd dmv bieten.

Maar bedankt voor de tip, want ik denk dat ik hier misschien wat mee kan.
Olie geeft ook energie. Dus bietenpulp met olie proberen? En dan zuiver pulpvlokken, niet via kant en klare slobber want daar zitten altijd ook weer granen in.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:59

ik zou de havens natural balance geven.
fijne muesli zonder haver en melasse, en met een hoog energiegehalte.

HeroMy
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-14 22:13

Ze staat nu op bietenpulp, krijg maar bodempje brokjes per dag (als je dat weekt heb je bijna halve emmer) met subli ponybrok en wat optiform van Mijten en doet het daar erg goed op *\o/* . Genoeg energie en vrolijk. Dus probleem opgelost!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers