Gogue of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-13 23:09

Ik ben benieuwd naar ervaringen met een gogue onder het rijden. Ik heb in het voorjaar een pony overgenomen, die verkocht werd omdat er geen klik meer was met de ruiter, resulteerde in spanning bij beide (en dan heb ik het over extreem veel spanning) en een pony die onder het werk uit probeerde te komen, lees: te hoog tempo gaan lopen, in galop wegvluchten, heel erg tegen de hand,... We hebben deze zomer veel grondwerk gedaan, longeren aan een halstertje om weer een beetje ontspanning te vinden, wat een goed resultaat gaf, longeren gaat nu weer op een rustige normale manier, geen rennen meer naar het oneindige zoals in het begin. Ik heb in die tijd ook 2x de osteopaat erbij gehad, wat ook heel erg geholpen heeft, gebit is bijgewerkt, nieuw zadel aangepast,... Ook zijn we erachter gekomen dat hij een draaiing in de tong heeft, waardoor een bit hem heel waarschijnlijk nooit heel goed ligt (hij is altijd vrij moeilijk geweest in nageeflijkheid). Alle klachten samen zullen wel aanleiding gegeven hebben tot dit gedrag.
Sinds november zijn we ook gerichter aan het trainen geslagen, ik rijd hem nu op sidepull en longeren en bijzetten gebeurd via kaptoom, met naast de normale 3 ringen ook sidepull ringen. Dat gaat erg fijn. Met rijden begint ontspanning te komen, en bij longeren (sinds kort met pessoa tuig) krijgen we ook zo nu en dan al het juiste nageven. Ik wil hem zoveel mogelijk de goede richting in helpen, ook onder het rijden, zonder al teveel te moeten dwingen of streng zijn. Hij zoekt wel naar contact onder het rijden na een tijdje, maar hij blijft voorlopig nog in zijn veilige zone, een beetje voor de loodlijn met de neus. De halsspieren onderin zijn ook vaak nog wat gespannen en pijnlijk, vandaar dat ik hem niet te vaak en te lang met de neus in de lucht wil hebben lopen. Lijkt een gogue een goed idee om hem meer richting het nageeflijke uit te nodigen? Ik hou niet van naar beneden sjorren en al te veel druk geven aan de voorkant, voorlopig bouwt dat alleen maar spanning en verzet bij hem op, dus we rijden nu voornamelijk vooruit, met niet teveel druk vooraan, denk dat dit een geleidelijk opbouwen wordt. benieuwd of er meer ervaringen zijn met soortgelijke problemen

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:20

Ik vindt zelf een gogue een fijne hulpteugel.
Mijn paard doet nogal vaak zijn hoofd hoog in de lucht maar nu kan die dat niet meer doen, want dan krijgt die druk achter zijn oren waardoor die weer gaat zakken.
Zelf is het een redelijke goede hulpteugel om mee nageeflijk te lopen, maar geen 1 hulpteugel is zo goed dat ze meteen netjes lopen. Zit veel training in om het perfect te krijgen.

Rijdt er ook vaak mee in het bos, werkt ook perfect :)

• Liberty <3

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 01:58

Ik vind de gogue op zich wel een heel fijne hulpteugel. Maar ermee rijden zou ik zelf niet doen. Mocht paardlief het toch in zijn/haar hoofd krijgen en omhoog gaan kunnen ze nergens heen met het hoofd en is het risico imo op achterover klappen behoorlijk groot.

Ik gebruik hem, net als een Shambon, ook niet anders dan aan de longe. Waarbij is het voor die van jou ook niet handiger een shambon te gebruiken ipv de gogue. De shambon is net even minder streng en maakt dat het paard laag een lang (als in neus naar voren, dus ontspannen) gaat. De gogue is toch meer gedwongen.

Voor het rijden, is een thiedeman geen optie??? Die geeft druk naar beneden maar zodra jij je hand geeft is alle druk weg. En mochten ze toch een keer omhoog gaan kunnen ze dan hun hoofd gewoon gebruiken om hun balans te houden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:30

Je hebt blijkbaar al heel wat verbeteringen kunnen aanbrengen, goed dus hé.
Toch als ik het zo een beetje lees, tracht je voornamelijk op verticale nageeflijkheid te werken , ik zou vooral eerst aan de laterale nageeflijkheid gaan werken, dit zorgt er dan eigenlijk ook voor dat het verticale eigenlijk als bijna vanzelf komt.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw paardje nu loopt, maar van voorwaarts neerwaarts heb ik jou niet horen spreken, en dit overslagen is altijd een fout die zich nadien weer tegen jou zal keren, dit is zeer belangrijk in de training naar een nageeflijke oprichting.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 13:55

Klopt daar heb ik het niet over gehad, maar wat nageeflijkheid betreft heb ik het alleen nog maar over voorwaarts neerwaarts. Aan oprichting denk ik nog niet eens. Maar ik wil hem dus graag makkelijker richting het vw-nw leiden, niet dwingend maar iets wat hem wat makkelijker de richting aangeeft. Ik weet dat het vnl uit achterhand en actief vooruitrijden mot komen. Ik kan er eindelijk normaal mn been aanhebben. Been iets aanleggen resulteerde in het begin in 2 sec naar andere kant bak haha. We hebben nu ook de hele tijd een zelfde normaal tempo. Hiervoor ook weinig regelmatigheid in. Als hij fijn voorwaarts gaat dan neigt hij al een heel stuk naar het voorwaarts neerwaarts.

Wat chambon betreft. Kan die wel aan mijn hoofdstel vastgemaakt worden? Ik rijd met een kieffer lindell sidepull die heeft iets andere bakstukken en een kaakriempje ipv keelriempje. Dan weet ik niet of de chambon hetzelfde effect heeft als een normaal hoofdstel.
Ik dacht zelf ook nog aan een simpel bijzetteugeltje.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 13:56

rina schreef:
Ik vind de gogue op zich wel een heel fijne hulpteugel. Maar ermee rijden zou ik zelf niet doen. Mocht paardlief het toch in zijn/haar hoofd krijgen en omhoog gaan kunnen ze nergens heen met het hoofd en is het risico imo op achterover klappen behoorlijk groot.

Ik gebruik hem, net als een Shambon, ook niet anders dan aan de longe. Waarbij is het voor die van jou ook niet handiger een shambon te gebruiken ipv de gogue. De shambon is net even minder streng en maakt dat het paard laag een lang (als in neus naar voren, dus ontspannen) gaat. De gogue is toch meer gedwongen.

Voor het rijden, is een thiedeman geen optie??? Die geeft druk naar beneden maar zodra jij je hand geeft is alle druk weg. En mochten ze toch een keer omhoog gaan kunnen ze dan hun hoofd gewoon gebruiken om hun balans te houden.

Thiedeman ooit een keer gebruikt bij een ander paard en dat voelde erg stug aan.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:45

nee ik vind zelf ook een thiedeman wel een heel goed hulpmiddel, maar ik zie het enkel als een hulp naar een betere houding toe, en ik bedoel je moet het dan ook gebruiken waar het voor gemaakt is, dus als hulp naar, heel tijdelijk dus, denk aan een week of drie tot vier maximaal 5weken, dan weer zonder.
Als je het gebruikt als hulpmiddel moet je dus ook je rijstijl hier even aan aanpassen, dus poging tot nageven dadelijk belonen door echt los te laten , dus even het principe van contactteugel even vergeten want anders werkt het wel maar zal het ook tegelijkertijd het tegentrekken aanmoedigen en win je er niets mee , maar indien je het op de manier doet die ik beschreef zal het ook nadien zonder de thiedeman teugel ook blijven doorwerken.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-14 10:16

Ik heb in overleg met mijn instructrice toch voor een gogue gekozen (of een stootteugeltje), hij blijft nu zichzelf steeds bevestigen door met zn hoofd op een plek te lopen waar het niet hoort, longeren met pessoa gaat goed, een paar weken geleden voor het eerst ook echt nageven bij hem gezien, maar het probleem zit er onder het zadel nu al zolang dat een duwtje in de goede richting nu wel even belangrijk is om die cirkel te doorbreken. hopelijk over een paar weekjes weer een stuk vooruitgang

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:34

Gogue is idd een fijne hulpteugel, hij is begrenzend maar niet extreem dwingend (paarden kunnen snel een goede houding aannemen).

Het nodigt uit tot voorwaarts neerwaarts en bij meer hardleerse paarden verhinderd het iig het blokkeren van hals en rug.
Ze kunnen er ook niet in gaan hangen zoals bij een elastiek of bijzet.

Wat wel belangrijk is bij een gogue is dat je hem niet te kort instelt en ook je paard wat opwarmt voor je hem instelt. Dus bij het losrijden de koorden nog niet door de bitringen halen.

Op de manege waar ik hier reed gebruikten ze hem voor de hetere paarden die graag in giraffehouding ronddenderden.
Losrijden zonder aan het bit te zetten. Bij het verdere werk gogue correct instellen.
Je kreeg er hele andere paarden van.

Nu gebruik ik hem soms bij m'n 4 jarige aan de longe. Onder het rijden heeft een hulpteugel bij haar geen toegevoegde waarde.

Bij jouw pony zou ik hem dusdanig instellen dat hij vooral het hoogdragen verhinderd maar niet zozeer het uitsteken van de neus. Dus aan de singel op gewenste lengte zetten maar de koorden die door de 'bitringen' gaan (weet niet hoe je hem bevestigd aan jouw hoofdstel?) vrij losjes laten.

Sowieso, als hij constant tegen de gogue blijft lopen, staat hij te kort ingesteld.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Gogue of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-14 21:16

Ik heb inmiddels een keer gelongeerd met de gogue, na een kwartier snapte hij eindelijk dat nageven fijner voelt, hij loopt nog niet constant nageeflijk, is nog heel erg zoekende, maar zo vaak had hij het nog niet gedaan, ook liet hij de rug lekker los.
Gisteren onder het zadel gebruikt. Eerst vrij los, maar dat had nog net iets te weinig effect, dan maar wat lager ingesteld en uiteindelijk ging hij ook onder het zadel in draf ronder lopen en loslaten. Voor het eerst sinds ik hem heb hoorde ik hem weer kauwen onder het rijden, wat toch vaak een teken is dat ze de kaak loslaten, dus al bij al blij, hij is onder het zadel nog heel erg zoekende naar het goede plekje, maar we zijn weer een stuk vooruit. Voorlopig gaan we nog even op deze manier door. Ook met logeren, bespiering in de bovenlijn wordt een stuk beter.µ
We hebben ons voor april opgegeven voor een dressuurclinic, hopelijk zijn we tegen die tijd alweer een stuk verder zodat we daar ook weer interessante dingen kunnen oppikken om verder te bouwen aan de basis

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 8 bezoekers