wat te doen aan hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
djufabo
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-10-13

wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 23:06

Sinds een maand heb ik een merriepaard en ze staat in de wei met onze 2 shetlandmerrie's
ze zijn op t moment verschrikkelijk hengstig en er is geen land met ze te bezeilen
wat kan ik er aan doen, zodat dit sneller over gaat? :D


unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:09

niets :+ door arbeid wordt het gedrag minder. Het is ook veel te warm voor de tijd van het jaar...

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden


Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:10

Niets tot weinig :+ Als jezelf ongesteld ben kan je het ook niet sneller overlaten gaan ;)

Als zij er zelf erg last van heeft kan je haar hooguit op de regumate zetten..... ;)
Anders gewoon even doorbijten die paar dagen ;)

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Mootje1980
Berichten: 542
Geregistreerd: 30-07-12

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:19

Bij extreme hengstigheid kan je de d.a een keer laten controleren of alles in orde is. Dan maakt hij een echo. Als verder alles normaal is kan je eventueel op zoek gaan naar een (homeopathisch) middeltje (moodymare, bronskuur, she o.i.d.). Anders gewoon even geduld, gaat vanzelf over.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:20

ik zou juist niet gaan klooien met spul.. is wel de natuur he... kom op, pas als het paard er echt ziek van gaat worden zo erg moet je natuurlijk er wat aan doen...

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 23:44

Bij houden in je agenda in elk geval, als ze zo erg blijft kan je dan om de hengstigheid heen plannen. Kan best dat het stukken minder wordt als ze gewend is en het voorjaar wordt.

Paar maandjes aankijken dus voordat je gaat kijken naar een middel om er wat aan te doen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 09:44

Ehm, hengstigheid los je heel simpel op: hengst erop............

Voor de rest: wen er maar aan; zo is ie, zo doet ie.

Pas bij aanhoudende langdurige of extreme hengstigheid zou ik de dierenarts raadplegen.

Bedenk ook dat hengstigheidsgedrag een verdedigingsmiddel van merries t.o.v. vreemde paarden is!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:08

unihorses schreef:
ik zou juist niet gaan klooien met spul.. is wel de natuur he... kom op, pas als het paard er echt ziek van gaat worden zo erg moet je natuurlijk er wat aan doen...


Uhh natuur. Dus als jij elke maand een week je voelt of je iemand iets aan wilt doen omdat je zo'n last hebt ga je dan niet naar de dokter? Slik jij geen pil?

Mijn merrie heeft er ook echt last van en kan gevaarlijk worden. Regumate helpt alleen heel duur en je stelt de eisprong uit
Ben nu bezig met naf oestress hopen dat die helpt. Puur brons werkte helaas niet
Ik werk gewoon met haar door. In het begin bij been geven stopte ze altijd maar dat heb ik er na een paar hengstigheden eruit gekregen nu loopt ze gewoon

Succes!

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 10:25

Jenny_S schreef:
unihorses schreef:
ik zou juist niet gaan klooien met spul.. is wel de natuur he... kom op, pas als het paard er echt ziek van gaat worden zo erg moet je natuurlijk er wat aan doen...


Uhh natuur. Dus als jij elke maand een week je voelt of je iemand iets aan wilt doen omdat je zo'n last hebt ga je dan niet naar de dokter? Slik jij geen pil?

Mijn merrie heeft er ook echt last van en kan gevaarlijk worden. Regumate helpt alleen heel duur en je stelt de eisprong uit
Ben nu bezig met naf oestress hopen dat die helpt. Puur brons werkte helaas niet
Ik werk gewoon met haar door. In het begin bij been geven stopte ze altijd maar dat heb ik er na een paar hengstigheden eruit gekregen nu loopt ze gewoon

Succes!

Ehm, hoe zeker weet jij dat je merrie niet gewoon fysiek wat mankeert? Heftige hengstigheden zijn vaak een gevolg van (behandelbare) problemen rond de baarmoeder.
Zo niet, dan zul je moeten leren om beter te onderhandelen met je merrie.

Spul gebruiken is en blijft symptoombestrijding. Blijf dus wel zoeken naar de werkelijke oorzaak!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

djufabo
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 10:57

ikke schreef:
Ehm, hengstigheid los je heel simpel op: hengst erop............

Voor de rest: wen er maar aan; zo is ie, zo doet ie.

Pas bij aanhoudende langdurige of extreme hengstigheid zou ik de dierenarts raadplegen.

Bedenk ook dat hengstigheidsgedrag een verdedigingsmiddel van merries t.o.v. vreemde paarden is!



ik geloof dat hier misschien de beste verklaring gegeven wordt
wat betreft het verdedigingsmiddel t.o.v. vreemde paarden
ze moeten natuurlijk allemaal een plekje vinden
ik laat het op z'n beloop
bedankt allemaal voor jullie reaktie's
ik had dit nog nooit meegemaakt

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:21

unihorses schreef:
ik zou juist niet gaan klooien met spul.. is wel de natuur he... kom op, pas als het paard er echt ziek van gaat worden zo erg moet je natuurlijk er wat aan doen...


Uhh natuur. Dus als jij elke maand een week je voelt of je iemand iets aan wilt doen omdat je zo'n last hebt ga je dan niet naar de dokter? Slik jij geen pil?

Mijn merrie heeft er ook echt last van en kan gevaarlijk worden. Regumate helpt alleen heel duur en je stelt de eisprong uit
Ben nu bezig met naf oestress hopen dat die helpt. Puur brons werkte helaas niet
Ik werk gewoon met haar door. In het begin bij been geven stopte ze altijd maar dat heb ik er na een paar hengstigheden eruit gekregen nu loopt ze gewoon

Succes![/quote]
Ehm, hoe zeker weet jij dat je merrie niet gewoon fysiek wat mankeert? Heftige hengstigheden zijn vaak een gevolg van (behandelbare) problemen rond de baarmoeder.
Zo niet, dan zul je moeten leren om beter te onderhandelen met je merrie.

Spul gebruiken is en blijft symptoombestrijding. Blijf dus wel zoeken naar de werkelijke oorzaak![/quote]

Deels mee eens hoor maar zou daar aan denken als een merrie vaak onregelmatig of zeer lang blijft hangen in de hengstigheid

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:44

Ah ja hier nog 1 die zo haar periodes heb.

Dan is elke ruin die zij ziet haar liefje, maar o wee als zij niet meer hengstig is.

Gewoon niet naast een ruin laten zetten of aan de ruin laten ruiken.

Voor de rest gewoon laten gaan.

Building up my Body.
67,8kg, 9% lichaam vet.

R.I.P Now-or-Never 10-06-2016

sc1990

Berichten: 507
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:50

ikke schreef:
Ehm, hoe zeker weet jij dat je merrie niet gewoon fysiek wat mankeert? Heftige hengstigheden zijn vaak een gevolg van (behandelbare) problemen rond de baarmoeder.
Zo niet, dan zul je moeten leren om beter te onderhandelen met je merrie.

Spul gebruiken is en blijft symptoombestrijding. Blijf dus wel zoeken naar de werkelijke oorzaak!


Wij hebben dit in het verleden gedaan hoor. Een merrie die op hoog niveau presteerde en onhandelbaar was tijdens hengstigheid, kan je niet een week laten staan. Deze kreeg ook een spuit om de eisprong uit te stellen. Deze paarden werden uiteraard eerst wel gecontroleerd door DA.

Er zijn toch ook dames die de pil doornemen om zo niet ongesteld te worden? :Y)

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:00

steflyn schreef:
ikke schreef:
Ehm, hoe zeker weet jij dat je merrie niet gewoon fysiek wat mankeert? Heftige hengstigheden zijn vaak een gevolg van (behandelbare) problemen rond de baarmoeder.
Zo niet, dan zul je moeten leren om beter te onderhandelen met je merrie.

Spul gebruiken is en blijft symptoombestrijding. Blijf dus wel zoeken naar de werkelijke oorzaak!


Wij hebben dit in het verleden gedaan hoor. Een merrie die op hoog niveau presteerde en onhandelbaar was tijdens hengstigheid, kan je niet een week laten staan. Deze kreeg ook een spuit om de eisprong uit te stellen. Deze paarden werden uiteraard eerst wel gecontroleerd door DA.

Er zijn toch ook dames die de pil doornemen om zo niet ongesteld te worden? :Y)

En voor hoeveel is dat pure gemakzucht?

Er zijn maar heel weinig merries die echt onhandelbaar zijn. Het gros van de merries die fysiek gezond zijn, wordt gewoon niet beleeft genoeg behandeld! Een hengst leg je op wat je gedaan wil hebben, een ruin vertel je wat je gedaan wil hebben maar met een merrie moet je onderhandelen om het gedaan te krijgen. Als je niet kunt onderhandelen, moet je geen merrie nemen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jenny_S

Berichten: 3132
Geregistreerd: 15-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 14:02

Ik slik de pil inderdaad al jaren door
Maar zodra je stopt heb je wel een probleem. Hevige buikpijn en veel vloeien.
Ik stopte met regumate en mijn merrie had meer last dan ervoor

B+12 L1+13 L2+1
Doutzen Beart X Anton

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:25

Jenny_S schreef:
unihorses schreef:
ik zou juist niet gaan klooien met spul.. is wel de natuur he... kom op, pas als het paard er echt ziek van gaat worden zo erg moet je natuurlijk er wat aan doen...


Uhh natuur. Dus als jij elke maand een week je voelt of je iemand iets aan wilt doen omdat je zo'n last hebt ga je dan niet naar de dokter? Slik jij geen pil?

Mijn merrie heeft er ook echt last van en kan gevaarlijk worden. Regumate helpt alleen heel duur en je stelt de eisprong uit
Ben nu bezig met naf oestress hopen dat die helpt. Puur brons werkte helaas niet
Ik werk gewoon met haar door. In het begin bij been geven stopte ze altijd maar dat heb ik er na een paar hengstigheden eruit gekregen nu loopt ze gewoon

Succes!


ik heb er toch ook staan als het paard er echt ziek van gaat worden dat je er wat aan moet doen....
maar gewone hengstigheid kom op zeg.. :') dat hoort erbij.
dan laten opvoelen, scannen etc. en als dat schoon is aan de medicijnen. ( ik loop al 5 jaar er mee te klooien... en ja ze heeft dan ook medicijnen gekregen )

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

djufabo
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-10-13

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 17:46

Ik heb haar nog maar een maand he.... en ze staan nu bij 2 shetlandmerrie's
ze zijn allemaal niet te gebruiken en niet te houden! loeisterk
ik moet haar ook leren kennen
ze staan apart van elkaar in de stal en ik laat ze samen in de wei
ze is 18, maar lijkt wel een jonge puber! haha
Hoop voor haar dat het ook weer snel over is, de shetjes hebben t ook maar die zijn nog te hanteren
Ben vandaag met Nathalien t bos in geweest en ze was zo hyper en toenw e andere paarden tegen kwamen,,,niet te houden
Ik ga maar zo gewoon door, heb niet veel verstand van die hengstigheid...maar t zal wel los lopen

LolaCindy
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-12-13

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:48

Gewoon zo laten zou ik maar zeggen, bijhouden in een kalendertje.

Onze vriendschap is voor altijd,
Ook al zie je niet gelijk dat,
Maar als je ooit mij vergeet,
Herinner me dan weer als een dure schat

Mootje1980
Berichten: 542
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:43

[/quote]Een hengst leg je op wat je gedaan wil hebben, een ruin vertel je wat je gedaan wil hebben maar met een merrie moet je onderhandelen om het gedaan te krijgen. Als je niet kunt onderhandelen, moet je geen merrie nemen.[/quote]

_/-\o_ deze had ik nog niet gehoord, maar hij is sterk!

Thasja

Berichten: 941
Geregistreerd: 30-09-13
Woonplaats: Joure, Fryslân

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:49

Eigenlijk totaal niets tot heel weinig :+

Some people just need a highfive..
In their face.
By my fist.. Or with a chair.
I prefer a brick.

RSJami
Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-13

Re: wat te doen aan hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:54

Niks..
Ik had zelf ook een merrie die henstig was. Bij haar werkte het vaak wel om haar eens flink aan het werk te zetten. Maar dit werkt niet bij ieder paard!!

Verder zou ik gewoon proberen zo veel mogelijk te negeren..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers