Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 23:48

Hallo lieve Bokkers! :)

Elke merrie reageert anders op hengstigheid. Ik vind het altijd zo grappig om te horen dat merries er zo verschillend op reageren! Ik hoor namelijk heel vaak dat ze onbetrouwbaar worden en irritant in de omgang en met rijden.

Echter wordt mijn merrie er alleen maar liever van! Ze wilt dan heel veel knuffelen, drukt haar neus tegen je aan en blijft dan heel lang zo staan (en gaat dan plassen hahaha) en vind aandacht heeeerlijk. Onder het rijden merk ik niets qua verschil.


Hoe reageren jullie merries op hengstigheid? Wat merken jullie?

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017



unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:54

Merk er helemaal niets van behalve dat ze onderweg af en toe hinnikt als ik alleen rij :D

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:55

Mijn merrie reageert ongeveer zoals de jouwe. Normaal gesproken kan ze nog wel wat zuur zijn, ze houdt ook niet van aandacht, itt mijn ruintje die komt knuffelen in de wei loopt zij altijd weg, borstelen is een noodzakelijk kwaad, maar je doet haar daar geen plezier mee. Tenzij ze hengstig is, dan is ze een stuk aanhankelijker. Qua rijden en plassen merk ik geen enkel verschil, maar qua omgang zou ik wel willen dat ze altijd hengstig was.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

lovebrechjex
Berichten: 390
Geregistreerd: 23-06-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:57

Ik merk er bij mijn merrie ook helemaal niks van kwa rijden, in de wei zijn de ruinen dan wel helemaal in love met haar!

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:03

Mijne is echt een aparte.
Als ze alleen is bij mij is het net die van jou TS. Echt een knuffel.
Staat er een ruin bij, dan staat ze zich helemaal uit te sloven, van die jengelgeluidjes maken enzo :') , en wordt ik gezien als lucht. Het maakt dan niet uit wat ik doe, die ruin is belangrijker.
In het rijden is ze dwars. Opeens is die ene hoek eng, oh moest ik op je hulp reageren, hé wat is daar voor interessants, jeeh wat een moeilijke oefening: laat ik maar gaat steigeren :') ect. En als er dan ook nog een ruin (en soms zelfs een hengst (NÓG ERGER)) bij in de baan rijden kan ze zo maar eens het bit vastpakken als die in de buurt komt.
Oh en buitenrit staat dan ook niet in haar woordenboek, dan kom ik namelijk nog geen 10 meter ver. (normaal is het 3x steigeren paar flinke tikken en dan gaan we, maar als ze hengstig is)

Oh en het ergste is nog. 1x in de 3 weken hengstig, maar dan wel 5 dagen lang :(

Verder is het een schatje hoor :Y) Alleen niet zo praktisch als wedstrijdruiter...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:04

In de omgang merk ik er niets van. Maar ik zie het wel in de wei. Ze is dan erg opdringerig naar een bepaalde ruin toe. Andere merrie hier op stal is wat prikkelbaar. Tegenover mensen niet zo maar tegenover paarden kan ze dan erg zuur reageren.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 00:05

Ik zou ook wel willen dat Famke voor altijd hengstig is haha, dan is ze zo lief! hahaha :+
En verder kan ik dan alles nog doen met haar, dressuren (mét concentratie!) en buitenrijden.

Wel vinden de ruinen haar dan heeeel interessant hahaha. Op het weiland 's zomers willen ze er nog wel eens op springen...

Shenna van de Smid (Onne 376 stb sport x Beart 411 stb sport preferent) Instagram: @friesianshenna
FAMKE ELVIRA 01-07-2001 ~ 19-07-2017

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:06

Bij die van mij merk je helemaal niks. Ze is de laatste jaren ook helemaal niet meer hengstig geweest.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Britta31

Berichten: 13064
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:10

Mijn pony is in de overgang. Ze is 31 en niet hengstig meer.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

felicity

Berichten: 11277
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:10

Ik heb echt een sloerie.
Staat constant heel zachtjes naar de mannen te hinneken. Ze staat naast mijn hengst op stal. Maar die gunt der geen blik meer waardig. Ze hebben namelijk samen op de wei gelopen. Toen mevrouw ook hengstig was en heel lief naar hem stond te hinniken en te knipogen. Hij heel lief terug hinniken tot dat hij erop wilde. Toen kreeg ie toch een paar meppen. Sindsdien kijkt hij wel uit voor der.

Ik heb dan ook wel echt een watje van een hengst. Hij word in maart 3 en is een D- pony kan dus ook makkelijk erbij bij mijn merrie van 160.

Ik vind mijn merrie echt gemeen. Eerst uitlokken om vervolgens te meppen.

Met rijden en in de omgang merk ik weinig van haar hengstigheid. Ze staat alleen wat vaker met de mannen te sjansen.

[O]

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:12

Bij mijn huidige verzorgpony heb ik er nog niks van gemerkt. Bij mijn vorige verzorgpaard merkte je het eigenlijk alleen als ze bij een ruin stond, toen heeft ze een touw kapot getrokken omdat ze terug naar die ruin wilde, maar met rijden was ze toen volgens mij ook niet heel erg anders. Op de manege hebben we echter wel een rasechte pismerrie. De laatste tijd valt het mee, maar als die hengstig is... Loopt constant te plassen en de gillen.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:17

@fel
hahaha, kom maar hier schatje *oeh, hij trapt erin, nu kan ik iemand meppen!* BOEM _O-
Je hengst kijkt denk ik wel uit met andere merries voor ie erop gaat springen :')

VenoSnorlax

Berichten: 4498
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:23

Mijn verzorgmini roept eerst de hele tijd de ruim en gaat dan gillen en geeft hem idd een flinke schop ook als ze zelf naar hem toe loopt 8)7

Verzorgpaardje gezocht zonder rijden omgeving den haag :) https://boktimg.nl/s/cadeau.gif

[BB-HK] [VOLG] Wachten op de nieuwe pup Het avontuur van/met/over kleine Iroh

Reeltje_5

Berichten: 2646
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:38

Eefje moet ik met een hengst laten snuffelen om er achter te komen, oh kijk ze is hengstig :')
Haar gedrag veranderd er totáál niet op. Zelfs niet als ze ermee aan het snuffelen is.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:45

Hengstigheid? Wat is hengstigheid? :wow:

Nee, alle gekheid op een stokje. Mijn merrie verandert helemaal niet. Ze is net even prutserig en een even grote deugniet als anders :)) Ze heeft wel nog nooit veulens gehad en is nog maar vijf, dus kan er iets mee te maken hebben.

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 00:57

Ik merk er niet veel van maar als ze het echt erg is dan heeft ze soms rotbuien. Want dan trapt ze heel graag naar de mannen! ;)
Ze heeft nog nooit een veulen gehad dus van mannen hoeft ze ook niks te hebben _O- .
wel is ze in de omgang wat feller en tijdens het rijden bokt ze wat meer maar dat is bijna dagelijks. :j

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:20

De mijne heeft meerdere varianten :P of ze kan een enorme zeikmerrie zijn en de hele dag lopen gillen als de ruin in de buurt komt. Of ze heeft alleen maar aandacht nodig, en van de ruin én van mij, dan kan ze ook enorm gaan knuffelen. Erg nare dingen heeft ze gelukkig niet.

Eclair dore B+3 - L1+7 - L2+3 - M1+1 - M2+9
Ingmar M2+4 ⭐

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:34

Leuke verhalen hier :D Sommige heel herkenbaar.

Mijn oude merrie merkte ik nooit echt wat aan. Was altijd hilarisch in het begin van het voorjaar als we weer op wedstrijd waren, en een kennis van me (die een hengst rijdt) me dan toeriep: Rina je merrie is hengstig zegt Pebbles :') Ik had dan niks gemerkt, maar haar hengst wist het :D Dan bleef ik een beetje bij ze uit de buurt. Niet voor mijn merrie, maar haar hengst.

Tegenwoordig, en madam is al 27, wordt ze hengstiger dan vroeger. Niet dat je in omgang echt veel merkt, ze wil dan wel een beetje sjago en tegendraads zijn, als in vrouwtje testen of die wel de baas is. Maar als ze nu hengstig is wil ze de shet van de buren altijd inpikken. Haar veulen vind ze dan :D Als ik haar op dat moment bij de buren heb staan (ze worden hier nog wel eens uitgeleend als grasmaaier :D ) blijft ze de hele tijd bij het hek van de shet, en maar piepen en miepen. Tot Shet er dan bij mag, dan lopen die 2 zij aan zij. En Shet mag dan ook niet weg. Dan loopt ze de hele nacht te brullen om de shet, dan is ze weer thuis. Ze moet snachts binnen omdat ze bijna blind is. Ze ziet de omheining dus bijna niet, en Buuf heeft er geen stroom op staan.

En mijn andere 2 dames. De ene wordt niet hengstig, heeft ook eerder hengstenneigingen (is onderzocht maar maakt geen mannelijke hormonen aan). De andere merk je in omgang en met rijden ook niks aan.

Ik heb saaie merries :+

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

_RMHorse_
Berichten: 1180
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 07:27

Mijn merrie is ook knuffeliger, als ik haar aan het poetsen ben wil ze vaak der billen tegen me aanduwen. Ook wil ze dan niet 'om' of achteruit stappen als ik dat vraag. Ze gaat dan juist tegendruk geven. Met rijden loopt ze dan het liefst helemaal tegen t schot aan, niet zo fijn voor me benen

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 07:33

Onze diva draagt haar staart dan hoger, knipoogt na het plassen, wil nog wel gillen als ze neust met een vreemd paard en zal in die periode eerder bokken als je haar wil aandrijven terwijl je er achter loopt.

Onder het rijden geen verschil en met onze ruin samen staan is geen enkel probleem.

life does not have to be flawless to be good

johanna84
Berichten: 614
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: eygelshoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 07:38

Mijne was constant hengstig en heel lastig! Zeer gevoelig, een harde borstel was dan al te veel. Niet stil kunnen staan. Op concours cknstant hinniken, plassen, en vooral heel veel verzet!! Kaars recht staan, bokken of vol ervandoor gaan.
ze krijgt nu dagelijks regumate, ik heb een ander paard., heerlijk! Ik moet wel oplettem, ik probeeer het soms af te bouwen, maar dst is direct te merken in gedrag!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 07:48

Britta31 schreef:
Mijn pony is in de overgang. Ze is 31 en niet hengstig meer.


Hahahaha :')

Bij ons op de wei merk je het wel als er eentje hengstig is, lopen namelijk aangrenzend met hengsten en ruinen.
Behalve mijn eigen haflinger die ik nu 3 jaar heb, merk ik niets van.
Heb haar in die tijd maar 2x hengstig gezien (voor het oog).
De eerste keer was ze letterlijk super verliefd op een haflinger hengst en heeft na de dekking (is toen gelijk gedekt)nog dagen staan brullen.
Omdat we niets aan haar zagen verder leek het goed te gaan maar het had niet gepakt en ze was hengstig, dit zagen we doordat ze een Oepsmomentje had met onze bonte hengst die ontsnapt was.
Hier was ze niet zo blij mee omdat hij haar letterlijk verkracht heeft.
Maar daar is dus wel een baby uitgekomen!
Na de bevalling afgelopen juni, niets meer aan haar gezien

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 07:50

Alleen meer knipogen en plassen dan anders, maar ze is in gedrag de hele maand hormonaal. Ik kan haar geen pismerrie noemen want dat typische plas en piepgedrag naar andere paarden heeft ze niet, maar ze knipoogt en plast wel heel veel om bijv. hooi of haar stal op te eisen, spanning af te reageren en qua gedrag is ze elke dag anders: de ene dag denk ik dat ze een toppaard is en zou ik er zo mee starten, de andere dag ondergaat ze het borstelen al heel humeurig omdat ik niet aan haar lijf mag komen en bokt ze naar de beugels, trapt naar mijn benen,.. en alles er tussenin kan voorkomen. Toch is ze echt heel lief en werkwillig dus ik hou het op de hormonen.
Dit jaar laat ik haar dekken en dan moet ze ook echt gescand worden want ik merk eerder aan de hengst dat ze hengstig is dan aan haarzelf, zij mept gewoon tegen de stalwand als hij passeert... terwijl ze knipoogt en de urine langs haar benen naar beneden loopt, stom trutje.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Hengstigheid, wat doet dat bij jouw merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:06

Pfoe. Nou, mijn merrie laat ik de eerste dagen van de hengstigheid lekker lopen of ik longeer dr. Maar ik ga er niet op.
Niet zo zeer om t rijden, maar met opzadelen word ze heel fel.
Ze is al nooit happy met aansingelen maar als ze hengstig is is ze nog veel gevoeliger.
In de omgang word ze ook zuurder. Ze staat te meppen en gillen in de stal, met uit de wei halen wil ze om de haverklap stil staan en met borstelen en zadelen wil ze juist niet stil staan. Draaien, hinniken, gillen.
Na de eerste 2 a 3 dagen zijn het ergst. Daarna neemt het wat af en word ze weer wat handelbaarder :)
Als ze hengstig is sluit ze zich ook eerder af voor mij of andere mensen.

Al met al is er redelijk mee om te gaan, naar volgens mij heeft ze er zelf wel flink last van.

Zac ❤️

belgikske

Berichten: 209
Geregistreerd: 30-09-05
Woonplaats: ergens in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 08:16

mijn merrie wordt hangerig bij poetsen en vaak plassen. zodra je opstapt nog een keer plassen en dan kan je rijden . is een beetje slomer op je been.
bij het poetsen moet je uitkijken dat ze je niet plat drukt.
achterhoeven kan je dan niet uitkrabben.
maar ze is niet nukkig .

eigen paard is goud waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers