Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 21:29

Hallo Bokkers!

Ik heb een Friese merrie van 12 jaar. Ze heeft een hele achtergrond, waar dit probleem wellicht ook aan kan liggen, maar dat weet ik niet zeker.

In de zomer is het een heerlijk paard, alleen als je heel druk doet wordt ze boos, daar houd ze gewoon niet van. Met opzadelen etc is er dan niets aan de hand. En ze is dan gewoon happy.

Echter in de herfst en in de winter kan ze af en toe onwijs chagrijnig zijn. Vooral dagen dat het heel veel regent of hard waait.. Ze staan dan buiten op de paddock. Soms kijkt ze al onwijs boos als ik haar van de paddock haal. En dan blijft ze ook boos. Met poetsen, opzadelen, langs haar lopen..

Ik dacht altijd dat paarden het niet zo erg vonden, om buiten te staan met wind en regen. Maar sinds ik Famke heb denk ik daar wel anders over haha! Hebben meer mensen paarden die zo extreem reageren op slecht weer? Of zal het er ook aan liggen dat ze vroeger verwaarloosd was?

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:45

Op de manege waar mijn paarden staan, staat een merrie die ook niet echt blij wordt van slecht weer.
Dan staat ze voor het hek te wachten tot ze weer naar binnen mag. Maar chagrijnig wordt ze er gelukkig niet van.

Odette&Fenna

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:48

Kou kan pijn geven...laat haar eens nakijken

Goedgekeurd onderschrift :)

ktje01
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:50

Het ligt bij elk paard natuurlijk anders sommige mensen worden chagrijnig van kou anderen vinden het fijn dat is bij paarden net zo

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:17

Mijn merrie is soms ook chagrijnig (vooral als het vriest). Ik lees dus even mee!

Biastrona, one in a million
Jimber, little wonder
Mik, indian pretpony
Roosje, black angel RIP
Estrona, happy beauty

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 00:33

Billy: het is niet alleen met de kou, als het heel koud is maar er staat bijvoorbeeld harde wind of het regent veel, is ze ook soms chagrijnig.

ktje01: Dat zou kunnen...

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:39

De mijne heeft ook de neiging om bij kouder weer chagrijniger te worden, dat komt volgens mij vooral omdat hij in de winter minder de weide op kan. Ik hou er rekening mee en geef hem daarom ook extra veel aandacht en liefde, dan is hij zo weer de oude en duurt het chagrijnige nooit lang :)

Why change the past, when you can own this day?

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:39

Heeft ze schuilmogelijkheid? Of mogelijkheid om iig uit de wind te staan?
Staat ze in de zomer op het land? Heeft ze eten op de paddock, vriendjes? Wat is er anders aan de manier hoe ze gehouden wordt van zomer vs winter?

Het kan natuurlijk best zo zijn dat ze regen gewoon niet prettig vindt.
Merk je fysiek verschil van de zomer tov winter? Stijver lopen ofzo? Kou kan pijn veroorzaken in bepaalde gevallen geloof ik, zoals hierboven ook geopperd.

First love never dies ღ
P & K ღ

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 00:43

Snollygoster schreef:
De mijne heeft ook de neiging om bij kouder weer chagrijniger te worden, dat komt volgens mij vooral omdat hij in de winter minder de weide op kan. Ik hou er rekening mee en geef hem daarom ook extra veel aandacht en liefde, dan is hij zo weer de oude en duurt het chagrijnige nooit lang :)


Ik merk inderdaad dat als ik even met haar bezig ben geweest, gepoetst heb, even gereden/gelongeerd dat ze daarna meestal wel weer wat 'liever' is.
Misschien komt het inderdaad ook omdat ze niet meer op het weiland staat, maar op een kleine paddock waar ze niet eens kan draven.. En alleen maar hooi krijgt, geen gras. (wel ook krachtvoer uiteraard)

Esmeej333 schreef:
Heeft ze schuilmogelijkheid? Of mogelijkheid om iig uit de wind te staan?
Staat ze in de zomer op het land? Heeft ze eten op de paddock, vriendjes? Wat is er anders aan de manier hoe ze gehouden wordt van zomer vs winter?

Het kan natuurlijk best zo zijn dat ze regen gewoon niet prettig vindt.
Merk je fysiek verschil van de zomer tov winter? Stijver lopen ofzo? Kou kan pijn veroorzaken in bepaalde gevallen geloof ik, zoals hierboven ook geopperd.


Ze staan op een kleine paddock, allemaal een eigen. Kunnen ze wel op lopen, maar niet echt draven of zo, daar is het te klein voor. Ik zal wel een keer een foto maken. Ze staat wel naast 2 andere paarden. Ze hebben constant hooi. Maar dat lijkt altijd aan het eind van de winter wel wat te vervelen. De paddocks liggen wel tussen 2 betonnen muren, maar dat houd niet echt veel wind tegen als het hard waait..
In de zomer staan ze inderdaad op een groot stuk land in groepen.

Ik merk niet echt veel in vergelijking met winter en zomer. Alleen dat ze in de winter vaak wat afvalt, maar dat is ook logisch, ze eet geen gras meer. Dit compenseer ik dan met krachtvoer.

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:56

Van het dan niet zijn dat ze de overschakeling van wei naar paddock gewoon niet zo leuk vind? Van alle ruimte en spelen met vriendjes naar een kleine ruimte en alleen maar neuzen. Misschien verveelt ze zich wel ontzettend. Of heb je echt het idee dat het aan het weer ligt?

Geen mogelijkheid om haar samen met vriendje op een wat grotere paddock te zetten om te kijken of dat haar goed doet?

First love never dies ღ
P & K ღ

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:59

Op een kleine paddock staan ze vaak teveel stil, worden ze stijf en koud van. Lichte regendeken kan een hoop verschil maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 01:02

Esmeej333 schreef:
Van het dan niet zijn dat ze de overschakeling van wei naar paddock gewoon niet zo leuk vind? Van alle ruimte en spelen met vriendjes naar een kleine ruimte en alleen maar neuzen. Misschien verveelt ze zich wel ontzettend. Of heb je echt het idee dat het aan het weer ligt?

Geen mogelijkheid om haar samen met vriendje op een wat grotere paddock te zetten om te kijken of dat haar goed doet?



Ik denk dat het allemaal bij elkaar ervoor zorgt dat ze chagrijnig word. Misschien is ze al niet echt lekker in haar vel doordat ze 'alleen' staat en niet veel kan bewegen en eten, en als het dan óók nog eens regent en/of hard waait, ze helemaal chagrijnig word.. Kon ik het haar maar vragen! Haha :)

Samen met een ander paard op een grotere paddock word hem helaas niet... Ten eerste hebben we op onze stal maar een stuk of 3 paddocks waarbij dat kan. Aan het begin van het binnenseizoen had ik een zo'n paddock samen met een vriendin van mij. Toen stonden onze paarden samen (in de zomer op het weiland staan zij ook samen). Maar op een gegeven moment ging dat niet meer, aangezien het paard van die vriendin een ruin is en die denkt dat hij een hengst is.. Dus hij spring vaak op merries. Op het land valt dat wel mee, en komt Famke ook wel weg bij hem. Maar op die kleine paddock kon ze niet echt weg komen en sprong hij heel erg vaak op haar, ook als ze niet hengstig was. En Famke is een heel onderdanig paard, waardoor ze zich snel weg laat jagen bij voer o.i.d. Dus dat is heel lastig.
Nu heb ik geruild met iemand van paddock, en staat ze dus alleen. Zoals bijna alle paarden bij ons.

tamary schreef:
Op een kleine paddock staan ze vaak teveel stil, worden ze stijf en koud van. Lichte regendeken kan een hoop verschil maken.


Ik heb al een regendeken op liggen bij haar :)

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017


knollentuin
Berichten: 10384
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:16

Ik vind t buitenstaan alleen op een kleine paddock zo nutteloos... Zoals iemand als eerder postte, ze staan stil en gaan zich vervelen, dan liever een paar paddocks samen voegen en een paar paarden samen zetten, let maar op je krijgt een vrolijker paard

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:22

Tsja als jouw paard aangeeft zich in de huidige situatie niet prettig te voelen, zou ik toch op zoek gaan naar een oplossing. Paarden zijn kudde en bewegingsdieren en over een hekje snuffelen is niet hetzelfde als kunnen spelen. En beweging gedurende de dag houdt haar warmer is beter voor de spijsvertering en misschien ook wel voor haar geestelijke gezondheid.
Ik snap best dat het vervelend is, maar kun je niet vragen of ze van kleinere paddocks een paddock kunnen maken, en je paard samen zetten met een maatje waar ze wel mee over weg kan?
Als je paard aangeeft zich niet prettig te voelen, zal je er toch iets aan moeten doen, denk ik.

First love never dies ღ
P & K ღ

wes2009
Berichten: 95
Geregistreerd: 04-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:20

Hou op :') Ik kocht mijn hannoveraan. Super lief beest, maar strontverwend en waarschijnlijk weinig regen op zijn billen gehad.
Bij mij ging hij altijd lekker de paddock op dus ook als het regende. Dat vond ie niet leuk zeg maar.
Gekke is, dat toen hij vanwege mok verplicht binnen bleef bij slecht weer, hij daarna niets meer om regen en wind gaf en altijd lekker bleef eten. Raar paard! :D

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:28

Echt chaggie wordt de mijne er niet van.
Maar ik kan wel concluderen dat ze niet zo van regen houdt.
Baasje ook niet.
Dat scheelt:).

Ze kunnen geen kant op met die regen, en dan is zo'n paddock best een lange dag.

Zie nu trouwens pas wie je bent haha, paddocks samenvoegen werkt niet, doordat ze hooi krijgen, wordt helemaal een ongezellige boel dan. Gewoon hopen dat het snel flink vriest, dat ze het land opkunnen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:38

die van mij hoor je normaal nooit overdag maar als het regent staat hij te brullen.
Met deken op en gelegenheid tot schuilen....dus ik weet niet wat dat is hoor.
S'avonds mag hij weer op stal.Is hij helemaal blij.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Tancreda4

Berichten: 24008
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:33

Hier ook zo eentje. Bij regen en wind weet ik dat ik een boos shagrijnig en gefrustreerd paard naar binnen haal. Ze heeft onbeperkt hooi, ze heeft haar hartsvriendin buurvrouw en paddock shetland maatje, maar ze is gewoon boos als het rot weer is. Dan probeer ik haar ook wat eerder naar binnen te halen, want ze vind het gewoon niets. Wat bij haar soms helpt is, als ze écht pissed is, haar juist wel aan het werk te zetten. Dan moet ze nadenken en zie ik vaak het hele gebeuren wel van haar afvloeien. Al werkt het niet altijd en is de kans op ruzie en nog bozer ook aanwezig :+ Tja, het is een miep, het is een merrie... Ik probeer haar tegemoed te komen met het eventueel eerder naar binnen halen, maar verder moet ze het er maar mee doen :P

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:03

Aan een kant moest ik wel even lachen bij dit topic, maar aan de andere kant zie ik ook ideeën opperen die mij bezig houden en wat onzeker maken. Ik heb dus ook een merrie met gruwelijke hekel aan slecht weer. En dan bedoel ik vooral regen en wind. Mijn da en hoefsmit weten al dat ze met harde wind niet voor haar hoeven te komen want dan is er geen land mee te bezeilen (ze is ook bang met harde wind...is de Laatste jaren erger geworden). Ze staat altijd met haar vaste kudde op een flinke plak grond en heeft 24/7 beschikking over hooi, zowel binnen in de schuilstal als buiten. Ze haat ook modder en we hebben alles zo aangepast dat ze maar minimaal door de modder moet. Net een klein stukje van buiteneetplaats naar de stal. In de wei is veel goede grond en ze heeft natuurlijk haar schuilstal. Zelf sluit ik niet uit dat ze meer last heeft van haar been met dat weer, hoewel vrieskou haar weer veel minder lijkt te doen. Ze heeft een oud letsel aan het achterbeen met daardoor botwoekering in de knie. Ze staat al een tijd op pensioen, maar het blijft altijd knagen als ze zo sjaggie is...ik weet niet of ze pijn heeft. Het is een paard wat nooit iets laat zien. Nou ja...begin jan krijgt ze haar seniorencheck en dan zal ik het ook nog eens met de da bespreken

Splinterz

Berichten: 1136
Geregistreerd: 28-05-12
Woonplaats: Radewijk

Re: Paard enorm chagrijnig bij slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:15

De Friese merrie die ik rij is ook altijd bokke chagrijnig in de winter. Heeft dan ook meer schijt aan mij als anders dus extra hard werken om beetje respect bij te brengen. Ze staat minstens 5 uur per dag buiten en heeft net zoveel ruimte als anders dus daar ligt het niet aan..K leer er maar gewoon mee leven haha. Het werkwillige wat ze de rest van het jaar heeft is iig ver te zoeken.

Mike. Never thought I'd fall for a Friesian.
B +12 L1 +19 L2 +12 M1 +14 M2 +13 Z1 +7
Winnaar klasse Z1 Koudbloeden dressuur competitie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers