Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 10:03

http://www.rijnmond.nl/nieuws/25-12-201 ... agsopening

Citaat:
Veel kerkgangers zijn boos dat de Albert Heijn aan de Langestraat in 's-Gravendeel afgelopen zondag voor het eerst open was. Als protest is de supermarkt op Eerste Kerstdag beplakt met pamfletten tegen de zondagsopenstelling.

In het pamflet wordt opgeroepen om de boodschappen niet langer te halen bij de supermarkt, maar bij winkels die de zondagsrust wel respecteren. Pas als de winkel besluit op zondag de deuren gesloten te houden, wordt de boycot opgeheven.

Volgens de auteur(s) van de protestbrief zou de supermarkt in 2010 hebben beloofd om de winkel op zondag niet te openen. Op de Facebook-pagina van de supermarkt schrijft de manager dat hij na de feestdagen mogelijk de videobeelden van de beplakking vrij zal geven.

Dat de eerste zondagsopening veel protest oplevert, lijkt nog weinig effect te hebben: volgens de openingstijden zal de supermarkt ook de komende zondagen geopend zijn.


Dit bericht kwam ik op veel plaatsen op facebook tegen.
Op het eiland waar ik woon (stuk of 15 dorpen en nog wat gehuchten), is op zondag nooit een winkel open. Horeca wel, maar winkels niet. Deze supermarkt in 1 van de dorpen besloot de zondag voor kerst (en de zondag van oud en nieuw ook) open te zijn tussen 12.00 en 17.00u. Waarop een aantal mensen, namens de kerkelijke gemeenten uit het dorp, op 1e kerstdag pamfletten op de supermarkt hebben geplakt.

Wat ik me dan afvraag: is dat echt namens de gemeenten of een actie van een kleine groep? Waarom op 1e kerstdag, want dan geldt toch ook de zondagsrust? En waarom zo niet anno 2013 denken?
Als je je boodschappen niet op zondag wilt halen, om welke redenen dan ook, dan doe je dit toch gewoon niet?
Maar laat de mensen die dit wel willen, hun ding doen.

Let wel: dit is geen discussie tegen het geloof en wil dat het ook niet laten worden.
Maar wat is er mis met het openstellen van een supermarkt in 2013 op zondag? In de dorpen en steden buiten het eiland gebeurt het niet anders. Alles op zondag dicht is toch niet meer van deze tijd?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


SternPhoto

Berichten: 6078
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:06

Hier is alles open 24/7 ook op kerst.
De supermarkten dan.
Winkels zijn met 1e kerstdag dicht

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:06

Ik vind zo'n actie eigenlijk erg dwingend. Want idd diegene die zondag niets wenst te kopen (en dus ook niet naar de kroeg gaat die wel open is??), heeft de actie niet nodig, immers die gaat niet. Met deze actie dwingen ze dus de mensen die eigenlijk wel naar een winkel om niets te kopen door de winkel proberen dicht te houden.

Ik heb er een gruwelijke hekel aan als mensen mij hun overtuiging proberen op te leggen, en dat is wat deze actie probeert te bereiken, erg kwalijk.

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:38

Tja, als christen vind ik dit ook niet zo'n strakke actie... Ik denk dat ze sommige stukjes Bijbel nog even zouden mogen herlezen!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:44

Hier meldt zich nog een christen...
In onze 24 uurs economie is bijna geen plaats meer voor rust. Alles moet maar doorgaan. Dát heb ik erop tegen om winkels open te doen op zondag.
Maar de actie waar het om gaat vind ik ook niet zo heel handig. Hoewel ik er zeker van ben dat dit ook zou gebeuren in het stadje waar ik jaren heb gewoond. Waarschijnlijk zouden er ook veel ruiten sneuvelen.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:48

Niemand dwingt die mensen om te gaan winkelen op zondag, en het lijkt me dat je ook kunt weigeren om op zondag te werken als je dat zelf niet wilt vanuit geloofsovertuiging. Ik snap niet waarom anderen zo nodig niet mogen werken van sommige mensen. Al zou ik 7 dagen per week werken, als ik het zelf wil, laat me dan lekker.

Friends are like snowflakes, when you pee on them, they disapear.

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:49

Nou, dat ben ik met je eens Esther... Van mij hoeft ook niet altijd alles maar open te zijn. Hier in de stad is de AH (en de C100, en de Jumbo, en en en...) al jaren open op zondag, ik ben er nog nooit geweest. Ik heb gehoord dat het er vaak drukker is dan op zaterdag.
Wat ik er ook op tegen heb is dat je een probleem hebt als je pertinent niet op zondag wilt werken. Volgens de meeste CAO's kun je niet verplicht worden om op zondag te werken, maar verlenging van je contract kun je in de praktijk ook wel vergeten. En dan vind ik werken in de supermarkt toch ook nog wel iets anders dan in de gezondheidszorg, voor we die krijgen ;) Van mij mag je werken als je daar zin in hebt - al zou ik het niet verstandig vinden om 7 dagen per week te werken, een mens heeft ook rust nodig, maar goed, jouw keus - maar waar is dan de mogelijkheid om NIET te werken op bepaalde dagen?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-12-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

friendly
Berichten: 8396
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:50

In principe zeg ik, als ongelovige, wat een onzin. Laat ze toch lekker maar.... Als je als winkelier een winkel hebt in een christelijke (of andere geloofsuitdragende) wijk/stad/noem maar op hebt moet je rekening houden met hun geloof. Oftewel, dicht zijn op zondag. Misschien dat een gelovige mij even kan uitleggen waarom het dan niet erg is dat de horeca wel open is maar supermarkten een probleem zijn? Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar. Het is geen verwijt of aanval oid.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:50

Hier was de supermarkt wel geopend op eerste kerstdag. Voor zover ik zag alleen 'niet-christenen' aan het werk. Ik moet zeggen, het interesseert mij weinig. Als zij willen werken kunnen zij werken, ik als RK vond het wel handig dat ik die laatste vergeten boodschapjes kon halen.

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:50

Je hoeft toch geen boodschappen te doen op zondag? Maar laat iedereen zelf zijn keuze maken. Om dan maar pamfletten op te gaan hangen vind ik asociaal. Blijf van andermans spullen af.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:52

LovingTweety schreef:
Hier was de supermarkt wel geopend op eerste kerstdag. Voor zover ik zag alleen 'niet-christenen' aan het werk. Ik moet zeggen, het interesseert mij weinig. Als zij willen werken kunnen zij werken, ik als RK vond het wel handig dat ik die laatste vergeten boodschapjes kon halen.

Kun je dat aan hun neus zien? :+ Gefeliciteerd met je verjaardag!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

friendly
Berichten: 8396
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:53

LovingTweety schreef:
Hier was de supermarkt wel geopend op eerste kerstdag. Voor zover ik zag alleen 'niet-christenen' aan het werk. Ik moet zeggen, het interesseert mij weinig. Als zij willen werken kunnen zij werken, ik als RK vond het wel handig dat ik die laatste vergeten boodschapjes kon halen.


Dat vind ik ook zoiets. Ik snap sowieso niet waarom supermarkten überhaupt 1, laat staan 2, kerstdag(en) open zijn. Is het zo lastig voor twee dagen boodschappen te doen? Gewoon van te voren nadenken over wat je wilt eten. Wat mij betreft zouden ze met gelovige feestdagen dus ook dicht mogen..

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:55

Maar ik werk in de zorg. En werk dus onregelmatig. Ik doe boodschappen wanneer ik vrij ben. Dus ook wel eens op zondag of op een feestdag als dat zo uit komt.
Aangezien ik daarvoor een reeks van 8 diensten had moest ik dus wel boodschappen doen want ik had niks meer.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Kimbers

Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:56

krijg er gelijk de kriebels van. Wat hebben zij er nou last van.. Ongelooflijk.
Hou je geloof binnenshuis en dwing het niet af bij anderen.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:56

friendly schreef:
LovingTweety schreef:
Hier was de supermarkt wel geopend op eerste kerstdag. Voor zover ik zag alleen 'niet-christenen' aan het werk. Ik moet zeggen, het interesseert mij weinig. Als zij willen werken kunnen zij werken, ik als RK vond het wel handig dat ik die laatste vergeten boodschapjes kon halen.


Dat vind ik ook zoiets. Ik snap sowieso niet waarom supermarkten überhaupt 1, laat staan 2, kerstdag(en) open zijn. Is het zo lastig voor twee dagen boodschappen te doen? Gewoon van te voren nadenken over wat je wilt eten. Wat mij betreft zouden ze met gelovige feestdagen dus ook dicht mogen..


+:)+ Precies!

friendly
Berichten: 8396
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:57

Als je onregelmatig werkt wordt het inderdaad al lastiger. Dan zou ik het alleen eerder begrijpen als ze dan beperkt open zijn. Ik roep maar ff wat: van 11 tot 15 open.

I'll be back so soon you won't even have time to miss me. Look after my heart, I've left it with you.

Somebody85

Berichten: 258
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:57

friendly schreef:
Misschien dat een gelovige mij even kan uitleggen waarom het dan niet erg is dat de horeca wel open is maar supermarkten een probleem zijn? Daar ben ik oprecht nieuwsgierig naar. Het is geen verwijt of aanval oid.


Ik ook. En dan ook nog de vraag waarom anderen wel laten werken als ze zelf op zondag uit eten gaan?... Ben gewoon nieuwsgierig.
Laatst bijgewerkt door Somebody85 op 26-12-13 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:57

Ik woon in Elburg en daar is alles ook dicht op zondag, behalve de horeca.
Daar heeft de gemeente niks over te zeggen, anders waren die ook echt niet open geweest. :D
In Elburg zijn er ook al acties geweest om winkels op zondag te mogen openen, vooral omdat het er zomers erg toeristisch is en de winkeliers daarvan willen profiteren.
Maar helaas zitten we hier ook op de Bible Belt en is de gemeenteraad voornamelijk SGP en heel erg conservatief.
Zelfs als de kermis hier is, moeten ze de platen van te blote dames van hun kermisattracties afhalen. :')
Ik ben niet anders gewend dat alles op zondag dicht is, dus ik vind het niet erg.
Maar dat is niet uit geloofsovertuiging, maar meer gewoonte.
Als ik wel eens in de grote stad kom op zondag, zie ik wel dat het daar heel anders is. :)

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:58

Ik vind het een beetje asociale actie.. Niemand verplicht je om naar de winkel te gaan op zondag. Als jij je zondagsrust wilt, dan neem je die. Toen de AH hier op zondag open ging was de kerk ook boos volgens hen ''lokte de duivel de mensen om te komen werken'' en ging iedereen die op zondag naar de winkel ging tegen gods wil in... Toch is ie nu alweer een jaar of 2 open op zondag en lopen er genoeg kerkgangers rond.. Nu is er protest, maar als het lang genoeg zo blijft dan kijkt niemand er meer naar om volgens mij.

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:59

friendly schreef:
Als je onregelmatig werkt wordt het inderdaad al lastiger. Dan zou ik het alleen eerder begrijpen als ze dan beperkt open zijn. Ik roep maar ff wat: van 11 tot 15 open.

Hier zijn ze vandaag ook niet de gehele dag open hoor maar van 12 tot 17 :j

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:00

LiVetime schreef:
Hier meldt zich nog een christen...
In onze 24 uurs economie is bijna geen plaats meer voor rust. Alles moet maar doorgaan.

Nou en? Dat heet "met de tijd meegaan" en als je daar een probleem mee hebt ga je toch gewoon niet naar de winkel op zulke dagen? Ik denk dat die gelovige lui eens op moeten gaan houden hun regeltjes en gelul aan anderen op te dringen. Als je rust wilt, ga je zelf maar thuis zitten. Dan heb je je rust. Maar dring het anderen niet op. Mensen werken zich de paasei tegenwoordig en hebben niet meer, zoals vroeger, de tijd om voor 18 uur boodschappen te doen doordeweeks.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:01

Ik ben tegen zondagsopenstelling omdat het ten koste gaat van veel kleine ondernemers. Waar zie je tegenwoordig nog een groenteboer of een goede bakker etc. Hier is bijna alles al gesloten, als kleine zelfstandige kan je geen 7 dagen per week open van 9:00 tot 22:00.

Deze worden allemaal verdrongen door de ruime openingstijden van de supermarkt! Uiteindelijk krijgen de supers dus een machtspositie.

Ik ben dus tegen vanwege economische redenen en niet vanwege geloof... Ik ben namelijk niet gelovig...
Laatst bijgewerkt door robert45 op 26-12-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:01

Ik ben er bijna zeker van overtuigd dat dit een actie is van een zeer kleine groep mensen. Helaas wordt hierdoor meteen heel het christelijk geloof weer door de modder gehaald. Dat vind ik erg jammer. Ik als christen vind dit een erg onbezonnen actie.
Verder wordt er inderdaad ook niet geprotesteerd tegen bijvoorbeeld de afhaal chinees die op zondag ook open is... wees dan consequent!
Ik hoop dat niet iedereen dit meteen als een actie van 'die christenen' ziet. Ik denk dat het grootste gedeelte van de christenen in mijn regio, de hoekse waard dus, het hier niet mee eens zijn.
Overigens reageert de AH enigszins overtrokken en onprofessioneel...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:02

Kimbers schreef:
krijg er gelijk de kriebels van. Wat hebben zij er nou last van.. Ongelooflijk.
Hou je geloof binnenshuis en dwing het niet af bij anderen.


Idd.

Prehistorisch om je geloof op te dringen toch ;-)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:03

Ach, mijn wereld had niet vergaan als ik die spullen niet had, maar het kon dus waarom niet.

Hoe ik kon zien dat het 'niet-christenen' waren? De hoofddoekjes verraadde een hoop.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belle_Siem, chamion, GrapeshotBot, Raineri, Tango1979 en 9 bezoekers