Henoch Schönlein. Lotgenoten?

Moderators: Dani, Leo, Muurp, Berdien, Hanmar, Murthul, Warboel

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anne_91

Henoch Schönlein. Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-13 16:50

Hallo iedereen,

Rond m'n 18e is bij mij henoch schonlein vastgesteld.
De ziekte komt vooral voor bij kleine kinderen en je blijft er zelden last van houden. (meestal komt het 1 keer in je leven een keer terug)

Ik ben helaas de ongelukkige die er ontzettend veel last van blijft houden, waardoor ik nu ook
weer een verwijzing naar het ziekenhuis heb gekregen (voor de zoveelste keer :( )

Zijn er meer bokkers met deze ziekte? Misschien kunnen we ervaringen delen, want ik merk dat er weinig 'lotgenoten' zijn :j

De purpura van Henoch-Schönlein, Henoch-Schönleinpurpura of HSP is een vasculitis (ontsteking van kleine bloedvaatjes) die vooral bij jonge kinderen voorkomt. Het pathogenetisch mechanisme is de neerslag van IgA-bevattende immuuncomplexen, vooral in de huid en de nieren. In de huid vooral van de (onder)benen treden voelbaar verdikte rode petechiën en purpura op. Verder komen buikklachten en gewrichtsklachten voor, vaak in aansluiting op een soms weinig opvallende infectie van de luchtwegen.

I know what it takes to move on,
I know how it feels to lie,
all I want to do is trade this life for something new,
holding on to what I haven't got.

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 06:29

Ik heb het gehad op negen jarige leeftijd. Wat een hel was dat. alle gewrichten in mijn benen waren zeeeeer pijnlijk en opgezwollen en beide benen zaten onder de blauwe plekken en compleet onder de rode bultjes. Toen de ziekte na een week of zes genezen was, knalde er nog een dubbele longontsteking achteraan.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:55

Ik heb het gehad dat ik in groep 6 zat toen was ik 10 jaar.
Het begon als onschuldige griepverschijnselen, met vooral heel veel buikpijn. Op zondag zijn we toen naar een HA gegaan, op verdenkingen van blinde darmontsteking.
Dit was niet zo, dus advies citroenen op de buik leggen en uitzieken.
Dinsdagochtend zijn mijn ouders geloof ik met mij naar onze eigen HA vertrokken, maar ze konden niks vinden.
Later op de ochtend kreeg ik rode kleine puntjes op mijn benen wat zich in een razend tempo uitbreiden over mijn hele benen in dikke opgezette witte vlekken wat daarna donker rood werd.
Met ouders hebben toen met spoed de HA laten komen en toen zijn we eind van de dag nog naar het ZKH gestuurd naar de kinderarts.
Daar door de medische molen gehaald en kwam Henoch Schönlein uit. Mijn benen waar opgezet en deden ontzettend zeer. Ik mocht niet meer lopen en heb een tijd in een rolstoel moeten zitten zodat ik toch nog naar school kon.
Om de zoveel tijd naar het ziekenhuis voor controles.
Gelukkig was het bij mij onder controle, en hoefde ik geen prednison te slikken of een operatie.

Ik geloof dat we bij elkaar toch wel tot met de laatste controle een 1/2 jaar mee bezig zijn geweest.

Mijn ouders hebben foto`s gemaakt van mijn benen, ik zal een kijken of het lukt om ze hierop te zetten.
In het ziekenhuis zijn toen ook foto`s gemaakt voor de medische boeken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie